Stotterende ZG20

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Michael16tsx, 31 mei 2012.

  1. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Heren,

    Ik heb een ZG20 die het tot nu toe altijd erg goed heeft gedaan. Maar nu heb ik een probleempje.

    Als ik ga vliegen, en al mn accu's zijn vol is er de 1ste vlucht niks aan de hand. Maar op moment dat ik de motor start voor de 2e vlucht, begint het. Starten doet ie goed, en slaat gewoon goed aan, stationair is ook goed. Maar als ik gas geef dan stotterd de motor heel erg en wil hij niet meer op toeren komen.

    Eerst dacht ik dat dit aan de ontstekings accu lag, want iedere x als ik deze oplaadde dan was het weer 1 vlucht goed. Daardoor heb ik de accu vervangen door een nieuwe 1S 20C 2200mah (moet voldoende zijn voor ontsteking dacht ik zo), maar ik blijf het probleem houden.

    Iemand enig idee ?

    Alvast bedankt!
     
  2. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    ontstekingen bij de zg20 zijn wel vaker een probleem. Probeer eens een 4 cellen pakket. Dit is wat tony clark er over schrijft:
    For revs above 12,000 RPM 4 cells (4,8V) are recommended.
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    4 cellen NiMh is nergens voor nodig .
    Alleen voor de bootsmotoren als die boven de 12000 U/Min zitten .

    Jou lipo kan gewoon de 1,6A niet meer leveren na de eerste vlucht.
    Zet er maar eens een dikkere cel in.

    Mvg johan
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heel merkwaardig dat hij het steeds de eerste vlucht wel goed doet, heb je al in de carburateur gekeken voor vuil etc.? (Bougie een keer schoongemaakt?)
     
  5. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    @johan: Dat is wel heel raar dan. Er zit namelijk een splinternieuwe 1S 2200mah 20C in... Die zou na 7min ontsteking toch nog wel 1,6A moeten kunnen leveren ? dat is nog minder als 1C....

    @alex: nee, carb heb ik eigenlijk nooit na gekeken...
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hang er een dikkere cell aan en je weet het .

    Ik vlieg op de 1S3000 van TC , is genoeg voor 1,5 uur vliegen

    Mvg Johan
     
  7. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Mijn zg20 overgekocht van Johan draait heel prima met een 1s 2250 en deze heb je erbij geleverd, 5 vluchten probleemloos!

    Ik denk ook niet dat die 800 mah erg relevant is gezien je met 3000 1,5 uur vliegt en michael maar 7 min. op 2200....... just my to cent.....

    Misschien een lader probleem? als het al de stroom voorziening is
     
  8. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Ik denk idd ook niet dat het aan de accu ligt edwin. Hij deed het bij mijn oude 1S 3700 al, en heb er sinds 3 vluchten nu een splinternieuwe 1S 2200 20C in zitten, die moet na die 7 min 1,6A toch nog makkelijk 44A kunnen leveren...

    Ik ga hem morgen middag eens uit elkaar halen, ik denk zelf dat het probleem eerder in de brandstoftoevoer zou moeten zitten :s
     
  9. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Heb het met div andere accu's nog geprobeerd thuis, maar overal hetzelfde resultaat mee.
     
  10. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    963
    Dus als motor heeft gelopen en hij goed warm is geweest begint de motor te stotteren.
    Zou kunnen wijzen op een scheurtje in het membraam, zet immers ook uit als hij warm is. Denk dat het niet de ontstekingsmodule is, immers de eerste keer loopt hij goed.
    Was je Piper met deze motor niet gecrasht? Zou echt je membraam en alle andere pakkingen nakijken.
     
  11. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Hey michiel bedankt! Ik zal de carb voor de zekerheid ff na checke. Was idd die motor ja, maar dat kon je geen crash noemen. Een stal op 1m hoog... dat stelde nie veel voor, alleen wat hout brak haha :p

    Kben helaas wel alsnog bang voor ontsteking, aangezien ik meerdere verhalen over kapotte ontsteking heb gelezen, en het zijn allemaal dezelfde verhalen als die van mij.
     
  12. Mieske

    Mieske

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Brabant
    kijk eens in je bougie kap of er geen scheurtje in het rubber zit onder de stalen kap, nu je zegt dat je daar mee gecrashed bent kan hij op de bougie kap teregt gekomen zijn en deze is dan zo ver eventjes vervormt geweest dat het kopje van de bougie zich door het rubber heeft gedrukt ,heb dit ook een keer gehad en er zat toen een scheurtje in het roze rubber als je dan de stalen kap er af laat loopt hij perfekt ,maar met de stalen kap er op slaat de vonk door het scheurtje naar de stalen kap en slaat hij over
    Je kunt het scheurtje ondeken door het rubber uit te rekken ,niet te ver natuurlijk
     
  13. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Ik woon helaas niet in je buurt anders had ik die van mij even uitgebouwd...
    Misschien iemand in je vliegclub?
     
  14. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Nee dat is idd niet echt om de hoek edwin, haha toch bedankt!

    Ik ga hem vandeweek eens helemaal nachecken, carb schoonmaken een ff de hele ontsteking nalopen.
     
  15. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Even het voor de hand liggen ding eerst proberen ,bougie ???????
    Het uit elkaar halen van de carb Zie ik hier vaker laat ik nu in de kettingzagen en bosmaaier wereld dat maar zelden zien .
    Mijn eigen bosmaaier start ook prima na 2 jaar stilstand .
    ik denk dus een doorgeslagen bougie of bougiekabel dop ?
     
  16. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Schade aan de hand van de crash ben ik niet vang voor. Dit aangezien de crash eind vorig seizoen gebeurd met de piper, en ik daarna nog een aantal tientallen vluchten heb gemaakt met de zg20 op de XTra. Ongeveer zo'n 2 a 3 per week sinds september. Als het schade was door de crash had ie het wss veel eerder gedaan.


    Maargoed, je weet maar nooit dus zal het allemaal even meenemen als ik hemb a onderzoeken :p
     

Deel Deze Pagina