2 motorig vliegtuig vervangen brandstof motor voor electro

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Eitje, 23 jan 2012.

  1. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
    Beste,

    Ik ben een p38 aan het renoveren. Dit is een langlopend proces gezien de kosten... maarrr ik ben nu bij de motoren beland.

    Ik ga een 3blads varioprop toepassen met 12 inch afmeting. Daarom kan ik de 3 blads verstellen van 12x5 tot en met 12x12. Hier is dus behoorlijk nog mee te spelen.

    De kist heeft gevlogen met 2x6,5 cc brandstof.. nu wil ik er 2 brushless motoren opzetten. en een vliegtijd van ong 10 minuten behalen.
    Heb het volgende opgemeten, inhoud tank is 5x5x10cm = 250 cc
    ruimte waar de tank zich in bevind is 7x13 (lxb) en globaal 7 a 8 cm diep.

    Wie kan mij advies geven over motorisering en accu's? Kist weegt globaal vliegklaar 6,5 kg.

    Toerental prop is max 11000 tpm.

    Groet

    Stefan
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.602
    Locatie:
    Groningen
    Zoek naar motoren van ongeveer 300 gram. Heb je accu's op het oog? Ik denk dat 2 keer 4x 5000 of 5s 4000 oid een leuke vliegtijd oplevert. Motoren kv iets van 700 schat ik zo. 2x 60A regelaren.
     
  3. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo Eitje,

    Ik heb een voor verbranding gedachte ESM B-25 geelektrificeerd en daarbij gekozen voor motoren etc. met specificaties die ongeveer overeenstemmen met de specificaties die Tadango noemt.
    Ik gebruikte Chinese 4120's (660 KV; 309 gram, AXI kopieen), Towerpro 65A regelaars en twee maal 6s 5000 paketten. De B-25 was wat groter dan de P38 (denk ik, gezien het gewicht van 6,5 kg van de P38 tegenover 7,5 kg van de B-25), vandaar dat ik na metingen koos voor 6s.

    De B-25 vloog fantastisch, meer dan genoeg vermogen, doch leeft helaas niet meer na een apparatuurprobleem. Ik ben nu bezig om een nieuwe ESM B-25 op te bouwen, doch deze is iets groter (2,50 m.) en zal ook wat zwaarder worden (ca 8,5 kg, schat ik). Ik stond voor het dilemma om dezelfde setup te gebruiken of te kiezen voor grotere motoren. Grotere motoren, bijvoorbeeld 4130's, hebben als nadeel dat ze een veel lagere KV hebben en derhalve om grote propellers vragen. Dat gaat er dan erg raar uitzien en ook wordt de bodemvrijheid erg klein. Ik ga daarom toch weer voor dezelfde setup. Ik kom dan nog verder onder de gebruikelijke 10%-norm te liggen (10% motorgewicht van vlieggewicht) maar gezien de enorme gemeten en ervaren power van de 4120's denk ik dat dat wel zal gaan. Ik kom nog altijd op meer dan 200 Watt per kilo.
    "Elektrodeskundoloog" Harold zei altijd: bij 100 Watt vliegt het net; bij 200 watt vliegt het goed; bij 300 watt gaat het verticaal. En dat klopt heel aardig.

    Voor jou zijn de metingen die ik onlangs met de 4120's deed waarschijnlijk interessant:
    13x8 Master drieblad: 55A op 6s;
    14x7 Master drieblad: 65A op 6s.
    Met de 14x7's lopen de regelaars op hun tandvlees (en de motoren ook, overigens); ik ga de eerste vliegpoging daarom toch met de 13x8's wagen.
    Gezien het lagere gewicht van de P38 zal gebruik van 5s mogelijk zijn, maar je moet dan minstens (het varioprop-equivalent van) 13x8 (drieblad) propellers gebruiken.
    De Master drieblad propellers doen het elektrisch zeer goed. Ze zien er ook scale-like uit (ik schilderde de tippen geel) en een voordeel is ook dat ze zowel rechts- als linkslopend te verkrijgen zijn. Bij mij draaiden ze tegenovergesteld naar binnen. HK heeft ze in beide versies.

    Juun
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.602
    Locatie:
    Groningen
    13x8 met 700kv op 6s lipo? Het lijkt me wat veel, aangezien 13x6.5 op 500kv en 6s lipo hier al 55A trok, en dat was nog maar een 2blad. Iedere motor is anders :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  5. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Het zijn Chinese kv's, hoor! Maar alle gekheid op een stokje: motoren zijn inderdaad vaak anders dan gespecificeerd. Mijn Chinese 660 kv 4120's komen, ook optisch, zeer overeen met de TR50-55B van HK, die HK met 600 kv specificeert (en waarop zij bij 6s een 14/8 laat zetten) en als AXI 4120/14 equivalent bestempelt. Laatstgenoemde is echter een 660 kv motor. Slechts metingen in de praktijk zijn de oplossing. Ik testte de motoren in mijn eerste B-25 ook op 5s met 12/8 drieblad. Daarmee viel aan vliegen niet te denken. Ook nog niet met 13/8. Zo kwam ik op 6s met 13/8.

