Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Discussie in 'Speedboten' gestart door BertAtHome, 23 apr 2005.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    @Raf: hoe kom je erbij dat een speedboat geen vleugel heeft?
     
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hoe zit het dan precies met het zwaartepunt bij een bootje als de wiesel?
     
  3. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    Ben ik met je eens, ik heb geen ervaring met boten, of op z'n minst zeer weinig. Daarom vroeg ik ook de originele vraag....Kan me niet herinneren waar ik Ivo's ervaring betwijfelde?

    Nee het C.G. lag niet verder naar achteren, In dit originele artikel is het 240mm
    Foto is uit hetzelfde artikel. Zelfde tijdperk, toen.

    Inderdaad waren de accu's zwaarder met minder vermogen, zo ook de servo's, en de extra rx battery. Versterkt mijn punt nog meer dat toen, op die foto dus, de batterij nog verder naar voren zou moeten liggen dan vandaag de dag, met onze lichtere (en minder in aantal?) componenten aanwezig in het achterste compartiment.

    Niet mee eens, elk object (bv boot, auto, vliegtuig) dat zich voortbeweegt ondervindt weerstand, lift, downforce etc. Zowel door een vloeistof (water) of gas (de lucht).
    Verschillend, Ja, maar vergelijkbaar, wel zeker.
    Boten en Auto's hebben wel degelijk vleugels, alleen noemen we ze dan spoilers, en de lift word naar beneden gegenereerd. Lift noemen we dan downforce. En een romp of auto body genereerd wel degelijk lift. Anders hadden we de spoilers niet nodig nietwaar?

    Respecteer de input van personen met ervaring wel zeker.
    Maar ik heb ervaring in basis Aerodynamics, en Motorsport en Vliegen (beide in model en 'full scale') en de vergelijking gaat wel zeker op.

    Ik daag iedereen uit om bv. met een F1 auto constructeur (of boot ontwerper?) de discussie aan te gaan dat er geen verband tussen bovenstaande objecten bestaat.
    Sterker nog; naar welk detail je ook kijkt kun je deze vergelijking treffen;
    -Doorsnede en vorm van een roer (lijkt dat niet op een vleugel of roer van een vliegtuig?)
    -De schroef (profiel en vorm....looking familiar?)
    -Spray rail (Sorry NL?) wel eens van winglets gehoord?

    Kan nog wel even doorgaan..
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2012
  4. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    241
    Locatie:
    belgie bonheiden
    Ik heb nooit beweerd dat je aan de ervaring twijfelde .
    Ik wil wel situeren wie hier ervaring heeft en wie maar veronderstellingen uit.

    En juist bij het zwaartepunt is er in wezen een enorm verschil tussen speedboten en vliegtuigen, aangezien bij een vliegtuig de lift voornamelijk word opgewekt door de vleugel en bij een eco speedboot door de prop.

    Dus speelt het vermogen van de huidige batterij motorcombinatie wel degelijk een grote rol bij het zwaartepunt.

    Een eco expert wetsstrijdboot vaart zelfs bijna alleen op de prop met de laatste centimeters van de romp in het water ter stabilisatie.
     
  5. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Vliegtuigen, heli's en hovercrafts...

    Maar hoe werkt het zwaartepunt dan bij een Eco bootje dan wel??
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2012
  6. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    Vaag....

    En het verschil is.... We gaan door naar de volgende quiz vraag....

    Inderdaad, je herhaald dat nu voor de 2e keer... Wij hadden dat 3 pagina's terug al bemerkt, daar was de vraag ook op gebaseerd.
    Voor je begint te 'trollen' zou ik eerst eens adviseren om TE LEZEN
    voordat je "veronderstellingen uit" (En daar anderen van beschuldigd)

    Ja, en ?
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    Velserbroek
    Kunnen we terug naar het onderwerp van dit draadje? ;-)
     
  8. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    x2 ???
    Is de regel van 30% ook van kracht bij eco boten?
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2012
  9. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    Yes Please!

    Exciting, Sta op het punt van de proefvaart... zodra de accu's vol zijn.

    Eerst met de brushed set-up, zojuist gemeten rond 35A op 2S (7.4V)
    Op 3S geen resultaat nog, omdat het water over de badkuip rand heen kwam.. (!) :D Ik meet dat wel aan de waterkant.
    Maar trok als een tierelier!

