HK500CMT Setup

Het betreft hier de HK500CMT, niet de GT.
Waar de GT véél plastic aan boord heeft, is dit bij de CMT versie overal alu.

Maar het klopt dat de schroeven in de kop 'met zorg' te behandelen zijn, te hard aandraaien en de lagers lopen niet langer soepel. Je helpt de boel waarschijnlijk makkelijker om zeep dan bij 'n Align, maar met een beetje gevoel voor mechanica is 't perfect te doen.

Maar al bij al vind ik deze heli perfect om te proeven van de grotere sizes zonder te veel 'leergeld' kwijt te zijn.

Maar deze discussie is reeds vele malen gevoerd, dus 'I rest my case'
 
Meuk ben ik het niet mee eens, maar ik merk tijdens het vervangen, dat het aluminium van sommige onderdelen en met name de schroeven behoorlijk zacht zijn.

Ook de tailholder en slider waren niet in orde. Deze liepen aan.
 
assen en tandwielen die krom zijn, boterzacht alu, onderdelen waar ze zijn vergeten draad in te tappen enz enz.

Maar je kan er ook geluk mee hebben dat een wakkere chinees em heeft samen gesteld.

Dat is het grote nadeel dat QC niet constant is, maar er is zeker wat van te maken.
 
ik heb ook de trex en de HK, ja er zit verschil tussen beide Heli's in kwaliteit, nee het is geen meuk zoals verondersteld werd, anders zouden er niet zoveel rondvliegen, ja je kan op voorhand beter een paar onderdelen vervangen maar dat is algemeen bekend en overal terug te vinden op het internet. Dus als mensen roepen na het kopen ohhh de maingear wobbelt als een gek, ohhh de dempers en bepaalde lagers zijn slecht, schroefjes zijn slecht, etc. Dan even wat beter huiswerk doen, want je wordt er ook maar een paar duizend keer op geattendeerd op het internet, dit forum en alle andere plaatsen wat je het beste kan vervangen.:rolleyes:

Neem daarbij in ogenschouw de aanschafprijs van beide heli's +/-150 euro tov +/- 400Euro(even de gewone trex genomen). Als ze echt exact het zelfde waren geweest had de prijs wel wat dichter bij elkaar gelegen.


Het is nl. altijd het zelfde liedje mensen kopen een HK500 voor weinig en verwachten exact hetzelfde als de Align :nooo:

Als je weet waar je mee bezig bent is een HK een aardige Heli als opstap of zelfs verder.

gr,
DD
 
Ik vlieg al jaren een HK500CMT en ook ik heb na wat beginnerscrashes (mijn fout) wat onderdelen ge-upgrade naar Align. Inmiddels ZYX erop met FBL kopje. Vliegt geweldig.

Marco621e.jpg
 
dag bruteforce, heb je een grote verbetering in vlieggedrag bekomen door die FLB-kit?

Voor mezelf is 't nog prematuur om al te gaan upgraden want ik begin nu pas aan 3D met de 500 (low experience -->liefst low budget crashes), en ik wacht nog even hoe de rest van de heli zich op langere termijn standhoudt.

Wat ik m'n HK in huidige setup nog niet zie doen is dat 'in snukken' vliegen zoals de betere 3D piloten. Ik verdenk vooral m'n swash servo's (TGY 930MG) van te traag zijn hiervoor. Zelfs tic-tocs zullen moeilijk zijn vermoed ik (met huidige setup).
 
Mijn geloof in m'n underdog-HK500CMT heeft een flinke knauw gekregen, daarnet een zware crash gemaakt waarvan ik vrij zeker ben dat het geen stuurfout was.

Zeer ambetant dat ik nu de echte oorzaak niet kan achterhalen omdat er door de crash vanalles kapot is. Ik verdenk een losgekomen bolgewricht op de (plastic) servo-arm

Na een vlucht of 30 met trainigskruis, het trainingskruis voor de eerste maal achterwege gelaten. Toen ik de heli wou binnenhalen maakte ie nog vanop 6m hoogte plots een rol naar links...de grond in.
Ik heb nog genoeg spares om te herstellen met misschien een paar HK-dollars opleg, maar als ie dan niet in orde is lijkt me dat toch het einde van m'n HK500CMT-poging.

Gisteren met Tjacobs weest vliegen; hij met 'n TREX500 - waarvan ik op 't zicht zag dat die een stuk beter vloog dan m'n HK -
't geld dat ik er ondertussen heb ingestoken (~600 dollar) had ik waarschijnlijk beter besteed aan een occasie TREX, kant en (vlieg)klaar....

Verstand komt niet voor de crash zeker?
 
hij met 'n TREX500 - waarvan ik op 't zicht zag dat die een stuk beter vloog dan m'n HK -
't geld dat ik er ondertussen heb ingestoken (~600 dollar) had ik waarschijnlijk beter besteed aan een occasie TREX, kant en (vlieg)klaar....

Verstand komt niet voor de crash zeker?

600dollar HK500CMT:confused::confused::confused: tja das best wel veel
 
Mmm dat is zwaar kl*** gelukkig dat je nog spares hebt!

