Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

  1. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede

    Goed dat je het tegen niemand verteld, het zou mijn naam op het forum namelijk geen goed doen als ze weten dat ik een kitprutser ben;).

    En die wolken..tja eerst de kleur blauw maar maken en dan maar een aantal manieren van wolken maken uittesten voordat ik de prins in de wolken ga zetten. Ik denk daarbij aan tamponneren met witte verf en een prop stof, een prop papier o.i.d. En even aan Ruud vragen of watergedragen verf over terpentine gedragen verf mag (ik dacht het wel maar ik ben zijn antwoord vergeten).

    Andy
     
  2. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    m`n vrouw (toen vriendin) heeft ooit een muur van wolken voorzien met een spons...
     
  3. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    @ Kuperus
    Dank je voor de tip een spons geeft inderdaad een fijner beeld als een prop stof zal ik het ook eens mee proberen.
    Andy
     
  4. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    als ik me niet vergis heb je zelfs verschillende soorten spons verkrijgbaar bij bijvoorbeeld een pipo`s of andere hobby winkel... (anders natuurlijk schuursponsje of ramenspons)
     
  5. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    @Andy,

    Ja, je mag watergedragen verf over alcyd verf zetten.
    De beste hechting krijg je door er eerst primer onder te doen maar zo kan het ook, zeker als er daarna nog blanke lak overheen gaat.

    Wolken kan je ook maken dmv een prop grove watten en de verf wat te verdunnen en dan vegen maken of boogjes of zoals je het wilt hebben.

    Een spons kan ook maar het resultaat is dan beter zichtbaar op grote oppervlakte, zoals Kuperus stelt op een muur.

    Wat ook heel goed gaat is hele fijne staalwol.

    gr. Ruud
     
  6. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Kleur bekennen 3

    @ Ruud en Kuperus
    Kijk zo leer ik iedere keer weer iets bij:D

    Ben vandaag op verf jacht geweest en heb bij De Kombuis een goede kleur blauw op waterbasis kunnen vinden "Medium Bleu Trim" van "Model Shipways marine colors".
    Dus even schilderen in plaats van roer maken zoals het plan eigenlijk was :rolleyes:.

    En dit is het resultaat:
    [​IMG]

    In het blauw van de fortuining moeten nog wolken komen, tijd voor een paar testwolken maken dus.
    En ook: het roer maken en inhangen.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Germt

    Germt Guest

    Mooi hé die kleuren.
    Mooi schip hoor, en je gaat goed vooruit ook:cool:

    Groet, Germt
     
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    @ Germt
    Dank je, het resultaat tot nu toe is inderdaad netjes en kleurrijk.
    Ik ga het schip dan ook niet verouderen, ik zou dat zonde vinden van alle frisse kleuren.

    Groeten
    Andy
     
  9. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    De Prins Willem heeft vandaag Alkmaar aangedaan maar er is iets ergs gebeurd!

    Hij is niet meer. (hier)

    Alles wat rest is de standaard.

    :rolling::rolling::rolling::rolling::rolling::rolling::rolling:

    [​IMG]

    Gr. Ruud
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    De Prins Willem is uit varen geweest en kwam de Friesland tegen:

    [​IMG]
    maar raakte wel zijn standaard kwijt :help:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Germt

    Germt Guest

    Standaard kwijt, geen nood, ik maak er wel een die past op mijn WvH.
    ik vindt wel een plaatsje waar de PW als sloep kan staan;):rolling::rolling::rolling:
     
  12. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Ja dat geeft het maatverschil aardig weer, maak vast maar een plaats vrij op je verdek voor de Prins Willem ;-)

    Andy
     
  13. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    @Germt,

    Kan je hem niet slepen :yes: nu hij geen standaard meer heeft :lol:
     
  14. Germt

    Germt Guest

    :offtopic:Mijn WvH is nog niet zeewaardig op dit moment;)
    Maar zoals je weet is mijn werksloep wél klaar, dus een man of 10 en 1 officier erin en dan sleep ik hem wel met mijn sloep:rolling::rolling::rolling:
     
