speedboot wedstrijd 15 april Hengelo

Discussie in 'Speedboten' gestart door Rigger, 19 feb 2012.

  1. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
  2. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Die mag je dan gebruiken, heb je nog 5 gram over zelfs.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Nou, da's goed te horen dat iedereen goed voorgesorteerd staat voor ovaal-parcours en dat de Hydro-I in Nederland feit is. En in plaats van een beker is een oerhollandse klomp met Hollandsche vlag ook een leuk aandenken voor onze Duitse vrienden :). [Heb er hier nog ene aan de muur hangen. Ooit mee klomp gevaren.]
     
  4. BJ

    BJ

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Ik heb ook liever dat er meer nieuwelingen komen, maar dat die dan ook blijven.
    Als er bijv. een (vaar)groep zou komen die veel interesse heeft in bijv. mini eco, dan zouden we die ook niet weigeren.
    En een klasse als bijv. de mini mono of mini hydro opofferen zodat de Hydro A dan wel kan varen lijkt me niet juiste weg, ook al zijn er soms maar 2 vaarders in deze klasse. Maar ik hoorde al dat er meer vaarders komen in de mini klassen, ook Marcel Dekker zou bijv. gaan meevaren in de miniklassen en de Mono klassen.
    In feite kunnen we best, of beter moeten we gewoon wat strakkere schema's aanhouden qua tijd, we beginnen nu bijv. pas al rond 11 uur... En dan wordt het vaak later dan 16 uur. Terwijl je in 1 uur toch zeker een complete heat voor alle klasse af moet kunnen werken. Ik weet het, het is gemoedelijk bij de ESH wat zeker bijdraagt aan de sfeer, maar iets meer vaart in het tijdschema mag van mij ook wel. Er zijn ook wedstrijden en landen waar ze niet op je wachten totdat je lipopack 's vol is...

    Ovaal varen in Hengelo kan alleen als de vijver is zoals te zien op de eerder geposte foto. Echter er zijn nogal wat haken en ogen aan die je op de foto dus NIET ziet, en die het dan zo goed als onmogelijk maken. Althans een officieel ovaal parcours. Ik zal het later wel even toelichten.
    Vroeger voeren we ook Hydro 2 om de driehoek (Key West, Systems, dat soort rompen) maar door de opkomst van andere rompen zoals riggers, de lipo accu en brushless motoren is die klasse totaal anders geworden. Eigenlijk elke klasse. Kun je je nog herinneren dat we ooit met Mini Sprints van Graupner voeren als mini mono? Moet je nu 's daar mee gaan varen in de mini mono... :)
    In feite komt het er op neer dat de snelheden met een factor 3 á 4 zijn toegenomen. Dat er daardoor voor een aantal klassen wat meer ruimte moet komen is logisch, maar daar moet wel ruimte voor zijn qua vaarwater en die is er zeker niet overal waar de ESH vaart. Leusden is onmogelijk, Zwolle hooguit van onder naar boven (al is dat wat link als de boot die op je afkomt niet meer (goed) stuurt), Hengelo wordt te klein gezien de vele 'vaste' obstakels in het water, en houd je alleen Zutphen nog over waar een ovaal wel kan in de lengte, en met officiele afmetingen.

    Groeten BJ
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2012
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    @BJ
    Wordt in Hengelo een aangepast ovaal-parcours uitgezet of nog gevaren op driehoek?
     
  6. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    die obstakels zijn toch gewoon te verwijderen? Gijsbert zegt dat het wel kan. Waar een wil is...
     
  7. MinneR

    MinneR

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    @vaarders

    Even een opmerking van mijn kant,
    De obstakels, die in de vijver liggen zijn niet te verwijderen.
    Wanneer de palen voor de afzetting van het zwembad in de vijver liggen, dan blijven die er ook liggen
    en kunnen niet verplaatst worden, sterker nog, wij als vereniging gaan niet de goede verstandhouding
    met onze verhuurder op het spel zetten, door dat te gaan verplaatsen.
    Houdt het er maar op dat we in Hengelo om het Driehoek parkoers varen.

    M.v.g.
    MinneR
    Bestuur MBVDN
     
  8. BJ

    BJ

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Nog even terugkomend op ovaal varen in Hengelo en toelichten van de reactie van MinneR:

    Waar het verhaal vandaan komt dat in Hengelo meteen al ovaal wordt gevaren... en ook nog officieel? Als je de vijver in Hengelo écht kent, wéét je dat hier geen ovaal parcours kan worden gehouden gezien de obstakels in en op het water.

    En voordat de vreugde betreffende een ovaal parcours te groot wordt, het is vooralsnog vrijwel zeker dat er geen ovaal parcours op 15 april erin komt. Men kan wel van alles gaan roepen, en er kan wel gezegd worden dat obstakels wel 'even' verwijderd kunnen worden, maar dat ligt toch even heel anders gezien de beschikbare vaarruimte en bevoegdheden van de betreffende club, zo simpel is dat allemaal niet. Het moet allemaal wel kunnen. Als dat niet kan gezien de obstakels in het water wordt dat door de betreffende vereniging bepaalt. Niet door iemand anders. Wie er met het idee is gekomen dat er in Hengelo dus gewoon groot ovaal wordt gevaren, die heeft het bij de laatste wedstrijd in Hengelo of niet begrepen, is er niet geweest of is er gewoon blindelings vanuit gegaan dat het dus wel kan en zal gebeuren. Als er echter vooraf info was ingewonnen bij deze vereniging de Nijverheid in Hengelo had men in oktober meteen al geweten dat er -normaal gesproken- hier geen ovaal wordt gevaren.
    Voor zover ik weet is in Zutphen bijv. daarvoor wel de ruimte. Ovaal varen kan en mag in feite alleen als het ook veilig is qua vaarruimte. Desnoods iets aanpassen of iets kleiner maken. Maar ook dat moet veilig zijn qua vaarruimte.
    Maar ga er maar vanuit dat als er houten palen in het water liggen voor cq op 15 april, er waarschijnlijk geen ovaal parcours in komt; Want dat kan dan niet meer gezien de overgebleven ruimte. Varen om een ovaal moet -gezien de huidige snelheden- wel veilig zijn.
    Dat anderen op voorhand al vaarders uit Belgie en Duitland gaan uitgenodigen omdat er bij een demoklasse Hydro A dus wel ovaal wordt gevaren in Hengelo, tja dat is toch echt wat te voorbarig. Vooralsnog is het nog een demoklasse, dus laat eerst 's de mogelijkheden zien van de Hydro A klasse boot. En aangezien het de 1e keer is dat deze klasse -en dan ook nog als demoklasse- wordt gehouden mag je niet verwachten dat er dus overal een groot ovaal parcours in ligt. Dat kan evt. later in het jaar -waar het ergens wél kan- dan ook.

