Ducted Fan met LaagStroomverbruik

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pennystoxx, 2 feb 2012.

  1. pennystoxx

    pennystoxx

    Lid geworden:
    16 aug 2009
    Berichten:
    20
    Hallo forum. Ik heb een vraag over een toepassing gebaseerd op een Ducted Fan van 32 of 40mm die ik wil gaan gebruiken als een soort stofzuiger op een modelspoor baan. Het idee is dat de ducted fan in een buis zit en dat die buis met een haakse bocht net boven de rails zit. De ducted fan zuigt als het ware de lucht door de buis heen en dus het stof van de rails.. in de buis zit een filter waarin stof blijft zitten.

    Het punt waar ik mee zit is de electro motor die ik moet gaan gebruiken.

    Op een modelbaan kan je maximaal 1 Ampere stroom trekken uit de baanspanning.

    Als ik echter naar de motoren kijk die in de modelvlieg wereld voor ducted fans gebruikt worden dan trekken die dingen zeker 3 tot VEEL meer ampere . te veel voor een modelspoorbaan dus..

    Mijn vraag.. zijn er electro motoren denkbaar die met een maximaal stroom verbruik van ca 1A een 32mm of 40mm ducted fan aan kunnen drijven en toch flink wat thrust (of dus zuigkracht aan de andere kant) kunnen geven ... ik denk dat dit wel iets minder kan zijn dan bij een vliegtuig maar hoe meer hoe beter...

    Dus jullie overwegingen / tips of wellicht verwijzingen zijn zeer welkom..

    vast bedankt

    mvg Koen
     
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik zou eerst kijken of het wel gelijkstroom is.. volgens mij is bv Marklin nog steeds wissel, en daar ga je geen fan oid makkelijk op aan kunnen sluiten...

    Je zou t kunnen proberen met wat high speed/volume fans voor koeling... die zijn vaak maar een paar 100 mA...
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    klinkt als een koel ventilatortje uit de computerhoek.
    Op een processor willen ze wel eens van die kleine ventilatortjes gebruiken. Mischien net weer niet krachtig genoeg.

    Neem anders een EDFje van GWS 30 of 40mm op lagere spanning.

    Niet voeden uit de rails, maar met eigen klein lipo accutje
     
  4. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Waarom de fan niet o afhankelijk van de treinspanning laten functioneren?
    Een leuke lipo accu voor de ducted fan kan toch zo meerijden in een wagonnetje?

    Ik weet niet hoeveel volt een treinbaan heeft (12?) maar met een paar watt redt je het niet om neergedaald stof op te zuigen, als ik kijk hoe lastig het al is om de stofafzuiging van mijn CNC frees goed werkend te krijgen (op 1200 Watt stofzuiger).

    Arthur
     
  5. pennystoxx

    pennystoxx

    Lid geworden:
    16 aug 2009
    Berichten:
    20
    hoi bedankt voor je reactie..

    Het is digiale spanning en dat is plus/min 18v in soort blokspanning.. Is vrij eenvoudig echte gelijkspanning van te maken...

    Maar het gaat juist om een compact geheel.. een EDF is dat ... een ventilator van een pc ofzo geeft geen enkele thrust (en dus zuigkracht) verwacht ik en is ook veel te groot.. ik heb max 40mm diameter want anders kom je buitende rails

    gr koen
     
  6. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Eigenlijk kan ik alleen beamen wat er al werd gezegd. Je hebt gewoon veel vermogen nodig om stof te zuigen kijk al maar naar je stofzuiger thuis. Die dingen zijn stroomvreters. De enige oplossing is om een accu mee te nemen die de fan aan drijft.

    Ook een koelventilatortje oid gaat niet werken omdat die gewoon niet zuigen.
     
