yak 54 flyFly hobby

Beste Forumleden

Vorige week eindelijk mijn nieuwe Yak 54 aangekregen. Jammer genoeg heel de week niet thuis geweest waardoor ik geen tijd had om alles hier te posten. Het gaat dus over een Yak 54 van het stuntteam tranchant. Het model heeft een spanweidte van 1,4 m.

Zoals jullie kunnen zien heb ik enkel nog maar het toestel uitgepakt, de bijgeleverde decals moeten er ook nog opgezet worden.

De komende weken zal ik hier mijn vorderingen van de afbouw posten. Hopelijk kunnen jullie me eventueel een beetje raad geven indien dat nodig is :)

Op het gebied van electronica ben ik bijna gesteld. Als motor heb ik de turnigy 46 SK Series 50-55 580Kv / 1580w.

Model: SK50-55-580
Dimension: 54x50,76mm (incl. shaft)
Kv: 580rpm/v
Turns: 5
Resistance: 16
Idle Current: 1.5A
Shaft: 8mm
Weight: 329g
Rated Power: 1580w
ESC: 80A
Cell count: 4~8 Lipoly
Suggested Prop: 12*6, 13*8, 14*7, 15*9
Power equivalent : .46 ~ .61 glow engine


full



De regelaar van 80 amp is ook onderweg.

het totaalpakket
full


full

mooie cowl :)
full

binnenkant
full





Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van het toestel. Enkel vraag ik me af of de scharnierpunten zoals je die hieronder kan zien wel goed zijn? Zou het niet beter zijn als ik deze vervang door iets beter?





full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Thomas !

ziet er toch wel allemaal netjes uit hoor, over die scharnieren stel ik me ook wel vragen, zeker omdat ze rond zijn (rechthoekige hebben sowieso al meer oppervlakte om mee vast te zitten..)
Welke delen zijn nu allemaal composiet? de vleugels ook of enkel de romp?

Veel succes ermee, ben benieuwd !
 
Hey Thomas !

ziet er toch wel allemaal netjes uit hoor, over die scharnieren stel ik me ook wel vragen, zeker omdat ze rond zijn (rechthoekige hebben sowieso al meer oppervlakte om mee vast te zitten..)
Welke delen zijn nu allemaal composiet? de vleugels ook of enkel de romp?

Veel succes ermee, ben benieuwd !

De vleugels zijn opgebouwd uit balsa en zijn dan bekleed. Enkel de romp is composiet.

Ik denk ik de scharnieren inderdaad vervangen. Ze zitten tenslotte nog niet ingelijmd.

Thomas
 
Mooi toestel thomas ,
Over die scharnieren , zou ik zeker vervangen want da's speelgoed.
Bij klein toestelletjes is zoiets goed maar bij dit zou ik het niet doen.

Groetjes !
 
Mooi toestel thomas ,
Over die scharnieren , zou ik zeker vervangen want da's speelgoed.
Bij klein toestelletjes is zoiets goed maar bij dit zou ik het niet doen.

Groetjes !

en best ook nog even borgen :)

De scharnieren worden zeker zo niet geplaatst en vervangen door geschikte. Alleen heb ik nog vragen bij de wijze hoe het hoogteroer en de rudder verbonden moeten worden met de onderstaande onderdelen. In de handleiding staat dat langs beide kanten van het houte stokje in de voorzienen uitsparingen de metalen pushrods moet steken en deze vast zetten. maar dit lijkt me ook nogal een primitief systeem dat niet echt veilig is.

Op onderstaande foto's kan je de verschillende onderdelen zien.



Uploaded with ImageShack.us
 
Laatst bewerkt:
Mooie kist hoor maar toch enkele bemerkingen (zonder advocaat van de duivel te willen spelen)

Met die CA scharnieren is hoegenaamd niets mis of verkeerd voor een balsa of EPP constructie.

Scharnieren worden gelijmd met dunne cyano (roze zap). Om ze te centreren prik je er een speld in in het midden van het rondsel. Daarna CA aanbrengen.

Veel sterker dan velen vermoeden. Je trekt er de ligger mee uit de vleugel.

Ten 2de ben ik wel verbaasd van die pushrods met hout. Op zich terug niets verkeerd mee. Een gaatje boren in die houten stok en een sleufje frezen met een dremel tot het einde. een L aan de metalen stangen plooien en in het gaatje van die stok steken. Daarna epoxy en krimpkous om het geheel te borgen en op zijn plaats te houden.

