JAE 21 FE Rigger aandrijving

Discussie in 'Speedboten' gestart door waterlandcrew, 14 nov 2011.

  1. waterlandcrew

    waterlandcrew

    Lid geworden:
    14 nov 2011
    Berichten:
    5
    Hallo modelbouwers

    Na een lange tijd van andere hobbies heb ik sinds kort het modelbouwen weer opgepakt. Afgelopen zomer heb ik een oude Robbe Turbocat die al 20 jaar in de doos zat eindelijk afgebouwd. Een outboardje en een brushless setje plus wat kleine romp modificaties hebben er eel leuk varend bootje van gemaakt. Hierdoor kreeg ik de smaak weer helemaal te pakken en heb besloten om deze winter voor iets echt snels te gaan, een JAE 21 FE. Ik heb tekeningen gedownload en ben inmiddels rustig aan begonnen met het uitsnijden van de houten delen. Het meeste plezier beleef ik aan het bouwen maar uiteindelijk moet het ook vooral hard gaan. Ik ben niet van plan om er wedstrijden mee te gaan varen, ik wil wel graag +100 km/h halen.

    Nu wil ik graag een aandrijfset bestellen en mijn oog is op de volgende set gevallen bij H&M:
    E-motor: Leopard LBP3674-B/2.5D Brushless Motor 4pol 2650kV ( Hydro & Marine )
    As: Flexanlage II 3,2/DD B kurz Neue Version ( Hydro & Marine ) of
    Flexanlage III 4,7/DD ( Hydro & Marine )
    Propeller: ntb

    Verdere setup:
    Lipo: 4s1p
    Esc: 200 amp nader te bepalen.

    Ik vraag mij af wat jullie aanraden. 3,2 of 4,7 mm as, is de combi 4S en 2650 kv (+/- 39000 rpm) goed en welke propellor past hier het beste bij.

    Alvast bedankt.

    Gr waterlandcrew
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.113
    Locatie:
    Sneek
  3. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Vergeet de 74mm lange motor maar deze gaat nooit passen onder het dek zonder een kap te maken met verhoging erin.

    via deze link kun je zien hoe de bouw vorderde van Marcel zijn jae rigger welke naar mijn mening een super strak lopende rigger is.

    De motor die erin gebruikt is is een Tenshock 2230/6 of 7 met genoeg koppel maar veel korter van formaat.

    [​IMG]

    yBBnY7bHs8U[/media] 3-4-2011 Marcel.MPG - YouTube!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. MaxCorvette

    MaxCorvette

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Grou
    Het is een TS 2230/7 3000tpv :), niet een vermogen monster maar voldoet prima, wordt 60 graden dus niet te heet.
    Hij draait een 42mm Grimracer netjes rond.

    Er is erg weinig plaats in de JAE voor de hardware.
    Een langere motor plaatsen betekent dat hij veel platter moet liggen en dus problemen gaat geven met de hoek van de flex.
    Met de andere kap die ook te krijgen is kan het evt wel.
    Je hebt vrijwel geen ruimte om te spelen met de plaatsing van de hardware en je zit dus ook vast met je lipo plaatsing, deze komt dus recht voor de motor en bepaald het cg voor een groot gedeelte.
    Bij de elektro versie van de JAE zit het zwaartepunt al (te)ver naar voren, dus plaats de boel zo ver mogelijk naar achteren toe.

    Ook met de esc's ben je wat beperkt (ruimte), de veel gebruikt HobbyWing marine 180A esc's passen gewoon niet!
    Ik gebruik de Marine 120A versie en die past zelfs naast de lipo (wel extra condensatoren plaatsen)

    Ik had een 3/16" (4,7mm) amerikaanse (flex)as erin zitten, hierbij is de flex dezelfde maat als de as, wat natuurlijk niet kan zonder de flex dunner te maken en dan erin te solderen.
    Hierdoor is de as ongeveer 3,2mm effectief....deze draaide ik bij de laatse vaart door midden...
    Ik heb er nu 4,7mm H&M strut en 6mm as in zitten.

    De carbon booms zijn nu 8mm massief, 8mm hol (gevuld met hout) braken als twijgjes...

    Als je dus sneller wilt wordt het een echte puzzel! Die leopard zal wel passen met veel kunst en vliegwerk, maar zoek wel een esc die erin past! Ben bang dat een zwaardere dan in de neus moet wat het cg niet echt ten goede gaat komen...

    Ik kan de rigger zeker aanraden! Zeer leuk bootje en tot nu toe ook erg betrouwbaar!
    gaat fantastisch door de bochten en gaat niet snel vliegen :)

    Succes!!

