De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik heb vanmiddag de kop opnieuw uit elkaar gehaald en er nieuwe dampers in gemonteerd. Vanavond dus maar weer een test vlucht gemaakt, heli laten op toeren en laten hoveren. Geen trilling, doen de Idle up 1 erop en zowaar geen trilling, hehe eindelijk het waren dus de dampers (dacht ik).

    Even een rondje gevlogen en weer met hoge toeren voor mij laten hoveren, $#%^& weer die trillingen! Dus andere dampers was niet de oplossing.

    Wel vreemd dat het eerst even weg was en later weer terug, ik denk dat ik de metalen kop er maar weer vanaf gooi en de plastic kop erop monteer want ik weet echt niet waar het probleem zit :confused:.
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.811
    Locatie:
    hengelo
    heb je wel demperrubbers met een andere hardheid geprobeerd?

    Ik heb met mijn hirobo kop daar ook mee moeten experimenteren. Met name toen ik een set "harde" SAB bladen monteerde moest ik zachtere rubbers gebruiken. Maar zoals ik al eerder gemeld had had ik de trillingen bij lagere toerentallen terwijl jij het juist bij hogere toerentallen hebt.
    Je kan ook nog wat met je toerental spelen om de "sweet spot" te vinden, waarbij het niet trilt en je wel een fatsoenlijk toerental hebt.

    Steven.
     
  3. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    John,

    Dit vraagt om een filmpje.

    Remon
     
  4. Roak

    Roak

    Lid geworden:
    2 sep 2003
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Almere
    John, waar heb je die kop vandaan ?
    Als het een ESP kop is, past die dan wel etc. ?

    Ik heb nog een Nitro kop liggen, weliswaar licht beschadigd, maar niet krom denk ik, die mag je van me hebben
    [​IMG]
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Alle koppen van de E, CF en ESP zijn hetzelfde, de onderdelen op zich ook (in andere kleuren).

    Ik gok echt dat t in paddles/dempers/lagers zit.
     
  6. Roak

    Roak

    Lid geworden:
    2 sep 2003
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Almere
    John's beschrijving laat mij ook richting dempers/paddels gaan, en dan denk ik nog eerder de paddels.

    Dat was ook zo bij je 700F3C weet je nog John ?
    Die begon toen ook te schudden op hogere toeren.
     
  7. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Heb je niet ergens een braam zitten die je dampers na een korte tijd om zeep helpen of het gat in de hub ovaal oid?


    Gr. Remco
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Hehe eindelijk weer eens een reactie van jou Remon ;), helaas heb ik geen video camera tot mijn beschikking

    :oops: klopt...toen zat en nog een beschermfriemeltje op 1 van de paddles.

    Nee, heb ik al gecheckt.

    Vanmiddag heb ik de een andere heckrotor unit gemonteerd met andere bladen om in ieder geval uit te sluiten dat het de heckrotor is. Ik kon net even tussen de buien door een testvluchtje maken maar het zit toch echt in de kop. Heb net ook de hoofdas laten draaien zonder kop om te kijken of er een slingering inzit maar de as draait prachtig rond. Dus..... ik ben de kop weer aan het demonteren en bestel maar een paar setjes nieuwe dampers en ga de raptor paddles vervangen voor de standaard Trex600 paddles in de hoop dat ik daar iets mee opschiet.

    Hier ook een foto van twee soorten dampers die ik heb, aan de linkerzijde de dampers uit de ESP kop en rechts 2 losse uit de plastic kop. Zouden de twee losse dampers iets uitmaken in de ESP kop?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Roak

    Roak

    Lid geworden:
    2 sep 2003
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Almere
    John, zit er bij die ESP kop ook een plastic sleeve die in de kop gaat over de spindle heen ?
     
  10. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ja, die zit er ook in.
     
  11. Roak

    Roak

    Lid geworden:
    2 sep 2003
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Almere
    Gekke vraag hoor, maar zitten de mixhevels allebei op dezelfde positie op de seesaw (je hebt er 2)
     
  12. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Yeb, dat had ik ook al gecheckt.

    Het spookt maar door mijn hoofd dat ik iets over het hoofd zie, dus dit soort opmerkingen zijn zeker niet gek. Al denk ik alleen maar terug aan de trillingen die in mijn 700 zaten ;)
     
  13. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Misschien een 2e persoon naar je heli laten kijken? Je kijkt makkelijk over je eigen fouten heen.
     
  14. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik geef nog niet op, ik heb de gehele kop weer uit elkaar gehaald. Ben alle locktite resten van de schroeven aan het peuteren en bouw voor een laatste maal de boel weer op. Mocht het probleem dan nog niet opgelost zijn dan neem ik hem a.s. zaterdag mee en laat de F3C experts ernaar kijken.
     
