Bouwverslag Serpent Cobra S811T Truggy

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Richard E, 4 dec 2011.

  1. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Voor Henk Tijhof van de LHS hier in Almelo afgelopen weekend een etalagemodel gebouwd van de Serpent Cobra S811T Truggy. Tijdens het bouwen heb ik een aantal foto’s gemaakt en dan ook maar een bouwverslag.

    [​IMG]

    De inhoud van de doos ziet er keurig verzorgd uit, alle zakjes zijn duidelijk genummerd, de documentatie zit in een cellofaantje en de body bovenop.

    [​IMG]

    In de documentatieset zitten 2 stickervellen, een velletje met de maskers voor de ramen van de body, een “Read this first” velletje, een fraai uitziende bouwbeschrijving, en een lege setup sheet.

    [​IMG]

    Stap 1 is het bouwen van de diffs, om te beginnen met het middendiff. De beschrijving spreekt voor zich. Een minpunt is dat er wel 2 flesjes diff olie (3.000 en 5.000 cst) bij de kit zitten, alleen staat nergens wat waar in moet.

    [​IMG]

    Een redelijk normale afstelling schijnt 10.000 (voor), 5.000 (midden), en 7.000 (achter te zijn. Deze 2 extra potjes diff olie moeten dus even extra aangeschaft worden.

    [​IMG]

    Het bouwen van de diffs is relatief eenvoudig. Het voor- en achterdiff zijn exact gelijk. Opletten dus dat na het bouwen van de diffs het voor-en achterdiff niet per ongeluk gewisseld worden, door ze na het bouwen in hun eigen zakje terug te doen en duidelijk erop te schrijven wat het Voor- (10.000 cst) en Achterdiff (7.000 cst) is.

    [​IMG]

    De onderdelen van de rem unit zien er ook keurig uit. De remschijf Voor is iets groter dan de remschijf Achter. Ook zitten er 2 heveltjes en verschillende clipjes bij waardoor eenvoudig de remdrukverdeling tussen voor en achter ingesteld kan worden.

    [​IMG]

    Bij het bouwen van de remunit even opletten dat de drukveertjes niet tussen de slobgaten van de remblokken komen, voor een juiste werking.

    [​IMG]


    Vervolgens het middendiff op de plaats zetten, kapje erop en de remhevels aansluiten met het standaard heveltje (remrachterverdeling voor/achter: 50/50).

    [​IMG]

    De onderdelen voor de achtertrein zien er ook goed uit, een stevige carbon shocktower en degelijke aansluiting op het achterdiff. De draagarmen zitten in een 2-tal alu hubs, die met een 6-tal verschillende cupjes in te stellen zijn.

    [​IMG]

    De achtertrein sluit netjes aan op het middenblok met daartussen de CVD as.

    [​IMG]

    De onderdelen voor de verdere opbouw van de achtertrein. De bouwbeschrijving klopt hier gewoon, alleen is het af en toe puzzelen hoe bepaalde onderdelen in elkaar gezet moeten worden als je de auto niet kent. Sommige afbeeldingen zijn te klein, maar met een beetje gepuzel komt het wel goed.

    [​IMG]

    Wel ontbreekt in de bouwbeschrijving is een soort van standaard setup, er staat nergens in welke gaten de schokbrekers bevestigd moeten worden en dat soort zaken. Het meest logische is om alles dan zoveel mogelijk in het middenbereik te zetten. Het bijsluiten van een team setup sheet met de fabrieksinstelling zou dit soort zaken eenvoudig oplossen.

    [​IMG]

    De onderdelen voor de voortrein zien er ook goed uit, ook hier weer een stevige carbon shocktower en degelijke aansluiting op het achterdiff. De draagarmen zitten in een 2-tal alu hubs, die met een 6-tal verschillende cupjes in te stellen zijn.

    [​IMG]

    De voortrein sluit netjes aan op het middenblok met daartussen de CVD as.

    [​IMG]

    De onderdelen voor de verdere opbouw van de voorrtrein zijn relatief eenvoudig te bouwen. De beschrijving klopt en de onderdelen passen allemaal keurig.

