Functie van elco in regelaar

Discussie in 'Multicopters' gestart door jmellipse, 21 jun 2012.

  1. jmellipse

    jmellipse

    Lid geworden:
    14 jan 2008
    Berichten:
    264
    Hallo,

    Ik ben begonnen om mijn eerste quad te bouwen.

    Ik wil de regelaars graag op elkaar stapelen voor diverse redenen. Mijn rc-timers esc's zijn erg plat, op de elco na.

    Heeft de elco nog een functie als ik de esc's niet gebruik om de ontvanger en controller te voeden ?

    Ik dacht dat de elco er was om de ontvanger te beschermen tegen een brownout en niet de regelaar zelf. Kan de elco er zomaar af ?
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Nee, het is onverstandig de elco's weg te slopen, ze hebben toch "iets" meer functies ...
    Stapelen van de regelaars lijkt me ook niet echt aanbevelenswaardig ... hoe moeten ze hun warmte kwijt ? zeker bij mulricopters, waar je de meeste tijd op deellast (van de aandrijving/regelaars) vliegt kunnen de FET's in de regelaars best wel warm worden ...
     
  3. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Beetje hetzelfde als een race-ferrari met strijkplank achterop......ik vind het niet mooi, maar mijn vrouw vindt het altijd handig om onderweg effe te strijken.
    Ik heb hem lekker laten zitten, want die strijkplank heeft nog een andere functie.

    Mvg. Richard
     
  4. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Een elco is een soort van 'buffer'. Zie het als een bak water bij zee, die gevuld wordt bij hoog water en langzaam leeg loopt bij laag water. Zonder die bak zou je alleen bij hoog water een stroompje water krijgen. Met de bak heb je continue water beschikbaar. Zo krijg je dus minder schommelingen in de beschikbaarheid van een stroompje water.

    Als ze echt in de weg zitten kan(afhankelijk van de specificaties) je ze wel vervangen voor een met dezelfde waardes(temp, voltage, capaciteit, type) maar een andere package.

    Waarom een FET warm zou worden als je de motor maar op half vermogen laat draaien is(anders dan de koeling van de fan die lager is) mij een raadsel. De inschakeltijd van de FET blijft hetzelfde alleen de duur van inschakelen is korter. P = I^2 * Rds(on) wat je in de FET verstookt en bij een 50% duty-cycle zit je dus op 0.5P.
     

Deel Deze Pagina