Bouw Vario UH-1D 1:6,2 turbine s/n 63-08888

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Tiger2, 26 mrt 2011.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Weet je dat wel HEEEEEEL zeker????? Is namelijk heel erg zeldzaam dat je de swash naar links/rechts moet kantelen om een reactie naar voor/achter te verkrijgen (en constructietechniesch ook niet erg logisch bij een 2 bladsrotor, ongeacht of die een flybar heeft of niet)

    Ik heb je hele draadje doorgespit naar een goede detailfoto van je kop, en helaas niet eentje gevonden die duidelijk en gedetailleerd genoeg was, maar ik vermoed dat je die Vario schaalkop hebt met de mixer armen in de flybar? Voor zover ik weet is die kop niet heel erg geschikt voor FBL electronica, en is die kop ook vrij lastig met de hand te vliegen

    Ik vermoed uit de foto's die ik wel kon vinden op dit draadje vrijwel 100% zeker dat als jij de tuimelschijf naar voren kantelt, dat de heli dan ook naar voren reageert, en niet links of rechts.

    Test: als je de rotorbladen recht naar voren/recht boven de staartboom draait, en je tuimelschijf kantelt voorover/achterover, mogen je mainblades niet bewegen.

    Als je de tuimelschijf links rechts beweegt moeten de rotorbladen nu maximaal uitslaan (als de "flybar" vastgezet is). Als dat zo is, reageert de heli precies dezelfde kant uit als de kant die de tuimelschijf uit gaat.

    Ik zou dat nog even goed controleren als ik jou was, want het zou erg zuur zijn als je een heli kort vliegt omdat je links/rechts en voor/achter verkeerd hebt staan.

    Groet, Bert
     
  2. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Ik heb daar gesproken met een Engelsman van Vario. Ik ben helaas zijn naam even kwijt. Hij vraagt aan mij is your phasing correct. ik dacht dat hij de tuimelschijf H4 45 graden bedoelde.
    Ik zet de heli aan die man begint te sturen en ik krijg vervolgens een hand van m en hij feliciteerd me dat ik hem weer veilig geland heb. Deze kop stuurt net als bij een echte helikopter. de hele tuimelschijf besturing 90 graden naar links. Ik heb het net allemaal omgestoken het ziet er niet uit maar ik ga ervan uit dat het gaat werken. Heli heeft ook bijna de gehele dag op de vario stand gestaan.

    [​IMG]
    DSC_0007 by Arjen28, on Flickr

    draadje bij een ander forum wat er ook over gaat.
    http://www.scalerchelis.com/phpBB2/viewtopic.php?f=7&t=10427
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, dan kan ik er verder ook heel weinig van zeggen....

    Vind het wel tamelijk vreemd: een 2 blads rotor heeft van nature al de benodigde 90 grade phasing, en ik kan zo uit de foto's (ook die in de Vario caalogus) niets zien waaruit blijkt dat deze kop 90 graden anders aan gestuurd moet worden.

    Maar goed, Ik neem aan dat je Dave Hollins gesproken hebt en die weet over het algemeen wel waar hij het over heeft. Hij heeft je zender in handen gehad, ik niet....

    Succes verder, en hopelijk komt het nu verder goed.

    Maar wat je ook doet, check s.v.p. welk blad er naar positief draait als je roll rechts stuurt stuurt. Dat MOET het blad zijn wat recht naar voren wijst, bij een Links draaiende rotor (en het blad wat recht naar achteren wijst bij een rechtsdraaiende rotor).
    Als je nick voorover stuurt, moet het naar achteren draaiende blad positief gaan, ongeacht de draairichting. Als dat goed is klopt je phasing. Op die manier kun je het zelf checken en ben je niet van een ander afhankelijk.

    Groet, Bert
     
  4. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Ik ga dat nu direct even checken Bert. Het was inderdaad Dave Hollins ja. Ik had er ook nog nooit van gehoord dat dit kon. Het schijnt toch ergens in de kop mixing te zitten.

    Edit: Het klopt nu Bert de phasing gaat precies zoals jij schreef nu. Zoals Dave het vertelde stuur je met deze kop als het ware scheef als je de swash normaal aanstuurt dus je stuurt tegen jezelf in ik heb m terug op de grond gekregen door bij ieder correctie die ik gaf vrijwel gelijk een tegen reactie de andere kant op te geven op deze manier kon ik het waggelen net genoeg tegen gaan om m weer te landen. De E stab probeerde natuurlijk ondertussen ook een heli level te krijgen die hij verkeerd aanstuurde. Het kwam volgens Dave wel vaker voor dat mensen deze fout maakte maar die helis hebben het dan meestal niet overleefd.

