Het Parkzone Spitfire Draadje

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Burp, 4 mei 2012.

  1. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Zeker leuk om te lezen. We zijn er in die tijd niet bij geweest maar om te weten wat er toen is gebeurd blijft interessant.
     
  2. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb er inmiddels mee gevlogen, en het vliegt prima. Aangezien er niet echt een landingsbaan is op onze club heb ik 'm uiteindelijk met de motor uit geland in hoog gras tegen de wind in. Dat lukte zonder schade.

    Alleen de start was minder. Ik heb een rijdende start geprobeerd op een smalle asfaltweg, alleen toen het staartwiel los kwam van de grond dook de Spit direct naar links en plofte op de grond. Nog niet genoeg snelheid, geen redden meer aan.

    Uiteindelijk heb ik een handstart gedaan en dat ging zonder problemen.

    Het was mij ook opgevallen dat het staartroer een lichte kromming heeft naar links. Het wieltje is wel zo afgesteld dat het vliegtuig rechtuit rijdt.

    [​IMG]

    Dus een vraag aan andere bezitters van deze Spit: Hoort die staart een kleine kromming naar links te hebben of is dit een fabrieksfout? Tijdens de vlucht merkte ik er niks van al trok ze toch een beetje naar rechts van half gas naar vol gas.
     
  3. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    Hallo Heren,

    Ik ben sinds 1 week ook de trotse bezitter van een PZ Spit. Moet zeggen dat deze mooi vliegt en bij iets minder dan volgas een waanzinnig mooi vliegbeeld geeft. E.e.a. zal er ook wel mee te maken hebben dat dit altijd al mijn favoriet is geweest. Vooral de afgeronde aansluiting van de romp op de vleugels en de romp die hoog doorloopt achter de cockpit vindt ik echt prachtig om te zien.

    Mijn ervaring is dat wanneer er met wind gevlogen wordt het toestel een klein beetje waggeld. Het opgooien is een its wat lastig doordat je het toestle echt achter de vleugel moet vastpakken (ver naar achteren) en dan met 1 of 2 vingers het toestel horizontaal moet houden, maar dat went. Tevens merk ik dat hij tijdens het landen net 1 seconde voordat ie ligt nog net even de neiging heeft om over 1 vleugel weg te vallen, tijdens het vliegen heb ik daar overigens nog nooit last van gehad, zelfs niet bij 50% gas. Ook ben ik van mening, gezien de dikte van de vleugel tpv de romp, dat wanneer de Spitfire geupgrade wordt met een snellere setup dit wel eens vleugelbreuk tot gevolg kan hebben. Iemand hier toevallig ervaring mee?

    De Parkzone Spitfire met BL15 motor is echt genieten stock uit de box!

    @ Andreotti, bij mij staat de achterkant er gewoon recht aan. Het naar rechts trekken zal toch niets te maken met een staart die dusdanig staat dat het toestel juist naar links zou moeten gaan? Ik denk je je Rudder recht moet trimmen, verder valt er niet veel aan te doen zonder hak en breekwerk. Mijn PZ Mustang #1 had de staart er ook scheef aanzitten, maar vloog altijd snaarstrak en als een raket. Het is alleen jammer voor het vliegbeeld.

    Gr Jerry
     
  4. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hi Jerry,

    Bedankt voor je reactie over de staart van mijn Spit. Ik dacht al dat het een fabrieksfout was. raar dat ze dat ding dan toch monteren. Klagen bij de fabrikant zal ook weinig zin hebben denk ik. Uiteraard heb ik de staart zo goed mogelijk recht getrimd en het wieltje goed gezet. Gelukkig zie je er niks van in de lucht.

    Ja, hij waggelt inderdaad bij wind, kan ook te maken hebben met wat turbulentie als je in de buurt van bomen vliegt. En vergeet niet dat het maar een licht dingetje is.

    Opgooien is lastig ja. Bij mij ontstaan er al kleine deukjes waar ik steeds mijn vinger plaats. Bovendien gooi ik vol gas op en dan trekt hij bijna uit je handen.

    Ik heb (nog) geen ervaring met upgrades, al heb ik wel de prop besteld die bij de Extra 300 hoort (bestelnr PKZ5101). Daar gaat'tie wel sneller van. Die tip heb ik uit een Engels forum gehaald. Daar zijn ook mensen die wel upgrades hebben gedaan maar over vleugelbreuken heb ik niks gelezen (buiten de crashes om dan).

    Groet,
    André
     
  5. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    @andreotti,

    Dat waggelen zal ongetwijfld met gewicht te maken hebben, maar ook met de vormgeving van het toestel. Mijn Mustang vliegt ongeacht tot windkracht 5 altijd even strak. Dat van die deukjes aan de onderkant dat klopt! maar als ie eenmaal vliegt is het geweldig! De upgrades laat ik voorlopig achterwege, ik denk dat deze standaard tegen de 80km/h gaat en ik vind het juist een genot om deze ook "scale"te vliegen. Om te raggen heb ik de Mustang, deze is onlangs op horizontale doorvlucht bij nagenoeg windstil weer nog geklokt op 154 km/h.

    Geniet ervan, gr Jerry
     
  6. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    Hallo,

    Hier zijn ze dan, plaatjes van de mooiste warbird die er is!
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, daar wordt je toch gewoon effe stil van!

    Gr Jerry
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik ken het gevoel... prachtig vliegtuig.
    Heb je zelf ook nog wat met verf zitten spelen? mijne heeft geen gele tips op de prop.
    Zonder wielen vliegt ie nog mooier. Ik ga die retracts inbouwen.

    Groet,
    Andre
     
  8. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    He Andre,

    De vorige eigenaar heeft dit gedaan, en ik moet zeggen dat hij dat verdomd mooi gedaan heeft. Vaak is het te veel wat mensen aanbrengen waardoor het er in het geheel niet realistisch meer uitziet.

    Ik heb dit toestel alleen nog maar zonder wielen gevlogen, net nog. Toch vind ik hem behoorlijk waggelen bij een beetje wind en dat vind ik wel jammer. Meestal probeer ik zo laag mogelijk te vliegen (ergens tussen de 0,5 en 1,5 mtr) en dan kijk je er zo mooi op. Ben wel benieuwd hoe het landen met wielen je gaat bevallen. Volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat je onder de voorste schroefjes ringetjes moet plaatsen zodat de wielen iets meer naar voren gericht staan, ivm voorover kantelen. Wanneer je de vast wielen eronder hebt en de lipo op z'n plek dan merk je ook wel dat hij redelijk op het evenwichtspunt wankeld.

    Spreek je later weer, gr Jerry
     
  9. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Die accenten zien er idd goed uit. Ik deel je mening: 1 van de mooiste warbirds ever.

    Nee, geen ringetjes gebruiken! je kan beter de wielstangen iets naar voren buigen. Wel eerst even loshalen. Bij mij staan de wielen nu zo'n 2cm verder naar voren (en dus ruim voorbij het CG). Het punt van buigen zit in de spiraal dus je ziet er niks van. Landen op gras is nog steeds knudde maar op de weg gaat het prima.

    Ja dat waggelen. Laag over de grond met wind een bocht maken is een risico. Hij kan zo maar naar de grond duiken. Ik vlieg deze spit het liefst met min mogelijk wind. Hij is erg gevoelig.

    Ik heb vanavond met mn nieuwe Extra 300 prop gevlogen, deze is iets langer maar wel smaller. hij lijkt wat harder te gaan, maar de boel wordt ook een stuk warmer. Weet niet of ik deze laat zitten of terug ga naar de originele prop.

    De retracts zitten er inmiddels ook in:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Succes!
    Andre
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2012
  10. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Mooie kist Jerry.
    Ik vind het persoonlijk niet 1 van de mooiste Warbirds, maar toen ik die foto's zag van jouw Spitfire schoot ik even vol.(mag ik aub nog een tissue)hihihihihihihihi
    Gisteren als gastvlieger bij een stel piloten in Arnhem heb ik een Parkzone P-47 Thunderbold gezien.
    Vloog zo strak als een snaar en de retracts waren echt vet.
    Ook dat vind ik niet zo'n hele mooie kist om te zien, maar het toestel vloog wel voorbeeldig en het ziet er uit als een echte als het langs komt zetten.
    Afgelopen middag weer dikke vliegpret gehad met de vliegmaatjes.
    Had zelf mijn Hype Hoogdekker mee en toch erg veel packs mee leeggevlogen.
    Komt Gij zondag ook nog met ons vliegen Jerry?
    Vr Gr E
     
  11. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    Hoi Erwin,

    Jouw Hypertaxi is natuurlijk wel echt mooi om te zien, ik me goed voorstellen dat je van dat vliegbeeld geniet (hahaha).

