Hallo collega's Ik ben Alain en doe al wat jaartjes aan modelbouw, geen speed en daar wringt nu juist het schoentje. Heb een riva van 1,65m gewicht vaarklaar ongeveer een 25kg. Hij word aangedreven door 2 schroeven, 45mm 3 blads. Speed 700 neodym en speed 820 turbo race gaan in rook op. Had gedacht om toch maar over te stappen op brushless. En DIT is nu juist mijn probleem, welke motoren. Het is zeker niet de bedoeling om te racen, enkel wens ik dat hij wat snelheid heeft, om een mooi vaarbeeld te krijgen. Had zelf gedacht aan lepard motoren. Alle ideeen en voorstellen zijn van harte welkom. Mocht er meer info nodig zijn hoor ik graag. Alain,
Hallo Alain, Waren die borstelmotoren ook van waterkoeling voorzien? Op hoeveel Volt liepen de motoren? Welke cellen gebruik je, NiMH of Lipo? Welke schroeven heb je gebruikt, kunststof, metaal, welke spoed? Heb je een paar foto's van je boot, met name eentje van de zijkant, die de hoek van de schroefassen laat zien. Groeten, Jan.
Hoi Jan, Ze waren voorzien van waterkoeling, 2 x in, 2 x uit. Spanning was lipo 3cel. De schroeven zijn uit messing, de spoed geen idee, zijn er van rivabo moest M5 zijn. De assen lopen ongeveer onder een hoek van 5°, minder kon helaas niet.
Hallo Alain, Als je op 3S in een boot van 25 Kg 820 motoren in rook laat opgaan, is er iets fundamenteels mis met je set-up. Om er iets naders over te kunnen zeggen zou je veel meer info moeten verstrekken alsmede een aantal scherpe foto's waar e.e.a. op te herkennen valt. Groeten, Jan.
Hallo Jan, Ja dat heb ik reeds gemerkt. Men zou zeggen hoe kan het, allles mooi in lijn en toch. Had bij de speed 820 ook maar een spanning van 4s lipo er aan hangen. Ik heb helaas geen foto's van de aandrijving wel enkele tijdens het uitbalanceren. Zo heeft U misschien al een gedacht.
Zeer fraaie boot!! Wat is de maat van de schroeven die je gebruikt? Wat voor soort accu's wil je gaan gebruiken? 3s is een betaalbare setup ivm goedkope/betrouwbare regelaars. Welke snelheid heb je in het hoofd? Ik heb zeer goede ervaringen met het vervangen van robbe1000 voor Brushless buitenlopers. Een kennis van me heeft in zijn schaal oorlogs torpedo boot (20kg) ook (twin) brushless gedaan en dat vaart zeer leuk Er zijn van dezelfde motoren of 1 slag groter een redelijke keuze in toerentallen.
Heb mijn houders voorzien voor lipo's 3s 5A. Heb ook 4s liggen dus heb keuze. Om de vaartijd een beetje aannemelijk te maken leg ik per motor 2 packs in parallel zo kom ik op 10A uit. De schroeven zijn 3blads 45mm rivabo. Door zijn grote is het niet mijn bedoeling te racen maar er mag toch een beetje snelheid in zitten. Hier een link van een filmpje waar hij of zij te zien is. Het is maar een klein stukje maar deze snelheid is veel te traag.Zou toch zeker graag de snelheid verdubbeld zien of meer. Zeker het vertrekken gaan traag, van stil geleidelijk naar zijn max. QOuBRTMdVaw[/media] Miss Geico - YouTube Zal proberen dit weekend enkele foto's van de schroeven en aandrijflijnen te maken.
Als je die snelheid verdubbeld wilt zien zul je aan de flinke brushless moeten.... Is zowiezo geen overbodige luxe met een boot van dat formaat als je snel wilt gaan.
Hallo Alain, Welke motoren en welk voltage werd er gebruikt in het filmfragment? Ik denk, dat je op 4S toch minimaal aan twee van deze motoren moet denken: HobbyKing R/C Hobby Store : Scorpion HK-4020-1100KV Brushless Outrunner Motor (Perfect for Trex 550/Logo 500 Helicopter) Uiteraard op een watergekoeld motorspant. Iets minder prijzig: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Pro_Comp_Brushless_Inrunner_Motor_1000kv.html Heeft wél een joekel van een regelaar nodig... Wat meer foto's van de set-up zou welkom zijn. Groeten, Jan.
Scorpion levert niet aan HobbyKing. Hoe ze er dan aan komen? Verdubbeling van snelheid vraagt acht keer hoger vermogen. Vermogen loopt op met derde macht van snelheid.
