Nieuw : NAZA Gps upgrade (f450 loiter in harde wind filmpjes! post #413)

Discussie in 'Multicopters' gestart door Digitech, 15 mei 2012.

  1. Highfly

    Highfly

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Antwerpen
    Voor de mensen die ook combinatie van bovenstaande 2 problemen moesten ondervinden: het vervangen van de VU module lost ze allebei op :p
     
  2. Highfly

    Highfly

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Antwerpen
    GPS bevestiging

    Gisteren tijdens het bevliegen van een boom, is m'n GPS waarvan ik het staafje op het frame heb gekleefd met de dubbelzijdige tape losgekomen.

    Dat was op zich de bedoeling dat dit loskwam bij een crash om mijn frame niet te beschadigen, maar wat ik vergeten was is dat het dan wel tegen de props kan komen.

    Een tip: zorg met een extra trekbandje ervoor dat de GPS of het kabeltje nooit bij je props geraakt. Anders krijg je dit:
    [​IMG]
    Gezien 2 draadjes te kort waren afgesneden om zo te herstellen, heb ik 'm maar opengedaan, en de andere 2 ook afgeknipt...
    [​IMG]



    ....en ze allevier opnieuw vastgesoldeerd :)
    't werkt terug zoals ervoor.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    netjes hersteld!

    ik heb nog een vraagje, ik moet de locatie aangeven van mijn gps in de assistant, hij staat 3 cm achter de mc en dan de hoogte van dat stokje. is dan de x -3 y -de hoogte van de stok? en z 0?
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2012
  4. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    @ Highfly: Ik had ook problemen met m'n compass calibreren in het begin. Buitenshuis gaan was de oplossing! (vraag me niet waarom)
     
  5. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Hier doet de afstand tussen je gps en CG-punt ertoe. Dus niet tussen je Naza en de gps.

    Volgens mij:
    x = -3 (3 cm achter CG)
    y = 0 (dus niet links of rechts ervan van CG maar in het midden)
    z = - afstand tss CG en gps

    Het gaat er dus niet om waar je Naza staat. Al staat je Naza best zo dicht mogelijk tegen je CG-punt
     
  6. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    oke thanks (stokkie recht achter naza inderdaad)
     
  7. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Zelfs buitenhuis opletten met wat er in de buurt is, bv een auto dichtbij of hoogspanningslijnen. Best in een wei met enkel wat stieren. In je woning gaat helemaal niet, een luidspreker is al genoeg.
     
  8. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Thom: bekijk nog eens vlug m'n edit, want eerste post was verkeerd!!
    Het gaat hem om de afstand tussen CG en gps. Dus niet om de afstand tussen Naza en gps. Tenzij je Naza natuurlijk in elke as op CG ligt.
     
  9. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    Heb het gezien, de naza zit vrijwel in het midden van het frame. De gps zit er 3 cm achter en dan 8cm omhoog op het stokje. dus dan klopt het wel?
     
  10. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Gimbal servo

    Vandaag heb ik de gimbal ingesteld.
    Ik blijft echter met iets raars zitten. De roll servo werkt niet als ik de Naza opstart. Ik moet eerst de Naza laten opstarten, daarna de roll servo uitpluggen en daarna weer inpluggen. Daarna werkt de gimbal roll servo pas.
    Heel eigenaardig...

    Maar eens beide servo's werken, werkt het goed voor een eenvoudig zelfbouwgimbal!
    Ik heb een testje gedaan met de camera in videomodus voor de spiegel: best een bevredigend resultaat! (zeker als je weet dat er nog geen beeldstabilisatie opzit) Okay, je moet er geen professionele video van verwachten zoals dat met een AV130 of AV200 kan.
    De stabiliteit kan trouwens nog iets beter kwa roll, maar daarvoor moet ik gewoon de servo wat verplaatsen. (die trekt/duwt nu namelijk scheef)

    Een video'tje volgt zodra het weer het toelaat...
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2012
  11. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Meestal kun je de Naza vrij makkelijk monteren op de x- en y-as (voor en achter) van CG, maar de z-as ligt wat anders.
    Daar hangt het ervan af of je een groot en zwaar landingsgestel hebt of niet.
    Staat de Naza op alle drie assen van CG: z = -8.
    Sorry voor de verwarring in onderstaande post!
     
  12. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    nu snap ik het niet meer. Er zit een redelijk zwaar landinggestel onder (av130 360 kit) de naza zit precies in het cg punt (middenpunt frame) en av130 hangt recht onder de naza laat maar zeggen.
     
  13. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Als de Naza in het midden ligt tussen boven- en ondergewicht, dan is z in jouw geval = -8.

    Visuele uitleg zou nog beter zijn natuurlijk.
    Anders kijk je nog een keer in de sticky's van Emil, staat daar netjes uitgelegd!

    Ik heb een redelijk zwaar ladingsgestel. Daarbij ligt m'n CG redelijk laag. Mijn z-waarde is maar liefst -18cm. D.w.z. dat m'n gps 18cm boven de CG op de z-as ligt.

    Hopelijk heb je hier iets aan.
     
  14. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Heeft er eigenlijk iemand al verschil gevoeld tussen bv die -18 en -8 voor Z? Wat gebeurt er al het verkeerd staat? Ik las wel al ergens dat het verschil tussen -8 en +8 vibraties veroorzaakte.
     
  15. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik heb mezelf ook al zitten afvragen wat nu precies het verschil zou zijn mocht je met een verkeerde z vliegen.
    Bij mij ligt z - afhankelijk van de payload waarmee ik vlieg - tussen -15 en -18.
     
  16. ultimeci

    ultimeci

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    een keer voorzichtig uitproberen? Dan weet je het gelijk =>
     
  17. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Dat mis ik tov mijn OP CC met XBee, het snel kunnen aanpassen van settings zonder telkens weer je USB kabel in te steken. Anders had ik het zeker al uitgetest!:eek:
     
  18. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    hij zal dan waarschijnlijk gaan schommelen/toiletbowl doen omdat hij denk dat ie de andere kant op beweegt dan hij doet met kantelen van de multi
     
  19. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Vandaag heb ik de Naza en gps in iets extremere toestanden getest, er stond vandaag een forse wind!

    Echt ongelooflijk die Naza, zelfs nu perfecte resultaten.
    Loiter, hij hangt helemaal scheef vechtend tegen de wind maar perfect stabiel in positie!
    RTH, hij landt met deze sterke wind op 50cm van z'n opstijgplaats!
    Home Lock, stick achterwaarts is perfect richting opstijgplaats.
    Indrukwekkend gewoon!

    Kortom ik heb gevonden wat ik zocht! :worship:

    (dit wil ik arducopter wel eens zien doen met zo'n precisie)
     
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    :)
    Weer een tevreden klant, verlaat het pand...
     

Deel Deze Pagina