Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Discussie in 'Speedboten' gestart door BertAtHome, 23 apr 2005.

  1. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    hallo,
    hier mijn foto's van mijn boot:

    [​IMG]

    [​IMG]

    nu zul je denken wat zit er op dit motor?
    dat is mijn eigen ontworpen waterkoeling.
    [​IMG]

    [​IMG]
    op een ring die om sommige motoren zitten heb ik een aluminium buis gelijmd. eerst pas gevijlt.
    daar gaatjes is geboord en invoer en uitvoor buisjes gedraaid met de draaibank.
    toen afgetekend waar in- en uitvoer kwamen en gaatjes geboord in de aluminium buis.
    alles in elkaar lijmen en controleren of het onderste gedeelte waterdicht was.... daarop een deksel gedraaid van messing en eropgelijmd.
    alles is gelijmd met 2 componenten epoxy van dealextreme
    302 Two-Component Acrylate Adhesive (5-Minute A+B Glue) - Free Shipping - DealExtreme

    mvg,
    jeffrey
     
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Goed op weg!

    Ben alleen benieuwd of je het water buiten de kap kan houden zo!
    Waterkoeling is leuk verzonnen! Heb je hem ook al getest?

    Groeten

    ( ps: Zonder flitser krijg je denk ik duidelijkere foto's ;) )
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    Velserbroek
    Ook maar eens begonnen om de maatschets van de PDF om te zetten in een autocad tekening zodat de spanten straks netjes gefreesd kunnen worden.

    De boel eerst 1:1 getekend en daarna 1.5 keer vergroot zodat de gleufjes 3mm worden.
    Daarna de boel even uit 3mm depron gefreesd. Nu kan ik de boel even in elkaar steken en kijken of alles past. Evt aanpassingen kunnen dan meteen in autocad gemaakt worden.

    Als de tekening goed is, verklein ik deze weer en kunnen de spanten uit 2mm balsa gefreesd gaan worden.

    [​IMG]

    p.s. Ja, ik weet dat er ook een spantensetje bij een bekende leverancier te krijgen is ;-)
     
  4. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    gisteravond waterkoeling getest en het werkt goed.
    aan de achterkant zie je constant water uit de uitlaat komen.
    verder is de motor na 1 batterij wel warm....toch kun je je hand erop houden.
    met mijn oude waterkoeling van een koperen buisje eromheen gedraaid werd hij loeiheet.

    ik ben er dus tevreden over.
    verder blijft het water aan de voorkant wel buiten alleen aan de achterkant komt het soms wel binnen.
    maar niet zo heel veel. het is dus niet zo heel erg.

    edit: helemaal vergeten, deze boot heeft ongeveer 1a2 jaar stilgestaan en toch vorige week maar begonnen met waterkoeling voor mekaar maken...
    verder deed hij het vroeger ook heel goed... mooie scherpe bochten...zelfs volgas.
     
  5. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Het blijft toch leuk hea, even een oude hobby oppakken.
    Hoewel dit voor mij compleet nieuw is hoor.

    Ik zit er aan te denken om deze week een starre koppeling te draaien. En dan te kijken of dit de trillingen in de boot een beetje wegneemt. Ik vaar nu zoals misschien wel te zien op de foto's met een cardankoppeling de overigens totaal geen speling heeft.

    Groet,
    Erwin
     
  6. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    voor mij was het niet echt een oude hobby opnieuw oppakken...
    in die 1a2jaar heb ik ook andere boten gebouwd.
    waaronder een springer tug 'walrus' zal niet bekend zijn omdat ik de tekeningen ervoor van een hongaarse site had.....wat is google toch makkelijk.

    maar de wiesel moest toch een 2de leven krijgen..... al zal dit mischien wel zijn 4de leven zijn.
    eerst mechanische snelheidsregelaar problemen-> nieuwe regelaar.
    eerste 2 cm van het neusje kapot -> hardhouten punt erop
    3 motoren doorgebrand -> nieuwe motor erin.
    nu nieuwe waterkoeling en 2.4ghz ontvanger erin vanaf 27mhz waar hij lang op heeft gevaren.
     
  7. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Zolang je hem vast kan houden koelt ie idd goed genoeg!
    wat voor motor heb je er nu in liggen btw?

    Groeten
     
  8. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    @mark op dit moment zit er een tamiya silvercan motor in.
    ook wel 'Tamiya 53689 Johnson motor genoemd'.

    niet een perfecte motor maar het vaart.

    mvg,
    jeffreykr
     
  9. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    Zwaartepunt?

    Wat is jullie opinie / bevindingen wat betreft het zwaartepunt?

    Volgens de bouwbeschrijving op 240mm vanaf de spiegel, maar als je de foto in de bouwbeschrijving van de originele boot en apparatuur inbouw ziet, lijkt het mij sterk dat het op die plaats ligt op de foto's.

    Ik ben momenteel wat aan het rondschuiven met de componenten, en mijn accu zou voorin tegen het motorschot (spant 9) moeten komen.
    (dat is spant 9 volgens de spant tekeningen die correct zijn. Op het bovenaanzicht is een fout ingeslopen, 9 & 10 zijn verwisseld en incorrect genummerd) Aan spant 9 is dus de motor bevestigd.