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Prima plan:yes:
    De Prins Willem is zeewaardig maar mist masten of roer nog dus trekken met een sloep is de oplossing :pim:

    Andy
     
  16. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    Jongens, dat geheel wordt wel lastig. :sad:
    Andy had gisteren zijn boek over de Prins Willem ook mee en vertelde dat er 40 gietijzeren kanonnen op moeten komen, ik ben bang :puppydogeyes: dat hij dan helemaal niet meer blijf drijven. :D

    Als oorlogs flotielje heb je ook weinig aan de Prins Willem want volgens Andy waren deze kanonnen ook nog eens slecht geboord.
    Als het dus tegen zit dan schiet hij met een boeg kanon zijn eigen roer er af. :D:2gunfire:

    Kan de standaard ook de kachel in trouwens

    gr. Ruud
     
  17. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Ja de bewapening van mijn Prinsje:
    Het was een goed gebruik dat het leger (landmacht) zijn slechte kanonnen verkocht voor maritiem gebruik (zeggen meerdere schrijvers).
    In het totaal zijn er op de Prins Willem:
    - 26 (vierkante) geschutspoorten waarvan 4 in de konstabelskamer (6 poorten waren bijgemaakt tijdens de ombouw naar oorlogsschip)
    - 18 ronde poorten op het verdek
    - 2 ronde poorten op het kampanjedek
    In het totaal heeft de Prins maximaal 42 kanonnen gevoerd, het model van Corel heeft er dus te veel (vooral achter de luiken bovenin in het achterschip)
    De overige luiken waren lichtopeningen
    Ijzeren kanonnen waren zwaarder maar veel goedkoper als bronzen kanonen
    Volgens Ketting had de Prins Willem vermoedelijk de volgende bewapening:
    - 4 24 ponders
    -22 18 ponders
    -10 12 ponders
    - 6 8 ponders
    met een totaalgewicht van meer dan 85 ton.
    Na iedere 7 tot 8 schoten moesten de kanonnen met water gekoeld worden daarvoor stond tussen iedere 2 stukken een kuip met water.
    Over vuursnelheden en bereik van de kanonnen heb ik geen goede gegevens kunnen achterhalen.


    Andy
     
  18. Germt

    Germt Guest

    Dit had ik niet verwacht:confused:
    Ik was van mening dat de PW zwaarder bewapend zou zijn, en ook groter dan de WvH. Deze heeft 58 stukken aan boord.
    Ben nu ook benieuwd hoe dat bij de Friesland is:confused:

    Groet, Germt
     
  19. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    Friesland boppe

    De Friesland was ook niet zo heel groot.
    Voorzover ik het kan nagaan was de Friesland 59 meter lang en had 80 stukken aan boord.
    Wel was de Friesland, als linieschip een heel sterk schip met een zware verschansing.

    gr. Ruud
     
  20. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Een zwakbewapende Prins?

    De Prins Willem was dan ook slechts een een bewapenende koopvaarder, een VOC schip, gebouwd in Middelburg in 1649 en geen echt linieschip zoals de Friesland of het Wappen von Hamburg.
    Het heeft dienst gedaan als schip voor de VOC voor de handel op Batavia en is door de "Staten Generaal" gehuurd voor de zeeoorlog tegen Engeland en is zelfs het vlaggenschip van Admiraal Witte de Witt geweest tijdens de zeeslag bij Duins in 1652 waarbij het zwaar beschadigd raakte. Hierna is het hersteld en is weer door de VOC gebruikt voor handelsreizen naar Batavia en is op terugreis in 1661 in een storm gezonken.

    Andy

    Voor de aardigheid nog wat aanvullende informatie over voorladers en hun maximale vuursnelheid en dracht:

    Bij de landmacht was in rond 1800 de maximale vuursnelheid van een voorlader kanon 1 schot per minuut, op schepen zal deze snelheid zeker lager gelegen hebben.
    Bron: Korps Rijdende Artillerie


    En nu specifiek over scheepskanonnen:

    -16e en 17e eeuw In de 16e en 17e eeuw waren bij de Engelsen de volgende kanons in gebruik: (afmetingen en gewicht zijn gemiddelden met een ruime variatie)
    Aanvankelijk werden kanons hol gegoten, maar door de enorme gebruiksslijtage ging men ertoe over de vuurmonden massief te gieten om de ziel vervolgens uit het volgegoten kanon te boren. De boorbewerking hardde immers het metaal rond de ziel waardoor de levensduur toenam en men met een dunnere wand kon werken (en dus ook op gewicht kon besparen). Dit uitboren was mogelijk doordat brons en gietijzer zachter waren dan gesmede boormessen. Voor het uitboren van de ziel bouwde men een booropstelling waarin het volgegoten bronzen of ijzeren kanon om een horizontale as ronddraaide (wind- of watermolen- of paardentractie) en de stalen boor met telkens oplopende diameter stilstaand steeds dieper in het kanon werd gedreven. Dat bleek in de praktijk beter te werken dan een vertikale booropstelling (met het kanon boven), en ook beter dan een opstelling waarbinnen het kanon stilstond en de boor zowel draaide als trans- leerde (ontleend aan het door Google gedigitaliseerde "Het gietwezen in's Rijks ijzer-geschutgieterij te Luik") De levensduur van een dergelijk kanon was 100 tot 150 schoten omdat de ziel dan zozeer was uitgesleten dat de kogel teveel ging slingeren. Het kanon ging dan terug naar de gieterij om omge- smolten te worden. Dat moet een kostbare zaak geweest zijn als u bedenkt dat de Zeven Provinciën' volledig toegerust 65 salvo's kon afgeven en soms alle aan dezelfde zijde! En na verversen koos men vaak direct weer zee om de slag te hervatten. Dat betekent dat er na één zeeslag al vele honderden kanons moesten worden vervangen!
    [​IMG]

    Een kartouw had een snaphaanschotafstand (= vlakbaanafstand) van 130 m, tegen een kolverijn 270 m. In het algemeen schoot een zwaar kaliber verder dan een licht kaliber, tenzij het om een speciaal ontwerp ging, zoals de lange afstands kolverijn met lange loop of de korte afstands carronade met korte loop. Het doorborend vermogen van een groot kaliber kogel op een snaphaanschotsafstand van 130 m was ongeveer 1,2 à 1,5 m massief eikenhout. Een 18 pnd kolverijn doorboorde bijna 75 cm eikenhout over een afstand van 350 m, en ruim 30 cm over een afstand van 900 m. De rondvliegende houtsplinters hadden daarbij een antipersoneel-effect zoals bij een granaat. Op meer dan 1000 m veroorzaakte een treffer wel schade en slachtoffers, maar was het geen risico voor het voortbestaan van het schip als gevechtseenheid. Een serpentijn hield met 42 pnd het midden tussen een kartouw en een halfkartouw, maar de naam stond ook voor een klein kanon voor ½ pnd kogels. Falkonet, rabinet en draaibas waren verschansingstukken voor kogels en schroot. De anti-perso- nele draaibassen bleven de gehele 18e eeuw in gebruik. In de loop van de 17e eeuw standaardiseerde men het geschut, en begin 18e eeuw verdwenen de "romantische" namen (kartouw, kolverijn, saker, mignon, falcon, rabinet, draaibas etc.) en duidde men het kanon alleen nog aan met zijn kaliber, uitgedrukt in het gewicht van de kogel in ponden. Begin 17e eeuw beschikte men slechts over 2 tot 12 ponders, later over geschut tot 48 ponders. De kanons waren tegen de 18e eeuw korter en zwaarder geworden. in de 19e eeuw werden de kanons aangeduid met hun kaliber in inches of in centimeters. Bron:
    De Europese zeemachten en hun schepen in het tijdperk van het zeil « Essays
     

Deel Deze Pagina