    [​IMG]

    Ook hier ontbreekt weer een standaard setup, er staat nergens in welke gaten de schokbrekers bevestigd moeten worden etc. Alles dus zoveel mogelijk in het middenbereik zetten.


    De complete aandrijflijn en ophanging functioneren goed en het geheel draait netjes soepel, zowel de aandrijflijn alsook de rem unit.

    [​IMG]

    De onderdelen voor de stuurinrichting bestaan uit een aantal alu, carbon en plastic onderdelen.

    [​IMG]

    De lengtes van de stangen klopt redelijk, maar niet helemaal en kunnen het best nagesteld worden als het geheel in elkaar steekt. Als alles netjes gebouwd wordt levert het een mooi soepel lopende stuurinrichting op.

    [​IMG]

    Vervolgens de plastic onderdelen voor de zijskirts en de radio apparatuur. Past allemaal netjes en het bouwen ervan spreekt voor zich.

    [​IMG]

    De laatste stap voor het completeren van het chassis zijn de schokbrekers. Het zijn mooie grote dempers en met een ontluchting setje zijn ze eenvoudig luchtvrij te bouwen.

    [​IMG]

    De Truggy als geheel ziet er degelijk uit. De onderdelen zijn kwalitatief goed en de passing is netjes. Over de constructie is goed nagedacht. Minpuntjes zijn de bouwbeschrijving en de volgorde van de zakjes, waar je soms boutjes mist, die je in een later stadium wel weer tegen komt. Ook zijn de tekeningen in een aantal gevallen onduidelijk en is het puzzelen als je de auto niet kent. Een standaard setup sheet bij de kit zou een enorme verbetering zijn. Een groot positief punt is de aandrijflijn die geheel bestaat uit CVD assen en een mooi lopende aandrijftrein oplevert.
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Mooi bouwverslagje Richard ;)

    Als ze van Serpent nou ook nog een beetje meelezen en de tips ff verwerken ....
    Toch een beetje slordig en niet gewend van Serpent , daar waren dit soort dingen altijd wel goed geregeld .....
     
  3. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dank je Danny !!

    De kritiekpuntjes die ik noem zijn opbouwend bedoeld, en ik kan me voorstellen dat als je dagelijks met deze auto bezig bent, dit soort details die toch belangrijk zijn voor iemand die de auto niet kent, over het hoofd ziet.

    Maareuh ... het resultaat mag er wezen, het is een mooie strakke auto. :yes:
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2011
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Netjes hoor , en dat voor een onroader :rolling:
    Al gewend aan die lange schroeven :?: ;)

    Vind het toch een beetje slordig van ze... Normaal waren de duidelijke handleidingen etc. altijd een voorbeeld voor andere fabrikanten en kreeg je altijd wel een aardig beginpunt qua afstellingen in de bouw en op een set-up sheet. Beetje jammer dat dat hier nou weer ontbreekt , mag je toch wel verwachten bij zo'n competie gericht model als dit dat ze je sowieso een beetje in de goeie richting wijzen.
     
  5. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja echt smullen altijd hoor om zo'n nieuwe auto van een kit te bouwen :yes: en nee, die lange schroeven dat zal wel nooit wennen bij mij.

    Ja die handleidingen van die Japanners die ik gewend ben zijn visueel misschien niet zo fraai als deze screendumps uit een 3D programma, maar wel echt minuscuul detail wordt in de bouwbeschrijving nauwgezet beschreven. Er zat zelfs ook een foutje bij de positie van de gaten in de CVD assen van de achteras. Die moesten juist in het andere gaatje dan aangegeven in de beschrijving, anders staken de dogbones wel erg op het randje van de outdrives :shock:

    Nogmaals echt een mooie kwaliteitsauto, en nu ik zo met deze S811T bezig ben geweest begint de offroad eerlijk gezegd wel weer te kriebelen. Misschien moet ik, om een goed vergelijk te kunnen maken ook maar eens zo´n Inferno bouwen ;) Tenslotte ligt hier een schitterende splinternieuwe offroad baan in Almelo die aankomend voorjaar in gebruik genomen gaat worden.
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hahahaha... Ze krijgen wat meer hobbels en sprongen te verduren , dan heb je ook wat langere schroeven nodig om de boel bij elkaar te houden ;) :rolling:

    Toch wel slordig van ze van die kleine foutjes... Die mooie duidelijke 3D shots (incl. close-ups) vond ik juist altijd 1 van de mooiste dingen aan de Serpent/Hudy beschrijvingen.

