Over het algemeen zijn dubbelschroevers naar buiten draaiend, dat wil zeggen, de stuurboordsschroef is rechtsdraaiend en de bakboordsschroef linksdraaiend. Er zijn echter ook naar binnen draaiende dubbelschroevers. Als de beide schroeven niet synchroon draaien kan dit drukgolven tussen de schroefbladen veroorzaken. Om deze reden zijn veel grote dubbelschroevers uitgerust met een synchronisator. Wat is de beste methode voor een schip schaal 1:100 ? naar binnen draaiend of naar buitendraaiend ? En is het correct dat ik dan 1 van de motoren moet ompolen, nl. de bakboordmotor. (ik ga er vanuit dat elke electromotor rechtsdraaiend is, of ben ik dan blond ?) Ik weet dat er veel mensen met kennis hier zitten. Maar maak er aub geen hele verhandeling van aub. Geef aub aan: naar binnen draaiend of naar buitendraaiend op vraag 1 en of het correct is op vraag 2. Meer wil ik niet weten, en ik wil ook niet teveel van u tijd vragen
Ik heb nog geen plus of min pool op een modelmotor voor schepen gezien, dus de draairichting ligt niet vast. Pas als er draden aangesloten worden, krijg je een draairichting. Dus het zou ook best kunnen dat je in jouw situatie de stuurboordmotor moet ompolen om de situatie te krijgen dat de motoren naar buiten draaien. Stap trouwens niet in de valkuil om de draden tussen regelaar en accu om te wisselen om de motoren om te polen, dat zorgt voor duur vuurwerk... Altijd de draden tussen regelaar en motor omwisselen.
1:100 zal dit weinig uitmaken. Met drukverschillen krijg je sowieso op deze schaal geen problemen. Inderdaad: een van de twee motoren ompolen tussen regelaar en motor in. En of je blond bent... Tja, da's een kwestie van in de spiegel kijken...
bedankt voor de tip tjsa... het verhaal met de vaarregelaar was mij bekend maar thx anyway voor de herhaling van de tip!
Allen dank voor de heldere korte antwoorden. hier kan ik wat mee! Ik pool stuurboordmotor om (tussen regelaar en motor) en kies voor naar buitendraaiend. Groetjes en voor wat mij betreft einde posting