het grote " SMOKE " draadje !!!

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ultim@te, 31 okt 2011.

  1. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Waar ik goede ervaring mee heb voor dempers zonder smoke aansluiting is een gaatje boren in de uitlaatbocht relatief dicht bij de uitlaatpoort van de motor. In dat gaatje soldeer je een koperen buisje en dat buisje 'wijs' je in de richting van de uitlaat-gassen (dus je wijst hem richting de demper). Dicht bij de uitlaatpoort zijn de gassen lekker heet.

    Dat koperen buisje knijp je aan het uiteinde (dus in de uitlaatbocht) bijna helemaal dicht, zodat de vloeistof die er door komt een beetje verneveld wordt. Werkte voor mij prima!

    Ik had dat koperen buisje ook nog een aantal keer om de bocht heen gewikkeld om de rookvloeistof al wat 'voor' te verwarmen. Geen idee of dat nog hielp.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2011
  2. lexke

    lexke

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    24
    koperbuis rond je bocht wikkelen welk heel goed vooral als je het ook nog hardsoldeert maar als ik alle foto`s van ultimate zo eens bekijk en er staan er nogal wat op het EMCR Rozenburg forum is het helemaal niet nodig die heeft mega smoke ik krijg het zo ook niet voor elkaar
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Toch is dit met jouw Extra hoor Alex:)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    jammer,
    maar er bestaan toch ook electro smoke systeems?
    kan dit wel of zijn er dan nog andere opties? (voor mijn twister/ extra)

    Groeten, niek
     
  5. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
  6. ultim@te

    ultim@te Guest


    hahahaha !!!!

    ik weet het ook niet hoor , iedereen heeft heel veel theorieen over voorverwarmen , buisjes plat knijpen om te vernevelen enz enz , maar ik spuit gewoon de boel rechtstreeks in de cannister en het resultaat is door AL DIE FOTO`S IN HET EMCR DRAADJE duidelijk prima ;)

    ik denk wel dat hoe fraggy het uitlegd dat je meer kans hebt dat de motor afslaat als je met lage toeren vliegt als je een pijpje zo dicht bij de uitlaatpoort insoldeerd.
    de gassen zijn echt niet heter vooraan bij de bocht dan aan het begin van de cannister omdat de gassen binnen tiende van seconden 25 cm verder in de header voorbij komen .
    als ik mijn yak start en meteen de smoke aanzet dan rookt hij gelijk op vol vermogen terwijl de demper nog niet eens heet is van buiten .
    dit houd in dat de gassen die de vloeistof doen verdampen meteen voldoende heet zijn , zelfs als je net gestart bent .
    het nadeel is dat als je het pijpje gaat knijpen dat je de druk op je pompje gaat vergroten en deze kan dan sneller gaan lekken of minder lang mee gaan .
    beter de doorgang vrij laten zonder te knijpen en dan in je zender de smokepomp inregelen , dit zorgt voor een veel langere levensduur van je pomp .
    dit is uiteraard mijn visie erover maar er zijn meer wegen naar rome .

    suc6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2011
  7. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
    @ ultim@te: Heb jij het pijpje er zelf ingesoldeerd op die plek, of heb je diu demper zo gekocht?

    Ik lees dat er diverse mogelijkheden zijn. Het laatste verhaal van pijpje niet dichtknijpen geloof ik ook wel in.

    Het maakt dus niet uit of dat ik de aansluiting in de bocht maak of in het rechte stuk. zolang ik het maar in de richting van de uitlaatgassen spuit.

    ps: Je header? is dat het stukje uitlaatbuis vanaf je motor tot aan je demper?
     
  8. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ik heb een koperen buisje (3mm diam) rond de bocht gesoldeerd en schuin in de bocht hardgesoldeerd en wat toegeknepen aan het uiteinde.

    Nu heb ik redelijk wat rook (niet heel veel) maar wanneer ik hover en mijn smoke aanleg kom ik echt power te kort:

    De eerste keer dat ik dit ontdekte:
    [​IMG]
    Misschien een te hoge pompsnelheid (3cell, 80% flow)?

    Als ik de standaard smoke inlaat van mijn 4-kamer KS uitlaat probeer, dan komt er bijna geen smoke uit.