    Het is prachtig hoor, wat er nu allemaal wordt geschreven, maar de vereniging in Hengelo waar wordt gevaren is –als huurder van het pand aan de waterkant- wél volledig afhankelijk van de zwembadcommissie als het om de vijver gaat De club heeft geen zeggenschap over de vijver! Als dat zo was lagen er geen obstakels in...
    Die betreffende badcommissie is in die maand april al volop bezig met het gereed maken van het bad dat ook in diezelfde vijver ligt. De vereniging de Nijverheid heeft daarin dus totaal GEEN zeggenschap! In mei gaat het bad weer open, en dan moet alles in orde zijn. Dat een groepje vaarders last kan hebben van houten palen e.d. in de vijver in april, daar hebben zij geen boodschap aan. Dat weten we inmiddels uit eigen hand al wel een flink aantal jaren, op harde wijze. Ook al zitten we er als modelbouwvereniging daar al meer dan 25 jaar. Daar zijn afspraken over tussen zwembadcommissie, huurderscommissie en bestuur van de modelbouwclub de Nijverheid. Die liggen al jaren vast, en die brengen we niet onnodig in gevaar, zoals MinneR ook terecht zegt. We mogen blij zijn dat we -na de grote verbouwing- hier nog weer mochten varen! Want ook dat had heel anders kunnen aflopen...

    Er is elk jaar vanaf maart al een grote groep vrijwilligers bezig om het open natuurbad in mei goed, schoon en veilig op te leveren, dat gebeurt op avonduren en de zaterdagen, die gaan dus niet een week voor mei zich dan pas nog 's bezig met houten palen etc. om de vaarders van een rc botenclub daar maar niet eerder dwars mee te zitten; Nee, het is eerder andersom..

    Maar hoezo zijn er houten palen, hoor ik een aantal al vragen? Die zien we toch niet op de (eerder geplaatste) foto?
    In de vijver wordt er elk jaar een zwemdeel afgebakend met houten palen en kettingen aan de rechterkant (op de foto gezien: zeg maar vanaf de 'rode' A en dan verder de witte streep (betonpad) doortrekken naar boven en dan halverwege de vijver haaks afbuigend naar rechts t/m bijna de hele verdere rechterdeel). Die helft ben je -als de afbakening erin ligt- normaal al kwijt aan ruimte. Nog een geluk voor ons omdat we er al jaren varen en ze ons -een beetje- tegemoet kwamen, want voor hetzelfde geld hadden ze het deel voor de betonnen steiger er ook evt. bij genomen! Wat ook eerst de bedoeling was... Dat hebben we nog kunnen tegen houden.

    Dit afbakenen van het zwemgedeelte gebeurt dus met houten palen waarbij het haakse draaipunt bovenin ook vast komt te liggen. In feite is die nu al afgebakend want hier ligt op dit punt vlak onder water een markeringsboei. Deze boei cq draaipunt mogen we niet weghalen. Als dat al kon, die is namelijk zo zwaar dat die zelfs door duikers van de brandweer elk jaar op dit punt wordt vastgelegd! Dit zit dan zó vast, dat loshalen geen optie is. Alles doorsnijden is dan zeker vragen om problemen... waar we als vereniging dus niet op zitten te wachten.
    Waren het normale kunststof bollen die je in het zwembad en zo ziet, dan hadden we die zo weg kunnen halen. Echter zijn het houten palen, omdat dit men vroeger deze afbakening ook zo had. Daarom koos men voor de houten palen, om de vroegere sfeer weer terug te brengen.

    In feite komt het er op neer:
    Als die houten palen echter nog NIET in het water liggen is er -naast de 2 betonnen palen in het water- verder alleen nog die markeringsboei dus vlak onder water, die in feite in de vaarroute van de ovaal ligt (meest logische plek voor een mogelijke ovaal bij ons). Die markeringsboei mag echter niet weggehaald worden! Als je die evt. weer extra zou markeren met een boei boven water als waarschuwingspunt dan zou je er nog evt. nog langs kunnen varen wat echter wat meer risico met zich mee brengt! Met de Mono en mini klasses komen we vanaf de topboei nog wel 's vlak langs deze markeerboei die we daar juist extra aan maken om maar aan te geven dat hier iets op cq vlak onder water ligt! Over uitwijken gesproken. Je hebt de ruimte dus echt wel nodig.

    Als de houten palen er WEL in liggen, dan gaat een officieel ovaal parcours hier al niet meer door; De houten palen vanaf de betonnen steiger richting draaipunt kunnen we nog wel los halen, die rij palen verleggen we langs de andere rij palen aan de rechterkant zoals we altijd doen. Dan kan er een driehoeksparcours in. De andere rij houten palen moeten we laten liggen in het water. En kunnen we ook niet weghalen, die zijn weer verankerd met het andere draaipunt helemaal rechts van de vijver t.o.v. het betonnen eilandje.