    Jammer dat ze dat dan op deze manier weer een beetje verkloten... Bij een kit uit deze klasse verwacht je toch wel dat ze die beschrijving 3x hebben nagelopen voordat ie de doos in verdwijnt op de inpaktafels.
     
  7. randywuite

    randywuite

    Lid geworden:
    23 nov 2008
    Berichten:
    195

    Hey richard er is/komt een nieuwe offroad baan in almelo? Is dat van de club RMCA, heb je toevallig een link if zo van baan/club.
     
  8. jurre corally cct

    jurre corally cct

    Lid geworden:
    18 mrt 2007
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hengelo(ov)
    En je hebt er 1 in Hengelo Richard:)!
     
  9. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja maar die in Almelo is echt súpermooi en het allermooiste nog is de garantie van de gemeente voor de komende 10 jaar om daar te mogen blijven. En dat is "bijna" bij mij in de achtertuin ... ;) Compleet met telsysteem (nog niet operationeel) en alle wedstrijdfaciliteiten voor Buggy / Truggy ... Als er rijders zijn die geïnteresseerd zijn zou ik binnenkort wel een paar foto's kunnen plaatsen.
     
  10. randywuite

    randywuite

    Lid geworden:
    23 nov 2008
    Berichten:
    195
    welke club is dat dan wat jij bedoelt richard in almelo!!! En een paar pics is altijd leuk:)
     
  11. Jawsma

    Jawsma

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Groningen
  12. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    De RMCA gaat inderdaad een frisse start maken met een compleet nieuw terrein en een splinternieuwe baan. Ik zal eens kijken of ik dit weekend wat plaatjes kan posten.

    Bedankt, inderdaad, dat helpt al een heel stuk!!
     
  13. Jawsma

    Jawsma

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Groningen
    Ga je de body zelf maken ? En wat is je idee?
     
  14. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja klopt, de body moet ook nog, maar ik ga morgenavond eerst even met Henk overleggen hoe we 'm gaan maken. Ik had 'm afgelopen zondag al wel uitgeknipt.
     
  15. Jawsma

    Jawsma

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Groningen
    Hoeveel cps heb je nu in de shocks?
     
  16. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb gewoon de 300 cst die bij de S811T kit zit in de schokbrekers gekiept. Met mijn ontluchting setje alles een paar minuten goed vacuüm getrokken, zodat er geen lucht in de dempers zit. Ik moest wel even het ophoogsetje opzoeken, want deze dempers zijn twee keer zo groot / lang als mijn 1:8 onroad dempers. ;)
     
  17. Jawsma

    Jawsma

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Groningen
    Ik vul ze altijd tot de rand. Als je dan de shock dop er weer op draait kan er nooit veel lucht in zitten.

    Ik heb achter dikkere olie gedaan omdat ik de auto nogal slap vond aan de achterkant. En ik wel een rij hoogt van 39mm wil aan houden.
     
  18. jurre corally cct

    jurre corally cct

    Lid geworden:
    18 mrt 2007
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hengelo(ov)
    Goed om te horen dat er nog een circuit komt in Twente! Jammer dat er nog geen onroad is.. Maar we kunnen niet alles hebben!:)
     
  19. Michiel H

    Michiel H

    Lid geworden:
    26 apr 2010
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Roeselare, belgië
    Ik had bij het bouwen de nodige set-up sheet.

    Misschien had ik die wel zelf afgedrukt, dat ben ik nu gewoonweg vergeten.

    Met 10/5/7 is die auto toch lam zeker?
     
  20. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hehehehehe... Die onroaders zijn ook niks gewend he ?? ... :rolling:

    Rondom 300 ?? Meestal ga je achter een klein stapje zwaarder om het gewicht van de motor een beetje te compenseren.
     

Deel Deze Pagina