Bij het zelf bouwen van een buitenloper, hoe bepaalt men dan het aantal magneetpolen op de rotor of bell ?
Ik heb totaal geen ervaring met BL motoren, maar wat is er nu zo bijzonder aan jou motor, dat je deze zelf gaat wikkelen terwijl er honderden verschillende te koop zijn? Hans
Ik verwacht dat onze mentor Ron hier meer over kan vertellen... Kunt hem eventueel ook een pb-tje sturen. Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: ron van sommeren Groet, Theo
Aantal statorpolen altijd een meervoud van 3, aantal magneetpolen altijd een meervoud van 2. bij een outrunner beginnend bij 4 dacht ik.
De power Hans , en het idee dat je je eigene kraftbron hebt gemaakt . Ik heb er ook al meerdere gemaakt met verschillende magneet opstellingen . Mvg Johan
Een handgewikkelde motor is zuiniger en krachtiger te krijgen dan zijn fabrieks-tegenhanger door er dikker koperdraad en/of sterkere magneten in te stoppen. En zoals Johan aangaf, voldoening van zelf iets maken, alleen dan niet een vliegtuig, (duik)boot of auto. Wat wedervragen ... Wat moet de motor doen? Hoeveel exemplaren? Hoe lang duurt een motor-run? Met piekbelastingen of constante belasting? Betreft het gz-blexpert-ivm-extreem-laagtoerige-buitenloper ? Welke gereedschappen/machines heb je en aan welke materialen m.n. stator, kun je komen? Of uitgaan van een bestaande motor danwel een motorkit: scorpion-hk3026-hk4225-hk4020-hk4025-hk4035-buitenloper-wikkelen Mocht je aan het ontwerpen zijn, de stator mag niet uit massief ijzer bestaan! Dit moeten dunne, onderling ge-isoleerde plaatjes zijn (tegenwoordig 0,2mm). Een massieve stator zou gloeiend heet worden t.g.v. wervelstroom (verliezen) in de stator.
Ron, hoe zit het met ferriet stators? Die zie ik eigenlijk nooit gebruikt worden terwijl ze grote voordelen hebben. Hele goede magnetische eigenschappen. Zo goed als geen wervelstroom verliezen. Hele kleine hysteresis verliezen. Grote vormvastheid. Vrij makkelijk in heel veel vormen te maken. Iets lichter dan ijzer. Oke nadelen hebben ze ook, je bent afhankelijk van de fabrikant wat de lengte van de stator aangaat. Met "blikjes" kan je er gewoon een aantal bij plakken om de stator langer te maken. Waarschijnlijk kostbaarder dan ijzeren plaatjes ("blikjes"). En het grootste nadeel is misschien het feit dat het keramiek is, bij een crash is de kans vrij groot dat het ferriet materiaal in stukken gaat. Ik ga eens op het internet rondkijken of er zo iets verkrijgbaar is. Lijkt me wel een interessant iets om te proberen.
hallo ernst inderdaad....;je hebt het over de 3 fazige permanent magneet rotoren? in de praktijk al veel gebruikt....ook bij mijn firma voor kompressoren motorvermogen = 200 kWatt Ron heeft ook al een plaatje gepost toepassing in een duikboot..... steffe
Ja Ron ik probeerde eerder al te reageren op een oude pb van jou maar dat ging niet? Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in de theorie er achter, bv: Meer magneetpolen bij een gelijke stator geeft meer koppel tegen een lager kv bij gelijk vermogen. Vice versa natuurlijk meer toeren en minder koppel bij minder magneetpolen. Maar hoe zit hier nu precies de relatie ?
Als je deze site door gelezen hebt ben je een stuk wijzer. LRK Site (heb je ook in het Duits) Mvg Johan
Ernst, wat noem je precies 'relatief eenvoudig' te maken? Ik heb daar ook wel interesse naar. Om 100 plaatjes te laten laseren uit 0,2mm staal lijkt me namelijk best prijzig. Wat voor isolatie zit er normaal tussen de plaatjes, papier/coating? maxOD 60mm; ID 18mm; L 20mm; 1Nm bij 2000rpm op 14,8v; 3stuks; 30min vollast; machinewerkplaats; materialen kan je kopen? Bestaande motorkits voldoen niet echt qua afmetingen, heb contact gehad met Gobrushless over hun 55mm stator maar die willen ze eigenlijk niet meer verkopen. Zijn er meer shops met grote stators in de aanbieding?
Battman heeft nog statorbleche , magneten en lagers voor de zelfbouw . Div Het word wel minder omdat er niet veel meer zelf gemaakt word privat . Mvg Johan
Het is precies zoals ik schreef "relatief eenvoudig". Dat geldt dan voor de fabrikanten maar niet voor ons. De fabrikant maakt een stator mal en vult die met poedervormig ferriet materiaal. Die poeder wordt onder zeer hoge druk in de mal samengeperst waardoor en een vast blok ontstaat. Dat blok wordt in een oven "gebakken" waarna je een keurige stator hebt. Met een paar mallen en een machine kan je snel en eenvoudig dus hele grote aantallen van dezelfde producten maken. Nu is het de vraag of de aantallen voor "ons" groot genoeg zijn om het opzetten van een dergelijke productielijn te rechtvaardigen. Het vervelende is ook dat er zo vreselijk veel verschillende maten, vormen, uitvoeringen enz. enz. van die stators bestaan. Een ferriet stator kan je NIET korter of langer maken. Je zal dus alle maten die je wilt hebben apart moeten maken. Dat zijn heel veel mallen, wat best wel eens duur kan blijken te zijn. Al met al is het productie proces dus niet te gek ingewikkeld maar door de enorme verscheidenheid kan het wel eens te duur worden om dit materiaal te gaan gebruiken.
Dat is zeker interessant! Niet voor 1 stuks natuurlijk maar bij grotere aantallen wel, vind de 'blikjes' nog behoorlijk prijzig namelijk. Maar dat is natuurlijk ook omdat die nauwelijks meer verkocht worden.
Ferriet heeft nog geen 50% aan ijzer in de samenstelling. Dit betekend dat Ferriet dan veel sneller in verzadiging gaat dan ijzer en door de ruimte tussen de ijzerdeeltjes (de andere 50%) ook de magnetische veldlijnen niet zo goed geleiden. Het gevolg is dat de motoren dan weer groter worden. Alleen bij hele hoge frequenties heeft het zin, omdat dan de jizerverliezen te groot worden maar dan praat je al over 10kHz of zo. Een 8pol brushless heeft bij 15000RPM iets van 1000Hz.