    Nog sterker gezegd; Als het zwemgedeelte dus al is afgebakend en we de ene rij houten palen vanaf de steiger nl. ook niet weg zouden halen, kunnen we zelfs nog geen driehoekparcours varen... Zoveel ruimte is er in de praktijk niet.

    Verder, als je goed kijkt op de foto, zie je 'google' en '2010' staan links bovenin de vijver. Trek daar maar rustig een denkbeeldige lijn tussen als NIET bevaarbaar want dat deel zit voornamelijk vol met waterlelies en andere waterflora, dus een ovaal waarin je evt. (schuin) naar je toe vaart kan dus ook niet, mocht dat evt. een optie zijn. Tevens zit de fontein dan in de weg.Want ook die zit er...
    Verder hebben we wel 's meegemaakt met de ESH in april dat op de vrijdag de houten palen er nog niet in lagen. Heel mooi dachten we. Maar die werden intussen op zaterdag erin gelegd, met als gevolg dat we zondag ineens nog flink aan het werk moesten om eerst die palen los te krijgen van de betonnen steiger en vast moesten zetten aan de rechterkant. We hebben door de jaren heen al heel wat verrassingen meegemaakt...

    Verkijk je dus niet op het mooie plaatje, de vijver is qua mogelijkheden in de praktijk zeker niet zo mooi als hier meteen werd geschetst! Tevens ligt er -als je goed kijkt- ook nog een houten draaibare steiger die normaal altijd uitgeklapt is en een meter of 2 links naast de 'denkbare' middenboei (zeg maar het bekende F1 draaipunt) komt te liggen. Maar deze drijvende steiger leggen we bij de speedwedstrijden altijd tegen de betonnen steiger aan, zoals ook nu op de foto te zien is. Dat is de enige weg. Ook die kunnen we dus niet weghalen.
    Tevens ligt het F1 parcours er vast in met zware gewichten volgens de officiële maten, we kunnen dit parcours dus ook niet even 'opschuiven'. Een ovaal parcours wordt er ook niet vast ingelegd, dat heeft geen zin met steeds die houten palen erin. en zeker niet voor 1 á 2 keer per jaar. Dan kunnen we beter met 'losse' boeien/fenders/flessen werken met een gewicht eraan. Het gaat ook alleen om de markering.

    Het officiele ovaal parcours kun je in Hengelo wel vergeten qua afmetingen zoals het er de laatste jaren voorstaat. Mogelijk kan het -als het meezit en de houten palen er nog NIET in zitten- iets kleiner, en je zou bijv. ook om 2 boeien links en rechts in het water heen varen. Iedereen vaart toch ook hier dezelfde parcours en richting. De bochten goed aansnijden zal een ieder toch zelf moeten inschatten met je eigen model, of het nu driehoek of ovaal is.

    Verder varen we ook nog altijd de eco klasse om de driehoek, dat blijft dus waar komt dan de ovaal te liggen; Door de driehoek heen? Die kunnen we - in 1e instantie- niet onder water trekken of zo, en we mogen er toch niet vanuit gaan dat we die dag ook nog 's 8 keer extra het water op moeten om steeds een ander parcours erin te leggen (3 heats driehoek en ovaal), daarna moet alles eruit en na de wedstrijd gaat nog 's het F2 parcours erin; Een week later is er nl. bij ons een open clubwedstrijd voor schaalboten gepland, en dat parcours MOET er dezelfde zondag nog in aangezien de ESH dag de enige dag is dat we er overdag nog zijn om dit te kunnen doen...
    Voor ons als vereniging wordt het zowieso dus een latertje, dat is sinds vorig jaar al bekend.

    Om nog wat meer zout in de wonde te strooien; Er zit dus ook nog een fontein in de vijver (zie je nu dus ook NIET op de foto!), qua denkbeeldige lijn zit die iets hoger en op een meter of 6-8 van de linkeronderboei van het driehoeksparcours (is even wat lastig aan te geven).
    En om het drama compleet te maken zitten er verder nog 2 leuke vaste betonnen palen in het water verankerd die een 30-40 cm boven het water uitsteken (ligt even aan de waterstand want ook die kan flink variëren, we hebben wel 's meegemaakt dat de palen nét ONDER WATER stonden! Daar wil je niet overheen varen..:( ). En die 2 palen zie je dus ook NIET op de foto! De ene paal ligt in het driehoekparcarours (waar we dan tijdens het varen om de driehoek geen last van hebben, vandaar dus ook de driehoekparcours bij ons), de andere paal zit aan de rechterkant in het midden, zeg maar in het verlengde van de duikplank (hoekpunt rechts op het steigerdeel) en dan een paar meter ervoor, zo'n meter of 8-10 van de steiger af.
    Bij de eerder geposte foto zie je dus heel veel dingen niet, en is erg misleidend; Verkijk je daar niet op! Dit zijn allemaal obstakels die dus niet te verwijderen zijn.

    Begrijp me niet verkeerd, het is verder een geweldige vijver om een ovaal in te varen, ALS de houten palen, betonnen palen, houten steiger en fontein er gewoon NIET in zouden zitten... Wij vervloeken die palen, houten steiger en betonnen palen in het water ook! Alleen, we kunnen er niets aan doen. Het zit er allemaal wel in, dus ovaal varen in Hengelo... ga er maar niet zomaar van uit. Niet dat we het niet willen, hoor. Als die obstakels er niet in lagen hadden we deze discussie niet eens.

