Fokker G1 schaal 1 op 10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door h-wierink, 24 jan 2011.

  1. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Welke lijm gebruik je voor het 'glas'?
    Ik gebruik Kristal Klear van Microscale. Dit lijkt een verdunde witte houtlijm maar droogt volledig transparant op. Kleine raampjes (tot ca. 6mm) kan je rechtstreeks van K.K. maken.

    Voor meer info hierover zie: Dax Magic Webshop
     
  2. h-wierink

    h-wierink

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Maasbree
    Ik heb van een vriend een flesje met Formula 560 van Pacer te leen gekregen. Het ziet er ook uit als houtlijm maar droogt wel glashelder op. Ik merkte wel dat het nog heel lang oplosbaar blijft in water, of het ooit helemaal hard wordt weet ik niet.
     
  3. h-wierink

    h-wierink

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Maasbree
    Vanavond heb ik weer even aan de foam versie gewerkt, vleugels er aan gemaakt. Nu moeten er nog een paar steun stangetjes aan maar de 1mm koolstof staaf is op; morgen even shoppen. En wachten op de rest van de elektronika...

    Zo ziet het er nu uit.

    [​IMG]
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Kun je die mercurie die je getekend hebd ook uit de kap tekenen en in verschilende maten
    BV 1/4,5
    Zit meschien handol in
     
  5. h-wierink

    h-wierink

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Maasbree
    Even geprobeert maar is geen probleem. Ik heb er even 2 plaatjes van gemaakt. De ene is zoals die in de G1 motorkap zit (met de uitlaat pijpjes) en de andere lijkt iets meer op een Mercury. Ik zag alleen dat daarin de klep stoter stang en het kapje op de cylinderkop nog de verkeerde vorm hebben, kwestie van kopieren.
    Als de schaal groter wordt kun je er meer details in stoppen. Als je simpel het object vergroot worden de wanddiktes ook groter en dat maakt het onderdeel onnodig duur. Het kost een paar uurtjes werk om dat te verhelpen maar het gaat wel.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2011
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Ik zie wel mogelijkheden
    Maar zouden deese dummymotoren voor een brandstofmotor kunnen
    I V B met benziene warmte enz
     
  7. h-wierink

    h-wierink

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Maasbree
    Ik heb even geprobeert wat gegevens te vinden; maximale temperatuur is 80 C en het smeltpunt ligt bij 163C. Het materiaal is Nylon 12 maar of dat tegen benzine kan weet ik niet, tegen methanol lijkt mij geen probleem maar zeker weet ik dat niet. Het materiaal is wel poreus dus je zult het wel moeten nabehandelen. Als de motor erg warm wordt zou je er een hitteschild van aluminium tussen kunnen zetten. Misschien kun je het beste je vraag aan Shapeways stellen, die zullen dat wel weten.

    Hans
     
  8. h-wierink

    h-wierink

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Maasbree
    Zo, ik ben nog aan het knutselen geweest met de foamy G1, ik heb tijd genoeg want de onderdelen zijn nog steeds niet binnen. Ook de 1:10 schiet niet erg hard op want de frezer heeft nog niet geantwoord of de file nu wel leesbaar is. Ik worstel namelijk een beetje met hoe de DXF file er uit ziet; rechte lijnen en cirkels worden dik maar spline-lijnen (vloeiende curves) worden dun. Ra ra... en degene die mij kon helpen is op vakantie....

    De foamy heeft nu een kleurtje gekregen, ziet er best aardig uit vind ik. Hieronder een paar plaatjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik had hem alleen eerder moeten schilderen, het aanbrengen van de raampjes viel niet mee met dat grote ding in je handen. Het is niet perfect maar als die hard langsvliegt zie je die onvolkomenheden niet meer.

    Ben benieuwd wat ik allemaal moet slopen als de motoren en de servo's er in moeten.
    Tussen de beide kielvlakken zit nu een 0.8mm draadje voor het koppelen, nog bedankt voor de tip Maurice. Van 2 stukjes 1x3mm koolstof heb ik de scharniertjes gemaakt met een gaatje van 0.8mm er in en het stripje in de beide kielvlakken gelijmd.
    Scheelt ook weer en servo van 3.7 gram.

    Ik heb nog wat zitten spelen met wat restjes Depron, rondbuigen gaat vrij redelijk misschien kan ik de staartbomen er wel van maken ipv uit balsa hout. 1mm balsa bekleding erom en je hebt een behoorlijk sterke buis constructie die bijna niets weegt. Ik was toch al van plan er een koolstof buis in te maken voor wat extra sterkte en om de spantjes goed te kunnen uitrichten. Die buis helpt dan lekker mee.
    Heeft iemand ervaring met zo'n constructie voor staarten?
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2011
  9. h-wierink

    h-wierink

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Maasbree
    Whoops, ik heb de foamy even op de weegschaal gezet. Ongeschilderd was hij 55 gram, geschilderd en met extra verstijvingsstangetjes is het 135 gram. Dat wordt een zwaargewicht straks. Nooit gedacht dat die verf zo zwaar zou zijn.
    Nou ja, kan ik er bij weinig wind ook buiten mee vliegen...
     
