Prophangen met parkzone Extra 300

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Dylan sys150, 6 feb 2012.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Nou...............hier dan mijn relaas omtrend de Maiden vlucht gisteren van de Extra 300.
    Gistermiddag rond enen op het grote veld met m'n vliegmaatjes.
    Stond een straffe wind.
    Niet al te gek, maar wel behoorlijk vlagerig.
    Op voorhand alles gecheckt.
    Roeren en CG.

    Kop in de wind en toestel afgeworpen.
    Heb er bewust geen wielen onder zitten.
    Toestel vliegt weg en gelijk viel het me op dat er totaal NIET mee te vliegen was.
    1 bak ellende en drama.
    Kan toch behoorlijk vliegen maar dit was echt flink knuppelen en alle zeilen bijzetten om het toestel NIET te laten crashen.
    Het toestel dolfijnde als een gek in de lengte richting.
    Het zweet liep me door de bilnaad heen, omdat ik dus echt dacht.....die ga ik Crashen.

    Zo snel mogelijk geprobeerd om het toestel veilig aan de grond neer te zetten.
    En kan jullie zeggen dat ging potdomme echt zwaar shit.
    De eerste landings poging vol tegen de wind in om maar zo veel mogelijk de snelheid uit het toestel te krijgen resulteerde echt in een drama.
    Door de dolfijnende beweging kwam er totaal geen rust in het toestel en zelfs op 2 meter hoogte resulteerde dat bijna in een stal.

    Snel gas erop gezet want aan vermogen ontbrak het niet.( toestel klimt door snelle set up eindeloos vertikaal omhoog)
    Toen geprobeerd om een tweede landings poging in te zetten.
    dat ging eigenlijk niet veel beter, maar met behoorlijk drukken op de neus en de snelheid er toch veel uit te halen lande het toestel ongeschonden.
    Met de schrik in de benen het toestel eens goed bekeken.
    Met m'n vliegmaatjes overlegt en we konden zo niet 1.2.3 een oorzaak bedenken voor dat vreemde gedrag.

    Nadat ik hun had uitgelegt dat het CG exact 7.5cm vanaf de voorlijst lag viel 1 van m'n maatjes iets op.
    Ik had de 2 merkstippen van het CG op de vleugel te ver van de romp afgetekend.
    Wat een domme knurft ben ik ook.
    Nu weet ik dus dat ze met voorlijst bedoelen: zo dicht mogelijk tegen de romp aan.
    Met mijn fout gemarkeerde CG was het toestel dus veels te staart lastig.
    Echt heren...............
    Sinds gisteren kwam ik er weer achter hoe verdomd lastig en bijna onmogelijk is het is om met een vliegtuig te vliegen waarvan het CG te ver naar achteren ligt.
    Echt een drama!!!

    De oorzaak van het probleem waarom mijn Extra 300 zo enorm slecht vloog bij de Maiden was dus een verkeerd CG.
    Te staart lastig.
    Nadat ik op het veld wat schuim had weggesneden en het Lipo pack met pijn en moeite naar voren kon verplaatsen toch maar weer een vluchtje eraan gewaagd.
    Dit keer ging het een stuk beter.
    Toestel was nog wel iets staartlastig maar redelijk goed te vliegen.
    In elk geval geen zweetdruppels in de bilnaad meer.
    Wel vond ik het toestel behoorlijk 'kietelig' in haar vlieggedrag.

    Omdat ik die middag ook mijn Hype Wow bij me had, ben ik daarmee maar verder gaan vliegen.
    Tijdens de vliegsessies waren er momenten dat er 3 kisten tegelijk in de lucht waren en ook nog eens met momenten dat ze alle drie kort bij elkaar vlogen.
    Rob met zijn vlotte Parkzone Mustang, Kasper met zijn Easy Star Quatro en ik met de Hype Wow.
    Was echt genieten puur sang en we hadden alledrie dikke pret.
    Wat een machtig gezicht blijft dat toch als je meerdere vliegtoestellen tegelijk Airborn ziet.

