Haalbaarheid > 600kg/800kg 1:1 speedbootje --> Brushless voorstuwen?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door smitjr, 3 mrt 2012.

  1. smitjr

    smitjr

    Lid geworden:
    3 okt 2010
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rotterdam omgeving
    Beste modelbouwers,

    Ik krijg al een aardige tijd de vraag NIET uit mijn hoofd of mijn huidige 1:1 speedbootje voor te bewegen is met een Brushless setup. :confused::idea::D

    fotos:

    http://i43.tinypic.com/16bhh78.jpg


    http://i39.tinypic.com/1zpp9o1.jpg

    Enkele feiten:
    - Speedbootje is 4,6 meter lang
    - Drooggewicht boot 600kg / 800kg met 1a2 man erin.
    - Hangt nu een 60PK tweetakt buitenboord motor op, en NEE die gaat niet zomaar weg (maar kan er wel tijdelijk vanaf en vervangen worden door een electrische outboard.

    Wat weet ik nu?

    - Bar weinig :cool:
    - Er zijn enkele producenten op de markt zoals Torqeedo met TOT 15PK electrische motoren (Torqeedo elektrische buitenboordmotoren) <-- zie de specs (ik ken het bedrijf verder niet)
    - en bedrijven zoals Aquawatt met motoren tot 22kw (aquawatt green power electric outboard motors) <-- zie de specs

    Wat is de vraag? ;) :idea:
    > Wat voor motor (of motoren) zijn geschikt om überhaupt zo'n gewicht voort te bewegen?
    > Welke eigenschappen moet zo'n electro motor hebben? (koppel: 4/6 pools - Kv 540 vs. 900 vs. 1500Kv ?)
    > Zijn brushless motoren hiervoor de beste oplossing?
    > Op Hobbyking zie ik brushless motoren staan, met max watts van 2000 tot wel 5400W --> kan ik dit omrekenen naar te gebruiken vermogen?
    > Op Hobbyking staan ook 240A regelaars die t/m 12cel Lipo's aankunnen, zou ik daar iets mee kunnen??
    > Lipo of toch andere type accu's??

    Wie kan me hier eens mee op gang helpen? Welke gegevens heb ik nodig om te bepalen wat voor setup ik nodig zou hebben voor welke snelheid?

    Bedankt!!:D
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2012
  2. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    kzou het niet weten, maar ben benieuwd hoe zwaar u accu's in totaal gaan toevoegen aan het gewicht van de boot .

    ben benieuwd



    grtz lip
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dit heeft dus niets, en dan ook niets met modelbouw te maken. Voor zoiets hebben we een 1:1 (Full-scale) forum, of de non-Modelbouwkroeg.

    En ach, er zijn ook elektrische auto's, dus waarom geen bootjes. Maar ik denk dat je dan ook meer naar de daar gebruikte motoren moet kijken.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    met die motoren van hobbyking kom je niet eens uit je dock... je hebt echt serieus geweld nodig wil je zo iets voortstuwen.
     
  6. ivo

    ivo

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Eppegem België
    Vroeger, ik denk een jaar of 4-5 geleden, was er een zwitserse firma die een electrische aandrijving aanbood voor een gelijkaardige boot.
    De startpagina is al een aantal jaren niet meer bereikbaar maar dit heb ik nog teruggevonden: E-Boote
    Zo heb je een idee van wat er als aandrijving inzat.
    Hier heeft meen ook grotere lithium cellen : Lipopower LiNANO®
    Zo heb je een idee van de prijs :rolleyes:
    Ivo
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.176
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, als jij een brushless motor vind van plm 45 kW, en een werktoerental wat ongeveer gelijk is aan het motortoerental van je huidige aanhangmotor, dan zul je na een hoop knutselwerk toch wel ongeveer dezelfde prestaties hebben.

    De stroomsterkte zal alleen wel tamelijk "giga" zijn: laten we voor de gein eens 50S aanhouden, ofwel 210V piekspanning. Dan ben je al theoretisch aan de 215 Ampere bij 100% rendement, in werkelijkheid gauw 20 tot 30% hoger, naarmate de accu's leger raken loopt dat nog verder op.
    Voor een uurtje vollekracht varen ben je dan een fortuin aan LiPo's kwijt, en gebalanceerd laden zal voor een hobbyist al helemaal een nachtmerrie zijn denk ik....
    Gewicht voor zo'n accu zal ruw geschat op rond de 400 kilo uitkomen.

    Doenlijk is het (kijk maar naar de electrische snelheidsrecords op de zoutvlakten van Bonneville) maar voor "de gewone man" haalbaar????

    Groet, Bert
     
  8. smitjr

    smitjr

    Lid geworden:
    3 okt 2010
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rotterdam omgeving
    Ah, kijk...dat geeft wat meer inzicht. bedankt!!:p
    Ik was redelijk geinspireerd door electro-brushless dirt bikes, die met gemak de 50kmh halen. Ook electische scooters en zelfs motoren kom je tegen. Maar ik begrijp dat een 800kg boot net even een ander verhaal is. :rolleyes:

    OK, van mij mag dit topic gesloten worden. ;)
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.735
    Locatie:
    Lelystad
    Interessant ... Als je het wat kleiner houd (lees lichter) is het goed mogelijk:



    Deze heeft het toch erg serieus aangepakt!

    of



    Als je op joetoep zoekt met 'elecrtic outboard' komt er nog meer boven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
  11. mark19

    mark19

    Lid geworden:
    4 jan 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    nijland
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zet niet echt zoden aan de dijk:

    Max/continuous power : 154 kW/74kW (206 HP/100HP)
    Belt transmission ratio : 2.5 : 1
    Max torque at propeller : 850Nm (625 pound/foot)
    Energy capacity : 40 kWh
    Onboard chargers : 12 kWh – 4,5 hrs charging time

    20 minuten varen en dan weer 4.5 uur laden.(mits goed beoordeeld, want dit is niet echt de juiste manier van gebruiken van de eenheden)
     

Deel Deze Pagina