    De ESH zegt het al jaren niet voor niets; Laat er 's vaarplekken bijkomen van andere clubs cq vaargroepen of zo, in feite varen we alleen in Zwolle, Hengelo, Zutphen en evt. nog Leusden (dit jaar niet). Ik kan me niet voorstellen dat we in dit waterrijke land niet nog meer leuke vaarplekken zijn waar wel gewoon goed ovaal varen kan.
    En iets anders dan écht ovaal mag natuurlijk ook, het kan ook een flauwe M parcours zijn, dan weer 's driehoek, dan evt. een rechthoek, etc. Dat heeft op zich ook wel wat. Elk vaarwater heeft dan zo z'n eigen specifieke eigenschappen qua parcours waarbij elke vaarder zich aan moet passen. De één zal dat beter kunnen dan de andere, maar dat hou je toch en dat is ook weer een uitdaging. Als mini hydro anno nu nog om de driehoek kan, kan hydro 1 met een aangepaste setup qua motor/schroef dat ook. Evt. vaar je met minder power. Het hóeft niet altijd hard met grote topsnelheden. Als ik de riggers vandaag de dag zie keren maken ze trouwens bochten, niet normaal! Dan mag het varen op een driehoek zeker geen probleem zijn. Je bent echter op dat moment dan wel voornamelijk bezig met bochten aansnijden. Heeft ook wel iets om het sturen te leren cq je model aan te voelen.
    Al gaan bij een aantal het zuiver om de snelheid, i.p.v. de vaartijd cq behendighedi.

    De gebruikelijke E-speedwedstrijden die de vereniging de Nijverheid hier als clubwedstrijd altijd jarenlang voer zijn -na het uitbaggeren van de vijver en aanbrengen van de nieuwe betonnen steiger en de houten obstakels- hierdoor een paar jaar geleden ook al geschrapt. Het is veel te veel werk om steeds de uitklapbare steiger, boeien, houten palen etc. weg te halen voor 2 heats á 15 min (alles bij elkaar) want na de clubwedstrijd moet alles ook weer op de plek terug. Maar dat terzijde.
    In feite wordt bij ons in Hengelo (Ov) alleen de ESH nog als speedwedstrijd gevaren, 1 of 2 keer per jaar. Het vele uittesten wat we vroeger deden is al een tijdje verleden tijd; Er is geen tijd 's avonds om rond het parcours te oefenen, tijd te klokken, schroeven te testen, etc. 's Avonds? Ja, want overdag is het zwembad gewoon los (ook in het weekend). Je gaat gewoon niet 's avonds vanaf 19.30 uur 2 uur werk verrichten om het parcours tevoorschijn te krijgen voor slechts 6-10 minuten varen om het goede parcours...

    Verder is het nog altijd een buiten natuurbad waar we gebruik van maken, en we de mazzel hebben dat we er inmiddels al meer dan 25 jaar (mogen) zitten. Neemt niet weg dat we de vijver nog altijd moeten gebruiken zoals hij is. De vijver is in oude zwemstaat als zwembad teruggebracht, en daar horen de houten palen en houten steiger ook bij. Het bad heeft inmiddels al de staat van monumentenzorg. Een locale visververeniging heeft inmiddels al enig zeggenschap over de vissers aan de waterkant, om die wat meer in toom te houden. Dit is ook in overleg gegaan met de Stichting Tuindorpbad.

    Je zou evt. een kleinere cq aangepaste versie van een ovaal kunnen gebruiken, met de 2 betonnen palen of als draaipuntmarkering (leuk én uitdagend!), of je legt deze binnen het draaipunt van de ovaal zodat je deze niet tegen komt. Maar ook dan geldt, dat er dan GEEN houten palen in mogen liggen aan de rechterzijkant! Liggen die er al wel in, dan houdt ook dit verhaal in feite al eigenlijk op, want dan wordt het veel en veel te link om met de huidige snelheden hierlangs te varen met alle mogelijke gevolgen van dien...!

    We zien op de komende 15 april pas écht wat we aantreffen op de vijver, ook voor ons is het elk jaar een verrassing. Zo hebben ze het wel 's gepresteerd dat ze de roeiboot de dag ervoor weer eruit hebben gehaald voor een verfbeurt .. ondanks dat ze wisten dat er zondag een wedstrijd van ons was; "Maar dan heb je de roeiboot toch niet nodig", zeggen ze dan achteraf...

    @Jan
    De ESH komt hier al zo'n kleine 25 jaar op deze vijver, vanaf 1988/89 als ik het goed heb; Waar blijft de tijd...

    @Eric
    Een delegatie van het Kottenpark zien we hier trouwens nauwelijks, dat mag geen naam hebben, die 2x per jaar (hooguit).
    Maar ze zijn altijd wekom, ook bij ESH wedstrijden (bezoeker of als deelnemer).

    Groeten BJ
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2012
  9. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    @ Eric, zou kunnen ;) Heb ook wel een andere motor, maar daarnaast moet ik teveel aanpassen. Romp is te zwaar gebouwd om de klappen bij een flip aan te kunnen. Ik moet er gewoon aan geloven en mij eens met één nieuw bootje focussen op wedstrijd varen. Lijkt mij wel leuk om eens mee te maken!
     
  10. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Jurriaan,

    Moet je doen, leuk man!!;)
    Ik ga me zeker inschrijven voor Hengelo, heb er hoe dan ook veel zin in!

    gr.Arnold
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2012
  11. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    BJ, Minne, mooi en lang verhaal.

    Ik kan er echter een kort antwoord op geven.

    Afgelopen zondagavond heb ik Dhr. Gijsbert Dokter (voorzitter van de ESH) gesproken of wij dit jaar ovaal gaan varen.

    Zijn antwoord, en laat ik hier goed citeren: 'het plan is om vanaf dit jaar op ovaal te gaan varen'.

    Daarop heb ik gereageerd door op verschillende fora de datum bekend te geven wanneer het zover is. Hoe jullie tot resultaat komen is voor mij minder belangrijk. Het is jullie verantwoordelijkheid om het dan ook voor elkaar te krijgen.

    Ik wil en ben ook al bezig met Eric om een ander water te vinden.
    Volgende week heb ik vakantie en kan wellicht mijn tijd hierin steken.

