Multiknikspant Eurokotter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door duohuis, 5 okt 2010.

  1. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Heren, dank je wel maar weer.

    Maar we gaan weer even verder met de ankerlier.


    Het principe van de ankerlier is vrij simpel.
    Een kettingschijf die aangedrukt wordt door een rubberen wiel.
    Het grootste probleem schuilt in het fijt om de lier precies boven het kluisgat moet komen.
    Als eerste hebben we hiervoor een kluisgat ingebouwd van messing rond 12 mm.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Uploaded with ImageShack.us
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    De reden van 12 mm is het volgende. Om straks geen problemen te krijgen met het afstellen van de lier boven het kluisgat heb ik aan de onderkant een missing mof gesoldeerd die straks het beginpunt van de lier gaat worden. Door het gat heen zie je de ketting schijf zitten.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Het ringetje boven de messing pijp. De messingpijp, hier loopt straks de ketting weer het schip in.

    Goed gaan we weer naar boven op de lier.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Rechts onder de kettingschijf. PVC rond 20 mm. Aan de binnenkant voorzien van 2 rubber ringen. De reden hiervan, het ketting gaat nu niet plat over de schijf lopen. Bij een V groef blijkt dit toch wel het geval te zijn.
    Daar boven het rubberen aandrijfwiel. Een wiel van een landinggestel van een vliegtuig. In het midden uitgesneden om zo een betere aanslag te krijgen op de ketting schijf.
    Daarboven de servo die het hele kakkie aan stuurt.
    Aangetrokken komt de rol vrij van de kettingschijf en valt het anker in vrije val.
    Andere kant op, drukt hij de micro schakelaar aan waardoor het anker gehuwd wordt.
    Het is allemaal vrij simpel, maar het werkt ook nog.


    Nu nog even passen of alles er in past.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En jawel heren hij paste als ...................... uitstekend.
    De messing mof gleed zo om de messing pijp heen.

    Wat overblijft nog een extra beugel om het geheel vast te zetten, en een kettingbak.
    Het geheel wordt aangedreven door een Buhler vertragingsmotor met 20 omw.



    Tot zover maar weer.


    Groet Paul UK-104


    En nog een paar foto's.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    Hier duidelijk de veer die het rubber wiel tegen de kettingschijf aantrekt, met de sleuf waardoor de as van het aandrijfwiel schuift. Met daaronder de messing pijp die het ketting geleid in de kettingbak.



    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Het hele filmpje staat een eindje terug in het verslag.
     
  2. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    hoe heb je het geregeld als het anker in de bovenste stand zit? ga je hem dan handmatig uit zetten? zie er niet direct een voorziening voor nl.
     
  3. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Kuperus.

    Het zit als volgt.

    De foto toont de rust stand.
    Servo staat in de midden.
    Zodra de servo de rol van de kettingschijf trekt, valt het anker uit eigen gewicht.

    Terug naar de nul stand. Draait de servo de andere kant op, drukt hij de micro schakelaar aan.
    Zodra het anker in het kluisgat zit, zet ik de servo weer in de O stand.De rubber aandrijfrol heeft voldoende slip om dit te overbruggen.
    Ter controle zit er ook nog een knipperled tussen die brand zodra het anker geheven wordt. Er zit dus geen automatische afslag in.

    Kijk anders op het filmpje dat even terug staat in het bouwverslag.

    Groet Paul UK-104
     
  4. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    mooie constructie, maar is het niet beter (ivm slijtage en toch niet een makkelijk bereikbare plaats lijkt me) om er toch een soort afslag in te maken?
     
  5. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Paul..... Kanonnen zeg.....

    [​IMG]
     
  6. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Kuperus.

    Slijtage verwacht ik niet echt, het is niet een ding dat je elke dag gaat gebruiken. En er zit voldoende slip in.

    Wat bereikbaarheid.
    Ik kan de hele lier met de ogen dicht op het kluisgat zetten.
    Er zit ruimte zat onder het voordek.

    Groet Paul UK-104
     
  7. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ok, vind het trouwens wel een ingenieus ontwerp :)...
     
  8. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hallo Paul,

    Heb je octrooi op je ankerlier? Of Patent aangevraagd? Want dit stukje vernuft wil ik ook maken. Trouwens ik heb als beginnende modelbouwer al aardig wat gehad aan je bouwverslag van dit schitterende schip.
    Ik heb altijd in de techniek gewerkt en nou arbeids gehandicapt, maar alles klein bedenken vergt toch aardig wat creativiteit.
    Jouw bouwverslag heeft mij aardig op weg geholpen.