    Dat is met de elec. regelaar net vóór spant 6, rx achterin.

    Als je zoekt op het internet voor een algemene richtlijn, kom je uit op 1/3 van de bootlengte vanaf de spiegel voor een startpunt. Met de Wiesel is het veel verder naar voren.

    Ik vermoed dat de schroef/roer positie ook van invloed is in de bepaling van het zwaartepunt, moderne boten hebben de schroef & het roer nu achter de spiegel.

    Misschien kan een meer ervaren rc-boater (ex-Wereldkampioen ofzo? :D)
    hier z'n licht 's op schijnen?
     
  10. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Het zwaartepunt op de tekening ligt volgens mij toch wel goed!
    Bij mij gaat de accu ook tegen het motorschot aan, en ik heb alsnog ik wat gewicht toegevoegd om het cog goed te krijgen!
    Hij vaart nu ook al een heel stuk beter als met het zwaartepunt verder naar achteren!

    Groeten
     
  11. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    OK bedankt, daar ga ik voor dan.

    Ter verduidelijking; Ik heb niet zoveel twijfels aan die 240mm.
    Maar wat ik wel betwijfel is het zwaartepunt op deze foto:
    [​IMG]
    Componenten toen waren op zn minst dubbel het gewicht, en dan ook rx batterij achterin, extra servo voor switch etc.
    En dan ligt de aandrijf-accu nog een stukje in het achterste compartiment ?

    Ik geloof nooit dat deze boat in balans was..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Daar zal ie idd niet echt in balans geweest zijn, maar qua plaatsing van de spullen toch wel een goed punt om te beginnen met uitbalanceren!

    Fototje van hoe het er bij mij nu uitziet:
    [​IMG]

    Zwaartepunt ligt nu met accu helemaal naar voren op 23,5 cm vanaf de spiegel, hiermee vaart ie best lekker!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. ivo

    ivo

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Eppegem België
    Vergeet niet dat het ontwerp van lang geleden is. Op de originele (oude) foto zal het zwaartepunt misschien een stuk verder naar achter liggen maar het vermogen was ook een stuk minder dan nu. Die varta cellen van toen hadden een spanning onder belasting van 0.9v per cel (als het goede waren) en veel meer dan 800-900 mAh kwam er ook niet uit de 1.2Ah versie.
    Ivo
     
  14. MinneR

    MinneR

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    @Viper1,

    Wanneer je het hebt over schroef&roer achter de boot, dan hebben we het over boten met een oppervlakteaandrijving.

    Ook de moderne speedboten in de Eco klassen hebben nog steeds een onderwateraandrijving waarbij de schroef en roer onder de boot zitten.

    Wat wel belangrijk is de hoek die de schroefas maakt wanneer die uit de boot komt.
    Hoe steiler, stuwkracht naar onderen, dus verlies.
    Hoe vlakker, stuwkracht naar achteren, meer snelheid.

    M.v.g.
    Minne
     
  15. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    ik heb ook even mijn zwaartepunt opgemeten.
    mijn bootje is 54cm lang en het zwaartepunt ligt tussen 19 en 20 cm vanaf de spiegel.
    [​IMG]

    [​IMG]

    en nog even een foto van mijn waterkoeling zonder flits.
    [​IMG]
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zoals ivo reeds schreef
    alles was toen veel zwaarder en kon minder vermogen leveren
    als je nu nog een lipo in een wiesel steekt en een BL motor met een direct drive
    benneken prop er onder dan ga je over het punt heen waar deze boot voor ontworpen was toen in die tijd
    zonder verstevigingen zou je de boot zelf door de snelheid kunnen in stukken varen
    je gaat als het ware zo snel dat het balsa het niet meer kan weerstaan
    maar wel plezant dat er terug interesse is in deze oudere modelletjes

    gr raf
     
  17. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Bij vliegtuigen ligt het zwaartepunt op een vast punt dat bepaald word door het type/de opbouw van de romp en vleugels, lijkt me dat dat bij boten dan ook zo zou moeten zijn?

    Meer vermogen zou wat mij betreft dan weinig uit moeten maken en brushless of lipo betekend alleen minder gewicht in verhouding tot de ouderwetse borstelsetups!

    Of zie ik nu iets over het hoofd?
     
  18. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    +1 :cool:
     
  19. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    241
    Locatie:
    belgie bonheiden
    Als jullie denken dat het zwaartepunt van eco booten naargelang het gewicht en het vermogen niet veranderen waar halen jullie je ervaring dan vandaan?
    Ik ken ivo als ervaringsdeskundige in eco boten nu al bijna 30 jaar, al van in de tijd van de originele wiesel .
    Waar ik trouwens met een van de wiesel afgeleid bootje nog enkele jaren competitie gevaren heb.
    Ik zelf vaar al enkele jaren geen eco meer maar nog wel mini's .
    Maar ivo vaart nog steeds in verschillende eco klassen op een zeer hoog niveau.
    Het doortrekken van de vergelijking met vliegtuigen gaat niet op .
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo

    moet ik key gelijk in geven en ivo zeker want die ademt speed boten
    een boot kan je niet met een vliegtuig vergelijken
    er zijn enorm veel verschillen zoals dat een speedboot geen vleugel heeft maar de romp mee lift kan genereren

    gr raf
     

Deel Deze Pagina