    Mocht het zo zijn dat er een wat kleiner ovaal parcours gerealiseerd kan worden in Hengelo heb ik daar geen problemen mee, in Moers is het in feite net zo klein. Het maakt het ook spannender, want de toeschouwers kunnen dan kijken wie wel en niet door de eerste bocht komt. Met 8 roostertails is het soms lastig om te zien wie nou wie is ;)

    Tot slot, probeer te denken in oplossingen.
    Ik ben ervan overtuigd dat het jullie gaat lukken.

    Mvg,
    Willem
     
  12. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Overigens...

    Het hele verhaal over die accu's...
    Vanaf volgend jaar wordt het toch in alle waarschijnlijkheid op de kop gegooid.

    Afgelopen week heb ik Dirk Sorensen aan de telefoon gehad, die weer contact heeft gehad met Joerg Mrwitschka over het feit dat er vergaande ontwikkelingen zijn over een zogenaamde 'energielimiter'. Deze is niet meer dan een duim groot en zou niet meer dan 50 euro moeten kosten. Met andere woorden, je kan erin proppen wat je wilt aan accu's, als het aantal 'watturen' overschreden is, stopt of je regelaar, of na het varen wordt er gekeken hoeveel meer je zou hebben verbruikt en dat wordt dan in mindering gebracht van het aantal gevaren rondes.

    Het neemt overigens niet weg dat je onverantwoord uberkaal gestripte accu's moet gaan gebruiken. It's for your safety.
     
  13. BJ

    BJ

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Lees 's goed die tekst door naar wat er stáát en waarom het niet zomaar kan! Met al die obstakels in het water is het niet veilig. Dat je met 8 riggers door de roostertail elkaars boot niet meer ziet is bijv. al zo'n punt. Maar spectaculair is het wel, als de roostertail is neergeslagen en er overal brokstukken op het water liggen... Op zo'n manier ovaal varen lijkt ons niet echt zinvol. En 8 riggers tegelijk...

    Ik denk dat je met deze uitspraak een welbekend staartje gaat krijgen... Een officieel ovaal in Hengelo kan -als de palen erin liggen- gewoon NIET! Het kan alleen ALS de palen er NIET in liggen! En dan nog alleen in het verlengde van de driehoek zodat die erin blijft. Liggen er obstakels van het natuurzwembad al in het water, dan kan het NIET.

    Tevens is de hydro A een demoklasse, de andere huidige klassen waar vaarders al jaren in varen en waarvan de resultaten (voorrondes) meetellen voor de NK, is dan nog altijd bovengeschikt aan een demoklasse. M.a.w. de andere vaarders mogen er in eerste instantie niet onder lijden dat alles maar (meteen) moet wijken voor dat ovale parcours voor demoklasse Hydro A.

    De gastvereniging stelt verder het water beschikbaar, met mede de voorwaarde dat er een goed cq behoorlijk veilig parcours in komt. Kan dit niet (en wie bepaalt dat, toch de vereniging zelf? Of gaat een 'gastvaarder' dat even vooraf bepalen?), dan is het geen kwestie van 'zorg maar dat het ten koste van alles erin komt'. Want als die stelling zo hard wordt gespeeld zie ik 15 april uiteindelijk nog wel 's niet doorgaan hier bij ons ... :( En waarvoor vragen we onszelf dan af. De andere vaarders die wel hun wedstrijdje willen varen worden dan de dupe, en dat hoort niet. Dan kan je beter de Hydro A klasse als demo varen daar waar het wel kan. Desnoods varen jullie in Hengelo dan even gewoon over de vijver, en evt. gastvaarders die komen en die misschien ook in andere klassen dan wel 's mee willen varen, kunnen en mogen ook meevaren. Daar ligt het probleem niet. Dat alles vanaf 2012 nu in ovaal zou gaan is nooit echt bevestigd, vandaar dat het op de ESH site ook niet staat vermeld, alleen de driehoekparcours.
    Dat de wedstrijd niet doorgaat zie ik niet meteen gebeuren, hoor. Dat levert alleen maar verliezers op. De regels en klassen kent men van de ESH, is dat niet voldoende dan vaar je gewoon niet mee. De anderen die wel willen varen op een driehoek komen wel gewoon.

    Het citaat 'het plan is om vanaf dit jaar op ovaal te gaan varen' wil dus niet zeggen dat het plan overal uitvoerbaar is. Vorig jaar kwam dit al ten sprake, maar er is toen nergens een ovaal parcours uitgezet. Dat is iets van de laatste 2 wedstrijden, toen kwam het steeds ter sprake.
    Mogelijk kan het wel elders, maar als het dit jaar in Hengelo bijv. niet kan, dan houdt het daar op. Hebben we volgend geluk dat er nog niets in het water ligt, dan kan het evt. wel. Het is niet dat we het niet willen, maar nogmaals, wij zijn op het natuurbad wel afhankelijk van de Stichting beheer Tuindorpbad. We kunnen en mogen niet zomaar alles weer uit het water halen. Willen we ook niet, want het kost ons dan ook nog 's bergen werk... Mogelijk kan het in Zutphen dan wel, of op andere vaarplekken die jullie evt. op het oog hebben maar die we nog niet weten.

    In eerste instantie gaan we ervan uit dat de houten palen er ook niet in liggen. Is dat de zaterdagavond 14 april ervoor nog net zo, perfect! Dan is de oplossing simpel en kunnen we een heel stuk verder goed doorvaren. Wordt het ovaal wel iets kleiner, maar dan kan het. Maar gezien de voorgaande jaren kunnen de obstakels er ook al eerder in liggen, als dat gebeurt kunnen wij daar niets mee en dan kan het niet. Dus wanneer wij weten dat de vijver vrij is voor een ovaal? Geen idee... Kunnen we nu gewoon nog niets over zeggen, dus de melding dat er in Hengelo gewoon groot ovaal wordt gevaren is een beetje te snel geconcludeerd.

