Dat waren nog eens tijden.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Gert Mulder, 8 mrt 2012.

  1. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Vandaag in München bij het luchtvaart Museum geweest.
    Er was zelfs een modelvlieg afdeling.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Nostalgie alom.
    Wel een luxe zender trouwens (met 2 knuppels) :cool:

    Op de derde foto is een veerbediende timer toch?
     
  3. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    wauuww

    dit zet je aan het denken wat voor moois we nu hebben
    met onze digitale servo's en meer



    grtz lip
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.300
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    2e foto: 4 kanaals Stabo analoog-proportionele besturing, werkte met 4 toontjes die onafhankelijk van elkaar in hoogte konden worden gevarieerd.
    In de ontvanger zaten wat afstemkringen (spoeltjes en condensatoren) die meer of minder in resonantie kwamen.
    Hieruit werden dan 4 gelijkspanningen teruggewonnen die de de 4 servo's aanstuurden. Nadeel: hoe kleiner het verschil tussen de ingestelde en momentele waarde werd, hoe kleiner de aansturing van de motor en dus de stelkracht. Nauwkeurigheid was dus zeer matig, maar het werkte wel.
    Alleen al de ontvanger bestond uit een aantal printplaten: de ontvanger, de toondemodulatoren + servoversterkers.
    In de servos zat geen electronica.
    Ik schat 1963/64, toen kort daarna Simprop uitkwam met de Digi 4 waren alle andere sets op slag verouderd.

    3e foto: Een F1C model. Zichtbaar zijn een 2,5cc racemotor en een Seelig timer.
    De laatste had meerdere funcies: Bij de start (motortoerental >25.000, geen nitro!) stijgt de kist eerst vrijwel verticaal. Na (tegenwoordig) 5 seconden stopt de timer de motor en past de instelhoek van het stabilo aan voor de zweefvlucht.
    Na de maximaal te vliegen tijd (al heel lang 180 seconden) wordt het stabilo opnieuw versteld nu naar -45 graden zodat de kist dwarrelend naar beneden komt.
    Hier de ontwikkeling van de klasse door de jaren heen.
    In Nederland zijn, een grote schande, de mogelijkheden om met dit soort modellen te vliegen eigenlijk niet meer aanwezig.
    Waarin een klein land klein kan zijn....

    4e foto: Een (deels gesloopte) Graupner/Grundig BellaPhon zender. Zo op het oog een vijfkanaals.
    Op de stick zitten 4 microswitches waarmee 4 verschillende tonen konden worden ingeschakeld (voor links/rechts en hoog/laag). De vijfde toon werd met de drukknop geschakeld.
    In de ontvanger dezelfde soort electronische filters als bij voornoemde Stabo, maar dit keer op vaste (toon)frequenties.
    In dit soort oude ontvangers werden daarmee relais aangestuurd, die per twee een stuurmachine in twee richtingen konden doen uitslaan.
    Het vijfde kanaal bediende een eenkanaals stuurmotor, bij iedere keer drukken schoof deze een positie op: stationair, half-, volgas, halfgas, stationair, halfgas, enz.
    Dat ding (een Graupner Unimatic) zie je uiterst rechts.
    Heel primitief allemaal, maar er was mee te vliegen.
    Je moest wel goed kunnen bouwen en trimmen, want tijdens de vlucht kon dat laatste natuurlijk niet.
     
  5. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    voor F1C zit men inmiddels al op 4 sec en klappen de vleugel tippen samen onder het middenpaneel. daarna als je overgaat naar de zweef toestand klappen de tippen onder het middenpaneel vandaan.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.296
    Locatie:
    Gouda
    Dat heette vroeger 10 kanaals. Bij Graupner nog altijd terug te vinden in namen als MC32 voor een 16 kanaal zender.
    Let eens op: Ontvanger gewicht 285 gram.
    [​IMG]

    De Bellamatic een mooie en voor die tijd enorm lichte stuurmotor.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De unimatic was zoals Bruno verhaalt als gasservo te gebruiken of als richtingroer servo in een 1 kanaals set. Door 1 x drukken kreeg je links, 2 x rechts. Er zaten 2 stuurschijven bij (soort printplaatjes) waarmee je of de ene of de andere functie kon kiezen.
    We zouden dat nu Hardware-Programmable noemen.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.296
    Locatie:
    Gouda
    Hierbij nog even de Aeromodeller van Oktober 1965 de WK F3A in Zweden.
    [​IMG]
    De eerste met vrijwel alleen maar proportionele besturing.
    Plaatje 8 de Simprop die Bruno beschrijft.
    Plaatje 7 de Braun zender, een echte Pultzender, je kreeg er geen onderstel bij.
    Mooi tijdsbeeld van 1965 is plaatje 13 met het bijschrift van Aeromodeller.
    "Analog or Digital we're not quite sure, but certainly proportional."