    Marcel
     
  5. waterlandcrew

    waterlandcrew

    Lid geworden:
    14 nov 2011
    Berichten:
    5
    Dank jullie wel voor de reacties. Het wordt dus een 4.7 mm flex-as met 6 mm eind-as, dat is alvast een. Een 42 mm prop lijkt voor verschillende motoren een goed startpunt om props te gaan testen, dat is keuze twee.

    Dan het lastige gedeelte motor en esc. Ik heb bij MHZ een 200 amp swordfish regelaar gezien die gezien andere gebruikers prima voldoet. Ik heb nog een turnigy 120 amp in huis maar dacht dat deze te klein zou zijn. Misschien heeft iemand informatie naar hoe het werkt met het bijplaatsen van condensatoren. Dat kan een flinke bezuiniging met zich meebrengen en dat is altijd fijn.

    Dat er weinig ruimte in de tub zit daar was ik al achter. Ik heb in Autocad geexperimenteerd met de plaatsing van de motor en kwam al snel in conflict met de kap. Nu heb ik een hobby vaccumvorm-apparaat. Hierdoor kan ik relatief eenvoudig een kapje maken met een uitstulping een andere optie is om het profiel van de bovenkant van de tub een beetje aanpassen om wat extra ruimte te creeren.(het moet er nog wel een beetje mooi uit zien uiteraard) Ik heb ook gekeken naar de kromming van de flex-as. Wat betreft die kromming heb ik een vraag. Op het Rum Rummer forum kwam ik dit bouwverslag tegen:
    JAE 21 FE (P Spec) Outrigger Build ... & Review - Page 4 - The Rum Runner Racing Fast Electric R/C Boating Forums
    Op deze pagina zie je dat de flex-as een dubbele kromming meekrijgt en daarmee de motor weer horizontaal komt te liggen. Daarmee is het probleem van de lengte en plaatsing in de tub dus opgelost. Deze dubbele kromming leek mij echter niet ideaal. Meer wrijving zou ik denken. Toch lijkt dit een standaard plaatsing bij Zippkits. Vooral bij de brandstof uitvoeringen. Ik kwam op youtube dit filmpje tegen dat het een en ander verder uitlegt:
    [URL=" Boat cable whip - YouTube[/URL]
    Ik ben benieuwd of iemand hier een mening over of ervaring mee heeft.

    Ik heb hier ook mijn opties voor motorplaatsing (74 mm plus koelmantel) en as kromming bijgevoegd. Hiet in is ook de plaatsing van de accu meegenomen en in rood het ideale zwaartepunt. De bovenste versie heeft op dit moment mijn voorkeur.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    'n S-bocht loopt zelfs lichter dan één gewone bocht.

    De kabel wordt in model gedwongen , en slaat niet/minder.

    Scheelt bij 'n electro heel wat watt'jes :)
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik ben niet zo heel erg van de riggers maar damn, zo'n schitterende foto kan ik wel prima van genieten:cool: Chapeau voor de maker.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    En, Waterlandcrew, kunnen we al foto's verwachten van de nieuwe rigger? Ben wel benieuwd.
     
  9. waterlandcrew

    waterlandcrew

    Lid geworden:
    14 nov 2011
    Berichten:
    5
    Uiteraard hou ik jullie graag op de hoogte van mijn projectje. Ik heb echter een probleem: ik denk te veel na en daarom gaat het allemaal niet erg snel. Ik heb begin april als target om de rigger varend te hebben. Ik heb inmiddels wel de meeste materialen in huis en bijna alles uitgesneden. Dat ziet er nu zo uit:
    [​IMG]

    Ik heb ten opzichte van de originele tekeningen twee veranderingen gemaakt. Ten eerste heb ik de achterste boom zo ver mogelijk naar achter geplaatst. Hierdoor wordt de kracht van de turnfin beter door beide booms opgevangen. Ook ontstaat en een grotere ruimte in de tub om de accu te verschuiven waardoor ik beter het zwaartepunt kan manipuleren. Ten tweede heb ik een bolling meegegeven aan de bovenkant van de tub. Hierdoor onstaat boven de achterste boom extra ruimte om ook met de positie van de ESC te schuiven; voor of op de accu en zelfs boven de boom indien noodzakelijk. Daarbij komt dat ik vind dat de rigger met deze bolling er ook nog beter uitziet maar dat is uiteraard persoonlijk.

