Airboat (stepped hull)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door DutchRC, 25 aug 2012.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    nice schuimpje
     
  2. DutchRC

    DutchRC Guest

    @pompebled: ahh inderdaad.. Deze boot was een eerste prototype :) En om heel eerlijk te zijn vond ik dit er gewoon estetisch mooier uit zien [​IMG]

    Ohwja: mijn boot heeft ook een Beetje een V in de bodem.. Wat zou daar het effect van moeten zijn?
    Hoe dan ook: ondanks het verjongen vaart de boot eigelijk redelijk naar wens.. De achterkant komt metteen bij gas geven omhoog.. Hmm ik hoop dat dat niet te veel gebeurd nu het zwaartepunt verder naar voren ligt..
     
  3. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.750
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
  4. RickN

    RickN

    Lid geworden:
    28 feb 2012
    Berichten:
    8
    is het dan niet makkelijker om een extra stuurvlak achter de prop erbij te zetten die hetzelfde doet als de wing die jij in gedachte had? dan heb je er continu luchtstroom over behalve als de prop niet draait, en meer controle wanneer die wel draait.
     
  5. DutchRC

    DutchRC Guest

    Als jij bedoeld (en dat bedoel je, denk ik ;)) Dat je met een stuurvlak in de prop-wash met een kleiner stuurvlak het zelfde effect kunt hebben.. Dan denk ik dat ook.. Het zou dan min-of-meer werken als de elevator van een vliegtuig.

    Qua constructie echter Wel wat minder, omdat de roeren daar al zitten... Maarrr.. de spoiler voorop was me vooral ingegeven door: 'neus moet naar beneden -> spoiler op de neus'..
    Ik weet ook niet helemaal of het stuurvlak achteraan niet Vooral als effect zou hebben dat de achterkant omhoog komt..


    Anyhow! Inmiddels heb ik weer enkele testvaarten gemaakt.. Nu met 200gram gewicht op ongeveer 25% vanaf de neus.. En daarmee vaart de boot eigelijk helemaal probleemloos :D Full-speed tegen een redelijke wind in, leverde geen enkel probleem meer op :)

    Ik vond echter wel dat dat extra gewicht de snelheid nogal nadelig beïnvloed.. Dus het gewicht is er weer uit... De lipo heb ik vervolgens 13cm verder naar voren.. En het is nu een Iets zwaardere lipo..
    Met deze configuratie heb ik nog niet gevaren...
     
  6. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Ik ben wel erg benieuwd of het trucje met de gyro's nog uitgevoerd gaat worden.

    Ik heb ze niet voor niets aan jou verkocht natuurlijk...!!!;)

    Groet,

    Remko.
     
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hoi Remko :D

    haha! Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar nog niet aan toegekomen ben.. Ik vergeet steeds een extra stekkertje te halen :$ .. De gyro's hebben aan in-en-uitgang een female.. Dus ik heb dit nog nodig, maar vergeet et te bestellen:
    [​IMG]

    Zat er van origine niet zoiets bij trouwens??
     
  8. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Huh...!!!

    Je bent helemaal niet zo'n stekkertje nodig hoor...!!!

    De "uitgang" van de gyro zit net naast het kabeltje dat uit de gyro komt.

    [​IMG]


    De gele aansluiting is voor de "gain" van de gyro. die moet je aansluiten op een vrij kanaal van je ontvanger. hiermee kun je dan instellen hoeveel je gyro reageert op bewegingen van je boot.

    (Als je er niet uitkomt laat het dan maar even weten, dan wil ik je wel helpen)
     

Deel Deze Pagina