Schroeven advies gezocht Mijn schip is nu uitgerust met de standaard BB plastic 3 blads schroeven. Er zitten 2 motoren in die op 12 volt 3000 toeren draaien, onbelast. De straalbuizen hebben een minimum doorlaat (achter) van 53 mm, en 60mm aan de inlaat(voor)kant. Daar wilde ik dus afgetopte schroeven in installeren van 53 mm, dan kan ik ze er altijd nog eens uithalen, compleet met schroefas, zou dit nodig zijn. Als die schroef halverwege de 'lengte' van de straalbuizen zitten, dan heb ik dus een 'kier' aan de top van het blad van 3,5 mm. Is dat teveel? Is groter gewenst? Momenteel is de trekkracht nul,nul Dan het type schroef: ik weet niet wat er op hoort, een 3, 4 of 5 blads. Heb gezocht naar fotos van dit type schip in het dok, maar niets kunnen ontdekken op het web. Ik heb de catalogi van Raboesch en Rivabo bekeken, en vermoed dat een 4 of 5 blads schroef van (origineel) 60 mm in aanmerking komt. Waarmee krijg ik nu de grootste trekkracht, zonder een speedboot van dit schip te maken? Commentaren elders op het forum zeggen dat een 80 mm vierblads nog 4400 toeren mag draaien, maar geldt dat ook op een werkschip? Lijkt me niet. Als dit wel het geval is, dan draaien mijn motoren veel te langzaam? Daarom, verwarring alom.................. Adviezen, laat ze maar komen; hopelijk liggen ze niet al te ver uit elkaar. Oh ja, de schroefas aansluiting is M4. Bedankt! Cor
raboesch 4blad type a 65 mm zou ik doen en aftoppen naar 57mm dan heb je behoorlijk trekkracht zonder dat het een speedboot is en dan zo ver in de straalbuis doen dat ze de straalbuizen net niet raken zo zou ik dat doen
In een straalbuis is het vantegenwoordig gangbaar dat de schroeven in het midden zitten( van voor naar achteren gezien) Daar zou de straalbuis bij jou dus theoretisch 56 mm moeten zijn. Mijn advies is om 60 mm vierblads straalbuis schroeven te nemen. Denk hierbij eens aan Propshop. Niet goedkoop maar wel erg goed. Die schroeven draai je af naar 55 à 54 mm. 56 goed draaiend krijgen lukt niemand. Dan moet je veel meer trekkracht kunnen ontwikkelen . Toerental mag rond de 5000 zitten. Bedenk dat je de trekkracht nodig hebt als het model iets sleept en daardoor dus nagenoeg stilligt in het water. Voor normaal rondvaren heb je aan de standaard schroeven meer dan genoeg. Motoren zouden dus eigenlijk ook vervangen moeten worden voor de maximale trekkracht. 3000 toeren kan ook, maar dan met 80 à 90 mm vierblads . En dat ziet er niet uit.
De schroeven in het midden van de straalbuis En dan aftoppen tot je een groter oppervlakte langs de buis krijgt want daar zit de kracht *trek*dus en dan een millimeter ruimte houden Als je de as er uit zou willen hebben eerst de schroef er af en dan de as er uit Gebeurt bij 1;1 ook zo mvg Frederik
Dat is mooie informatie, en gelukkig [voor mij] zijn alle antwoorden op eenzelfde lijn. Dat worden dus 2 4-blads schroeven afgetopt naar 55. Ik geef op de een of andere manier de voorkeur aan de "dichte" [type D] schroeven, die zijn ietsje duurder [bij Raboesch] dan de type A, welke laatste ook in meer maten te koop zijn, maar aftoppen van 60 naar 55 moet toch voldoende resultaat geven, lijkt me. Nog andere adviezen, anders dan snellere motoren? Cor
De schroeven zijn eindelijk binnen gekomen gisteren, en vandaag afgetopt en gemonteerd. Deze week nieuwe proefvaart, ben erg benieuwd naar de trekkracht nu, en de snelheid zou ook wat beter mogen zijn. De schroeven zijn 60 mm 4 blads, afgetopt naar 55 mm; door de dikte van de naaf komen ze wat verder naar achteren in de straalbuis, dan ik had gedacht; maar het ziet er prima uit Cor
Fijn Cor dat ze ( eindelijk ) binnen zijn, ik ben benieuwd hoe ze het nu doet... Tot woensdag?? groet Robert
De Proefvaart: In één woord: verbluffend! Wat een verschil, en wat een kracht en snelheid; ben dik tevreden; allemaal bedankt nogmaals voor de informatie. Cor
Ahhh, je wilt natuurlijk bewegende beelden zien hè? Maar die heb ik niet, (heb geen digi video). En deze keer had ik ook geen foto camera bij me dus ook geen plaatjes van een mooie boeg golf ; dus je moet je maar even behelpen met wat plaatjes die ik thuis heb gemaakt. De schroeven zijn in het voorste/grootste deel van de straalbuizen terecht gekomen:de voorkant van de schroefbladen liggen nu ca. 1 mm achter de voorzijde van de straalbuis: Van achteren gezien ziet het er zo uit: De vrije ruimte tussen de straalbuis en de schroef, is 0,7 mm op het krapste punt, de schroef zit niet voor 100% in het center. Ik heb de schroeven wel conisch afgetopt, dus de diameter gemeten over het achterste deel van de schroef is iets kleiner dan ongeveer in het midden van het schoefblad; daar ter plekke heeft de straalbuis een wat grotere diameter, natuurlijk. Cor