Ervaring met plaatsen scheepsschroeven

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Navyseal1954, 1 apr 2012.

  1. Navyseal1954

    Navyseal1954

    Lid geworden:
    31 aug 2011
    Berichten:
    9
    Over het algemeen zijn dubbelschroevers naar buiten draaiend, dat wil zeggen, de stuurboordsschroef is rechtsdraaiend en de bakboordsschroef linksdraaiend. Er zijn echter ook naar binnen draaiende dubbelschroevers. Als de beide schroeven niet synchroon draaien kan dit drukgolven tussen de schroefbladen veroorzaken. Om deze reden zijn veel grote dubbelschroevers uitgerust met een synchronisator.

    Wat is de beste methode voor een schip schaal 1:100 ?
    naar binnen draaiend of naar buitendraaiend ?:confused:

    En is het correct dat ik dan 1 van de motoren moet ompolen, nl. de bakboordmotor. (ik ga er vanuit dat elke electromotor rechtsdraaiend is, of ben ik dan blond ?):confused:

    Ik weet dat er veel mensen met kennis hier zitten. Maar maak er aub geen hele verhandeling van aub. Geef aub aan: naar binnen draaiend of naar buitendraaiend op vraag 1 en of het correct is op vraag 2.
    Meer wil ik niet weten, en ik wil ook niet teveel van u tijd vragen :D:D:D:cool:
     
  2. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Naar buiten draaiend, verder bij één van de motoren de plus\min omdraaien met de aansluitdraden.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb nog geen plus of min pool op een modelmotor voor schepen gezien, dus de draairichting ligt niet vast. Pas als er draden aangesloten worden, krijg je een draairichting. Dus het zou ook best kunnen dat je in jouw situatie de stuurboordmotor moet ompolen om de situatie te krijgen dat de motoren naar buiten draaien. Stap trouwens niet in de valkuil om de draden tussen regelaar en accu om te wisselen om de motoren om te polen, dat zorgt voor duur vuurwerk... Altijd de draden tussen regelaar en motor omwisselen.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.934
    Locatie:
    Salland
    1:100 zal dit weinig uitmaken. Met drukverschillen krijg je sowieso op deze schaal geen problemen.

    Inderdaad: een van de twee motoren ompolen tussen regelaar en motor in.
    En of je blond bent... Tja, da's een kwestie van in de spiegel kijken...;)
     
  5. Navyseal1954

    Navyseal1954

    Lid geworden:
    31 aug 2011
    Berichten:
    9
    bedankt voor de tip


    tjsa... het verhaal met de vaarregelaar was mij bekend maar thx anyway voor de herhaling van de tip!
     
  6. Navyseal1954

    Navyseal1954

    Lid geworden:
    31 aug 2011
    Berichten:
    9

    gezien de lengte van de haren en de kleur zouden we broers kunnen zijn :D:p;)
     
  7. Navyseal1954

    Navyseal1954

    Lid geworden:
    31 aug 2011
    Berichten:
    9
    Allen dank voor de heldere korte antwoorden. hier kan ik wat mee!

    Ik pool stuurboordmotor om (tussen regelaar en motor) en kies voor naar buitendraaiend.

    Groetjes en voor wat mij betreft einde posting :)
     

Deel Deze Pagina