schuin wegtrekken bij volgas

hallo mensen, ik heb een 2wd offroad buggy welke nogal naar links trekt als ik hard wegtrek met de auto.

het gaat ook een kegeldifferentieel welke 2 lagers heeft en deze zijn goed evenals de dubel gelagerde wielassen. heeft iemand hier ervaring mee?

ik heb hem al onder de loep gehad maar het enige wat ik kan ontdekken is dat het linker voorwiel iets sneller de grond raakt als ik de auto optil aan de voorkant en zakken laat.
dat betekend dus dat het linker voorwiel meer druk uit oefent op de weg dan het rechter wiel.

waarschijnlijk is het hele chassis getordeerd.

iemand ervaring?

ik hoor het graag

mvg maryn
 
Een tordering in het chassis kun je met een beetje timmermansoog zien..

maar schuin wegtrekken is ook een beetje een gedraging van een 2 wd..
kijk maar eens naar amerikaanse muscle cars, deze gaan allemaal onherroepelijk 1 kant op
sommige hebben speciaal vanwege die reden aan 1 kant zwaardere veren in de ophanging, om zo het koppel een beetje op te vangen..

wat gebeurt er?
De motor maakt koppel, en drijft de aandrijfas aan. Dus de motor zet zich daartegen af, waardoor de motor scheef komt te hangen in de motorophanging, en zo de voorkant van de auto eigenlijk een beetje scheef trekt. (fast ad the furious deel 1, die zwarte auto op het eind..)
Daarom zie je bij de funnycars, met de motor voorin, vaak dat het complete chassis tordeerd als ze optrekken.

Aan de achterkant zet de aandrijflijn zich af in het differentieel.
Hierdoor "klimt" de auto een beetje omhoog (kun je ook vaak mooi zien bij amerikaanse auto's dankzij de superslappe onderstellen..), en zal het vermogen doorgaans de weg van de minste weerstand kiezen

Al deze invloeden zorgen ervoor dat 1 achterwiel tijdens volgas optrekken iets minder belast is, waardoor al het vermogen via die kant wegvloeit. Dat wiel gaat spinnen = geen grip = minder hard optrekken en een auto die scheef wegtrekt.
Daarom hebben ze nog wel eens een differentieelslot op de auto zitten, dan zijn ze al een deel van het probleem voor.

Dus wat je jezelf nu af moet vragen: is dit het probleem?
trekt jouw auto alleen scheef bij voluit optrekken, of trekt hij ALTIJD scheef? Recht stuk asfalt, liefst vlak en enigszins waterpas, en proberen..

Wat kan is dat gewoon de afstelling van de voorwielen een beetje verlopen is, en je even moet kijken of je wielen allebij wel precies even recht staan..
Oftewel toe in/out en camber, erg belangrijk voor dit soort dingen
en qua rijhoogte, waarschijnlijk zit je ene aanslag een tandje lager dan de andere.
ff checken of dit ook wel gelijk staat.

Vaak kun je in de differentielen bij de rc auto's ook nog ander vet doen, waardoor er minder beweging in komt.
ben je ook een deel voor.
hoofdprobleem is doorgaans de slip in de wielen, dus checken of het ook gebeurd zonder slip, dus op asfalt en stevig optrekken
 
moet niet veel uitmaken rij zelf ook 2wd 1/10 buggy,heb er geen last van
met tandwieldiff niet en met kegeldiff ook niet,waarschijnlijk heb je een zwaar lopend of kapot lager in de achter fussee of diff .
als ie naar rechts trekt zit het lager wat zwaar loopt of kapot is daar ook (word alsware afgeremd door dit lager) en andersom, en inderdaad kun je de sporing even controlleren,maar als hij bij gas los wel gewoon rechtuit gaat moet je het echt in de lagers zoeken.en voor meer sper werking kun je dikkere olie in het diff doen.
 
ik had het met een tamya nitro bull (of iets gelijks) van 15 jaar oud ondertussen echt ernstig

die zag je met optrekken echt in het differentieel klimmen, en het ene achterwiel sleet ook merkbaar harder dan de andere
maar deze had dan ook geen diff waar vet in vastgehouden kon worden, en de speling was overal zo gigantisch dat de sporing niet echt hielp om hem recht te houden :mrgreen:

dat type is ook maar 1 a 2 jaar op de markt geweest
heb hem ook maar gepensioneerd verklaard, teveel sleutelen op te weinig rijtijd
 
De meeste 2wd buggy's (en andere 2wd auto's) trekken zowiezo scheef weg door gebrek aan grip.

Daarnaast geeft poebe geen type auto aan, maar een ander topic vermeld een buggy van Conrad. (correct me if i'm wrong)

Ervaringen bij mijn Tamiya/Traxxas 2wd auto's zijn dat ze altijd scheef trekken door een gebrekkig aan grip, maar ook door een gebrekkig (lees speling) stuurmechanisme. Dit zou ook goed kunnen voorkomen bij bv de Conrad type's...

Het gewicht van de motor "hangt" bij de ,meeste 2wd auto's aan 1 kant. Wordt dit niet voldoende gecompenseerd door de positie van bv de accu. dan trekt de auto ook scheef. Vaak is er ontworpen vanuit de visie dat er een NimH accu in komt te liggen. Tegenwoordig is het een (lichtere) lipo accu die meestal gebruikt word. Onbalans dus...

Persoonlijk vind ik het allemaal geen probleem, maar juist een uitdaging om zo'n 2wd te kunnen controleren;)
 
Het is niet alleen het statische gewicht van de motor en accu, ook koppel trekt het gewicht van de auto 1 kant op
vandaar mijn enorme stuk proza :mrgreen:

En qua speling, mijn tamya reed toendertijd bijna nooit uit zichzelf recht..
de schuinte van de weg was al voldoende om hem weer de andere kant op te laten rijden
 
Het is niet alleen het statische gewicht van de motor en accu, ook koppel trekt het gewicht van de auto 1 kant op

Misschien vergis ik me... Maar alleen auto's met motoren die in de lengte opgesteld staan vertonen dit gedrag toch??? Refererend aan het musclecar voorbeeld.... Ook een in de lengte geplaatste motor.
 
student!

bedankt voor de info! dit is wel het probleem.

ik merk het alleen op met schumacher minipins in het gras, volledige grip en 3.5t brushless motor van 90A met een 25c 5800MAH LIPO(309gram) (dat is niet niks met een totaal gewicht van 1635 gram)
lrp-buggy-topic-stel-je-voor


als ik de straat bandjes eronder zet en volgas wegtrek met een beetje wheelspin gaat ie kaarsrecht evenals de auto een wheelie maakt. dan is de auto ook koersvast.

het chassis is van achter naar voren gezien rechtsvoor hoger als links. getordeerd.
nieuwe chassisplate? nog geen 10 euro! LRP Chassis Plate - S10 Twister 124002 :: LRP :: The Border Online RC Shop
:D:D


het linker voorwiel maakt bij het optrekken contact met de ondergrond en het rechter voorwiel niet. omdat de auto linksvoor meer weerstand heeft trekt deze dus naar links.

(ik heb nu het 2e rollend chassis a 75 euro. als ie echt weer verrot is haal ik weer een nieuwe op en zet ik de motor, regelaar en servo over en gaan we weer rije... :razz: )


zoals ik al aangaf (kdd):

lagers onder de loep gehad, allemaal goed.

ook heb ik er al dikkere diff olie in.

(scaler) het gaat om de lrp twister. een aftreksel van de kyosho rb5 lrp-blast-s10-bx scroll down

hij trekt juist alleen scheef weg bij volledige grip.

zie de volgende link
dumpert.nl - Opa wil ook dragracen

ik denk dat het iets te maken heeft met gyroscopische werking

alle achterwiel aandrijvers trekken naar links... of de motor nou voor of achterin zit...


Lijkt me een logische verklaring (student)

Correct me if i am wronge!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
3.5 turns is ook wel aso voor een 2wd buggy.
word met wedstrijden meestal tussen 8.5 tot 13 turns gebruikt (brushless).
 
daarom is hij ook getordeerd... (hij rijdt maar 70 hoor ;) hij is er wel sneller dan de rest van mijn rij-maatjes ;) ik hou altijd wel van iets wat anders is dan wat een ander heeft maar ik bedenk me net even...

een 2wd achterwiel aandegdreven met diff ...

als alle lagers goed zijn
het diff goed is
en het ene wiel heeft niet meer weerstand dan de andere...

die kan dan alleen schuin weg trekken door gyroscopische werking of omdat het chassis is ge tordeert en het linker voorwiel meer contact heeft met de ondergrond dan de rechter
 
Laatst bewerkt:
enehhhh PROBLEEM OPGELOST!

de linker achter demper heeft nu een klemmetje van 1mm dik extra gekregen en de auto gaat weer rechtdoor! linksachter is dus iets stijver als rechts

ook heb ik het chassis verbogen zodat de voorwielen weer gelijk staan kwa hoogte.

ook het afremmen gaat rechtdoor!

thnx iedereen.

dit is hoop ik voor velen een leerzame topic.

nogmaals bedankt mensen! daar is het forum voor!

nu kunnen we zaterdag op de demodag lekker skeuren!

48021374.jpg


demodag-offroad-rc-romulco-tijdens-tzt-eindrace-en-kampioensfeest
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik las laatst dat iemand last had van een schuin wegtrekkende auto met balldiff. misschien kijkt ie mee ;)
 
[Jerremyclarkson]powersteer! powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr! :D[/Jerremyclarkson]

(sorry, kon het niet laten ;) )
 
mijn rustler trok ook scheef weg.
ik heb de hele auto uit elkaar gehad en kon niks vinden.
toen hij weer in elkaar stond zag ik dat een aandrijfasje aanliep.
dat was dus het probleem...
toen heb ik de draagarm in het onderste gaatje van de rear hub carrier geschroeft en was het probleem weg.
 
Back
Top