Speed boten langzamer maken,,, maar hoe?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door r_heliman, 19 jul 2005.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ernst,

    Dank voor de super uitleg!

    :thumbsup:

    Wim
     
  2. No1Uno

    No1Uno Guest

    :thumbsup: :worship:

    Zeer duidelijk.

    Marco.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    Ernst, pas je op voor RSI tijdens het schrijven van deze verhalenbundels?
    :wink:
     
  4. caseystef

    caseystef Guest

    Dus als je een weerstand in serie met de motor zet bereik je wat je wilt.:p:p:p


    ok , ik heb ook zo een speelgoed speedboot , baterij en motoren worden gloeiend heet in 5 minuten. zelf rokende motoren , ( katamaran speedboot)
    3000 ni mh baterij , leeg in 3 a 5 minuten , kun je wel berekenen hoeveel die twee motortjes trekken hé?

    het is een 7.2V mashine , maar die baterij , geladen 8.4V zo had ik gelezen ,in bedrijf6.6 V , en als ze leeg zijn 7.2 V

    de motortjes zijn made in china 27 mm op 46 , rs 390 maar een zijn vele types van die rs 390 de type die ik heb zijn rs390ssh , nergens vind ik info over dit type.

    jah ok , ne weerstand op de plus en min per motor zou de overhiting van baterij en motor verminderen en trager en langer varen.
    ok.
    welke weerstanden zou ik dan best kopen?
    kheb geen gedacht welk type weerstand ik moet zoeken en kopen.:confused:
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Eerst welkom.

    Daarna, volgens mij is dit een record, een topic waar 7 jaar lang niets in is gezegd weer uit het stof halen, kuch...


    Wat betreft je idee om een weerstand in serie te zetten, dat zal je motor wel langzamer laten draaien, maar je zal niet echt langer varen. De energie die nu niet in de motor gaat zitten, wordt gebruikt om je weerstand flink te verwarmen. Wil je niet een andere motor proberen, dan kun je een kleinere schroef proberen, geeft ook minder voorstuwing en minder belasting voor de motor. Alleen mag deze ook weer niet te klein zijn, anders slaat de schroef meer schuim dan dat je nog vooruit komt.

    Verder is een lagere accu met lagere spanning kiezen de beste garantie voor een lagere snelheid en lager verbruik.
     
  6. caseystef

    caseystef Guest

    ernst heeft duidelijk gezegt , trager en langer varen . nutuurlijk met een regelaar van 100 euro kan ik misschien nog langer varen . tjah . wat voor weerstand moet ik kopen ?
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Als je op een motor een weerstand plaats zo als je schrijf plus en min
    Dan zet je dat paralel en zal de totale weerstand kleiner als de kleinste weerstand worden
    Met dien gevolgen nog meer stroom verbruik mvg
    Frederik:D
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Je regelaar heeft weinig effect op je vaartijd, tenzij hij overbelast wordt en een deel van de energie in warmte omzet. Maar een weerstand, of je die nu parallel zet of in serie, is gewoon een extra "verbruiker" die de energie uit je accu in warmte om zal zetten. Kleinere scheepsschroef, kleinere motor, lagere spanning, of een betere zender, waarbij je het gasbereik kan regelen. Dan kun je instellen dat je motor nooit meer dan bijvoorbeeld 50% toeren draait. Wel opletten, het kan zijn dat je motor en/of regelaar dan sneller opwarmen dan op vol gas, dus houdt wel even de temperatuur van beide in de gaten.
     
  9. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    kan aan mij liggen, maar is het niet veel makkelijker om je afstandsbediening te limiteren?
    blokkade inbouwen of electronisch zo regelen dat maar 50-75% gas kan worden gegeven? misschien zelfs je regelaar ander max gas en 0-punt geven?
     
  10. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    578
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Dan ga je weer de regelaar exra belasten, en eventueel laten roken;)!!!
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De enigste goede oplossing is een batt. met minder spanning, 1 cel weglaten, zo creeer je geen extra verliezen, was ook door indoorvlieger al aangegeven ;)
     
  12. caseystef

    caseystef Guest

    ok , ik heb het verstaan , tzal veel geld kosten , lol . 2 lichte brushles motoren watergekoelt van 12 v . , kleinere shroeven met minder pitch , en twee regelaars van graupner , watergekoelt , en dan zal mijn baterijen van 7.2v en motoren van 12V koel blijven en langer varen en trager varen .
    weerstanden en tranzistors zullen geen oplosing geven .
    kzal eerst de originele motoren is goe laten roken gelijk een nafte motor.


    kan iemand is een 12V brushles motor zoeken voor mij , 1 die zeer weinig verbruikt , bv voor het extreme , 45 minuten met 3000milliampere . tzal natuurlijk zot zijn want mijn speedboot gaat trager gaan als een zeilbootje ,lol
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Als je langzamer wil varen en voor kleinere motoren kiest, met waarschijnlijk minder verbruik, heb je vast geen extra koeling nodig. Ter vergelijking, deze boot zou je kunnen zien als een "langzame speedboat" maar heeft geen waterkoeling, en loopt nog op een 7.2 volt accu ook, vaartijd ongeveer 30 minuten op 4000 mAh accu:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. caseystef

    caseystef Guest

    eindelijk een degelijk en duidelijk antwoord op deze topic.
    .....................
    om je boot trager en langer te laten varen.....

    een lichtere motor en een schroef die kleiner is met minder spoed.
    ook een racing pack met een cell minder als het speelgoed speedboot het toe laat .
    ......................
    danku zeer.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Minder gas geven om de stroom te beperken, werkt dan zelfs averechts, de regelaar legt nog eerder het loodje. Zie
    www.castlecreations.com/support/faq/faq-general.html
    -> 6. Can I control how much current ...

    Jawel, zal al ook langer varen doordat de stroom minder wordt. Desondanks, het zou inderdaad een zeer beroerde oplossing zijn.

    Loopt het geheel van motor, (reductie), schroef-as en schroef, licht? Goed uitgelijnd?

    Grotere vertraging en/of lagere Kv en/of kleinere prop -> lagere stroom -> langere vaartijd.

    Als motor kleiner gekozen wordt, bij gelijkblijvende motor Kv (daardoor stroom ook gelijkblijvend), zal deze heter worden.

    Grotere motor kiezen met zelfde Kv geeft minder verliezen -> lagere temperatuur.

    'We' zitten met stromen in altijd in het dalende deel van de rendement-curve. Hoe groter de stroom, hoe lager rendement. Zie de groene kromme (eta, η ) in onderstaand plaatje.

    Al met al zal celletje minder het meeste effect hebben (en makkelijkst/goedkoopst te doen), zowel op temperatuur als vaartijd, doordat motorstroom evenredig is met kwadraat van spanning. Zie dit motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning. Koperverliezen lopen kwadratisch op met stroom (Pkoper = I²Rkoper, en dus met 4e macht van spanning! Dan laat ik ijzerverliezen nog even buiten beschouwing.


    Uit
    The Future is Electric


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016

Deel Deze Pagina