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Ja gaaf he, ik had er nog één

    [​IMG]


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.300
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, ik bedoelde echt vijfkanaals, kijk nog maar eens goed naar de foto. Slechts 1 4 kanaals 'stick' Twee kanalen voor links rechts, twee voor hoog/laag en 1 op een drukknop voor het gas.
    Een tienkanaals zoals hierboven had wel twee stuks van die 4 kanaals 'sticks' en nog een enkele tweekanaals of gewoon twee drukknoppen.
    Dit hierboven is de Bellamatic 1, ik heb nog een Bellamatic 2, die in mijn eerste RC kistje zat, voordat ik dit ombouwde naar proportional. V
    [​IMG]

    De Variomatic was de laatste der Mohikanen (geschakelde stuurmotoren), een beetje gestyled naar het voorbeeld van de Amerikaanse Bonners, maar daarna (~1970) werd alles digitaal proportioneel.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.296
    Locatie:
    Gouda
    dubbelpost
    Rick
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.296
    Locatie:
    Gouda
    Je hebt helemaal gelijk.

    Ik heb zelf nooit met de oude niet proportionele apparatuur gevlogen.
    Mijn buurjongen had een buizenzender met ik dacht een DCC90 uit het boek van Kreulen. Met eerst een escapement later de Unimatic.
    Ik vloog toen Vrije Vlucht.
    Pas in 1973 heb ik uit MODELL de PicoProp gebouwd een 1 kanaal proprtionele besturing met inderdaad 2 spoelen in de ontvanger. Het was een unitje met ontvanger en servo (met een TO5 motortje incl terugkoppeling, alles zelfbouw) op 1 print. Gewicht ca 40 gram, met 2 Deac 225 DKz.

    Hiermee in 1973 de eerste (gedocumenteerde) Nederlandse electrovluchten gemaakt. Eerst met 6 DEAC 500 DKZ en een omgewikkelde Monoperm Super, maar dat waren hooguit verlengde glijvluchten. Daarna ging het redelijk met 6 cellen SAFT 450 mAh en een Mabuchi 360.

    Rick
     
  13. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Grappig om zo weer herinnerd te worden aan het feit dat het toen ontzettend hip was om iets 'matic' te noemen :p

    Een variomatic heb ik ook nog.......zit alleen een DAF 55 aan vast :)
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.296
    Locatie:
    Gouda
    Ik had ook een Vendomatic naaimachine.
    Rick
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.300
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Mijn eerste set was de transistorzender uit hetzelfde boek, met een balansversteker als modulator en een AF 118 in de eindtrap.
    Toongenerator met een dubbel T-filter, stabiel genoeg voor de Schumacher toon detectoren in de ontvanger.
    Ontvanger was een superreg, ook uit dat boek.
    Met die combinatie heb ik maximaal 150 m reikwijdte gehaald, no matter wat ik deed. Het was het zendvermogen, want met andere ontvangers werd het niet beter.
    Alles er uit gewrongen wat er in zat, af en toe een (gekoelde) AF 118 opgeblazen. Na een zomer van meer prutsen dan vliegen :bad-words:(een keer de kist terug moeten halen na een lange wandeling omdat deze na 30 seconden al niet meer reageerde... ) was ik het zat en had net een eerste schema van een Engels ontwerp proportional set in handen gekregen.
    Dat ontwerp, de Classic, werd binnen een jaar tijd mateloos populair in de omgeving van Amsterdam, want daar zat een electronica zaak die, naast de normale, allerlei moeilijke onderdelen zoals sticks en antennes ging verkopen.
    Ben weer gaan sparen en bouwen, in ruim een half jaar tijd had ik een 1 functie setje werkend. Reikwijdte tot voorbij de zichtgrens....
    Met dat spul -later uitgebreid naar 6 functies- heb ik gevlogen tot ik naar Almere verhuisde, alwaar niet op de 27 MHz mocht worden gevlogen....

    [​IMG][​IMG]

    @ Gert: met deze set heb ik zowel bij de Heugenhausers in de wei achter het huis, als op de Wasserkuppe gevlogen...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... dat museum is mooi.
    Het heet overigens Deutsches Museum. Is niet specifiek luchtvaart, doch
    polytechnisch, historisch ingericht.
    De belendende museumwinkel heeft prachtige gadgets liggen, fraaie boeken over de luchtvaart... etc.
    In de tuin staat een grote reddingboot... Theodor Heuss (v2), in de jaren 50 een revolutie op reddinggebied.
    Museum is echt een aanrader. Meeliftende dames kan je beter in de stad of op een terras loslaten. Je gaat als geïnteresseerde met tegenzin de deur weer uit...
     

Deel Deze Pagina