    Ik hoop ook maar op een goede afloop, en dat we gewoon zonder obstakels (letterlijk en figuurlijk) kunnen varen. Na al dat ijs (dat er bij ons nog steeds grotendeels in zit) heb ik zo langzamerhand wel weer zin gekregen in het varen.
    Al zal dat vooralsnog niet in de Hydro A zijn. Hoewel...

    Groeten, BJ
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2012
  14. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Klopt.

    Ik zie dit al jaren met leden ogen aan, mocht er dit jaar geen ovaal komen na de zoveelste reden dan trek ik mij definitief terug uit het ESH gebeuren. Naja, ik was eigenlijk al teruggetrokken, maar op deze manier ga ik gewoon niet verder en steek ik er daarna ook geen energie meer in, dan ga ik wel alleen naar Duisburg en België. Je kan in je eigen land niet eens een internationale klasse volgens de regels uitoefenen, behalve de eco klasse. Veel te weinig.

    Ikzelf zit er dus bijna 15 jaar in en in al die tijd is er geen ovaal gekomen. Altijd onder het mom...we moeten eerst de mensen hebben...nee dus, en dat blijkt maar weer, op het moment dat er een ovaal komt, dan zijn er meer mogelijkheden en zijn mensen sneller geneigd om naar een wedstrijd te komen en zelfs daarvoor een kleine financiële bijdrage aan te leveren.

    Het is overigens ook niet 'even vooraf'. (!)
    Dit speelt al behoorlijk wat jaren, en het lijkt net alsof er een stok op een wespennest is geslagen.

    Leuke groep, maar na decennia niet meer dan 10 man aan de waterkant kunnen krijgen ...tja, hoe denken jullie daar zelf over?

    In Duitsland zijn er al 3 splitsingen, Lipo-masters, ECO-IDC, en de Naviga groep. Wellicht komt er dan een andere groep in NL die wel op een officieel ovaal Naviga parcours wil en kan varen.

    Als Dhr. Dokter dat zegt, dan ga ik ervan uit dat dit voor het hele seizoen geld, je kan toch niet een half seizoen op een driehoek en de andere helft op ovaal. Dat zijn 2 hele andere werelden. of je gaat ervoor, of niet.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2012
  15. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Waar is het verhaal van Dhr. Gijsbert Dokter (voorzitter van de ESH), vreemd dat jij voor (namens)hem moet praten Willem.(zijn uitspraken citeert)
    Dit loopt nu wel hoog op en dan verwacht je toch wel een reactie van Gijsbert hoe volgens hem de vork in de steel zit......

    Duidelijkheid over gemaakte afspraken lijkt me zeker een stap in de juiste richting?
    Verder wil ik me er niet mee bemoeien hoor , zijn mijn zaken niet.
    Ik wil gewoon lekker kunnen varen net zo als velen met mij;)

    gr. Arnold
     
  16. BJ

    BJ

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Gijsbert (of anderen) heb ik nog nooit op het forum gezien om evt. te kunnen reageren, maar dat hoeft ook niet. Mogelijk heeft hij daar zijn redenen voor cq geen tijd of zin.

    Elke klasse die we hier varen, varen we z.g.a. volgens internationale regels, al jaren. Niet alleen de eco. Verder zijn die regels hier en daar nog iets soepeler gemaakt voor de vaarders. Alleen het parcours is een driehoek gebleven. Varen op ovaal is pas iets van de laatste 2 á 3 jaar, mede door de intro van de lipo. Er mag best 's wat verandering in komen bij een paar klassen, maar dat moet per locatie dan ook wel kunnen! En daar zit 'm hier de kneep. Men gaat er van uit dat er overal dus maar een ovaal parcours in ligt. In Leusden zie ik ook geen ovaal komen, ofschoon dat qua afmetingen zelf ook wel zou kunnen. Of het dan te doen en veilig is, is een andere zaak... En ook dan haken er zeker vaarders af. Het is nu met de mono klassen daar al link varen geworden!

    Dat er niet meer mensen naar de waterkant komen ligt toch écht aan die mensen zelf. Daar moet het in eerste instantie vanuit gaan, zij moeten het zelf willen. De regels en klassen bij de ESH zijn bekend, vind je die regels niks of zint het je niet, dan vaar je niet, punt. Ik heb het toen 's ook geprobeerd, stukjes geschreven, agenda's van de vaardata in de Kwiklink of hoe die bladen ook allemaal heten, etc. volgekalkt met al onze data en info, ESH boekjes bij onze eigen demo's met de speedboten erbij gelegd, maar vaarders erbij? Ho maar. De wedstrijden zijn er gewoon, die worden gepland, er is een parcours, maar als de potentiele geintresseerden gewoon niet (willen) komen varen of niet mee willen doen... dan houdt het op. In Duitsland zal dat niet anders zijn, alleen heeft Duitsland verhoudingsgewijs meer bewoners, en zie je daar dus meer wedstrijdvaarders.
    En vaak komt het al op dezelfde groep aan, overal zie je vaak dezelfde gezichten, ook in het buitenland. En ook zijn het weer dezelfde mensen die de kar moeten trekken, of het nu een vaarclub, carnavalclub of andere vereniging is. Daarin komt maar zelden een verandering. Bij de ESH is dat ook zo, qua deelname. Gelukkig komen die ESH jongens nog zodat we met de afgesproken regels met en tegen elkaar kunnen blijven varen.
    Ook wij in Hengelo krijgen gewoon geen speedvaarders erbij bij de club, terwijl er toch een water voor de deur ligt die maar zeer weinig verenigingen hebben. De spoeling blijft gewoon zeer, zeer dun.

