Beste modelbouwers, Ik krijg al een aardige tijd de vraag NIET uit mijn hoofd of mijn huidige 1:1 speedbootje voor te bewegen is met een Brushless setup. :idea: fotos: http://i43.tinypic.com/16bhh78.jpg http://i39.tinypic.com/1zpp9o1.jpg Enkele feiten: - Speedbootje is 4,6 meter lang - Drooggewicht boot 600kg / 800kg met 1a2 man erin. - Hangt nu een 60PK tweetakt buitenboord motor op, en NEE die gaat niet zomaar weg (maar kan er wel tijdelijk vanaf en vervangen worden door een electrische outboard. Wat weet ik nu? - Bar weinig - Er zijn enkele producenten op de markt zoals Torqeedo met TOT 15PK electrische motoren (Torqeedo elektrische buitenboordmotoren) <-- zie de specs (ik ken het bedrijf verder niet) - en bedrijven zoals Aquawatt met motoren tot 22kw (aquawatt green power electric outboard motors) <-- zie de specs Wat is de vraag? :idea: > Wat voor motor (of motoren) zijn geschikt om überhaupt zo'n gewicht voort te bewegen? > Welke eigenschappen moet zo'n electro motor hebben? (koppel: 4/6 pools - Kv 540 vs. 900 vs. 1500Kv ?) > Zijn brushless motoren hiervoor de beste oplossing? > Op Hobbyking zie ik brushless motoren staan, met max watts van 2000 tot wel 5400W --> kan ik dit omrekenen naar te gebruiken vermogen? > Op Hobbyking staan ook 240A regelaars die t/m 12cel Lipo's aankunnen, zou ik daar iets mee kunnen?? > Lipo of toch andere type accu's?? Wie kan me hier eens mee op gang helpen? Welke gegevens heb ik nodig om te bepalen wat voor setup ik nodig zou hebben voor welke snelheid? Bedankt!!
kzou het niet weten, maar ben benieuwd hoe zwaar u accu's in totaal gaan toevoegen aan het gewicht van de boot . ben benieuwd grtz lip
kW naar pk omrekenen. kW To HP converter vroeger waren er binnenvaartschepen met 15 PK Voorbeeld van een Lamme arm Het is dus maar net hoe hard je wilt gaan en bij welke weersomstandigheden.
Dit heeft dus niets, en dan ook niets met modelbouw te maken. Voor zoiets hebben we een 1:1 (Full-scale) forum, of de non-Modelbouwkroeg. En ach, er zijn ook elektrische auto's, dus waarom geen bootjes. Maar ik denk dat je dan ook meer naar de daar gebruikte motoren moet kijken. Groet, Ad Bakker
met die motoren van hobbyking kom je niet eens uit je dock... je hebt echt serieus geweld nodig wil je zo iets voortstuwen.
Vroeger, ik denk een jaar of 4-5 geleden, was er een zwitserse firma die een electrische aandrijving aanbood voor een gelijkaardige boot. De startpagina is al een aantal jaren niet meer bereikbaar maar dit heb ik nog teruggevonden: E-Boote Zo heb je een idee van wat er als aandrijving inzat. Hier heeft meen ook grotere lithium cellen : Lipopower LiNANO® Zo heb je een idee van de prijs Ivo
Tsja, als jij een brushless motor vind van plm 45 kW, en een werktoerental wat ongeveer gelijk is aan het motortoerental van je huidige aanhangmotor, dan zul je na een hoop knutselwerk toch wel ongeveer dezelfde prestaties hebben. De stroomsterkte zal alleen wel tamelijk "giga" zijn: laten we voor de gein eens 50S aanhouden, ofwel 210V piekspanning. Dan ben je al theoretisch aan de 215 Ampere bij 100% rendement, in werkelijkheid gauw 20 tot 30% hoger, naarmate de accu's leger raken loopt dat nog verder op. Voor een uurtje vollekracht varen ben je dan een fortuin aan LiPo's kwijt, en gebalanceerd laden zal voor een hobbyist al helemaal een nachtmerrie zijn denk ik.... Gewicht voor zo'n accu zal ruw geschat op rond de 400 kilo uitkomen. Doenlijk is het (kijk maar naar de electrische snelheidsrecords op de zoutvlakten van Bonneville) maar voor "de gewone man" haalbaar???? Groet, Bert
Ah, kijk...dat geeft wat meer inzicht. bedankt!! Ik was redelijk geinspireerd door electro-brushless dirt bikes, die met gemak de 50kmh halen. Ook electische scooters en zelfs motoren kom je tegen. Maar ik begrijp dat een 800kg boot net even een ander verhaal is. OK, van mij mag dit topic gesloten worden.
Interessant ... Als je het wat kleiner houd (lees lichter) is het goed mogelijk: Deze heeft het toch erg serieus aangepakt! of Als je op joetoep zoekt met 'elecrtic outboard' komt er nog meer boven.
Ski Nautique E, eerste electrische productie speedboot | Bootblog.nl | watersportnieuws met een mening is dus al bijna op de markt
Dit is miss wel een leuke motor! Je zit alleen nog met de bron 250M1-2 B3 (55Kw) | b3 (voet) | elektromotorshop
Zet niet echt zoden aan de dijk: Max/continuous power : 154 kW/74kW (206 HP/100HP) Belt transmission ratio : 2.5 : 1 Max torque at propeller : 850Nm (625 pound/foot) Energy capacity : 40 kWh Onboard chargers : 12 kWh – 4,5 hrs charging time 20 minuten varen en dan weer 4.5 uur laden.(mits goed beoordeeld, want dit is niet echt de juiste manier van gebruiken van de eenheden)