Goedemiddag dames en heren, Mijn account is betrekkelijk nieuw hier, echter lees ik al enkele jaren mee. Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met vliegen, nooit bij een vliegclub gezeten. Ik ben begonnen met een HZ Super Cub LP. Welke ik (door het gewicht van mijn GoPRO) helaas stuk heb gevlogen. Ik heb nu een nieuwe romp besteld zodat ik de ingewanden er weer in terug kan plaatsen. Sinds een paar weken heb ik ook een HZ Radian Pro gekocht, die ik vlieg in combinatie met m'n DX6i zender. Ik heb er nu twee keer meer gevlogen, echter merk ik dat hij ''zwabbert''. Ik ben mij er van bewust dat een zwever nooit zal vliegen als een beginnersvliegtuig als de Super Cub. Echter heb ik het gevoel dat hij niet vliegt zoals andere mensen deze besturen. Is het een kwestie van wennen, of hebben jullie de ervaring dat een Radian Pro nog behoorlijk wat instel werk nodig heeft voordat deze lekker vliegt? Wat ik tevens heb gemerkt is dat de staart behoorlijk flexibel is, ik heb dan ook het idee dat deze zichtbaar beweegt als ik met behoorlijk wat gas geef. Is het een idee om de enig sinds te versterken? Tijdens het gas geven merk ik dat het vliegtuig erg stalled, en dat het dat alle kanten op wil gaan. Laat ik het anders zeggen, het vliegtuig trekt dan makkelijk een bepaalde kant op. Wie kan mij helpen bij deze probleempjes? Dankjewel alvast
Bedankt voor je antwoord. Zullen we dan nu MBF offline halen? Ik wil niet vervelend doen, maar als je inhoudelijk niets toe te voegen hebt aan dit topic zou ik het fijn vinden als je dan ook niet reageert. Ik leg volgens mij mijn vraag gewoon netjes uit, correct geschreven en dergelijke. Ik hoop niet dat jouw reactie de gehele mentaliteit van MBF weerspiegeld. Overigens bedoel ik dit niet kwaad, maar ik vind je reactie erg nors. Groeten
Zwaartepunt gecontroleerd? Als je het model op je vingers laat rusten, staat deze dan voorover gekanteld?
Aanvulling op de reactie hiervoor: het zwaartepunt moet op een bepaalde plaats liggen. Waar precies staat in de handleiding vermeld, meestal als een afstand vanaf de vleugelvoorrand naar achteren. Het zwaartepunt ligt over het algemeen rond de 1/3 van de vleugel. Als je het vliegtuig op deze plek onder de vleugels ondersteunt moet het vliegtuig uit zichzelf ongeveer horizontaal blijven tot heel licht voorover kantelen. Het zwabberen van de staart bij gas geven hoort een beetje bij dit soort motorzwevers, daar zou ik me niet te druk over maken. Tijdens het zweven heb je er weinig last van. Trekt het vliegtuig elke keer dezelfde kant op bij het klimmen? Omhoog/links/rechts? Het kan zijn dat de domping van de motor wat te klein is, dat wil zeggen: de motoras wijst niet genoeg naar beneden. Het neus van het vliegtuig wil dan teveel omhoog komen als je gas geeft. Dat resulteert in een te lage vliegsnelheid en dus 'zwammig' vlieggedrag. Probeer eens de neus wat lager te houden tijdens het klimmen door iets bij te drukken of door een mixer te maken die iets down meemixt bij het gasgeven. Verder kan het weer invloed hebben op het vlieggedrag. De Radian Pro heeft wat V-stelling in het buitenste deel van de vleugels. Als de wind niet een constante richting heeft of er wat turbulentie is zal het vliegtuig door die V-stelling reageren met een wat waggelig vliegbeeld. In rustig weer zou dat niet op moeten treden.
Mijn excuses voor het late antwoorden Ik wil jullie bedanken voor het meedenken! Ik heb mijn Radian pro afgelopen vrijdag teruggebracht. Het schot in de body waar de vleugels op worden gemonteerd zijn zó scheef aangebracht dat ik met een flinke afwijking heb gevlogen. Dit verklaard het één en ander. Vanmiddag krijg ik te horen of ik een heel nieuw vliegtuig krijg of dat ik alleen een nieuwe body krijg Zie de bijgevoegde foto voor wat opheldering! Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het nieuwe vliegtuig vliegt! Groeten, Twiggy
Ik was nog even bezig met het uploaden van de foto. De ingebouwde imageshack tool werkt niet echt lekker.
Hoi Frans, Dylan en de rest, Ik ben terug gegaan met het vliegtuig naar de modelbouw shop. Het schot in de body is verkeerd gelijmd. De leverancier heeft een nieuwe body verstuurd en kosteloos omgeruild. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest deze mooie zwever uit te proberen. Groeten, Twiggy
Dank voor je uitleg en reactie. Fijn dat het zonder problemen verholpen is. Nu maar op naar de Maiden met je mooie elektro zwever. Indien je nog tijd en zin over hebt............ Kijk eens op het RCGroups Forum omtrend deze parkzone Radian. Er schijnen een aantal zwakke puntjes in te zitten die makkelijk zelf te verhelpen zijn. Ik ben even vergeten wat het was, maar herinner me wel dat het best belangrijke zaken betrof. Geniet van de hobby. Vr Gr E
Heb de mijne afgelopen zaterdag in elkaar gestoken (eitje) en ingevlogen. Alleen het wegwerken van de kabels in de vleugels is een uitdaging. Niet echt veel ruimte onder in de romp. Vliegt super. Het was niet echt weer om te zweven maar met de eerste accu toch op 6 minuten motortijd ruim 36 minuten boven geweest. Met richting en hoogte heel subtiel te sturen. Dat belooft wat voor het betere weer! Willem.
Dat is mooi opgelost, vond het al zo'n raar verhaal. Radian pro's vliegen erg makkelijk, zeker als er veel thermiek stop je alleenn met vliegen door nekkramp. @ Johaver, Thanks voor de link naar het filmje, de loze prop, motormount en gescheurde komt vaker voor, [URL=" is er door gecrasht[/URL], maar had dat gevaar met de rudder nog niet gezien. Grtz, Frans
Ook ik ervaar behoorlijk wat problemen met het in elkaar steken van de vleugels. Er komen natuurlijk 2 servokabels per vleugel uit. Alleen hebben ze de ene kabel een stuk langer gemaakt dan de ander, wat het aansluiten zeer moeilijk en frustrerend maakt. Dat hobbyzone (gevestigd in Amerika, dus grote auto's) er misschien van uit gaat dat het vliegtuig hooguit een paar keer in zijn vliegleven uitelkaar wordt gehaald is voor mij echt een pain in the ass. :snipersmile: In ieder geval, dat is de aanname die ik doe voor dit ontwikkelfoutje.