    [​IMG]
    DSC_0011 by Arjen28, on Flickr

    [​IMG]
    DSC_0010 by Arjen28, on Flickr

    Ik heb iniedergeval weer een paar lessen geleerd en de heli is nog heel. Nu maak ik me alleen nog zorgen over die rotorkop in combi met de E stab. Roman Kulossek van Jetcat waarschuwde daar ook al voor toen ie de kop zag.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2012
  5. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Hey Tiger2

    met danny van de bouwdag.

    Waarom bekijk je het eens niet even met guy van der schelden. (Tempel)
    hij staat in het draadje van de bouwdag dus kan je hem daar even posten of op Heli-Tempel webshop
    vindt je zijn contact gegevens.

    Uw pa heeft hem gezien op de bouwdag en hij heefd net hetzelfde model met dezelfde schaalkop.
    Misschien kan hij jullie wel helpen.

    grts danny (sar scott)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, fijn dat je heli het overleeft heeft, en inderdaad, nu met deze foto's zie ik de "Umlenkhebel" aan het centraalstuk zitten en nu is me duidelijk waarom een en ander gebeurt.

    Wat E-stab betreft: tsja.... je snapt nu mischien waarom ik zo'n "hekel" aan die dingen heb....

    Buiten dat, ik ben redelijk er van overtuigd, dat deze kop prima zonder die bende te sturen is, zeker met die afmetingen. Veel leuker ook nog, maar dat is mijn persoonlijke mening.

    HHoe dan ook, met of zonder: succes en hopelijk hou je hem nog heel lang heel!

    Groet, Bert.
     
  7. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Dat klopt Danny en Guy heeft dezelfde kop met E stab als ik het goed begrepen heb. Ik ga ervan uit dat Guy de phasing wel goed heeft staan gezien zijn FBL kop op de Robinson hetzelfde werkt geloof ik. Ik ben benieuwd wat Guy vind van deze kop in combi met E stab. wat ik begrepen heb kunnen de wegen te lang zijn waardoor de FBL niet snel genoeg corriceren kan. Nu heb ik wel de snelste FBL unit die er is maar dit wil niet zeggen dat de servos die snelheid ook halen natuurlijk. De heli kan hierdoor wat traag gaan aanvoelen op de besturing.

    edit: @Bert bedankt voor het meedenken ik weet nu dat de kop doet wat ie moet doen. Ik kan de FBL ook in Rate mode zetten waardoor ie verder niks doet dus dat ga ik eerst eens proberen om te zien hoe hij daarmee vliegt. wat ik begrepen heb wil deze kop in een bocht een beetje gaan klimmen of duiken afhankelijk welke kant je opgaat. Als ie een beetje traag is maakt me niet uit dit voegt alleen maar een uitdaging toe denk ik.
     
  8. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Arjen ,

    Wat een verhaal seg ... ik ben blij voor je dat je de heli op die manier toch nog heel hebt kunnen houden ...
    Wat ik dan weer vreemd vindt dat dit nergens vermeld wordt door VARIO , een soort bijkomende notitie in de handleiding of zo iets ... kan je een hoop ellende besparen.
    Maar ik ben benieuwd hoe deze heli dan alsnog gaat vliegen ...
    En voorzichtig he ....

    Grtz
    Ron
     
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wel een bijzondere (lees: rare) aansturing van de kop met al die tussenhevels. De estab stond dus idd ook verkeerd om te werken. De UH-1 moet juist lekker log doen dus over traag sturen zou ik me maar niet al te veel zorgen maken.

    Blij dat je het gevonden hebt!:D
    Geweldige heli, nou er van genieten.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vrijwel 100% zeker dat het of in de bouwbeschrijving van de heli, of in de papiertjes bij de kop stond: Vario geeft niet aan "pas op, deze kop is anders".... Vario geeft d.m.v. plaatjes exact dat verhaal aan wat ik een paar posts geleden omschreef: als je nick geeft mag het blad boven de staartboom NIET bewegen..... Veel mensen kijken daar overheen ben ik bang (is mij in het begin ook overkomen: ik wist het al wel maar zag pas na het invliegen dat het OOK in de papiertjes die bij de kop zaten stond)...