    Na de heerlijke vliegmiddag op huus an.
    Het zat me toch nog niet helemaal lekker met die Extra 300.
    Oke, het vloog redelijk maar niet zoals ik op voorhand dacht dat het zou zijn.
    Eerlijk gezegt viel het me nogal tegen.
    Kietelig kistje en moest behoorlijk knuppelen tijdens het tweede vluchtje om het toestel lekker vliegend te houden.
    Nee........totaal niet zo fijn als mijn Corsair of Wild Cat was.

    Omdat ik een behoorlijk doorbijter ben in deze hobby vanochtend toch maar weer aan de slag gegaan met de Extra 300.
    Heb meer schuim weggesneden zodat de 3S 2200Mah Lipo nog meer naar voren kon.
    Het is behoorlijk krap overigens binnen in een Extra 300.
    Nog wat lopen spelen met Expo instellingen in mijn Spektrum DX6i en een andere prop erop gezet.
    Zat een 9x6 op en heb er een 9x7.5 opgezet.

    Toen naar het test veldje gegaan.
    De wind was niet al te veel.
    Denk een windkracht 2 en niets wat de kist niet aan zou kunnen.
    Daar het kistje opgegooid en waarrempel............het vloog stukken beter dan gisteren tijdens de tweede vlucht.
    Heb 4 minuten rondgevlogen en toen geland.
    Deze Extra 300 heeft een behoorlijk lang glijmoment kan ik zeggen.
    Nog meer dan mijn Warbirds al hebben.

    Heb een aantal Lipo packs gevlogen en het toestel fijn afgesteld.
    Kan nu niet anders zeggen dan dat dit een blijvertje is.
    Toestel vliegt echt fijn.
    Messcherp en eindeloos vertikaal kan ze.
    Vanmiddag mag ze mee naar het grote veld om te gaan vliegen met de boys aldaar.
    Heb er nu alweer zin in.
    Vr Gr Erwin
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Nou...........afgelopen middag HEERLIJK wezen knallen met de Extra 300.
    Wat vliegt zij fijn zeg!!
    Heb nog 3 Lipo packs over en die ga ik nu besteden om mijn Hype Wow nog even uit te laten.Kan net nog voor de schemer invalt.
    Hoezo verslaafd..............ha ha ha ha ha ha.......
    Heroine is er niets bij.Ha ha ha ha ha.
    Genietse allemaal.
    Vr Gr E
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo allemaal.
    Na dit heerlijke vliegweekend heb ik er nog eens goed over nagedacht.............
    Mijn Parkzone Extra 300 bevalt zo goed dat ik besloten heb om er een tweede van bij te bestellen.
    Heb er namelijk een handje van dat als iets goed bevalt, ik er een tweede exemplaar van bij wil hebben.Ha ha ha ha ha.

    Mijn Extra 300 nummer 1 vliegt zo strak als een snaar en heeft eindeloos vermogen om het toestel net als een raket sky high vertikaal te laten klimmen.
    En zelfs langzaam vliegen gaat super goed.
    Maar........ik heb er nu een 1450KV Brushless outrunner met 9x7.5 prop opzitten.
    Dat is niet echt ideaal om mee te willen prophangen.
    Ik las laatst al dat deze Extra 300 NIET geschikt is om mee te kunnen prophangen.
    Maar zo eigenwijs als ik ben en van wat ik heb gezien op You Tube filmpjes van een prophangende Parkzone Extra 300 zou het toch te doen moeten zijn met de juiste motor erin.

    Ik heb me daarom vanochtend dit besteld: Turnigy D3542/6 1000KV Brushless Outrunner

    Spec.
    Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8V
    RPM: 1000kv
    Max current: 38A
    No load current: 2.4A
    Max power: 665W
    Internal resistance: 0.031 ohm
    Weight: 130g (including connectors)
    Diameter of shaft: 5mm
    Dimensions: 35x42m
    Prop size: 7.4V/11x7 14.8V/10x5
    Max thrust: 1260g