Niets mis mee maar en deze techniek is zo oud als de straat. Het zorgt voor een degelijke stijve overbrenging van servo en roeren bijladien het niet mogelijk is de stuurstang op meerdere punten te vangen (zoals met jou GFK romp het geval is). Zelf zou ik het niet meer gebruiken. Gewoon servos in de romp tegen stabilo en rudder moteren met verlengsnoer.



Stevo
 
Laatst bewerkt:
Mooie kist hoor maar toch enkele bemerkingen (zonder advocaat van de duivel te willen spelen)

Met die CA scharnieren is hoegenaamd niets mis of verkeerd voor een balsa of EPP constructie.

Scharnieren worden gelijmd met dunne cyano (roze zap). Om ze te centreren prik je er een speld in in het midden van het rondsel. Daarna CA aanbrengen.

Veel sterker dan velen vermoeden. Je trekt er de ligger mee uit de vleugel.

Ten 2de ben ik wel verbaasd van die pushrods met hout. Op zich terug niets verkeerd mee. Een gaatje boren in die houten stok en een sleufje frezen met een dremel tot het einde. een L aan de metalen stangen plooien en in het gaatje van die stok steken. Daarna epoxy en krimpkous om het geheel te borgen en op zijn plaats te houden.

Niets mis mee maar en deze techniek is zo oud als de straat. Het zorgt voor een degelijke stijve overbrenging van servo en roeren bijladien het niet mogelijk is de stuurstang op meerdere punten te vangen (zoals met jou GFK romp het geval is). Zelf zou ik het niet meer gebruiken. Gewoon servos in de romp tegen stabilo en rudder moteren met verlengsnoer.



Stevo

Ah bedankt voor alle informatie wist ik niet. Nu ben ik enkel aan het kijken hoe ik de pushrods ga doen. ofwel houd ik het houten systeem (moet zowiezo 1 houtje vervangen worden want die is van zeer slechte kwaliteit dat al op breken staat) of ik moet een ander systeem gebruiken. Push pull op rudder wordt al niet echt mogelijk met de huidge layout van het platform. :(


Ik ben er aan het denken om het houte gedeelte te vervangen door 1 lange pushrod die ik dan in een buisje ga steken zodat deze niet zo gemakkelijk kan buigen. Ook zou ik dan onderweg 2 kleine plaatsjes voorzien waardoor de buisjes(1 hoogteroer en 1 rudder) kunnen gaan zodat deze zelf ook niet kunnen buigen. Ik heb al van iemand gehoord dat lijmen op kunstof zeer moeilijk is maar op onderstaande foto's kan je 2 spanten zien die van hout zijn. Ik kan hier misschien de plaatjes op bevestigen?



Uploaded with ImageShack.us



Thomas
 
Laatst bewerkt:
Thomas,

Een pushrod in een buisje moet je op meerdere punten kunnen "vangen" in de romp om doorbuigen bij zware belasting te voorkomen.

Ik zou voor servos in de staart gaan (kosten geen mallemoer meer en je hebt ze toch nodig hé).

Stevo
 
Thomas,

Een pushrod in een buisje moet je op meerdere punten kunnen "vangen" in de romp om doorbuigen bij zware belasting te voorkomen.

Ik zou voor servos in de staart gaan (kosten geen mallemoer meer en je hebt ze toch nodig hé).

Stevo


Maar dan moet ik in de romp gaan snijden. Dat zie ik dan ook minder zitten. :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou het toch ook overwegen, als het de mijne was deed ik (toch zeker de elevator) in de staart..
ik weet het, het is minder fraai maar het werkt wel een stuk beter en directer
plus dat je het helemaal spelingvrij kan maken

Grt
 
Ik laat het plaatsen van de servo's toch nog even in het beraad maar in tussentijd ga ik de servo's al eens aanschaffen. Nu weet ik enkel niet goed hoe krachtig deze moeten zijn. Ik heb hier nog wel 2 futaba s3003 servo's liggen. Hopelijk kan ik deze gebruiken.

wat denken jullie en hoe kan je dat eigenlijk berekenen?

futaba S3003
Control System: +Pulse Width Control 1520usec Neutral
Required Pulse: 3-5 Volt Peak to Peak Square Wave
Operating Voltage: 4.8-6.0 Volts
Operating Temperature Range: -20 to +60 Degree C
Operating Speed (4.8V): 0.23sec/60 degrees at no load
Operating Speed (6.0V): 0.19sec/60 degrees at no load
Stall Torque (4.8V): 44 oz/in. (3.2kg.cm)
Stall Torque (6.0V): 56.8 oz/in. (4.1kg.cm)
Operating Angle: 45 Deg. one side pulse traveling 400usec
360 Modifiable: Yes
Direction: Counter Clockwise/Pulse Traveling 1520-1900usec
Current Drain (4.8V): 7.2mA/idle
Current Drain (6.0V): 8mA/idle
Motor Type: 3 Pole Ferrite
Potentiometer Drive: Indirect Drive
Bearing Type: Plastic Bearing
Gear Type: All Nylon Gears
Connector Wire Length: 12"
Dimensions: 1.6" x 0.8"x 1.4" (41 x 20 x 36mm)
Weight: 1.3oz. (37.2g)
 
Ik heb er maar 2 van dus die van ik gebruiken voor hoogteroer en richtingsroer. Zaterdag nog 2 andere halen voor de rolroeren. Ik zal kijken voor die dat jij aanraad. :)

Bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mits je het goed doet, zijn houten stuurstangen prima bruikbaar en ook nog eens erg licht.
Daarmee spaar je dus ook nog eens extra balanceer gewicht in de neus uit.

Voor een kist met 1m40 spanwijdte zijn 10 x 10 mm balsa balkjes ruim voldoende.

Je maakt voor de uiteinden 2 mm triplex plaatjes van 9 mm breed en pakweg 70 mm lang
Een lange en een korte zijde halfrond invijlen met een rattestaartje.
Hier komt de 2 mm stalen stuurstang in te liggen:
full

Even strak omwikkelen met bv. ijzergaren en met wat dikke epoxy vastzetten.

Dan de kopse kanten van je balsa balkjes inzagen zodat de triplex plaatjes er klemmend helemaal ingeschoven kunnen worden.
Gewoon met balsalijm vastlijmen.
Met een david schaafje het vierkante balkje achtkant schaven, is sneller gedaan dan opgeschreven.

En nu de afwerking. die de uiteindelijke stevigheid oplevert:
Rol de stok in een reep 20-25 grams glasweefsel (datzelfde spul waarmee je al je balsaconstructies afwerkt) zodat de stuurstang in 3 lagen wordt ingepakt.
Met dunne epoxy impregneren en na 24 uur heb je de lichtste stuurstangen die je je kunt voorstellen.

Voor degenen die denken dat het niet stevig genoeg is:
Dit model (1m50 spanwijdte)
full


sneuvelde door een lijnbreuk :oops: en ging met 90 km/h verticaal de grasmat in.
De motor overleefde ongeschonden, maar moest wel van 20 cm diepte worden uitgegraven. De stuurstang lag onbeschadigd tussen de versnipperde wrakstukken.

In mijn laatste modellen heb ik 7-8 mm koolstof pijp met handgemaakte aluminium uiteinden waar de metalen uiteinden ingeschroefd worden.
Het maken duurt even lang en kost wat meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom acht-kant schaven Bruno?

Ander voordeel van balsa-stuurstangen, lengte/trim verandert niet onder invloed van temperatuur.
Om ze nog lichter te maken, alleen glas/carbon vezels in de lengterichting? Het lijkt me dat vezels dwars op stuurstang weinig/niets bijdragen aan stijfheid.
 
Laatst bewerkt:
Omdat het de cirkelvorm beter benadert. Die vorm geeft de 'buitenwapening' in alle richtingen gelijke sterkte, zodat de doorbuiging in alle richtingen minimaal blijft.
Achtkant is naar mijn ervaring goed genoeg, maar als je van meer werk houdt, mag je er ook een ronde staaf van schuren.

Op trek belast werken de lengte vezels, op buig belast is juist het onderlinge verband tussen deze vezels van belang. Die komt uit de dwarse vezels.
Ik zou het liefste 45 graden om en om gewikkelde buizen hebben.
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen weken hier en daar wat dingen kunnen doen. Scharnieren zijn geplaatst en rolroeren zijn bevestigd. Nu wou ik de servo in de vleugel gaan plaatsen maar nu merk ik dat ze maar juist passen. 1 kant steekt een beetje naar boven. Dit kunnen jullie op de foto zien.



Probleem?

Ah ja servo's voor de vleugel zijn de RCD-645 mgb van RC-plus
gewicht: 42g
speed(sec/60°): 0.14 sec @ 6V
togue(kg/cm): 11 kg @ 6V
gears: metal gears
 
Laatst bewerkt:
Back
Top