    Groet, Bert
     
  11. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354

    Ja dat blaadje ken ik wel ja. Heb ik ook naar gekeken met de indruk van jaja zal wel goed zijn.
    Heb m vandaag ook weer even uit de archieven gehaald en inderdaad gezien dat daar precies getekend staat wat jij schreef. Alhoewel een a4tje bij de rotorkop met een groot uitroepteken en de simpele text "zorg dat je met deze rotorkop je besturing 90 graden naar links zet" is misschien toch beter. Blijf erbij dat de handleidingen van Vario toch wel iets duidelijker mogen zijn.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel cru gezegd: waarom? het is gewoon algemeen bekend, en word ook door Vario zelf uit den treure herhaald, dat Vario schaalheli's GEEN beginnersheli's zijn. Daar bedoelen ze niet mee dat je heel goed moet kunnen vliegen, want ze vliegen niet moeilijker dan welke andere heli van welk ander merk ook. Daar bedoelen ze mee, dat je een ervaren bouwer met voldoende kennis van zaken moet zijn. Ik ben zelf vaak genoeg met dergelijke fouten aan het gas gegaan (gelukkig nooit met ernstige gevolgen) en ik ben er letterlijk ALTIJD naderhand achter gekomen, dat de informatie die ik nodig had, gewoon in de bouwbeschrijving staat.
    Maar ik heb geen recht van klagen, want er word in alle papieren die Vario er bij doet met nadruk vermeld: "lees a.u.b. bouwbeschijving en aanwijzingen aandachtig door en zorg er voor dat u volledig met de materie bekend bent vóórdat u met het model gaat vliegen" of iets van die strekking.

    Er valt in zo'n geval maar een persoon wat te verwijten, en dat is degene die een papiertje zag en dacht "jaja, het zal wel goed zijn....", hoe lullig dat nu ook overkomt.

    Buiten dat is die info (ELKE heli reageert 90 graden "vertraagd" op de cyclische sturing) hier op het forum al zo ontstellend vaak voorbij gekomen, met name in de draadjes over schaalkoppen en meerbladskoppen, dat het gewoon algemene kennis voor de schaalbouwer (en eigenlijk voor iedere helipiloot) zou moeten zijn.

    Dat Vario niet zo'n blaadje met een uitroepteken erbij doet, is omdat zo'n blaadje alleen voor die ene kop geldig is. Het blaadje wat ze er nu bij doen, is geldig voor ELKE rotorkop, zelfs die van andere merken. Veel logischer dus, want daarmee kan de fabrikant geen fouten maken (het verkeerde blaadje bij de verkeerde kop verpakken o.i.d.)

    Groet, Bert
     
  13. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    [ Alhoewel een a4tje bij de rotorkop met een groot uitroepteken en de simpele text "zorg dat je met deze rotorkop je besturing 90 graden naar links zet" is misschien toch beter. Blijf erbij dat de handleidingen van Vario toch wel iets duidelijker mogen zijn.[/QUOTE]

    Awel dat vindt ik ook ...
    Gewoon een simpel A4 tje met deze text erop .

    Grtz
    Ron
     
  14. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Tja hier verschillen wij dus duidelijk van mening. Hirobo levert ook schaal helikopters en levert hier ook een handleiding bij die door iedereen die m leest duidelijk is en een goed vliegende betrouwbare heli oplevert. Dit geld ook voor de F3C Eagles die toch ook niet voor de beginner bedoelt zijn. Ook bij deze heli zitten meerdere paginas die volledig over het instellen van tuimelschijf en rotorkop gaan tot zender instellingen aan toe. Dit betekent dat je voor iedere heli een apart boek maakt. Dit kost geld en moeite en ik denk dat dat hier het probleem is. Volgens mij moeten ze daar in Grafendorf toch plat gebeld worden met vragen. De service is daarintegen wel prima maar veel problemen kunnen gemakkelijk worden voorkomen met een duidelijke goede handleiding.
    Als hier een handleiding van het niveau Hirobo bij gezeten had dan had de heli perfect gevlogen.
    Als je als "ervaren bouwer" dan alsnog besluit de handleiding naast je neer te leggen en je eigen oplossingen toe past dan is daar toch niets mis mee? Dit hebben wij bij de Hirobo Bell 47 ook gedaan bij verschillende onderdelen waaronder de staart aansturing omdat die naar mijn smaak te stroef liep.Ook de Dauphin is niet geheel standaard netzomin als mijn Bell 222 die allemaal door jaren van ervaring van vooral mijn vader aangepast zijn en dus niet meer geheel volgens handleiding in elkaar zitten.
    Maar je mag als fabrikant niet zo gemakkelijk zijn in dat soort dingen en elk risico zo veel mogelijk vermijden. Zeker met een heli met 20 kilo vlieggewicht. Vario handleidingen zijn naar mijn mening ronduit amateuristisch te noemen en zeggen dat je helis dan alleen voor de "ervaren bouwers" zijn vind ik je er gemakkelijk vanaf maken.