Vandaag weer pakketje met onderdelen binnen met 5S 3000mah accu, RJX FBL head en motor. Vandaag de er op gezet en moet zeggen dat de kwaliteit van het spul top is. Ben benieuwd hoe hij het in i.c.m. De ar7200bx gaat doen :)

De enige onderdelen die er nog van de cmt op zitten zijn:

- lagers
- staarthouder
- pinion
- frame met receiver en battery tray
- canopy
- horizontal/vertical stabilizer
- rods
- main en tail blades

Rest is allemaal vervangen door align. Achteraf misschien beter een tweede hands kunnen kopen of direct een align kit. :) maar goed!

Ben erg benieuwd hoe hij vliegt als hij is afgebouwd!

TLS, ga je nu voor een align kit? Of bouw je de HK nog een keer op?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben er met zo'n 16 dollar opleg vanaf, dus echt stoppen kan ik nu niet.
Alhoewel ik ondertussen wel sterk verlang naar een vlot vliegende kist...

Moest ik puur resultaat en kostgericht zijn, was een occasie TREX500 veruit de betere optie. Maar ik haal ook plezier en voldoening uit de opbouw en afstelling, vandaar dat ik de moeilijke weg gekozen heb.

Ik heb zoveel mogelijk Turnigy parts gebruikt in m'n setup. Enkel de main shaft is align.
Gisteren enkele achtjes kunnen vliegen en ik moet zeggen dat ie vrij vlot rond ging, dus dat is hoopgevend.

Als fix tegen het vermoedelijke loskomen van de bolgewrichtjes op de servo-armen heb ik nu M2*10 bouten en moeren besteld, zodat ik kan borgen. Een andere optie was alu-armen gebruiken, maar na twee crashes zijn de servo's,swash, en kop er telkens vrij ongeschonden uitgekomen omdat de plastic armen afbraken.

Ik lees dat je nog de originele staarthouder gebruikt, mijn tip: zwaar locktiten die 11 kleine schoeven op de tail-holder. Die zijn bij mij meer dan eens losgekomen.

Nog een toptip: koop dat groot trainingskruis (voor een paar dollar) op HK als je je nieuwe setup test voor de eerste keer, voorkomt veel knullige crashes...
 
Ben er met zo'n 16 dollar opleg vanaf, dus echt stoppen kan ik nu niet.
Alhoewel ik ondertussen wel sterk verlang naar een vlot vliegende kist...

Moest ik puur resultaat en kostgericht zijn, was een occasie TREX500 veruit de betere optie. Maar ik haal ook plezier en voldoening uit de opbouw en afstelling, vandaar dat ik de moeilijke weg gekozen heb.

Ik heb zoveel mogelijk Turnigy parts gebruikt in m'n setup. Enkel de main shaft is align.
Gisteren enkele achtjes kunnen vliegen en ik moet zeggen dat ie vrij vlot rond ging, dus dat is hoopgevend.

Als fix tegen het vermoedelijke loskomen van de bolgewrichtjes op de servo-armen heb ik nu M2*10 bouten en moeren besteld, zodat ik kan borgen. Een andere optie was alu-armen gebruiken, maar na twee crashes zijn de servo's,swash, en kop er telkens vrij ongeschonden uitgekomen omdat de plastic armen afbraken.

Ik lees dat je nog de originele staarthouder gebruikt, mijn tip: zwaar locktiten die 11 kleine schoeven op de tail-holder. Die zijn bij mij meer dan eens losgekomen.

Nog een toptip: koop dat groot trainingskruis (voor een paar dollar) op HK als je je nieuwe setup test voor de eerste keer, voorkomt veel knullige crashes...

Meh, das kut... Hopelijk crash je hem daarna niet meer en verkoop je hem op tijd :D
Met m'n 450 heb ik nu 15 lipo's gevlogen. Ik vlieg er hetzelfde mee zoals met m'n mcpx, maar alleen stabieler :p Voorgas vooruit rond vliegen, stallturns en loopings. Inverted hover oefenen ik wel verder met m'n mcpx :D

Als je een nieuwe koopt, zou ik ook wel flybarless gaan. Minder zever met afstellen enzo. 1 keer de FBL unit instellen en daarna is het gewoon de swashplate level zetten en zorgen dat je 0° hebt bij midstick.
 
Hey Jasper, ik zal waarschijnlijk jaloers zijn als ik je met de 450 aan de slag ga zien; want met de MCPX ging je best al aardig. Bewijst nog eens wat een fantastisch leer-platform die mcpx is. Moest ik die ook niet gehad hebben zou m'n HK nooit ofte nooit vliegen...
 
Hey Jasper, ik zal waarschijnlijk jaloers zijn als ik je met de 450 aan de slag ga zien; want met de MCPX ging je best al aardig. Bewijst nog eens wat een fantastisch leer-platform die mcpx is. Moest ik die ook niet gehad hebben zou m'n HK nooit ofte nooit vliegen...

Bwa, jouw skills met de mcpx zijn toch nog ietsje hoger, dus je moet zeker wel uit de voeten kunnen met een flybarless heli.
Succes met de heropbouw van je HK500! Daarna moeten we nog eens afspreken he.
 
Misschien een stomme vraag, maar waarom past de stekker van de Futaba S9257 niet direct op de AR7200BX? Er zit een soort lipje aan de servo stekker waardoor deze niet past:

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top