Nieuw Blade 130 X

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Nebukadzir, 12 apr 2012.

  1. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Even een update van mijn kant.

    Gisteren een lipo of 6 leeg gevlogen, ik kreeg de indruk dat de trilling in de staart stilaan erger werd dus heb ik vandaag alles nog eens goed bekeken en na gelopen.

    Ik heb zoals op helifreak beschreven staat een klein beetje van de (A gear?) geschuurd. Ik had deze voor de maiden gecontroleerd en deze raakte 100% niet de servo.
    Nu na controle bleek er toch wat stof op het printplaatje te hangen dus blijkbaar raakte deze onder belasting wel.

    Ook heb ik de main gear een heel klein beetje naar beneden getrokken zoals ook op de forums beschreven staat.

    Na een testvluchtje had ik niet de indruk dat er iets veranderd was.

    Toen via trial en error de tailblades gebalanceerd dmv een stukje plakband.

    Dit heeft bij mij dus echt heeeeel erg geholpen. Ik heb nu een stukje doorzichtige tape bijna zo groot als de tailblade zelf er op gekleefd en de trilling is volledig weg.

    Ik denk dat ik de bestelde lagers en metal pitchslider nog een tijdje in de verpakking kan laten tot de tail versleten is.

    Mijn Gyro gain staat op -4 tov standaard instelling en de staart houd zich nu onder alle omstandigheden heel goed zonder trilling.

    Ik wou dit even delen, misschien heeft iemand hier nog iets aan.
     
  2. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Hi Bernhard,

    De schade aan het A gear is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de B gear waar teveel spanning op zit. De tailboom zit helemaal in het frame en de TT duwt dan te hard tegen het B gear en de tandjes bovenaan het B gear duwen zich dan IN het A gear.
    Het is al bebleken dat niet alle TT's dezelfde lengte hebben maar de tailbooms wél:mad:
    Met andere woorden, de meshing van de 2 tandwielen was te strak. Dit los je op door de tailboom 1mm naar achter te trekken. Je moet er écht op letten dat de bovenkant, de breedste, NIET tegen de ZIJKANT komt van de A gear anders gaan er aan die zijkant stukjes afbreken die vervolgens je A gear kapot malen.

    éénmaal je de goede meshing gevonden hebt ( is voor iedereen verschillend omdat men niét weet of men een lange dan wel een korte TT hebt ) lijm je de tailhub vast op de tailboom en vooraan de tailboom vastschroeven ( pinnen) met een boutje. Je moet hier dus wel een gaatje voor in het frame boren. Op deze manier is de meshing van ALLE tandwielen steeds dezelfde, ook na een crash, en zou je in principe géén problemen meer mogen hebben;)


    Grtz Rudi
     
  3. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo Rudy,

    Tof van jou en de andere forummers om mij te helpen met dit probleem.
    Morgenochtend ga ik eerst naar de shop.
    Er vanuit gaande dat ik nieuwe gears zal krijgen ga ik het veranderen zoals jij hier al aan gaf. Daar heb ik zelf veel vertrouwen in.

    Mvg.Bernard
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.689
    Locatie:
    belgium
    Kan je wat nader toelichten hoe je juist je tailblades hebt gebalanceerd :confused:
     
  5. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Stukje plakband op 1 blad en dan optoeren. Eerst was het duidelijk slechter.
    Daarna stukje plakband op het andere blad. Dan weer optoeren. Dit gaf al een beter resultaat. Daarna telkens geprobeerd met een iets groter stukje plakband tot je het best mogelijke resultaat krijgt.
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.689
    Locatie:
    belgium
    Ok , bedankt . ga ik zeker ook eens proberen .
     
  7. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Mijn ervaring ook. Honderden vluchten inmiddels, wat kleine reparaties, meestal aan de staart... Maar dit ding is enorm crashbestendig, hij is een beetje nukkig, een wobbeltje, een vibratietje, who cares! Knallen met dit ding, ik vind het een feest. Als ik hier lees hoe mensen maar bezig blijven met het elimineren van elk trillinkje en wobbeltje, geef gas en het is een feest dit ding. Ik doe er alles mee, gooi hem op de kop, loopings, rolls, bedenk het maar. Hij leert me meer dan welke heli dan ook ooit gedaan heeft. Inmiddels hover en vlieg ik ook nose in inverted, dus alle orientaties inverted heeft -ie me geleerd. Hij is (mij) goud waard :)
     
  8. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Gouden tip (lichtelijk in tegenspraak met m'n eerdere uitspraak...) Dit heb ik ook gedaan, en echt, je kan hem 100% trillingsvrij krijgen daarmee. De trilling (gewoon bij roteren v.d. blades) van de tail is ook iets anders dan waar ik op doelde. De heli heeft af en toe een wobbeltje, een rare vibratie. Douw hem daar gewoon lekker doorheen, negeer het en het beïnvloedt het vlieggedrag totaal niet. Je kan er alles mee doen wat je wil.
     
  9. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Ik vind een trillinkje hier of daar ook niet erg maar dat balanceren was echt wel nodig.

    Voor en na is echt een wereld van verschil.
     
  10. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja dat heb ik precies zo gehad met een setje tail blades. Trilden echt gigantisch. Klein stukje doorzichtig tape (wat weeg dat nou helemaal...) erop en, dat was misschien een gelukje, het was meteen 100% trillingsvrij.
     
  11. kphlauwers

    kphlauwers

    Lid geworden:
    3 sep 2012
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Belgie, Tongeren
    Vraagje over besturen Blade 130x

    Afgelopen weekend Blade 130X en Spektrum DX6i aangeschaft.:p
    Daarvoor veel met Blade 120SR (fixed pitch) gevlogen en daarom tijd om een stapje hoger te gaan.
    Nu heb ik toch een vraag over de besturing...
    Ik heb het model geprogrammeerd (of ingesteld) op de DX6i zoals aangegeven in de Blade handleiding.
    Eerst en vooral : de blade 130x heeft Heading Hold Gyro en dat werkt fantastisch en de machine draait zeer stabiel.
    Maar wanneer de rotor op toeren draait en ik met de rechter stick (mode 2) de cyclic beweeg, bijvoorbeeld lichtjes naar voren (elevator) of lichtjes naar rechts (aileron), dan blijft de swash plate als het ware staan op de uitslagsstand ook al heb ik de stick terug losgelaten !! Frustrerend voor iemand die bij een 120SR gewoon is dat de swash plate netjes terug horizontaal komt.
    Nu komt de vraag : is dit normaal voor collective pitch ?
    Heb ik de zender niet goed ingesteld of is er een defect aan m'n 130X.

    Wanneer de rotor niet draait en ik beweeg de rechter stick in het rond, dan draait de swash plate netjes proportioneel rond en komt netjes terug horizontaal als ik de stick loslaat...

    Bedankt voor jullie feedback en ervaringen.
     
  12. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Neem de main blades of staart blades mee naar de plaatselijke supermarkt. Leg ze op de weegschaal en kijk of ze even zwaar zijn. Weegschalen in de supermarkt gaan volgens mij tot drie getallen achter de komma. Vervolgens bepaal je het zwaartepunt (maak deze gelijk voor beide blades) en beplak de lichtste blade. Idee?
     
  13. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Blade 130X

    [​IMG]



    Optional Metal Bevel Gear part.

    Mvg.Bernard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Net weer 2 lipo's leeg gevlogen en er nu echt van genoten.

    Totaal trilling vrij dankzij de tape op de tailblades.

    Ik vraag me af of er niet te ver gezocht word naar oplossingen.

    Het zou natuurlijk niet mogen bij een bnf heli maar blades balanceren word toch bij elke size heli gedaan dacht ik.

    Kan natuurlijk ook dat ik gewoon geluk heb gehad. Ik vlieg nu in elk geval met een grote smike op m'n gezicht.
     
  15. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    leuke woordkeuze:rolling:
     
  16. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Haha, moest smiLe zijn natuurlijk ;-)
    Die toetsen staan ook zo dicht bij mekaar hé.
     
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.689
    Locatie:
    belgium
    Vanmorgen ook eens geprobeerd met tape op staartblades maar geen verbetering integendeel. Weer eraf . Ik zit natuurlijk wel met de metalen tail pitch slider en daar was ik de eerste vluchten ook niet content van maar nu wel. Ik denk zoals eerder ook al gezegd dat we niet te veel mogen muggeziften over het minste trillingkje:rolleyes: maar ja de meeste heli piloten zullen wel pietje precies zijn zeker:confused:
    Deze morgen voor het werk vluchtje in de tuin gedaan (windstil) zaalig !!!
    What a way to start a day :rolling:
     
  18. Oh Brian

    Oh Brian

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    19
    Zoek maar eens verder op het forum, als de motor draait, dus niet de power cut-off schakelaar aan, zijn de gyro's actief en zul je "vreemd" gedrag zien van de servo's. Als je power cut-off aan zet zie je na ongeveer 4 sec. de servo's terugspringen naar de stand die je zender vraagt.
    Groet Brian
     
  19. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Gear na 5 hooversessies

    [​IMG]


    Vanavond deze metal gear erin geklooid. Wat een kutwerk zeg.
    Ik heb van de schacht een dikke mm af moeten halen.
    Deze optionele gear past niet zo uit de verpakking.
    Maar het draait heel mooi en stil bijna een horloge.

    [​IMG]

    Morgen buiten vliegen ben benieuwd.

    Mvg.Bernard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Ik heb deze vandaag al binnen gekregen.

    Besteld op 31 aug. En vandaag in huis vanuit Hong Kong. Ik was in elk geval totaal verrast.

    [​IMG]

    Nu de titanium pitch slider nog, dan ligt alles klaar moesten er zich nog problemen voordoen in de toekomst.
     

Deel Deze Pagina