    Maar dat is mijn mening ;-)
     
  15. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    De Vario handleidingen hebben idd hun beste tijd gehad en zouden dringend in een nieuw kleedje mogen gestoken worden.
    We kunnen alleen maar hopen dat ze dit in Gräfendorf ook al weten en bereid zijn en de middelen hebben om er iets aan te doen...

    Heligroeten,

    Nick
     
  16. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    wat ik wel gezien heb bij Rotorlive is dat ze aan het verbeteren zijn. Die nieuwe EC135 is schitterend om en zien en het mechaniek wat daarin gaat ziet er ook super uit. Ze werken ook veel samen met Cinescale voor de 3d printer cockpits en onderdelen die er ook prachtig uitzien. Stond ook een Ecureil in de kleuren van de franse gendarmerie die er prachtig gedetaileerd uitzag.

    De cockpit van de EC135 helaas geen foto van de heli zelf gemaakt vreemd genoeg :-D
    De kwaliteit is niet alles doordat het licht van achter kwam en de camera in mijn telefoon kan daar weinig mee.
    [​IMG]
    DSC_0001 (2) by Arjen28, on Flickr

    de ecureil
    [​IMG]
    DSC_0006 by Arjen28, on Flickr

    Deze Vario Lama had ook alles er op en er aan.
    [​IMG]
    DSC_0002 (2) by Arjen28, on Flickr

    Verder nog mooie dingen gezien op de stand van Heli Manufaktur die hebben Marvelcraft overgenomen en maken nu hele mooie rompen. Ze hebben ook een heel mooi mechaniek gemaakt voor electro aandrijving van 1,4 tot 2,7 meter rotor spanwijdte die geheel bovenin de heli blijft waardoor de hele cabine leeg blijft.
    Hier had ik ook wat meer fotos moeten maken.
    [​IMG]
    DSC_0005 (2) by Arjen28, on Flickr

    Mooie Bell 407
    [​IMG]
    DSC_0004 (2) by Arjen28, on Flickr

    Deze Huey was wat handzamer geweest :) Word met alle schaal toevoegingen geleverd echt een leuk ding.
    [​IMG]
    DSC_0003 (2) by Arjen28, on Flickr
     
  17. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Kwijl, kwijl, kwijl, hopelijk komen we over enkele maandjes deze beautys ook tegen op de schaalhelikermissen in Duitsland.

    Heligroeten,

    Nick
     
  18. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Nou de nieuwe startmotor zit erin en we zijn nog wat kleine dingen aan het aanpassen zoals het verstevigen van de staartrotor stuur hevel. Als alles verder goed gaat gaan we morgen weer een poging wagen.
     
  19. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    De heli vliegt!
    Alleen nog te weinig stuuruitslag dit stond op 40% toen verhoogd naar 50% en dit was al iets beter. Hierna heb ik het naat 70 % gebracht maar dit konden we helaas niet meer testen omdat de pss 2018 ineens uitzichzelf heel snel uit en weer aan gaat. we gaan van het ene naar het andere probleem. We vermoeden een probleem in de stekker, gelukkig hebben we de originele magneet stekker nog dus gaan we die eerst even proberen.


    filmpje van het probleem. Van alles geprobeerd maar het probleem blijft dus deze gaat terug naar Robbe.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    De PSS is weg voor reparatie maar we hebben zolang de PSS van Henk zijn in aanbouw zijnde turbine Lama gekregen zodat we door kunnen gaan met test vliegen.
    We hebben de aansturing iets verandert om grotere uitslagen te krijgen met minder servo uitslag om de CGY750 sneller te laten reageren met minder servo uitslag. Ook staat de stuur uitlag nu op 65% maar we kunnen nog hoger als het nodig is. Hij begon met 50% bestuurbaar te worden vorige week dus ik heb goede hoop dat deze verbeteringen de heli goed gaan laten vliegen. Zoniet zal ik toch eens met een expert op FBL gebied en heli afstellingen moeten gaan overleggen want dan weet ik het ook niet meer.
     

Deel Deze Pagina