    En dan zijn er nog de propellorspecificaties die vaak niet kloppen. Ik herinner me uit de verbrandingstijd dat een Master Airscrew prop altijd aanmerkelijk meer toeren maakte dan een Graupner prop met dezelfde maat. Om van een Robbe prop dan nog niet te spreken. Een 10 cc tweetakt motor kreeg een 12/6 Robbe absoluut niet rond.
    Een 13/8 drieblad komt overigens overeen met een 14/7 tweeblad. In APC-termen is dat dan misschien een 14/6.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2012
  6. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
    Chinese 4120's?? Zat zelf naar Hacker te kijken of een dergelijke motor.

    Groet

    Stefan
     
  7. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.602
    Locatie:
    Groningen
    Dat lijkt me een goede keus :)
     
  9. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
  10. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Eitje,

    De motor die je noemt weegt 195 gram. Zie de simpele maatstaven die ik noemde (10% motorgewicht van totaalgewicht) en het advies van Tadango. Aan de lichte kant, dus. Ook qua Watt kom je niet zo goed uit: 570 inputwatt (vreemde maatstaf, overigens) zal aan de outputkant minder dan 500 Watt opleveren. Je komt dus niet aan 200 Watt/kg. En ik neem aan dat je met een P38, een jager, niet alleen als een lamme eend rondjes wilt vliegen.

    Hacker-motoren zijn prima, maar de in aanmerking komende motoren hebben een laag kv. Dat worden dan dus weer grote props.
    Als je niet in China wenst te bestellen, dan zou je voor een Robbe Roxy kunnen kiezen. Dit zijn overgeplakte Chinezen. Bijvoorbeeld de 4260/05 (710 kv; 262 gr.) of de 5055/06 (760 kv; 276 gr.). Zijn ook stukken goedkoper dan Hackers.

    Probleem bij Hobby King op dit moment is, dat ze de gehele Axi-kopie reeks aan het vervangen zijn. De TR 55 staat in backorder en komt daar waarschijnlijk nooit meer uit. Er is een equivalent, maar daar moet ik dan eerst nog naar zoeken. Als je wilt doe ik dat voor je.
    Mijn 4120's komen overigens van Hi-Model. Ze hebben ze in voorraad.

    Juun
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.602
    Locatie:
    Groningen
  12. JOSKEWATT

    JOSKEWATT

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Brugge
  13. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    De recenties van de SK3's zijn tot nu toe niet zo geweldig. Ik zou ook gaan voor de G46. Een recensent heeft er een 12x8 master drieblad opgezet bij 5s. Dat lijkt me de ideale kombinatie voor de P38. Er hoort een drieblad op een P38, vind ik. En herhaald: zijn er zowel links- als rechtslopend. Drieblad Varioprop gaat natuurlijk ook.

    Hoe groot is die P38 eigenlijk? Van welk merk?
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.602
    Locatie:
    Groningen
    Reviews lijken anders niet slecht. Mensen verkloten soms ook de goede spullen ;) HK blijft altijd een gok. Zolang er niet alleen maar slechte berichten staan zegt het weinig. Veel mensen zullen wel een negatieve review plaatsen en geen positieve. Mijn grotere Sk3 draait erg mooi, zeker gelijk aan axi.
     
  15. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Eitje,

    Nog even:
    Op deze site (rubriek Foto) vind je een reeks foto's van een elektrische P38. Ik heb deze in de afgelopen zomer zien vliegen. Overweldigend. Ik weet niet wat voor een kit dit is. Is wel groot en zeker meer dan 6,5 kg. Er staan tweeblad props op. Let maar eens op hoe dicht deze de grond naderen.

    MFC-Lienz
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. marinj

    marinj

    Lid geworden:
    4 dec 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Sneek
    Ik zou zeggen 2 x Turnigy SK5055-05 van 580kv met elk een 6S Lipo erop
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.602
    Locatie:
    Groningen
    Deze? [​IMG]
     
  19. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Jaja, die.
    Ik ben niet zo'n ster in het plaatsen van foto's hier.
    Bij deze club wordt in principe alleen electrisch gevlogen. Slechts op 1 dag per jaar verbranding toegestaan, of zo. Ze hebben wel een mooie verharde baan. Ik zag de P38 op een andere show; start en landing van gras.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Quote Herman's bericht maar eens, dan zie je hoe het moet. E.e.a is ook beschreven onder
    Modelbouwforum.nl - FAQ
    -> berichten plaatsen
    -> Bijlagen en afbeeldingen
     

Deel Deze Pagina