    Hebben jullie tips?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. ultim@te

    ultim@te Guest

    hoi , ik heb de demper zo gekocht en de smokenippel zat er idd al in .
    deze is natuurlijk in het alu gesoldeerd en dat kun je zelf niet thuis zomaar.
    de oplossing is dan gewoon een gaatje boren net voor de witte ptfe slang in de header ( idd het stuk uitlaat wat tussen de motor en de cannister zit ) daar het pijpj insteken schuin met de richting van de gassen mee , en dan de boel warm stoken en zo het pijpje vastsolderen .
    dan zit dat punt dus niet in de "dunne " uitlaatwand zoals in de bocht , de bocht wordt vaak getrokken en de wanddikte van de pijp is daar nog dunner en dus ook veel kwetsbaarder.

    het belangrijkste blijft dat je een goede smokepomp gebruikt welke met de subtrim in je zender is in te regelen , de mijne deed het ook slecht in het begin en ik moest hem met de subtrim stapsgewijs inregelen om precies de juiste hoeveelheid smokeolie in de uitlaat te spuiten .
    hij rookt nu goed bij mij op 45 % als ik hem naar 35% zet dan rookt hij veel minder en als ik hem op 55% zet ook , dus het luisterd in mijn ogen best nauw welke hoeveelheid je inspuit.

    mvg
     
  10. ultim@te

    ultim@te Guest

    @ jasser222 :

    ik gebruik een 2s lipo van 1300 mha voor de smoker en ik zit op 45% trim met de skywriter , het lijkt er sterk op dat je te veel inspuit en dan heb je idd bijna geen rook .
    ik had de eerste test de pomp op 100% staan en toen had ik ook weinig rook , daarna terug getrimd naar die 45% en dikke pluimen vulden binnen no time het hele veld . :D

    dus 2s lipo proberen denk ik en dan gaan proefdraaien met de subtrim optie open in je zender en dan zet je hem op 20% bij de start en als hij draaid ga je hem opvoeren en kijk je wat er gebeurd .
    komt vast goed . ;)

    mvg

    ps heeft je linker hoogteroer servo die stunt op de foto overleefd ? ( mooi plaatje trouwens als het goed afgelopen is.)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2011
  11. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ok, dan probeer ik dat even :p
     
  12. ultim@te

    ultim@te Guest

    met de setup van mijn smoke heb ik helemaal geen vermogens verlies als ik de smoker aan zet .
    ik hang hem eerst aa de prop en dan gooi ik de smoke aan , ik heb nog niet gehad dat hij daardoor ging zakken ofzo .
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Stoere foto Jasser, is dat een 55 of 111cc?
     
  14. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    55cc peakmodel
    de plastieken tandjes van de hoogte servo hebben er wel van afgezien :D
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ah ok, het leek erg op een Pilot RC....
     
  16. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
    Ik ben er uit. Ik ga het buisje net achter de witte koppeling slang maken en dan schuin naar achteren.

    Alleen wel of niet dichtknijpen? (vernevelen)

    Ik heb een skywriter met een 2c lipo.
     
  17. ultim@te

    ultim@te Guest

    niet dichtknijpen , je kan gewoon de dosering regelen via je skywriter in je zender .
    als er een dun straaltje in de uitlaat komt dan verdampt het gewoon goed .

    als het bij mij werkt zonder nevelen dan moet het bij jou ook kunnen .

    mvg
     
  18. lexke

    lexke

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    24
    @alexzzz hahahaha geweldig die foto`s heb ze ook al stiekum van het forum gepikt en bij mijn foto`s gezet welke smokeolie gebruikte jij toen die tijd ik gebruik pb super smoke oil maar krijg het nie zo voor elkaar als jij hoor heb het er al met je over gehad om volgend jaar maar bij jullie lid teworden bij ons zit geen enkele kennis over de grote kisten

    @ultimate met die dikke letters bedoel ik niks hoor mee mijn grote k....en verkeerde knop aan getikt ben net als jij gek op smoke
     
  19. ultim@te

    ultim@te Guest

     
  20. ultim@te

    ultim@te Guest

    kijk maar gaat goed he . :D

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2011

Deel Deze Pagina