    De ESH is ook de enige groep in Nederland die 'wedstrijden' vaart, dat zegt ook erg veel. Dat er in Duitsland inmiddels al 3 splitsingen zijn, zegt -misschien in negatieve zin- ook veel... Ook daar wordt blijkbaar gespecialiseerd en kies je je eigen groep waar je wilt varen. Wil je met meerderen tegelijk varen, ga je dus niet naar de SAW cq Lipomasters. Misschien wel om te kijken maar dan niet om te varen. Zoals je zeilers niet bij de autojongens ziet, de rc truckers zie je niet bij de helicopters, zoals je ook de schaalvaarders niet ziet bij de electrospeed vaarders.

    Ik moet nog zien wie en of er in Nederland ooit nog een andere groep komt die op een officieel Naviga parcours gaat varen. Er wordt veel gezegd en geschreven, maar die groep die wedstrijden op ovaal parcours houdt moet nog wél altijd komen. Vanuit de Xtremeboats jongens of DEP groep zie je ook geen wedstrijden op ovaal, terwijl er genoeg jongens zijn die daarvoor de boten hebben. Maar die kijken anders naar het varen, en willen het niet gelijk gieten in een wedstrijd wat ook niet hoéft. Begrijp me goed, ik juich het absoluut toe, als een andere groep het wilt proberen. Zo zijn we in feite ook in Leusden beland om daar 's te komen varen.

    En nogmaals, dat het ovaal varen in Hengelo dit jaar -evt- niet gaat gebeuren wil niet zeggen dat het ovaal dan niet ergens anders kan worden gevaren. Daarvoor zijn we afhankelijk van de vaarplekken. Zoveel keus hebben we vooralsnog niet, er komen ook geen andere groepjes vaarders die zeggen van 'hé, bij ons kan je rustig 's komen varen, gooi dat ovaalparcours er maar in, maken we er een leuk wedstrijddagje van'. Ook die groep moet zich nog altijd melden...
    Van alle vaarders (speed, schaal, zeilen) is 90% gewoon niet geintresseerd in wedstrijden, die varen voor de fun zonder verplichtingen. Geen probleem, dat moet een ieder voor zich weten. En ook die vaarders houden bijeenkomsten om met elkaar te varen en over bootjes te praten. Is niets mis mee, integendeel!

    Uiteraard mag elke vaarder zelf beslissen waar hij wil varen; Als er in Duitsland, Engeland, Frankrijk of Belgie wel vaak op (officieel) ovaal wordt gevaren met de Mono's en Hydro's, kan men ook gewoon ervoor kiezen daar heen gaan.

    We kunnen nu -op dit moment- gewoon nog niet zeggen dat er in april in Hengelo een ovaal parcours erin zit. Dat kan nu wel, maar of dat straks rond half april ook nog kan, is nog maar helemaal de vraag... Dus gaan we nu ook niet zeggen dat er straks een groot ovaal parcours in Hengelo ligt. Dat moet allemaal nog maar blijken. Dus nu al vaarders gaan uitnodigen (ook al komen ze uit het buitenland) dat er een groot ovaal parcours in Hengelo ligt, is veel te voorbarig.
    Willen zij meevaren met wat klassen om de driehoek, die er zeker in komt, geen probleem. Laat ze maar komen!
    Zij zullen zeker niet te beroerd zijn om zich wat aan te passen, toch?

    Groeten, BJ
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2012
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Willem toch...

    Dit soort uitspraken is de snelste manier om mot te krijgen met alle ESH vaarders én met de besturen van de organiserende verenigingen.

    Ietwat meer overleg (met Gijsbert en de Nijverheid) over de te publiceren tekst betreffende de ESH wedstrijden was misschien niet verkeerd geweest en had een boel (verhit) geschrijf gescheeld.

    Groeten, Jan.
     
  18. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Het is vorig jaar al in overleg geweest, het was toen al ter sprake gekomen dat we dit wilden gaan doen. Ik heb juist daarom nog expliciet extra gebeld om dit te bevestigen.

    Ik heb alleen maar duidelijk gemaakt wie er verantwoordelijk zijn, meer niet. Moet ik daarom mot krijgen?

    Het is een faalbeleid. Hoe kan je info kaartjes bij de wedstrijden weggeven als de mensen niet eens weten waar je ze kan halen. Kwiklink was 15 jaar terug een leuk blad, maar nu er is internet. Sorry hoor, maar er zijn minstens 10 fora en niet één heeft een officiele aanmelding voor dit soort zaken. Vanaf vorig jaar was ik er wat meer mee bezig, omdat niemand anders het doet. Voor die tijd al helemaal niet. De website van de ESH is ook verouderd, en dient een update te krijgen. Ik ben niet de enige die daarover denkt.

    Er zijn al zoveel mensen geweest die mij hebben gevraagd wanneer 'wij hollanders' nou eens een ovaal gaan krijgen.

    Overigens reageer ik wel op fora, en de voorzitter niet, Arnold. Daar heb ik al jaren een hekel aan gehad en de persoon in kwestie weet hoe ik daarover denk. Mocht dat niet helder zijn na zoveel tijd, is dat erg spijtig.

    Kijk, net gelezen op rc-raceboats. Daar is alweer de eerste bevestiging van een duitser...
    'voor een driehoekparcours gaan we niet naar Hengelo rijden'

    Hoe duidelijk wil je het hebben?
     
  19. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen

    Dit wordt als het goed is m'n eerste keer dat ik mee ga varen en normaal gaat dat gepaard met "voorpret",
    jammer dat dit zo moet gaan .
    En volgens mij kunnen jullie beter dit topic sluiten en op een andere manier met elkaar in 'overleg' gaan.

    gr. Arnold
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2012
  20. BJ

    BJ

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Inderdaad Arnold, je hebt gelijk. Op deze manier kijken we niet echt meer uit naar 15 april terwijl dat dus juist wel zou moeten. Ik hoop niet dat je hierdoor bent afgeschrikt, normaal gaat het er heel gemoedelijk aan toe, ook aan de waterkant zoals je inmiddels wel weet. Zo langzamerhand worden de boten weer afgestofd en nagekeken.

