Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Weet ik, was mijn enige voorstel.
    Op de vergadering hebben we nog gesproken over een kleine wijziging, maar die weet ik niet precies meer. Had iets te maken met al vanaf de ochtend bepalen hoe de finales eruit gaan zien, i.p.v. vanaf de 3e serie heats.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.812
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij een natverklaring tijdens de heats. Dan heb je geen gezeur over wanneer het wel of niet echt droog is.
     
  3. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Het "moeten" hebben van een regenauto is niet de vraag imo. Als het regent en de race telt wel voor de kampioenschap dan heb je 2 keuzes. Meedoen of niet meedoen. Als je niet meedoet telt de uitkomst van race nog steeds voor het kampioenshap dus wat schiet iemand er mee op als die zijn dure auto moet gebruiken om een kans te maken om toch punten te scoren? Dit met de kans dat er door de regen iets duurs kapot gaat kwa motor/electronica etc etc.

    Als de drempel laag is zullen meer rijders geneigd zijn in de regen te gaan rijden imo. Iets wat dan ook een leuke strijd kan opleveren. Degene die pertinent niet in de regen willen rijden doen dat sowieso niet maar voor degene die dat wel willen maar niet hun dure auto met electronica daarvoor willen opofferen kunnen dan wel meedoen. De kosten om naar het circuit te komen en de overige verblijfskosten etc etc hebben dan ook nog nut gehad ipv met onverrichte zaken naar huis te gaan.

    Als ik mijn hoofdauto in de regen zou moeten gebruiken zou ik dat ook niet doen, dat vind ik zonde van de auto. (mijn pro10 is uit 1997 maar dan nog:D).

    Ik heb een regenauto gebouwd van een Bolink Eliminator (1988 ) die ik vorig jaar van een Mach lid heb gekregen (had in eerste instantie een corally pro10 gekocht voor 60 euro om als regenauto te gebruiken)

    De Bolink frp chassis is krom, t-bar is krom en heb deze DIY bevestigd met wat o-ringen die ik had liggen, pod is niet recht, geen rijhoogte instelling aan de achterzijde, originele stalen achteras, onderdelen zijn verroest en mist zelfs de schokbreker. (alleen flex van de T-bar verder niets ).

    Je zou er geen 2 cent voor geven kwa rij-eigenschappen maar 2 weken geleden heb ik er mee gereden en hij ging best goed rond in de regen:D. Zelfs zo onderstuurt dat die alleen maar rechtdoor wilde. (moet meer stuur inbouwen)

    De kosten zijn verwaarloosbaar zolang je de electronica goed beschermt. Voordeel is ook dat je alles veel beter kunt beschermen omdat je
    1. niet profisories iets hoeft te maken op de dag zelf
    2. de bescherming niet meer hoeft te verwijderen als het droog weer wordt.
    Lagers goed behandelen en in of op de kast zetten totdat er weer grote kans is op regen.

    Als het gaat regenen scheelt een geprepareerde regenauto stres tijdens een race en is zeer gemakkelijk en gebruiksvriendelijk. En echt, het wordt zelfs leuk om in de regen te rijden omdat je weet dat er niets kan gebeuren met de electronica etc. Zoals reeds aangegeven zijn de kosten van een 2de hands afgedankt model nihil over meerdere jaren.
     
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Bedankt voor je betoog Alex, allemaal goeie punten, maar toch is het overgrote deel er op tegen, dus bespaar je de moeite. :wink:
     
  5. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Geeft meer duidelijkheid inderdaad.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.812
    Locatie:
    Sassenheim
    Er is niets mis met het hebben van een regenauto maar in iedere vorm van autosport is het normaal dat je de dag uitrijdt met het chassis waarmee je begonnen bent.

    Nogmaals. het is een mentaliteitskwestie, als de dag nat begint weet je dat je je regenauto kunt inzetten maar als het droog wordt moet je er mee blijven rijden. Dat is de regel zoals die nu is. Het tijdens de wedstrijd van chassis kunnen wisselen zal amper invloed hebben op de mentaliteit, mensen rijden of rijden niet en daar zal het kunnen wisselen van een chassis weinig verschil in maken...

    En het gaat overigens om het chassis! met een 16 tot 18 schroeven heb je de chassisplaat op een ander stuk ophanging geschroefd......
     
  7. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Grappig dat regen auto verhaal.
    Ik rij nu toch al een paar jaar 1:10 en dit jaar 1:8.
    En ik rij altijd in de regen, (auto geheel onder geweest) en nog NOOIT ook maar iets kapot gereden.
    Electronica/servo niet, ook motor niet.
    Wel een oude motor plaatsen en niet je dure wedstrijd motor misschien (zijn de meningen over verdeeld)

    Ben zelfs speciaal als het regende gaan trainen, heb toen een ontvager gehad die nat was geworden, die deed het niet meer, maar na goed drogen weer prima in orde en nu al meerdere wedstrijden geen probleem mee.

    Gewoon droog maken na de wedstrijd en WD40 gebruiken, motor uitelkaar en niks aan de hand, volgens mij dan!

    gr.
    Peter
     
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Dat kan alleen als je 2 identieke auto's hebt. Rijden met een oud model lukt dan niet.

    Dat kan soms lastig zijn, met het wisselvallige weer wat we in Nederland hebben, soms kan het net voor een finale gaan regenen, en dan is er geen tijd meer om om te bouwen, dus stress, of wel met je goeie motor de regen in.

    Maar ik hou er over op, ik maakte alleen een opmerking met smiley, en we hebben het er weer over. :D
     
  9. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Degene die er op tegen zijn, zijn dat de rijders die in de regen rijden die geen moeite hebben met de kosten als er iets kapot gaat en zo mooi wat punten kunnen sprokkelen aangezien de wat zuinigere rijders niet hun dure modellen in de regen gebruiken? :D

    Ik rij de klasse niet maar begrijpen doe ik het niet.
     
  10. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Een deel wel ja....
     
  11. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Ik meestal wel ja ;)

    Het kost toch meestal al een hotel/eten/reis kosten, en 2-3 dagen dus dan ga ik zeker rijden.
     
  12. bciere

    bciere Guest

    Martin, ff niet over 1:8, maar de 1/12 maanden komen er weer aan.
    10.5 turn, welke pinion en gear heb ik nog exact? ik weet niet meer :( Vooral voor haarlem :)
     
  13. genesis

    genesis

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    52
    tja als je toch al alles heb betaald kwa eten hotel enzo ga je rijden.
    Maar na de regen als je niet optijd je lagers onderhoud zijn de kosten ook hoog toch?
     
  14. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Ja klopt, maar daarom meteen na de finale inspuiten met wd40.
    En thuis alles uit elkaar. Moest ook gebeuren als het niet regende toch?
    Alleen nu wat sneller.
     
  15. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ben benieuwd wie een voorstel indient waarbij het rijden in de regen beperkt wordt, gebuiken we de reserve dag ook eens ...
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Spur 96, pinion 32, is aardig in de richting. (Dus een overbrenging van 1/3 eigenlijk)


    Welnee, ja wel als je perfect lopende lagers wilt hebben (onzin in de regen).
    Is wel weer een (ongegrond) tegenargument.
     
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Dat is pas kostenverhogend! (reis en verblijfskosten)....
     
  18. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Liever niet, in de regen kunnen mindere rijders (of met mindere spullen) ook eens laten zien wat ze kunnen. En je HOEFT niet te rijden.
    Maar goed laatste wat ik er over gezegd heb :D
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik ook :cool:
    Succes volgende week!
    En tot volgend jaar, toch?
     
  20. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Dank je wel. (is trouwens as weekend;) )
    En ja zeker!
     

Deel Deze Pagina