  7. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    Koen,

    Het idee is best aardig, stof blijft een probleem.
    Maar om een brushless motortje te voeden vanaf de rails kun je wel schudden.
    Met max. 1 ampere doe je niet veel.
    Maar de oplossing hoeft natuurlijk niet zo ingewikkeld te zijn.
    Je neemt een brushless regelaartje.
    Een servotester om een zendersignaal te simuleren (kosten een drol op Ebay)
    Een 3S lipootje.
    Daar je praat over een ducted fan van 40 mm hoeft het allemaal niet zo zwaar te zijn en is het met enige inspanning wel in een wagon te bouwen, lijk mij.

    Een en ander moet even uitgewerkt worden maar dit is wel een werkbare suggestie denk ik.
    suc6.

    Groeten, rudi
     
  8. pennystoxx

    pennystoxx

    Lid geworden:
    16 aug 2009
    Berichten:
    20
    hoi lipo heb ik ook aan gedacht.. hoe lang kan je met een 3s lipo doen ?

    Het idee is dat dat ding achter een lok de hele baan / alle sporen aftuft... dat kan best wel een tijdje duren aangezien ik nogal wat heb liggen en ie soms ff moet wachten.. daarom zou ik he liefste uit de baan het vermogen trekken..
    2A zou ook nog wel kunnen maar dan is het op

    ander soortr motortje ?
     
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Misschien wordt het een stuk effectiever als je voorop ook nog een zacht borsteltje mee laat draaien vlak voor je afzuig installatie.

    En voorkomen beter dan genezen. Anti statisch spray ofzo :)

    Wij vlieger vliegen allemaal op vermogen. Een indoor vliegtuigje doet als snel 5Amp.

    Je moet he ontwerp zelf zo effectief mogelijk maken want hoe dan ook heb je iets aan vermogen nodig alleen je kunt het proberen zo minimaal mogelijk te krijgen.

    Op hobbyking staan wel hele kleine BL motoren maar die doen ook al snel een paar Ampère op 1 of 2s lipo.
     
  10. pennystoxx

    pennystoxx

    Lid geworden:
    16 aug 2009
    Berichten:
    20
    hoi, goed plan, dat klopt,doe ik ook... waarom trekken die e-motoren in de modelvlieg wereld zovele stroom ? is dat het hogetoeren tal ?

    ook julie willen lang vliegen dus ik zou me voor kunen stellen dat laag stroomverbruik een balangrijk punt is ... of speelt dat niet ?

    mvg koen
     
  11. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    Tja, een vliegtuig met 2 meter span in de lucht brengen met 2 penlights zou mooi zijn maar zo werkt het helaas niet.

    Je hebt te maken met de hoeveelheid energie die nodig is om dat voor elkaar te krijgen met als nadelige factor de rendementen van de verschillende onderdelen.
    Als je eenmaal vliegt kun je met veel minder energie toe maar je moet toch de lucht eerst in.

    Maar om het even tastbaar te maken, een koelfan van en PC verplaatst ook lucht en verbruikt een paar mAmp. maar laat echt niet je broekspijpen flapperen.
    Dat doet een ducted fan voor flinke jet wel en daar is echt meer voor nodig dan enkele mAmp.
    De hoeveelheid lucht die je moet verplaatsen is in dit geval vele malen groter dan een koelfannetje.
    Lucht verplaatsen is arbeid en arbeid kost energie.

    Als je de spullen goed bij elkaar zoekt dan kun je rustig 10 minuten stofzuigen, lijkt mij.
    De meeste regelaars kun je instellen dat ze stoppen als de spanning te laag wordt en dan kun je altijd nog de accu wisselen.
    Dan heb je al 20 minuten.


    Kan nog even doorgaan maar ik denk dat het wel duidelijk is.
    suc6 met je stofzuiger.


    Groeten, rudi
     
  12. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Hoe lang je met een accu kan doe word bepaald door twee dingen
    1 hoeveel energie verbruik je
    2 hoeveel energie heeft de accu.

    een kleine edf zal al snel 20 ampere doen
    als je een accu hebt van 20 ampere/uur = 20.000mAh dan kun je een uurtje stof zuigen

    of een accu van 2 ampere/uur 2000mAh dan kun je 6 minutjes zuigen. 2000mA 2S is ook een accu dat misschien wel eens zou kunnen passen in een wagon?
     