    Het 7.4V pack is oud en ik had het idee dat het compleet instortte.
    Mijn 3s pakketten zijn Nano's, 45-90c dus die willen wel.

    Kom op Lader... PIEP !
     
  10. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    succes ermee!:p
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    ja gaan met die banaan en vooral een filmpje dat vinden we steed plezant om te bekijken

    gr raf
     
  12. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    Sorry 't was al te donker voor een filmpje.

    In het kort, op 7.4V tja, twas een Mini-speed uit de 80's.
    Zoals ik me het herinner.
    Toen op 11.1 3S.... WAUUUW t'beestje kwam tot leven,
    Snelheid deed niet voor brushless onder (-denk ik, wat ik tot nu toe gezien heb) en de motor hield het tot mijn verbazing vol, maar vraag niet hoe. De borstels zijn half weg gebrand, de collector... ravage!
    Binnenkant boot zwart van 't carbon stof. Maar lol hadden we.
    Koeling werkt brilliant.
    In het begin was er een "kabbeltje" op het water met het gevolg van wat cavitatie. Later toen het glad was was het beter.

    Erg stabiel maar: één nare eigenschap; ( moeilijk te omschrijven )volgas rechtuit een paar keer leek het erop of ie op de rechterkant van het boord (zo'n beetje 1/3 van de boeg) begon te 'leunen', flauwe linkse bocht tot gevolg, en als ik niet van 't gas af ga, flipt ie over. Dat gebeurde dan ook de laatste keer. Het kwam zo'n 3 keer voor, zelfde richting.
    Iemand ?? Torque van de prop?

    L/R balans is in orde

    Veel schoonmaak werk gehad dus ik denk dat ik die 2848SL er eerder ingooi dan gepland.

    Good fun though.
     
  13. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Klinkt goed! Benieuwd naar een filmpje!

    Is het mogelijk je accu iets verder naar links te leggen om zo het koppel een beetje tegen te werken?

    Groeten
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    @Viper: Als je toch gaat filmen dan houd ik mij ook aanbevolen voor een filmpje van de P-51... vliegend wel te verstaan ;-).
     
  15. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Ik ben een beetje aan test varen geweest met een andere opstelling: Speed 600 bb sp, en een 7 cells NiHM. De snelheid is er wel aardig op vooruit gegaan maar is nog steeds niet helemaal wat ik hoopte. Naar mijn mening zakt het toerental nog steeds te ver in met een 29 mm hydroprop (2318.29). Hoewel de motor het zat moet kunnen trekken.
    ook de weerstand van de as is nihil naar mijn mening, de motor ligt nu compleet in lijn met de as. Natuurlijk ondervind de as wel wat weerstand door de vaseline maar alsnog is de totale weerstand niet bijzonder te noemen.
    Wie weet raad????

    Groet,
    Erwin
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.106
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erwin,

    Je bent nu een deel van je vermogen aan het verstoken door de te steile ashoek.
    Als je die vlakker inbouwt, komt dat vermogen te goede aan het vooruit duwen van de boot, in plaats van het optillen van de spiegel. Instant snelheidswinst.
    Nadelig effect van die lift is dat de neus in het water wordt gedrukt, waardoor de boot te nat gaat lopen, wat enorm veel snelheid kost.

    Op hoeveel cellen vaar je momenteel?
    Gaan de cellen warm in de boot, vlak vóór het varen? Het verschil met koude cellen is namelijk aanzienlijk.

    Meng de vaseline eens met olie, zodat die nog dunner wordt en vul niet de hele koker, alleen de as invetten is voldoende, al moet je dat dan wél wat vaker doen, om de boel lekvrij te houden.

    Groeten, Jan.
     
  17. ivo

    ivo

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Eppegem België
    viper laten we het zakelijk houden, key weet heel goed waarover hij het heeft.