    @andre, moet voor de gein eens opzoeken op het net die Hypertaxi. Vanmorgen gevlogen met windkracht 4 met de Spit, en deze haalde vlak gevlogen met wind mee 134 km/h (geheel stock, ik kan het zelf eigelijk ook niet geloven). Daarin tegen vloog fcdopertje met zijn Dogfighter (raket met vleugels!) op 5S 238 km/h, ik kan je vertellen dat gaat echt echt heel hard!. http://youtu.be/XTgCd3O4m-I

    Goed dat je de retracts geplaatst hebt, ben benieuwd of dat je gaat bevallen. Maatje van mij met een P-47 van Parkzone heeft deze ook en die wil ze in eerste instantie alleen gebruiken om de wielen in en uit te klappen tijdens het vliegen, vind ie mooi! Ik kan wel begrijpen dat hij dit zegt, want hij heeft alleen nog maar bij mij aan de kabel gevlogen en heeft dus ook nog nooit een buiklanding gemaakt. Zelf heb ik eigenlijk nog geen ervaring met wielen, wel eens geprobeerd zonder al te veel succes, maar daar moet ook toch maar weer eens aan beginnen. Vraag me wel af dat wanneer je de bootjes verbuigt hoe de wielen dan nog in de wielkasten terecht komen.

    Gezien de korte tijd dat jij vliegt vind ik het wel goed van je dat je dit al onder de knie hebt.

    Gr Jerry
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2012
  12. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Jerry.
    De Hyper taxi is puur bedoeld om met weinig wind op het kleinere veldje figuren mee te vliegen en het prophangen mee te oefenen.
    Op Zuidbroek zal de Hyper Taxi weinig tot geen vluchten maken.

    Afgelopen middag gevlogen op Zuidbroek.
    Stond een stevige wind.
    Kan rustig zeggen dikke 4 tot 5 aan windkracht.
    Dat is behoorlijk kan ik zeggen en veel piloten lieten daarom wijzelijk hun kisten aan de grond staan.
    Kasper, Sander en ik (zei de gek) waren de enigen die de toestellen de harde wind lieten trotseren.
    En knuppelen was het kan ik zeggen.
    Kasper met zijn Easy Star Twin engine, Sander met zijn stock Easy Star II en ikke met de Hype Hoogdekker en E-flite MIG15 Micro impeller van 77.5gram aan vlieggewicht.

    De vluchten waren zeer vermakelijk en de Twin van Kasper en mijn Hoogdekker deden het voorbeeldig.
    Zelfs de kleine MIG15 vloog goed.
    Als je er niet bij zou zijn geweest zou je het bijna niet kunnen geloven, maar eerlijk waar: deze E-flite MIG15 Micro vliegt echt SUPER.
    Niet te vatten en te geloven dat zo'n klein en licht toestel met knettersharde wind goed rond te vliegen is.
    En het waaide echt een dikke windkracht 4 tot uitschieters naar windkracht 5 op het open veld vandaag.
    Ik ben super blij met deze MIG15 Micro en het is een blijvertje.

    De Easy Star II van sander had dikke problemen.
    Toestel werd een speelbal van de harde wind en door een combinatie van te weinig vermogen, 'fout' model van het toestel (niet geschikt voor veel wind) en te weinig vlieguren ervaring van de piloot ging het toestel plots op grote hoogte aan de haal door de wind.
    Sander kon het toestel met pijn en moeite in de lucht houden en van terug halen naar het beginpunt was absoluut geen sprake meer.
    Het toestel dwarrelde ongecontroleerd steeds verder en verder weg en deed dat door loops en rolls te maken en vreemde bewegingen waarbij wij dachten dat het zou Crashen.
    Het vliegtuig verdween ver van ons vandaan plots achter een hoge boom en toen wij dachten:dit is het einde, kwam het vliegtuig plots weer naar boven vliegen.
    Sander maakte gelukkig de juiste keuze door zijn zender aan Kasper over te dragen en die probeerde het toestel wat nog steeds een speelbal van de wind was terug te halen en vliegbaar te houden.
    En dat lukte hem ook nog.
    Dat is dus absoluut geen toeval geweest maar puur de kundigheid en het de nodig gemaakte vlieguren en ervaring die Kasper heeft om zo het toestel van Sander te redden van een gewisse Crash.
    Van de hele groep waarin ik vlieg durf ik hier te zeggen dat diezelfde reddingsactie alleen door Kasper, Rob en mij gemaakt had kunnen worden.Alle overigen hadden het hoogstwaarschijnlijk niet voor elkaar gekregen.Helemaal niet erg, maar wil wel even vermelden dat vliegervaring een MUST is om toestellen te redden als ze problemen hebben.
    De vliegervaring speelde hierbij de grootse rol en Sander kreeg door toedoen van Kasper zijn hulp de kist weer veilig en ongeschonden aan de grond.
    Wijzelijk heeft Sander erna GEEN vluchtje meer gemaakt.
    Kijk, vliegen kunnen we allemaal wel.
    Maar zodra het punte bij het paaltje komt en er stront aan de knikkert is dan komen de skills die een piloot heeft opgedaan door in real live de nodige vlieguren te hebben gemaakt daadwerkelijk bovendrijven.
    Er werd nogal lauw gereageerd na dit voorval, maar kan niet anders zeggen dan dat het een geslaagde reddingsactie was die Kasper met het toestel van Sander heeft uitgehaald en potdomme dat kreeg Kasper niet kadoo, want moest er behoorlijk voor knuppelen.

    Voor de rest was het een geslaade vliegmiddag met helaas net iets teveel wind.
    Vind persoonlijk vliegen met wind wel leerzaam maar is niet mijn favoriet.
    Moet dan teveel knuppelen en het landen gaat ook lastiger.
    Ik heb vandaag een Hype Cessna 400 Corvalis besteld.
    Mijn Hype hoogdekker is al een heerlijk toestel, maar vind de Corvalis een erg mooi toestel om te zien.
    Hoop haar volgend weekend vliegend te hebben.
    Starten en landen zal dan op de mooie naastgelegen weg gebeuren.
    Wat een heerlijke hobby.
    Fijne (werk)week allen.
    Vr Gr Erwin
     
  13. FCdopertje

    FCdopertje

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Apeldoorn
    Die Spitfire van jou vloog inderdaad best vlotjes Jerry!!
    Erg mooi en afgewerkt toestel!!
    Prachtig vliegbeeld en inderdaad wat wind gevoelig.

    Groet,

    Rob
     
  14. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik weet het niet hoor Jerry, die Hypertaxi. Ik vindt het een raar ding. Maar misschien vliegt het wel heel goed. Heeft trouwens wel dezelfde electronica als mijn Beast 3D UMX.

    134 Km, da's toch best rap, had ik niet gedacht. Ik heb nog een oude Windows Mobile phone liggen met GPS. Denk dat ik daar zo'n GPS datalogger op zet en in de Spit monteer (is wel 120 gr extra gewicht meezeulen. Retracts er weer uit, phone er in). Kijken wat ik haal. Wordt vervolgt...

    Dat geluid van die Dogfighter is echt FANTASTISCH! Uiteindelijk willen we dat allemaal. The need for speed!

    Groetjes,
    André
     
  15. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    De Spit blijft inderdaad erg leuk, niet alleen om te zien maar ook om te vliegen. Ik heb deze week maaidienst op ons veld en neem de Spit dan ook mee om te testen of ik het gras kort genoeg gemaakt heb :)

    De staart zit er bij mij overigens ook gewoon recht op.
     
  16. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    @andre,

    Die snelheid van de Spit had ik ook anders ingeschat, maar was met stevige wind mee. Ik schat de snelheid van de Spit standaard zonder wind tussen de 70 en 80 km/h.

    In een andere vlucht met aanduiken en wind mee kwam ik op 155 km/h! En nog had ik het gevoel stil te staan omdat Rob aan het spelen was met z'n Dogfighter.

    Erwin heeft de Hypertaxi volgens mij ook niet voor de looks maar om 3d moves mee te oefenen en zijn scales te verhogen.

    Gr Jerry
     
  17. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    Hallo,

    Gisteren de spit met 70% gas erop net iets te laag gevlogen met als gevolg dat deze het gras hapte. Toestel sloeg een keer rond in het hoge gras. Schade Geen!?! I'm a lucky basterd!

    Gr Jerry.

    Spitfire is momenteel in GB te koop voor 98 pond (incl. verzendkosten)
     
  18. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Ik vloog vorige keer met de Spit rond tussen een aantal Dogfighters en ik had het gevoel stil te hangen. Ben geland omdat ik dacht dat hij uit de lucht kon vallen zo langzaam. Ik denk dat het komt doordat er een aantal snellere jongens tussen vlogen want met het vliegtuig was niets mis.
     
  19. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    @andre,

    heb je de intrekbare pootjes nog onder de spit zitten, en land je deze op gras of asvalt?

    Gr Jerry
     
  20. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb ze er op en weer er af gehad. Nu zitten ze er weer op. Ik dacht dat de Spit minder zou vliegen met dat extra gewicht maar het boeit 'm weinig.

    Op het veld van de club kan alleen op gras worden geland en dat doe ik met een buikschuiver want met de pootjes omlaag duikt 'tie standaard voorover.

    Er is een ander veld waar ik soms "wild" vlieg en daar kan wel op asfalt geland worden maar dat heb ik alleen nog gedaan met de vaste retracts en dat ging heel eenvoudig. Paar keer de aanvlieg route proberen en dan rustig neerzetten, net als een buiklanding in het gras.

    Groetjes,
    André
     

Deel Deze Pagina