    Groeten:n00b: Jan
     
  9. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Hallo Jan.

    Leuk om te lezen, maar er zit geen octrooi op. Ben blij dat je wat aan het bouwverslag hebt, en vragen, dan hoor ik het wel.

    Groet Paul UK-104
     
  10. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Nou heren, even iets anders.Maar wel voor de nieuwe Euro.

    Zoals jullie allenmaal hebben kunnen zien vervoer ik de Euro op een bolderkar naar de nieuwe recreatie plas vlak bij mij voor de deur.
    Het was dan lood en accu er uit. Boot in het water zetten en lood en accu er in.

    En als we klaar waren met varen , lood en accu er uit. Boot op de kar en alles weer in de boot zetten. Al met al een inspanning die toch wel 2 borrels kosten.

    Tot dat we afgelopen winter op het idee kwamen om een strandkar te bouwen.
    En jullie weten inmiddels wel, ik en ideeën???
    Boot er op met ballast en accu, en zo via het strand het water in.

    En daar is tie dan, nog even afschilderen, en de goot bekleden.




    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En dat stel mooie winterbanden heb ik van de winter van mijn lieve vrouwtje op de verjaardag gekregen.


    Groet Paul UK-104
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooi idee, maar ik denk dat ik wel dikwandige buis of zelfs massief (staal 52) als as moet nemen voor 42 kg schip en een breedte van 36 cm.

    Hoeveel weegt de UK 401 vaarklaar?
     
  12. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Inderdaad baggeraar, je moet ook dikwandig nemen.
    Is deze kar ook van gemaakt.

    De UK-401 is 42 cm breedt en weegt 45 KG.
    Toen hij klaar was met de wielen er op, heb ik er ook even op gestaan met mijn 78 KG en gaf geen krimp.
    Ook de 2 assen van de wielen is dikwandig, ik moest ze alleen even afdraaien van 21,2 naar 20,1 mm, is het asgat van de wielen.

    Groet Paul UK-104.
     
  13. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Misschien een idee: traillerrollertjes waar de kielbalk komt te rusten. Hoef je niet zo diep het water in.
     
  14. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Ja inderdaad Niels, was inderdaad een idee geweest en heb daar ook wel even aan zitten denken.
    Het probleem is dan dat ik alsnog het schip op de kar moet trekken.In de goot komt straks nog een stukje rubber mat.

    Zoals het nu is moeten de wielen helemaal onderwater en de kar een beetje kantelen.Schip er in varen en dan de kar weer recht zetten.
    De hak komt dan op de kar te zitten en je trekt het hele kakkie uit het water.

    Maar we gaan het beleven, en wie weet maak we er een filmpie van.

    Groet Paul UK-104.

    vanavond, hele mooie foto's
     
  15. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Heren, nog even een paar pic's.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Tot zover maar weer.

    Groet Paul UK-104
     
  16. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Dag Paul. Lees je verslag met veel belangstelling en wat ziet ze er netjes en strak uit. Over die strakheid, hoe krijg je jou letters zo strak geschilderd. Volgens mij liggen ze op de romp toch. Ik krijg mijn letters geëtst van iemand en wij vragen ons af hoe je die het beste kan schilderen.
     
  17. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Hallo Stefan.

    Dank je, maar over welke letters gaat het?

    SOLA-FIDE of UK-401 ??

    Groet Paul UK-104
     
  18. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Goedemorgen Paul.
    Het gaat mij om de letters die op de romp zijn gelegd, dus er iets buiten uit steken. Ben benieuwd hoe jij die zo strak hebt geschilderd na het spuiten van de romp.
     
  19. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Hallo Stefan.

    In principe is het niet zo moeilijk.
    Het hele verhaal staat of valt hoe strak je de letters maakt.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Ik heb ze eerst helemaal uitgezaagd en gevijld.
    En toen op de romp geplakt.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Daarna geheel meegespoten.

    Als eerste heb ik de zwarte achtergrond geschilderd, en daarna de letters wit gemaakt.
    Is wel een werkje voor een vaste hand en met de juiste penceel. Denk er wel om dat je verf niet te dik is.
    Ik heb altijd wel een oude zakdoek en wasbenzine bij de hand.

    Groet Paul UK-104
     
  20. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Bedankt voor de info Paul, de letters op mijn Happy Hunter zijn wel kleiner maar de werkzijze is hetzelfde. Ga het gewoon proberen.
    Je hebt echt een vaste hand, mijn complimenten voor de strakheid.
     

Deel Deze Pagina