    Dat belooft aardig wat vermogen volgens de specs.
    Wil straks mijn Extra 300 nummer 2 gaan uitrusten met deze 1000KV motor en dan een 12x7 prop of nog iets groter.
    Dan zou ik toch echt een bak met koppel voorhanden moeten hebben.
    Voor de snelheid hoef ik het niet meer te doen, want daar heb ik mijn Extra nummer 1 al voor met de 1450KV motor erin.
    Die loopt op horizontale doorvlucht toch echt een dikke 80km per uur. (of misschien wel harder)
    Ben straks erg benieuwd hoe Extra 300 nummer 2 met zo'n 1000KV motor zal gaan vliegen.
    Jullie gaan het horen tzt.
    Vr Gr Erwin
     
  4. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Mooi voor je dat je zo tevreden bent ove je extra, maar jammer dat je zo eigenwijs bent...

    Vlieg deze op, en koop daarna een Parkmaster met deze setup. Ik kan je vertellen dat je als je met deze hebt gevlogen nooit geen parkzone extra meer wilt zien...


    En dat prophangen komt dan vanzelf, en ik kan je zeggen dat gaat ech niet goed met de extra. Ligt niet aan je motor, maar aan de kist, het is gewoon simpelweg geen 3Der, maar een Aerobatics...
     
  5. FCdopertje

    FCdopertje

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Apeldoorn
    Die motor zal je 2de parkzone niet sneller laten vliegen of meer thrust geven Erwin.
    Een 12x7 is er te groot voor. Dat mag hij nog niet op 2S. Dus zeker niet op 3S.
    Tevens levert deze motor minder thrust dan mijn kleinere 3536 1450 kv motor van turnigy.
    Ik weet dat je handje hebt van alle vliegtuigen dubbel hebben (zal ik nooit snappen hahaha) Maar deze 2de versie gaat er niet op voorruit.
    Als je echt een grotere prop wilde met meer vermogen had dan deze besteld:
    HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy D3548/4 1100KV Brushless Outrunner Motor


    Gr,

    Rob
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Heren..........
    Bedankt voor jullie input.
    Ik zal het eens gaan overwegen julie advies en info.
    Vr Gr E
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo allen.
    Heb er nog eens flink over nagedacht.............
    Ondanks dat mijn Extra 300 heerlijk vliegt en zeer goed bevalt zal het vast geen ultieme prophangerkist worden.
    Voor die optie zal ik tzt zekers een betere keuze kunnen maken.
    Maar.........deze Parkzone Extra 300 is als fun-kist wel erg fijn hoor.
    Ik vond tot een tijdje terug mijn voorhene Parkzone Mustang altijd het fijnst vliegen.
    Maar onderhand heb ik een twintigtal vluchten gemaakt met de Extra 300 en kan niet anders zeggen dat ik deze kist nog fijner vind vliegen dan de Mustang.
    Overigens.......die MPX Parkmaster zal vast veel betere vliegperformance hebben dan de Parkzone Extra 300.
    Maar persoonlijk vind ik die Parkmaster erg lelijk van model.( de Acromaster ook overigens)
    En tja............het oog wil ook wat.

    Heb daarom maar besloten om er dit weekend een tweede Parkzone Extra 300 bij te halen.
    Heb net al een mailtje de deur uitgedaan naar mijn favoriete modelbouwwinkel in Enschede en hoop dat hij nog een kist heeft liggen.
    Die tweede Extra 300 zal ik dan straks voorzien met de bestelde Turnigy 1000KV motor en 11x7 prop.
    Ben namelijk erg benieuwd hoe dat zal gaan vliegen.
    Fijne dagen jullie allen.
    Ik heb de bof dat ik na vandaag al weekend heb.
    Schijnt het potdorie vrijdag en zaterdag ook nog eens super lekker vliegweer te worden.
    Kijk........dat biedt perspectieven!!!
    Vr Gr E
     
  8. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    succes ermee
     
  9. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Merci.
    Gaat vast helemaal lukken.
    Vr Gr E
     
  10. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    vast wel....
     
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Afgelopen middag met een aantal vliegmaatjes weer eens lekker met de Extra 300 gevlogen.
    We hadden dikke pret en ondanks de iets straffe wind die er stond was het volop genieten.
    Zelfs een Kinetic 800 van ± 300 gram van een vliegmaat vloog er lustig op los.
    Ik leer mijn Parkzone Extra 300 steeds beter en beter kennen.
    Afgelopen middag wel 10 Lipo packs gevlogen en het is echt een heerlijk toestel.
    Dat kan ik niet vaak genoeg herhalen.
    Omdat er een lekker straf windje stond dat ook nog eens een constante had kon ik mijn Extra 300 vaak bijna stil leggen in de wind.
    Het lijkt dan net op een zalm die tegen de stroom van de rivier inzwemt.
    Vind het echt een gaaf gezicht zoals het toestel dan kruipend en bijna hangend aan de prop vliegt. (secu zweeft)
    Ik heb wat lopen spelen met het gas tijdens zulke manouvres en ik denk toch echt dat deze Extra 300 veel meer potentie heeft dan menig 1 denkt.

    Heb daarnet de 9x7.5 prop vervangen voor die van een 10x6 prop.
    Morgenmiddag op het veld maar weer eens kijken hoe dat zal gaan vliegen.
    Ik denk de zelfde moves als die van afgelopen middag nog beter uit te kunnen voeren.
    Het vol gas vliegen laat ik dan morgen even voor wat het is.
    Want denk dat die 1450KV outrunner het niet lekker gaat vinden als ik met die 10x6 prop het gasje eens een tijdje wagen wijd open zet.
    Maar lekker spelen met het gas en hangen in de wind zou toch beter moeten gaan als vandaag.

    Kreeg vandaag ook te horen dat mijn Parkzone Extra 300 leverbaar is.
    Ook nog eens de allerlaatste op dit moment dus ik bof maar weer.
    Morgen lekker naar Enschede rijden met de motor en dan die kist ophalen.
    En dan in die fijne modelbouwwinkel eens lekker het kwijl uit den mond laten lopen door al dat mooie vliegspul dat hij daar heeft staan.
    Daarnet ook weer wat reserve props besteld.
    Een 9x7.5 voor mijn Extra 300 nummer 1 en een 11x6 en 11x10 prop voor mijn Extra 300 nummer 2.
    De bestelde Turnigy 1000KV motor is onderweg en vewacht ik volgende week binnen.
    Na wat ik afgelopen middag heb geproeft met dat hangen in de wind met de Extra 300 nr 1 weet ik eigenlijk al zeker dat die Extra 300 nummer 2 met 1000KV motor en veel grotere prop het dan nog beter zal doen.
    Ik durf hier eigenlijk al wel te beweren dat ik straks kan prophangen met die Extra 300 nummer 2.
    En ondanks dat ik een eigenwijze hannes ben, heb ik ook al op You Tube filmpjes gezien dat er toch degelijk wel te prophangen valt met een Parkzone Extra 300.
    Ik zal het jullie straks laten weten hoe het me vergaan is als ik de Extra 300 nummer 2 vliegend heb.
    Want prophangen zal toch echt gebeuren met dat toestel.
    Vr Gr Erwin
     
  12. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    En ja hoor...................
    Krijg net via de sms dienst bevestiging dat er morgen weer op Zuidbroek gevlogen gaat worden.
    Brutus, Kasper en ik zullen weer van de partij zijn.Kan ik nog mooi wat Lipo packs legen voordat ik daarna naar Enschede vertrek om mijn tweede Extra 300 op te halen.
    Kan ik morgen eens goed bekijken wat mijn Extra 300 met grotere prop doet.
    Dat wordt weer stilhangen in de lucht.
    Machtige hobby.
    Vr Gr E
     
  13. Michel52

    Michel52

    Lid geworden:
    28 jun 2011
    Berichten:
    4
    nog eens een keertje omhoog trekken

    Erwin hoe is het tot nu toe gelopen met de 2 extra
    heb je al wat meer ervaringen opgedaan.
    heb sinds deze week ook eentje gekocht, en die gaat vanmiddag als het goed is de lucht in :D

    Gr

    Michel
     

Deel Deze Pagina