bootje bouwen, een wild thing

Discussie in 'Speedboten' gestart door akwikkers, 30 sep 2011.

  1. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    275
    Locatie:
    papendrecht
    zo, hier weer een paar fotootjes van mijn projectje.
    inmiddels is het bootje in de spuitplamuur gezet en heb ik het eerst gaatje geboord in de hek om zo de schroefaskoker te plaatsen.
    daar ook gelijk de volgende vraag.
    zoals inmiddels bekent hoeft dit project geen racemonster te worden maar een beetje snelheid blijft leuk. welke set-up zal uiteindelijk het beste zijn:
    1] schroefaskoker zover mogelijk achter de boot waardoor het roer links of rechts dient te komen.
    2] schoefaskoker dicht achter de boot zodat het roer hier achter geplaatst kan worden

    [​IMG]


    [​IMG]

    ik heb de oorspronkelijke motormount maar verwijderd en er zelf een bedacht, daar de bodem niet vlak is en ik het motortje zoveel mogelijk in lijn met de schroefas wilde plaatsen.
    mogelijk gaat dit voor een probleem zorgen. op dit moment heb ik bij gebrek aan 4mm aluminium de motormount gemaakt van 4 mm mdf, sterk genoeg denk ik, zeker met nog een laagje polyesterhars MAAR, gaat dat niet te heet worden en dus verbranden????

    [​IMG]


    [​IMG]

    excuses voor de slechte kwaliteit foto's, het zonnetje schijn vandaag niet en dan doet mijn telefoon camera het dus niet zo best.

    kleur van het bootje is ook bekend, paars met gele bliksemschichten.
    toch maar geen groen
    als de schoefaskoker op zijn (op jullie advies) juiste plek zit, gaan we verder met het plaatsen van de servo en de slangentjes voor de motorkoeling.

    tot snel gr Arno
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2011
  2. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    4 mm aluminium voor je motorsteun van een 600?
    of nu 4 mm mdf met hars?

    zwaar overgedimensioneerd hoor, daar hang je een V8 aan :)
    neen serieus ;mijn 600 hangt aan 2 mm ps met enkele verstevigingen en dat geeft geen krimp!!

    en ivm de warmte : geen probleem ,motor ontwikkelt zijn hoogste temp achteraan aan de borstels ,niet vooraan ,en je hebt er een koelspiraal rond zitten,boot zal niet in brand vliegen

    mvg
    Ben

    ps :foto 1 lijkt me de aangewezen manier , foto 2 :gaat nooit vooruitgeraken
     
  3. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    275
    Locatie:
    papendrecht

    nu 4 mm mdf met hars.
    aan jou verhaal te horen, blijft het daar dan ook bij, scheelt weer werk
    bedankt
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Volgens mij wordt het een slagroomklopper als je het propje zó dicht achter de romp hebt, je moet toch echt wel wat afstand vanaf je spiegel hebben anders kan er niet genoeg water bij de prop komen.
     
  5. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    roer recht achter de schroef : nadeel hiervan is dat je "lift "creeert als je stuurt dus je boot lift zijn kont uit het water als je draait overstuur zouden ze in de autowereld zeggen

    offset roer heeft dit minder ,nadeel is dat het minder goed stuurt bij lagere snelheden

    mvg
    Ben
     
  6. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Schroef zeker niet zo dicht achter de romp plaatsen. De aanstroom is verschrikkelijk en je zal alleen maar lucht happen.
    Je schroef moet ongeveer 8~10% van de lengte van de romp achter de spiegel uitkomen. De as moet daarbij zo vlak mogelijk liggen (motor laag in de romp).
    Het roer zou ik rechts plaatsen, dat wordt veel gedaan en heeft eigenlijk vrij weinig nadelen. Dat ze minder sturen is relatief. Op lage snelheden stuurt de boot inderdaad minder goed doordat het blad niet direct in de stroom van de schroef zit. Alleen vaar je met een speedboot nooit lang langzaam, dat is alleen maar 'stroom vreten'.

    Succes!

    groeten Jurriaan
     
  7. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    275
    Locatie:
    papendrecht

    ok duidelijk, nu is mij direct duidelijk waarom het propje verder van de heck moet staan, bedankt.
    dan zit er niets anders op dan het roertje aan de zijkant te plaatsen.
    goede nieuws, ik kan verder met het verlijmen van de schroefaskoker.
    wordt vervolgd
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arno,

    Ik begrijp, dat de doelstelling een beetje gewijzigd is en je er toch een oppervlakteaandrijving van wilt maken (en er dus hoofdzakelijk zelf mee zult varen om redenen, die ik al eens heb uitgelegd).

    Vóór je gaat lijmen, plaats even een foto waarbij de hoek van de schroefaskoker t.o.v. de kiellijn te zien is.

    Bij een oppervlakteschroef wil je de propnaaf 2 mm boven de gedachte lijn van de kiel hebben, zoals op de foto hieronder:

    [​IMG]

    Ook moet de hele aandrijving 3-4 mm rechts van de middellijn van de boot zitten in verband met de propwalk.
    Zet je de as precies in het midden, dan moet je permanent tegensturen om rechtuit te kunnen varen, dat remt aanzienlijk.

    Hier het gat voor de schroefaskoker in een 80 cm romp, die staat 4 mm rechts van de hartlijn:

    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    275
    Locatie:
    papendrecht
    He Jan, Ik zat al te wachten op jouw advies haha,
    bedankt, kan ik weer opnieuw beginnen.
    natuurlijk zit mijn gat precies op de hartlijn, daar denk ik niet over na.
    en een foto van de kiellijn is ook niet nodig, dat zie ik zo wel. zit nu zelfs iets onder de kiellijn, dit is echter wel snel en makkelijk aan te passen.
    wat voor problemen geeft het als de prop zoals bij mij iets te "diep" ligt.

    gr Arno;)
     
  10. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    je gaat een oppervlakteschroef gebruiken , hierbij is het de bedoeling dat alleen het onderste blad in het water zit
    als je de as te diep steekt dan zit ook het andere blad in het water

    zeker de raad van Jan opvolgen ipv plaatsing as , ik heb mijn as slechts een 2-tal mm uit het center gezet en dat is niet voldoende om de prop-walk te compenseren,ik moet dus lichtje bijsturen:snelheidsverlies

    mvg
    Ben
     
  11. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    275
    Locatie:
    papendrecht
    eindelijk weer wat kunnen doen, drukke tijd achter de rug.
    natuurlijk jullie advies ter harte genomen en de schroefaskoker verplaatst.
    bootje nu ook in de kleur gezet.

    [​IMG]

    zoals ik al zei, het is paars geworden, er moet nog wel gele bestickering op

    [​IMG]

    plaatsing van de stuurstang, schroefaskoker en de waterkoeling in en uitlaat

    [​IMG]

    gewoon een leuk plaatje

    [​IMG]

    plaatsing van het roer

    [​IMG]

    niet heel veel ruimte meer na alles geplaatst te hebben, nu alleen de accu en ontvanger nog.
    de ontvanger komt voor de motor op een steuntje en de accu komt achter de motor op een steuntje boven de schroefaskoker.
    tot volgende keer, mvg Arno
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2011
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Ik zou de ontvanger wat verder van de motor vandaan houden. Een motor geeft toch storing af, net als draden waar hoge stromen door lopen, en dat kan je ontvangst negatief beïnvloeden.


    Verder een leuk bootje, blauw staat 'r goed, zal alleen wat lastiger te volgens zijn op het water. Of ga je er nog wat accenten in andere kleuren op aanbrengen?
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    blauw staat 'r goed, zal alleen wat lastiger te volgens zijn op het water.

    Gebeurd bij mensen ook wel eens
    Maar die zijn dan heeeeeeeeeeeeel goed te herkennen hoor
    mvg
    Frederik :D :D
     
  14. Ratteplan

    Ratteplan

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    54
    Daar hebben ze het volgende op gevonden.

    [​IMG]

    Met zwarte bootjes varen ze rechts en met groene bootjes links.

    Oja en voor blauwe bootjes is dit meer.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2011
  15. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    'zoals ik al zei, het is paars geworden, er moet nog wel gele bestickering op'

    Geen blauw, maar paars ;) De laatste foto's vertekenen gewoon iets qua kleur.
    Ziet er goed uit! Is zeker de paars metallic van Motip? Fluor gele stickers?
     
  16. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    275
    Locatie:
    papendrecht
    jaja paars, lijkt op de foto inderdaad wat blauwachtig maar het is echt gewoon paars.
    geen metaliek dat dan weer niet. ik heb nog gewoon gele sticker liggen van mijn heliromp maar fluoriserend zou wel gaaf zijn. ben nog bezig met het juiste ontwerp.
    mijn kinderen willen er bliksemschichten op maar die zijn moeilijker te maken dan dat het lijkt, iemand nog voorbeelden?

    ontvanger iets verder van de motor? dat gaat lastig worden, toch maar eens goed bekijken wat de mogelijkheden kunnen zijn, we hebben er niets aan als die kleine het bootje wil sturen en er gebeurt niets door de storing.

    mvg Arno
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Kan de ontvanger niet achterin?
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arno,

    De boot ziet er goed uit!

    Een paar dingen vallen me op;

    - de bocht siliconenslang boven het roerblad is aan de hoge kant, zo zul je op lage snelheid geen koeling hebben, omdat de stuwdruk de hoogte niet kan overwinnen, inkorten zover het kan.

    Waar zit je uitlaat? Als die in het vlak zit en zuiging genereert, dan zal het wel wat meevallen, is het een pijpje boven de waterlijn, dan geld bovenstaande.

    - Ik kan het op de foto's slecht zien, maar het lijkt alsof er een Raboesch universele koppeling tussen de motor en de schroefas zit.
    Als dat het geval is, vind ik de afstand, tot het schroefaslager aan de ruime kant; als de schroefaskoker niet ondersteund is tot pal voor het binnenlager dan loop je kans dat de boel verschrikkelijk gaat resoneren op bepaalde toerentallen.

    Een goed uitgelijnde starre koppeling werkt dan beter.

    Groeten, Jan.
     
  19. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    275
    Locatie:
    papendrecht

    ruimte genoeg, alleen haalt het kabeltje van de esc dat niet.
    bestaan er hier ook verlengkabeltjes voor?
    ben wel bang dat dit de enige optie is (achterin)
     
  20. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    275
    Locatie:
    papendrecht
    bedankt
     

Deel Deze Pagina