  15. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    trillingen!

    Deze week maar 3 soorten dampers gekocht, de rode, grijze en zwarte uitvoeringen, daar moest het toch echt in zitten. Nu ik drie verschillende setjes heb kon ik gewoon proberen wat het beste werkt en dan de boel verder optimaliseren. Omdat ik al een nieuw setje grijze in de kop had gemonteerd en dit geen oplossing was heb ik maar de zwarte (harde) dampers gemonteerd om maar weer eens te kijken wat er zou gebeuren. Deze week was het ronduit $#@% weer en als het al een beetje droog was dan had ik weer andere zaken te doen.

    Maar vanavond een mooie avond en ben even snel na het eten even naar een van mijn kleine probeer veldjes geweest om te kijken wat de heli doet met de harde dampers. De heli in de lage toeren laten hoveren en .....pffff de heli "dolfijnt" hmmmm nu maar de Idle up erop en kijken wat er gebeurt met de hogere toeren.

    Ahhhh, dat ziet er beter uit even rondvliegen met de hogere en weer opnieuw even laten hoveren om te kijken wat de heli doet. De trillingen zijn weg met de hogere toeren :banana::banana::banana::banana: , de aanhouder wint.

    Alleen bij de lagere toeren vliegt de heli niet lekker, waarschijnlijk omdat de toeren te laag zijn voor de harde dampers. Maar er is een begin, en aangezien ik eigenlijk toch alleen maar met Idle up wil vliegen is het voorlopig geen probleem. Ik heb 2 accu's gevlogen en geen problemen ondervonden. Komende week zijn de weersvooruitzichten goed dus staat er niets meer in de weg om een looping te gaan proberen :rolleyes:.

    Het gaat dan op mijn "grote" wildvlieg plekkie gebeuren want onze club heeft nog steeds geen veld!
     
  16. Roak

    Roak

    Lid geworden:
    2 sep 2003
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Almere
    John, heb je de toeren wel eens gemeten waarbij het optreedt ?
     
  17. Roak

    Roak

    Lid geworden:
    2 sep 2003
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Almere
    Je weet het he ? Almere is niet ver !
     
  18. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Mijlpaal!

    Vanavond was een het een prachtige avond, strak blauw en windstil een avond om maar weer eens te gaan vliegen. Op weg naar het veld kreeg ik langzaam een zenuwachtig gevoel in mijn lichaam. Ik zat mij te bedenken hoe ik nu eindelijk over die drempel heen kom om een looping te gaan vliegen.

    Bij het veldje aangekomen op mijn gemak de heli klaarmaken en binnen no time hing de heli in de lucht. Direct lekker ver weg vliegen, snelheid maken een stall turn maken... doortrekken.....nee toch weer terug. Daarna opnieuw snelheid maken (vol pitch erop) en de heli raasde op behoorlijke hoogte voorbij toen omhoog en..........YHEAAAA!!:banana: mijn looping was een feit. De adrenaline gierde werkelijk van mijn grote teen tot aan de grijze haren op mijn kop door mijn lijf. Mijn vingers tintelde van de spanning maar eindelijk had ik een , wel is waar geen mooie, looping gemaakt.

    Direct weer terug gevlogen, snelheid maken en hopsakee nog, en nog een. Nu heb ik het truukje door, geen prachtig mooie loppings maar zoals vele het wel herkennen een mooie "ei". NOU EN! kan mij het bommen ik had me een smile op mijn gezicht staan :D:D:D.

    Voordat ik het wist begin de timer al te piepen en zette de heli op de grond, de spanning was eraf. Ook mijn tweede accu's heb ik alleen maar besteed aan loopings, ik heb er denk ik wel een stuk of 10? of meer gemaakt. Ik merkte wel hoe meer ik er maakte dat ik soms te veel pitch trok en dat de motor inkakte maar ik raakte geheel niet in paniek en corrigeerde de boel vrij gemakkelijk. Ook vloog ik enkele malen scheef uit de looping maar bleef de heli onder controle houden.

    Waarschijnlijk voor vele die dit lezen zeggen, pfffff een looping dat stelt toch niets voor maar voor mij was het een hele drempel. En eindelijk, eindelijk ben ik over die drempel heen weer een stukje verder op "de weg naar de FAI F3C klasse".

    Komende week blijft het prachtig weer en kan dus nog diverse accu's leegvliegen om mijn loopings te oefenen, en daarna....een rol, maar eerst lekker dromen van mijn loopings :sleepy:
     
  19. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Feest!

    Zien we die over een paar weken terug in Vlissingen? Gefeliciteerd!
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Taart in vlissingen!
     

Deel Deze Pagina