  10. h-wierink

    h-wierink

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Maasbree
    De Depron G1 is klaar. De beide motoren geven een behoorlijke trekkracht. Een paar metingen: Opgenomen stroom maximaal 19A en vermogen is maximaal 130W. Dat is wat aan de hoge kant want de motortjes zijn officieel 7A max. Even laten draaien maar ze werden niet bovenmatig warm. Klinkt wel cool die twee propellors moet ik zeggen.
    Ben nog aan het proberen een mix in te stellen zodat de motoren het roer volgen kun je er ook een beetje mee sturen.
    Totaal gewicht is 341 gram, wel een beetje zwaar. Van te voren had ik geschat op 200 gram uit te komen maar ik was dus een paar onderdelen (en de verf) vergeten.
    De prop savers was ik vergeten mee te bestellen, die heb ik maar even op de draaibank gemaakt, leuk klusje.

    Hier een paar foto's, alleen de accu hangt er niet onder, die hangt nu aan de lader. Morgen kijken of het gevaarte ook wil vliegen in de hal.

    [​IMG]

    En nu de onderkant waar de ontvanger en de beide ESC's. Alleen 1 BEC is aangesloten.

    [​IMG]

    Motoren zijn bevestigd op twee balsa plaatjes, vast geplakt met UHU POR.
    Elke ESC zit op een eigen kanaal, kun je nog leuke dingen doen met mixen.

    Hans
     
  11. Twan

    Twan

    Lid geworden:
    31 okt 2005
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Peel en Maas
    Hoi Hans,

    Ziet er goed uit, vanmiddag indoor vliegen :banana::banana::banana:

    gr. Twan
     
  12. h-wierink

    h-wierink

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Maasbree
    Hoi Twan,

    Was de bedoeling, zal de lijm maar mee nemen als ik Rie mag geloven...
     
  13. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hoi Twan , met zo'n prachtig vlieg weer ga je toch niet binnen vliegen ;);)
    Maar ja ik heb begrepen dat het de laatste keer is van deze winter

    Ben effe in posterholt op het vliegveldtje geweest en Jaques zijn G-1 stond ook weer klaar zei hij

    Groetjes
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
  14. Twan

    Twan

    Lid geworden:
    31 okt 2005
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Peel en Maas
    Ik heb vanmorgen eerst buiten gevlogen.:banana::banana::banana:
    En idd het was vandaag de laatste indoor middag voor dit seizoen.

    De G1 heeft een paar mooie rondjes gevlogen (door Niels), maar ik denk dat hij buiten met goed weer beter tot recht komt.


    Gr Twan
     
  15. h-wierink

    h-wierink

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Maasbree
    Het lijkt er op dat de problemen met de digitale informatie zijn opgelost. Nu maar hopen dat de spantjes binnenkort gefreesd kunnen worden.
    Intussen wat aan het landingsgestel zitten knutselen. De eerste versie was 6mm te breed, was gemaakt van een andere tekening. Deze komt uit het 3D model en moet precies in de gondel passen.
    De as voor het wiel moet ik nog wat inkorten maar het ziet er al aardig uit en het veert lekker.

    Hier een plaatje.

    [​IMG]

    Een komplete poot weegt maar 77.8 gram (zonder verf ;) ). Nou hoop ik maar dat de beide luchtcylinders (er komen 2 mini cylinders per landingspoot) sterk genoeg zijn om alles in te trekken en weer naar buiten. Vooral dat laatste kan wel eens tricky zijn omdat dat tegen de vliegwind in zal moeten. Je zou eigenlijk een klein windtunneltje moeten hebben om dat te kunnen testen. Toch eens over nadenken of zoiets niet snel te knutselen is, de motor + propellor geeft misschien wel genoeg windsnelheid in een koker...
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2011
  16. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt

    dat is mooi ,kan Niels alvast ervaring opdoen als hij met de 1/5 moet vliegen :yes:

    gr. jacques
     
  17. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Ik heb voor mijn Vampire ook ronde staartbomen gebouwd, omdat ik niet tevreden ben met de rechthoekige vorm die veel andere modellen hebben. Een koolstofstaaf van 5mm is de basis waarop ik balsa spanten heb geschoven en gelijmd. Deze spanten vormen de zijkanten van de staartboom en hebben een vlakke boven en onderkant. Hierop wordt later een balsalijst gelijmd die in de vorm wordt geschuurd. Door de platte vlakken aan de spanten kun je deze tijdelijk vastzetten op je bouwplank/tekening en zo mooi recht bouwen. De zijwanden van de staartbomen zijn uit 2mm balsa. Als de ronding niet te klein is gaat dat zonder problemen.
     

Deel Deze Pagina