In dat geval valt de Scorpion uit de link al af. Een Speed 700 Neodym is goed voor zo'n 450W. Vermenigvuldig je dat met acht, dan komt de motor uit de tweede link aardig in de buurt (sterker nog, je hebt wat over...). Groeten, Jan.
Hallo Alain, Ja, de schroeven! Rabousch 3 blad zijn mooi voor onder een schaalmodel, maar voor snelheid is de bladvorm verkeerd en bovendien zijn de bladen kops 'bot'. Probeer het eens met twee 40 of 42 mm K schroeven van graupner. 45mm zou misschien ook net kunnen. Zou al verschil moeten maken. Wil je economisch varen (wat langere vaartijden) zal het BL moeten worden, wat de vorige posters al roepen.
Twin aandrijving mogen die 5092 motoren echt wel een maatje kleiner, hij hoeft geen 80 te lopen Denk dat als dit 50-55km/u gaat het al redelijk extreem is, het moet wel een beetje schaal blijven. Daarbij die motor die Jan aangeeft met een 45mm prop zal niet veel stroom trekken, de as is al 8mm.......45mm is wel (te) klein voor zo'n grote boot. Ik had eerder verwacht er 65-75mm onder aan te treffen.... 2 van deze motoren erin zal ook al leuk vooruit komen, HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy T600 Brushless Outrunner for 600 Heli (880kv) . 4s betekent wel duurdere (auto) esc's of meteen maar waterkoeling en dan boot esc's. Als je de weg van boot esc's in gaat is meer cellen altijd een optie. Auto esc's weet ik zo niet hoe hoog die gaan.
Alain, als je eerst nog op een goekkope manier wil proberen zou ik eens testen met 2 speed 900 motoren. Niet de schaal motoren van graupner, er zijn ook snelleren types. Ik heb er daar nog 6 van liggen en die hebben behoorlijk wat power. Ze draaien 670 tr/v hetgeen bij 4S rond 10000 tr/min komt. Met een deftige prop moet dat behoorlijk voorwaarts willen. Is die video opgenomen op linkeroever in Antwerpen? Ivo
Jan : de set up was 2 x 820 speed turbo met 4s Lex: zal de schroeven zeker eens omwisselen naar 2 blads Max: 50km/h is zeker toereikend. Zulke grote schroeven gaan er niet onder, denk max 50 misschie 55. Zou graag op max 4s willen blijven 1 voor de prijs 2 telkens 2 packs is een langere vaartijd. Ivo: standaard met overbrenging draaien ze al 7500 toeren, dus 10000????. Ga dit weekend eens allles op een rijtje zetten met al deze gegevens en eens kijken wat ik er uit kan halen. Zal mijn keuze eerst hietr nog eens voorleggen vooralleer ik kosten ga maken. Word vervolgd.
Probleem met die kleine schroeven is dat het toerental behoorlijk hoog moet of een extreme spoed om wat harder te kunnen. Mijn 1,45m catamaran gebruikt bijv. een 70mm 1,6 spoed schroef (oppervlakte), en haalt met 17-18000rpm zo'n 86km/h. Met de helft van de toeren is er ook niet meer dan de helft van de snelheid mogelijk... Mijn 75cm rigger vaart met een 42mm prop en haalt tegen de 100km/h, maar wel bij 35000rpm. Vandaar mijn opmerking over grotere schroeven. Ik zou zo groot mogelijk gaan dat nog past. Die Raboush schroeven zijn idd zo bot als een hout en niet geschikt voor hogere snelheden. Toch eens kijken voor Graupner Carbon schroeven, alleen weet ik zo niet welk type het best is (onderwaterschroeven). Denk dat Jan dat beter weet. Maar ik lees ineens 'overbrenging', zit er een overbrenging naar de assen in? In dat geval is deze verhouding wel belangrijk voor het bepalen van andere motoren. De motoren die al aangegeven zijn, zijn allemaal voor directdrive, zonder overbrenging of 1:1 overbrenging. Marcel
Hoi Alain, Gooi anders de gegevens van de schroeven, toerentallen en spoedverhoudingen eens in mijn sheet: http://www.triple-s.nl/Modelberekeningen.xls Daar rolt dan zo de te verwachten snelheid uit. (slip schat ik op 10 - 15% bij twin onderwater schroeven.)
Ivo: inderdaad opgenomen in antwerpen. Marcel: een foutje van mij er zit geen overbrenging tussen. De schroeven zullen inderdaad wel verkeerd zijn, alsook de grote. Probeer dit weekend alles eens juist op te meten en een paar foto's voor jullie te maken