    Voor wat betreft het zwaartepunt van een eco: het principe is dat de aandrijfkracht door het ruimtelijke massapunt gaat. Indien dit niet het geval is, is er een koppel aanwezig en gaat de boot bij meer vermogen steeds meer de neus optillen of vaster op het water drukken.
    Nu is de as in een eco boot altijd ingebouwd onder een hoek met de romp onderkant. Hoe meer vermogen, hoe vlakker om de boot niet al te veel uit het water te tillen.
    Dus als de hoek aangepast wordt met het vermogen verschuift ook het zwaartepunt.
    Maar dit is ook geen strikt gegeven want het koppel waarover eerder sprake kunnen we soms ook gebruiken in ons voordeel. Bij heel kleverig water is het soms interessant om het zwaartepunt iets naar achter te leggen zodat de boot iets losser loopt en wat harder gaat en vooral minder stroom verbruikt.
    Bij ruw water is het dan weer interessant om de neus wat naar beneden te drukken om voldoende kontakt met het water te houden en niet te veel te vliegen.
    In praktijk past de wiesel heden ten dage in de eco start klasse, speed 600 met 2S en een 29 carbon prop. Deze boten varen tot 30-31 ronden in 6min op de naviga 3hoek.
    De meesten hebben een ashoek van 12 tot 14 graden.
    Ivo
     
  18. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Jan,

    Ik vaar momenteel met 7 cellen die handwarm de boot ingaan. De tip met de vaseline zal ik eens proberen, wellicht loopt dit nog soepeler. Ik zit even de denken hoe ik zonder al te veel breekwerk de ashoek moet aanpassen. Aangezien hij aardig netjes in de lak zit wil ik het liefst zo weinig mogelijk beschadigen.

    Ik zal morgen even een filmpje maken van zijn vaargedrag, misschien is daar meer aan te zien.

    vriendelijke groet,
    Erwin
     
  19. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    Misschien volgend weekend een filmpke, eerst nog wat dingetjes uitdokteren en ben beetje druk door de week.

    Eric bedankt voor de interesse, Die kist heeft behoorlijk wat competitie gevlogen en shows maar staat al jaren ingepakt en geconserveerd, (tijdelijk ?) met pensioen zogezegd. Er zit jaren werk in dus had weinig zin om hem "af te vliegen"
    Mede omdat ik er mee behaald heb wat erin zat.... ben er zuinig op zogezegd.

    Heb geen video vliegend maar voor je verzoek ben ik op het moment een slide-show DVD video aan het uploaden (fotos), link volgt wanneer compleet.

    @ Ivo;

    :yes:ZEEEERRrrr informatief en duidelijk uitgelegd ! Dank je wel, daar hebben we wat aan.

    Enkele vragen:

    "Dus als de hoek aangepast wordt met het vermogen verschuift ook het zwaartepunt."
    Is het zwaartepunt niet een vast punt/gegeven ? Ik neem aan dat je bedoeld dat met meer vermogen het zwaartepunt aangepast moet worden omdat de moment arm (of koppel) ten opzichte van het z.p. veranderd correct?

    Naar aanleiding van je goede uitleg, gaat er een lichtje op; Het verschijnsel waar ik in post #992 over sprak, kan het zijn dat de boeg onder volgas teveel in het water gedrukt word, Vervolgens licht "kantelt" op de "V" boeg, (naar rechts want dat is de tegen reactie van de schroef die naar voren gezien links draait) en vervolgens de linkse bocht inzet?
    Remedie: zwaartepunt naar achteren verplaatsen. Uw gedachte?

    Correctie met tegenroer had ook geen effect, of leeks het fenomeen te verergeren. Ik denk dat dat zou kunnen omdat (sorry, even een vergelijking met vliegtuig :rolleyes:) de boot op dit moment in een linkse bocht naar buiten helt (R) , en met rechts roer drukt dat op dat moment de neus nog meer naar beneden, of lift de achterkant op, hoe je ook bekijkt. (roer-as wijst nu niet meer loodrecht naar beneden en werkt gedeeltelijk als hoogteroer, oh sorry, trimvlak) Wat denk je?

    Is de ECO klasse nog steeds 1KG, en is/was dat een maximum of een minimum gewicht?
    Edit, ik bedoelde F1-1Kg , uit de bouwbeschrijving. En vond daar ook het antwoord, max 1KG. Neem aan dat de ECO klasse daarvoor in plaats is?

    Nogmaals bedankt voor je uitleg.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2012
  20. viper1

    viper1

    Lid geworden:
    28 apr 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Melbourne, Australia
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina