Goedemorgen! Ik heb een Voltcraft (VC220) multimeter. Hiermee wil ik mijn motoren van mijn nieuwe boot (dusseldorf) gaan uitrichten met de multimeter echter staat er in de specs dat ik max 10 seconden met een tussenpauze van 15min hier gebruik van mag maken. (max 20a overigens) De robbe motoren (755/40) verbruiken max 8A. Nu kan ik natuurlijk zo de stekkers er tussen zetten maar hoe nauw moet ik dit nemen? Moet ik op zoek naar een andere meter of gewoon doen? Voor de duidelijkheid, het gaat om deze opstelling: Alvast bedankt!
Wat wil je uitrichten ? Stroom opname kan je meten . Maar daar is een multimeter niet geschikt voor . Watt of amperemeter(tang) daar voor nemen. Mvg Johan
Een Ampermeter bestaat uit een shuntweerstand met daar overheen een Voltmeter. Het spanningsverschil dat over de shunt wordt gemeten is de waarde, die in Amperes wordt aangegeven. Hoe lang en met welke stroom je mag meten wordt bepaald door de shuntweerstand. Deze wordt namelijk warm tot heet. Vrijwel zeker zijn de beperkende waarden, die voor jouw multimeter zijn opgegeven, berekend op de maximale stroom van 20 Ampere. Als je je motoren gaat uitlijnen laat je ze onbelast draaien, inclusief de schroefassen. Je zult dan gegarandeerd onder 2 Ampere blijven, tenzij er van de uitlijning niets deugt, maar dat probeer je juist te gaan optimaliseren. Bij zo'n lage stroom zal de shunt wel wat opwarmen, maar niet heel erg veel. Je kunt dus met een gerust hart beduidend langer meten dan die 10 sec. Enkele minuten zal vermoedelijk geen enkel probleem zijn.
Natuurlijk niet verstandig om een stroombron te pakken wan dan zal je altijd dezelfde amperage meten, je moet dus een spanningsbron gebruiken.....
Als je een accu gebruikt en daar zo de motor op inschakelt kan de inschakel stroom wel zo hoog worden dat je de zekering in je meter opblaast. Om dit te voorkomen eerst je meter even doorverbinden en als de motor draait de doorverbinding verwijderen.
nu valt eigenlijk mijnen 2 eurocent, waarom bekabel je niet eerst alles met regelaar, ontvanger en accu (of tijdelijk accu) dan kan je zachtjes het toerental opvoeren via de zender, veel beter voor de motoren, koppelingen en wellicht ook je vingers als je dit moet tegenhouden. Patrick
Hey Patrick ea, Dat is ook het idee hoor. Ik was niet van plan om de accu direct op de motoren te zetten. Niet duidelijk uit van mijn kant, mijn fout. Het schema was enkel ter illustratie. Morgen komen mijn regelaars en de zekeringhouders binnen dus kan ik daadwerkelijk aan de bak.
op de 20A stand (die een aparte aansluiting heeft) zit geen zekering, alleen een stuk 2mm² koperdraad als shunt..
Bij borstelloze motoren korte meetsnoeren gebruiken, anders krijgen de ingangselco's op hun donder. Dus zeker niet de standaardlengte meetsnoeren (1 meter of zo).