    Ik zal nog even wat neerzetten, dan houdt het -hopelijk- wat mij betreft verder ook wel even op. Dit blijft touwtrekkerij, tenzij er andere cq nieuwe ontwikkelingen zijn die we zien of horen.

    Iemand die wil varen met speedboten en materiaal e.d. nodig heeft vindt tegenwoordig zijn weg wel op het internet, of wordt op forums doorverwezen door een aantal mensen.
    De bladen die 10-15 jaar terug nog wat échte info gaven zijn er eigenlijk niet meer. Dat is nu allemaal internet geworden. Dit geldt ook als men evt. wedstrijden wil varen. Meestal gaat ze dat al meteen te ver, voorlopig maar even niet, maar een paar die er over blijven en nog wel interesse in hebben, die krijgen die info ook wel. De ESH is ook gewoon te vinden bij zoeken op 'wedstrijden speedboten cq electrospeedboten', of ze komen daardoor bij allerlei fora terecht en worden daar evt. doorverwezen.
    Er zijn inderdaad veel fora, maar die struin ik bijv. niet allemaal continu af omdat dit veel tijd kost. Er zijn nog andere dingen in het dagelijkse leven. Alleen als ik iets specifieks zoek over een Lindenau rigger of zo, dan zoek ook ik gericht verder.

    Dat er op de duitse rc-raceboats het één en ander stond over 15 april zag ik ook pas veel later, na een verwijzing met het idee dat het daar wel 's op kon staan.
    Op de DEP forum bijvoorbeeld kan ik echter alleen de agenda zien als ik ben ingelogd... Een passerende gast die vaar- cq wedstrijddata zoekt zal die agenda dus normaal gesproken niet vinden. Dat is jammer. Heb ik al 's door laten schemeren daar.

    De wedstrijddata van de ESH komen ook op dit forum te staan in de agenda, dat gebeurt binnenkort. Dit er eerder neerzetten heeft voor Nederlandse vaarders niet zoveel zin. En daar is de ESH ook in 1e instantie voor, voor de Nederlandse vaarders. Dat er nu Duitsers willen komen -als ze nog komen- is verrassend te noemen, niemand bij de ESH wist dit namelijk... Maar ze mogen best 's meevaren met ons, en dat hoeft zeker niet alleen op ovaal parcours te zijn.
    Ook voor elke ESH wedstrijd komt er in de week of 2 week ervoor altijd wel een herinnering op deze forum in de speedboten sectie door de ESH vaarders, dat verschilt wie dat doet, ligt er net aan wie het eerste is om de vaarders en geintresseerden weer even wakker te schudden voor hopelijk een leuke vaardag.

    In hoeverre dient de ESH site ge-update te worden? Laat die ideeën 's doorschemeren via een mailtje naar de ESH site. Dat kan iedereen doen, ik doe dat ook wel 's. Pas dan weet men wat er aan scheelt, en kan de beheerder er evt. wat mee doen. Als het zinnig is; Het kost veel werk om een site up-to-date te houden, daar moet je ook de tijd voor hebben. Degenen die een site hebben weten dat ook wel.
    Van de beheerder van de ESH site weet ik al wel dat er zeker geen forum op komt. Daarvoor zijn er genoeg andere fora. De ESH site is ook zuiver een infopunt cq site, voor de echte inside info in de klassen, modellen, afstellen regelaars, set ups, etc. die vind je tegenwoordig ook niet meer in de bladen maar op allerlei specifieke sites op internet, zoals je al aangaf. Dus waarom dit wiel opnieuw uitvinden. Je kunt er hooguit naar verwijzen met links.

    Uit de reactie op de genoemde Duitse forum maak ik op dat de evt. Duitse gastvaarders alleen in Hengelo komen, en als er een ovaal parcours ligt in Zutphen, dan is de kans groot dat ze al niet meer komen omdat er dan gewoon niks is zoals toiletgelegenheid en clubhuis? Dan houden we na Hengelo al meteen weinig Hydro A vaarders meer over... Datzelfde geldt voor Zwolle, voorop gesteld dat daar ovaal gevaren wordt. Dus om dan meteen nu al de mensen over de grens erbij te krijgen? Dan wordt de Hydro A een wassen neus, qua deelname...

    In dat geval zouden we -met z'n allen- beter 's kunnen overwegen om de ESH wedstrijd in Hengelo voor een ander jaar 's te veranderen in een Open internationale wedstrijd (zoals toen de IDC bij ons), waarbij men bijv. dan alleen de mono en hydro klassen laat varen en even geen eco. Dat kon toen nog op de driehoeksparcours, tegenwoordig zijn de snelheden dusdanig dat er dan een ovaal parcours in zou moeten of een iets kleiner, aangepast parcours. Ook weer vooropgesteld dat het ovaal parcours er bij ons dan kan erin KAN worden gelegd, en dat zou dan na veel overleg met de Stichting hier moeten gebeuren, ver en ver van tevoren en steeds maar 'nat houden' totdat het sein definitief groen is. Maar dan loop ik echter al wat te ver vooruit, zover is het zeker nog lang niet. Er moet dan ook het één en ander in gang worden gezet en dat speelt nu dus totaal niet. Mogelijk komt daar in het komende jaar wat meer belangstelling voor door de gesprekken aan de waterkant dit jaar.
    Zo zijn de Belgen ook al bezig de WK 2013 of misschien 2014 cq 2015 naar zich toe te halen, nu de WK dit jaar definitief niet doorgaat. Of dit lukt, afwachten maar.

    Zo, dat was wel genoeg leesvoer de afgelopen dagen. Zo gauw er meer bekend is en/of andere ontwikkelingen zijn betreffende de ESH wedstrijd op 15 april, wordt dat wel bekend gemaakt. Of het nu positief of negatief nieuws is. We gaan er maar van uit dat we die dag wel aan varen toe komen, waar het uiteindelijk om gaat.

    Groet, BJ
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2012

Deel Deze Pagina