  13. pennystoxx

    pennystoxx

    Lid geworden:
    16 aug 2009
    Berichten:
    20
    hoi, bedankt voor alle reacties, ik snap dat allemaal en de uitdaging is dus om een motor te vinden die een EDF net genoeg laat doen voor mijn doel wat denk ik iets minder is dan bij een vliegtuig...

    VRAAG: is het zo dat een EDF als ie b.v. op halve snelheid draait grofweg de helft aan energie VREET en ook de helft aan thrust geeft ...
     
  14. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    Ja, heel grofweg kun je dat wel stellen.

    gr. rudi
     
  15. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    nou ik heb het nooit echt gemeten maar ik weet wel dat mijn edf vliegtuigen op 80% van de snelheid zitten bij 50% gas dus dat laatste beetje vreet wel 50% stroom maar geeft maar 20% vermogen extra. dit is wel "nattevingerwerk" maar het komt er wel op neer dat je met veel minder stroom toch niet heel veel verliest aan lucht
     
  16. pennystoxx

    pennystoxx

    Lid geworden:
    16 aug 2009
    Berichten:
    20
    ff op hobbyking lopen kijken... bij de edf motoren .. kwam deze tegen

    HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1015 Brushless Inrunner Motor 11500kv

    max 4ampere.. als ik die op 50% laat draaien lukt het wellicht..

    kan iemand mij nog uitleggen wat ik daar voor ene regelaar aan moet knopen ... aan/uit is prima .... ? of kan dat meteen op 3v DC

    moet trouwens wel ff 18v naar 3v verlagen .. dus dat wordt flinks sp regelaar
     
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    EDF = electric ducted fan

    Vergeet de borsteloze motors (BL) veel te ingewikkeld.
    Een ouderwetste GWS edf30 of 40 inclusief (borstel)motortje kan direct op een accu.

    Om te vliegen heb je minstens 100 watt/kg nodig meestal meer.
    Dat is de reden waarom er geen trapvliegtuigen zijn (ja ja uitzondering).

    Tenzij je het leuk vind om een zo ingewikkeld mogelijke technische oplossing te maken voor je stof probleem, zo ik overwegen om gewoon te stofzuigen. Eventueel met een hulpstuk om verder weg te komen. Een electriciteits buis met een bochtje aan het eind moet toch lukken.
     
  18. johan.heyrman

    johan.heyrman

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Beveren-Waas
    Kan je niet een extra wagon meenemen die een lipo kan dragen ?
    Dan ben je van je 1A limiet velost en kan je kiezen uit een groot assortiment aan EDF´s
     
  19. pennystoxx

    pennystoxx

    Lid geworden:
    16 aug 2009
    Berichten:
    20
    hoi, bedanktallemaal weer.. probleem is dat er plekken zijn waar je lastig bijkomt en idelaliter rijdt er gewoon altijd in het schema een stofzuigwagen / borstelwagen mee. Lipos kan ik wel wegwerken maar die moet je opladen al zou dat uit de rails kunnen.

    Maar ik wil dus proberen om toch voor een voeding uit de baanspanning te gaan en dan idd die edf-30 of edf-40 op halve snelheid.

    Vraag:

    1) hoeveel herie maakt zo een edf (zoemen of echt een t* herrie
    2) maar wat is nou het grote probleem met een Brusless Motor ? Dat je een ESC moet hebben (kost geen drol) ? En een servo signaal (ik heb servo tester) ? ne verder .. voordeel .. geen onderhoud ? levensduur (aantal uur ?)

    Ik wil een qualitatief goede en robuuste oplossing maken dus het geheel mag best wat kosten
     
  20. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
    ik heb ook een serieuze modeltreinbaan gehad. Ook Marklin HO. Altijd stof en met kwastjes de rails schoon gemaakt.

    goed initiatief om de accu in wagon te leggen. je kan ook met penlites een accupakket samenstellen maar alsjeblieft trek geen stroom uit je rails!!!
     

Deel Deze Pagina