    Hier een 3D perspectief ter verduidelijking. De kleur is overigens slechts een indicatie. Het liefst zou ik de rigger donkerblauw metallic spuiten maar dat is niet verstandig met betrekking tot de zichtbaarheid denk ik. Voorlopig heb ik nog wel wat tijd om daarover na te denken.
    [​IMG]

    Nog een vraagje: Binnenkort ga ik beginnen met het verlijmen van de onderdelen. Wat kan ik dan het beste doen? Ik was van plan om het meeste met waterbestendige houtlijm te verlijmen om naderhand alles te sealen met 30 minuten epoxy (eventueel met wat glasweefsel om de tub). In het verleden lijmde/bevestigde alles met Stabilit maar dat ging voornamelijk om kleinere onderdelen in kunstof rompjes en lijkt mij dus niet echt op zijn plaats hier. Ik lees in de meeste manuals dat veel of soms vrijwel alles met epoxy in elkaar wordt gezet. Heeft iemand nog tips of een goede tutorial hoe je het beste met epoxy om kan gaan of toch gewoon met houtlijm aan de slag? Alvast bedankt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. waterlandcrew

    waterlandcrew

    Lid geworden:
    14 nov 2011
    Berichten:
    5
    Ik had wat problemen om mijn afbeeldingen voor iedereen zichtbaar te maken maar volgens mij is het nu opgelost.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Epoxy, zeker de 24-uurs variant, geeft een erg sterke verbinding. Werk altijd met handschoenen en best geen latex, want deze laten door (i.v.m. ontwikkelen huid-allergie). Zelf gebruik ik voor dit soort verbindingen altijd secondenlijm en zeker in dit geval is dat een prima optie omdat de krachten die erop in werken meevallen. De bevestiging van booms, drijvers, roer en turnfin is dan weer cruciaal, maar gebeurt in de regel niet met lijm.

    Een rigger kun je in twee/ drie weken wel in elkaar hebben, maar als dit de eerste is, begrijp ik dat het wat meer tijd kost. Voor de tub kun je ook de lost-foam methode goed toepassen.

    Ben benieuwd naar het resultaat en het is absoluut verslavend!
     
  12. MaxCorvette

    MaxCorvette

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Grou
    Door de achterste booms naar achteren te verplaatesen ben je nu verplicht de lipo nog verder naar voren te plaatsen, wat het cg niet ten goede komt....
    Al het gewicht zoveel mogelijk naar achteren, dus NIET naar voren :) Accu komt nu op de booms te liggen, als dat past
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2011
  13. Hans de H.

    Hans de H.

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Somewhere over the Rainbow
    Is er nog vooruitgang te melden? De Nederlandse vijvers zijn nog ijsvrij :)
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik kan me wel voorstellen dat de maiden tot het voorjaar wordt uitgesteld. LiPo's houden over 't algemeen niet van koude (brrr) en ook niet van stilliggen (en al helemaal niet vol stilliggen).
     
  15. waterlandcrew

    waterlandcrew

    Lid geworden:
    14 nov 2011
    Berichten:
    5
    Er is vooruitgang, maar voornamelijk op kleine onderdelen. Ik heb niet veel tijd gehad en vooral op internet geshopt naar onderdelen. Toch probeer ik zo veel mogelijk zelf te maken. Ik heb eergisteren een proefje gemaakt voor de buisklem die de booms op zijn plaats moet houden. gewoon een stukje 2 mm aluminium gebogen, 8 mm gaatje boren, een beetje vijlen, een RVS M3 boutje en voila.
    [​IMG]

    Verder liggen alle onderdelen voor de romp nog rustig te wachten om verlijmd te worden. Rond de kerst heb ik meer tijd hoop ik een goede sprong te maken.

    Ik hou jullie op de hoogte.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg goed om zo veel mogelijk zelf uit te dokteren. Als je voor snel en simpel wilt gaan, kan het ook op volgende manier:

    [​IMG]

    Ik gebruik veel dezelfde materialen, carbon-buisjes voor van alles en nog wat, evenals 2mm carbon-plaatjes voor bijvoorbeeld turnfin en verstevigingen links en rechts. Less is more... probeer gewicht te sparen waar mogelijk :).

    Het rompje, en dit geldt ook voor Hydro II, hoeft geen bulletproof vesting te zijn. Rechte hoeken (90gr) voor de zijkanten van de romp is ook geen noodzaak. Een 'Wellenkastje' kan een uitkomst zijn, zeker als er water via de as naar binnen sijpelt, maar zelf geef ik de voorkeur aan propriders.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. MaxCorvette

    MaxCorvette

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Grou
    Mooi idee die klemmen, zulke creativiteit zie ik graag!

    @Eric, wat zijn propriders? Ken ze alleen als een group Hydro vaarders :)
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    @max:

    Proprider is een echte three-point hydro, dus zònder Wellenkast/ Ridepad en/ of sponsonettes, zie foto. Mijn ervaring is dat je bij het uit de bocht komen veel meer power hebt. Het stroomverbruik ligt wel iets hoger.

    [​IMG]

    De rigger op de foto is van triplex, etc. Dit is echter erg zwaar. Zelf zou ik kiezen voor één-/ tweelaags CFK/ GFK zonder gelcoat afwerking. Sterk zat!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina