nieuwe auto maar niets dan problemen.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Rcarjan, 8 okt 2012.

  1. Rcarjan

    Rcarjan

    Lid geworden:
    1 sep 2012
    Berichten:
    14
    Ik heb nu een paar weken geleden een savage se 4.6 gekocht.
    maar heb er tot nu toe nog geen half uur mee kunnen rijden.
    ik heb hem met zorg ingereden en hier ruim de tijd voor genomen.
    na het inrijden eigenlijk niet tot nauwelijks afgesteld want ik had meteen problemen met de overbrenging dus terug naar de winkel en oplossen toen hij het weer deed duurde dit niet voor lang na nog geen 150 meter rijden was de stuur servo kapot hier maar een nieuwe voor gehaald. nu een week later weer maar is rijden tot mijn geluk iets langer nu kon ik 3 minuten rijden. de zuiger staat vast en er zit aan de zuiger een beste braam en de cilinder wand flink beschadigd hier door het lijkt alsof de zuiger in een poort heeft gehapt (schuin is gegaan in een poort).en dan hoor ik jullie al zeggen dat hij te arm heeft gelopen. dan moet ik dat tegen spreken want ik heb nog niet eens warm kunnen rijden na het inlopen om hem goed aftestellen dus hij staat nog zo goed als op zijn fabrieks instellingen. (erg rijk veel rook . ) garantie krijg ik natuurlijk niet want dat word natuurlijk verteld dat ik hem te arm heb afgesteld. dus iemand ideeën voor een nieuw motortje? heb nu de 4.6 bigblock het mooist zou zijn iets van een upgrade.

    mvg arjan
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.428
    Locatie:
    Rotterdam
    Doorgaans zit een vastloper niet in de lucht
    over het algemeen is er een goede reden voor te vinden

    Want ook al geeft hij veel rook, zeker tijdens inlopen kan hij dan nog te arm staan
    altijd ook op temperatuur letten
    en fabrieksafstellingen zijn altijd indicatief, zeker een nieuwe motor kan met inlopen redelijk afwijken. meestal geeft een fabrikant ook 2 waarden op: voor inlopen en normaal gebruik. misschien heb jij hem op de tweede gehad?

    of je hebt gewoon pech gehad en er is een stuk ijzer/schroefje/troep in de brandstof in de motor gekomen, waardoor het spul zo beschadigt is geraakt

    Ik heb zo een keer gehad dat er een veerclipje uit de zuiger was gekomen, en dat ding was door de hele motor heen aan het pingpongen geweest
    Maar probeer eerst te kijken waarom het gebeurd is, voor je met een andere motor aan de gang gaat.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.814
    Locatie:
    Sassenheim
    Gewoon garantie claimen. niet geschoten is altijd mis. Welke brandsof had je erbij?
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Wat was het probleem met de overbrenging? Wat was er stuk aan de servo?
    Een gekantelde zuiger in een standaard blokje? Dat zou de eerste keer zijn dat ik dat hoor. Weet je zeker dat er niets anders aan de hand is? (vuil in de motor o.i.d.)
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.814
    Locatie:
    Sassenheim
    Inderdaad, zuigers moeten niet kantelen in een bus, anders is het een ontwerpfout.
     
  6. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    [edit: post verwijderd. Heb geen zin meer in gezeur]
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2012
  7. Rcarjan

    Rcarjan

    Lid geworden:
    1 sep 2012
    Berichten:
    14
    ik heb de. brandstof van hpi zelf gebruikt die ze in de instuctie handleiding adviseren.
    ik heb voor ik begon de stand van de naalden gecontroleerd en uit de uitlaat kwam tijdens het inlopen flink olie. dus naar mijn bevinding is dat rijk genoeg.
    de servo was dood ze zeggen bij de winkel dat hij door is gebrand. dit kwam doo te zwaar belasten van de servo en niet door andere dingen ( vind dit wel apart want tijdens het inrijden doe ik rustig met de auto maar goed hier dus geen garantie) en ik krijg er alleen garantie op als er uit de zuiger te lezen is als deze rijk genoeg stond. en aangezien deze niet tot amper heeft gelopen is deze nog niet de licht bruine kleur die ze willen zien. heb het motortje open gehaald en hij was mooi schoon. of dit is al weg gespoeld.
     
  8. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Alleen je geeft eerst aan in je 1ste post dat je de motor goed en ruim hebt ingelopen, alleen hier geef je aan dat de motor niet tot amper heeft ingelopen?
    Wat is het nu? Is belangrijk voor juiste advies.
     
  9. Rcarjan

    Rcarjan

    Lid geworden:
    1 sep 2012
    Berichten:
    14
    ik heb hem in gelopen maar na het inlopen heeft hij nog geen 15 minuten gelopen zoals in de eerste post staat dat ik na het inrijden hem niet eens heb kunnen beginnen met afstellen omdat ik gelijk problemen begin te krijgen.( inlopen heeft hij nu 9 tankjes gedraaid en de beschrijving van het forum stap voor stap gevolgd).
    het probleem met het slippen vn de koppeling begon na een meter of 300 toen dat was opgelost was na een kleine 100 meter mijn stuur servo kapot gegaan en nu na 3 minuten rijden staat de zuiger vast.
    maar heb hem nogmaals uitelkaar gehaald en goed gekeken en het is begonnen in de slag naar boven toe bij de uitlaat poort, en aangezien er aan de zuiger een flinke braam zit en de cilinder wand een dikke groef heeft denk ik dat er iets tussen heeft gezeten dat die groef heeft gemaakt maar zoals in eerdere post al zei er zit niet in wat kan duiden op wat het heeft veroorzaakt of dat is al weg gespoeld. wat kan ik hier het beste mee doen.? is een nieuwe wand een optie met zuiger of is een nieuwe motor beter aan te raden?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.814
    Locatie:
    Sassenheim
    Om de zuigerpen vast te zetten zit er in de rand van het gat een G vormige clip. kijk als die aan beide kanten er nog in zit of een stukje uitgebroken is dat het nu een C clip is.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.428
    Locatie:
    Rotterdam
    gebeurt vaker...
    meestal aan die kant

    als er onzedelijk materiaal door de verbrandingsruimte gaat zweven, wordt dat met de uitlaatgassen mee naar buiten getrokken.
    als de zuiger dan net ff te snel boven is, is het buigen of barsten.

    Kortom, er heeft iets hards in je motor gezeten, een bout, stukkie ijzer oid
    Best kans dat als je de uitlaat een beetje spoelt, er nog een stukkie uit komt


    Dit is geen punt afstellen.
    Onzedelijk materiaal krijg je daar niet mee weg, het hoort gewoon niet in de motor
    Terug naar de winkelier..

    Dan is het altijd een leuke vraag: wat heeft er dan in gezeten?
    Was het iets dat uit de motor zelf komt (mis je onderdelen, een veertje, een g clip oid)
    En als alle onderdelen aanwezig zijn, wat was het dan?
    heb je misschien een boutje in de motor laten vallen met installeren van de uitlaat?
    Ik klink misschien een beetje alsof jij het gedaan hebt, maar dit zijn dingen die de winkelier ook gaat bekijken
    kun je alvast je verhaal een beetje klaar hebben.

    edit: lol, Roelof was me net voor ;-)
    Zeker bij auto's zijn die clipjes toch wel een probleem...
    Zelf hergebruik ik er nooit 1, altijd nieuw erin als ik er eens 1 uit moet halen..
    1 keer gehad dat er een clip uit kwam, dat koste me net ff teveel
     
  12. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    [edit: post verwijderd. Heb geen zin meer in gezeur]
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2012
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Zal ik het dan maar doen?
    - Zo'n wand heet inderdaad een cilinder(bus). Voor automotoren koop je meestal een set, bestaande uit een cilinderbus, zuiger, pistonpen en drijfstang. In het geval van de wat goedkopere motoren is zo'n revisieset vaak bijna net zo duur als een nieuwe motor.
    - Ik weet niet wanneer ik voor het laatst een automotor met een zuigerveer heb gezien, maar het zou me niets verbazen als de laatste minimaal veerig jaar geleden uit de fabriek is gekomen.
    - Zuigers zijn niet van staal, maar van aluminium (cilinderbussen soms ook). Tegen de tijd dat staal blauw verkleurt, is aluminium al zo'n beetje gesmolten. Dus om nu te gaan bepalen of een motor te heet geweest is aan de hand van de verkleuring van de cilinderbus?

    En inderdaad; zo zal een winkelier er ook naar kijken. Verder "werkt nog tegen je" dat je in zo'n korte tijd diverse problemen hebt gehad, waarvan enkele echt vrij zeldzaam zijn, zeker als er geen aanwijsbare (fabricage)fout te vinden is.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2012
  14. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    [edit: post verwijderd. Heb geen zin meer in gezeur]
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2012
  15. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Heeft je lucht filter altijd goed gezeten? Als er vuil vanaf buiten de motor in komt kan er ook een groef/braam ontstaan. Als je zeker weet dat je lucht filter goed heeft gezeten, dan is het vrijwel zeker één van de G-clips die los gekomen is of dat daar een stukje van is afgebroken.
    Een andere optie kan de gloeispiraal uit je gloeiplug zijn; deze kan losbreken en dan gaan 'zwerven' door de verbrandingsruimte. Als spiraaltje klem komt te zitten in de uitlaatpoort kan er ook een groef/braam ontstaan.

    Vliegtuig/helicopter boys: verdiep je eerst eens in de techniek van model auto motoren voordat je over zuigerveren, boutjes in de motor of andere niet echt ter zake doende dingen begint.... Veel van 'jullie' motorkennis is niet toepasbaar op model auto motoren. Daarmee help je de TS van de wal in de sloot...

    Topic starter: als het een G-clip is die los gekomen is heb je vast recht op garantie, als het een spiraaltje uit de gloeiplug is, dan heb je pech, dat valt vrijwel nooit onder garantie.


    Dit is zo'n G-clip:

    [​IMG]


    De andere klachten die je hebt/had zijn vrij normaal; een slippende koppeling, een defecte servo, etc... dat hoort gewoon bij de hobby. Dat zijn 'minor' problemen die je met een beetje knutselen en hobbyen zelf kan oplossen. Een defecte servo is realiteit in deze hobby mits je flink investeert in een hoogwaardige servo..
     
  16. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Tjongejonge, last van lange tenen? Jij hangt een onzinverhaal op, ik wijs je op een aantal fouten en ik heb meteen een grote mond?

    Als je al niet eens het verschil kunt zien tussen aluminium en staal, ga dan geen interessante verhaaltjes ophangen (en met wikipedia pagina's wapperen) Ja, ik weet dat staal blauw begint te verkleuren bij die temperatuur (ik smeed zo af en toe nog wel eens) en ik weet ook dat de meest gebruikte aluminiumlegeringen een smelttraject hebben dat rond de 640 graden celsius ligt (ik ontwerp zo af en toe nog wel eens constructies die gekeurd moeten worden)
    Feit is, dat als je diezelfde legeringen tot die temperatuur verhit, je al behoorlijk wat vervorming krijgt (even afgezien van de vraag of de motor al niet veel eerder vastloopt, waardoor je deze temperatuur ueberhaupt nooit zult bereiken) Nog 100 graden erbij en je kunt het zo door een matrijs drukken (extrusie)

    Iemand willen helpen is prima, maar als je het niet zeker weet kun je beter je mond houden (of dat er expliciet bij zeggen), in plaats van anderen voor betweter uit te maken als ze je op de onjuistheden in je verhaal wijzen.
    Overigens was mijn openingszin een reactie op je eigen post scriptum, of had alleen Student daarop mogen reageren?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.814
    Locatie:
    Sassenheim
    Smelten is een ander punt maar Aluminium verliest wel zijn sterkte bij 150 tot max 250 graden afhankelijk van de soort legering. Dan wordt het zachter en laat het zich vervormen. (net zoals je staal kunt harden en weer kunt ontharden)

    Maar ik ben het met Micropuller eens dat het jammer is dat vliegeniers ons (geheel verkeerd) komen vertellen hoe een motor eruit ziet. Het helpt het autodeel niet naar een hoger niveau, het creëert alleen maar verwarring bij de mensen die er geen weet van hebben.
     
  18. Rcarjan

    Rcarjan

    Lid geworden:
    1 sep 2012
    Berichten:
    14
    heel erg bedankt bart banaan/student/micropuller :D
    @ student : het is een rtr heb niets met boutjes of dingetjes te doen gehad en bedankt voor de tip over de clipjes heb ze gecontroleerd maar zijn in orde.

    @bart banaan: bedankt voor je info en de foto:D en de lucht filter zit goed en zit genoeg in de olie na het lezen hiervan gelijk de boel opengehaald en goed gekeken maar het werd me al snel duidelijk wat je zei over die gloei spiraal die mist in mijn plug maar dat dat zo een schade kan veroorzaken das wel flink. hmmm zit dus met de gebakken peren
    heel erg bedankt voor alle tips en hulp. wel weer dingetjes geleerd. heeft iemand een goede suggestie voor de een vervanger van mijn 4.6?
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.814
    Locatie:
    Sassenheim
    Veel positief besproken is de GM Nitrobull .28, kost je ongeveer 120 euro. Ook de Picco .28 is populair.

    Nogmaals, dat de gloeidraad weg is hoeft persee niet de oorzaak te zijn, de gloeiplug gaat ook als juist vuil er tegenaan komt dus heeft het zin om garantie te claimen.
     
  20. Rcarjan

    Rcarjan

    Lid geworden:
    1 sep 2012
    Berichten:
    14
    bedankt. ik heb rond zitten kijken maar is de lrp zx.30 spec2 iets?
     

Deel Deze Pagina