2 servo's: welke op gas en welke stuur?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door fransrs, 22 okt 2012.

  1. fransrs

    fransrs

    Lid geworden:
    1 okt 2012
    Berichten:
    15
    Ik heb voor een schappelijk prijsje 2 servo's van iemand gekocht. Het waren zijn servo's uit zijn reserve auto en hij wil zicht toch meer toeleggen op off-road en big-scale.

    De 2 servo's zijn:
    - Sanwa ERG-WRX
    - Sanwa ERG-VR

    Wat ik op internet vond:
    - sanwa ERG-WRX: (digitaal - 6.30kg - 0.09s of de ene site en) digitaal - 8,10kg - 0.06s op andere sites (ik vermoed dat dit laatst het correcte is)
    - sanwa ERG-VR : digitaal - 8.00kg - 0.07s
    Verder vind ik niet zo direct wat verder nog het verschil is tussen deze 2. Waarvoor staan de letter bvb of zou dit gewoon een aanduiding zijn zonder betekenis?

    De eigenaar wist de specificaties niet direct van buiten maar hij dacht dat de VR voor het stuur was en de WRX voor het gas maar zeker was hij het niet.

    Maar als ik de specs bekijk dan zou de WRX iets sneller zijn en een heel kleine beetje krachtiger en dus meer geschikt zijn voor het stuur.
    Welke van de 2 zou ik nu best voor stuut en welke voor gas gebruikten?
     
  2. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Normaal steek je de sterkste (en meestal de traagste) op het stuur en de andere op het gas.

    Voor welke auto is het, een 1/10de toch hopelijk, want met 6,3 en 8kg kom je met een 1/8ste niet weg...
     
  3. fransrs

    fransrs

    Lid geworden:
    1 okt 2012
    Berichten:
    15
    Het is inderdaad voor een 1/10de 200mm (serpent 747 die aan het bouwen ben).

    Wat ik op internet vond:
    - sanwa ERG-WRX: digitaal - 8.10kg - 0.06s op 6V(op een andere site vond ik nog digitaal - 6.30kg - 0.09s maar ik vermoed dan dat dit niet correct was)
    - sanwa ERG-VR : digitaal - 8.00kg - 0.07s op 6V

    Bij deze 2 servo's is de sterkste (met 0.1kg welliswaar) ook de snelste.
    Dus deze (ERG-WRX) kan op het stuur.
     
  4. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Uit nieuwschierigheid, waarom kom je met een 8kg niet weg in een 1/8 onroad?
     
  5. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Wou het net zeggen, gebruik ze ook in de 1:8, (en daarvoor 1:10)
    En de snelste op het stuur
     
  6. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Stewie heeft niet nagedacht en gevraagd in welke auto :)

    In een offroad 1/8 buggy / truggy is het wel te weinig.
    Onroad kan het idd perfect!
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.812
    Locatie:
    Sassenheim
    De kg. factor wordt vaak overdreven, zeker met digitale servo's die makkelijker hun positie kunnen vasthouden onder een belasting.
     
  8. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Heb 2 Sanwa servo's dit seizoen gehad, 10 en 13kg in een 1/8 nitro buggy.

    Beiden zijn dit seizoen gesneuveld, eentje de motor ander serieus speling op de tandwielen.
    Heb ervoor met de Savox 20kg en 12kg gereden en dat was qua power en blijvende kracht toch veel beter!

    Gisteren voor het eerst met de 1283 Savox 30kg gereden in de truggy, power te over!!! :)
    Blijvend stuur wanneer het nodig is :)
     
  9. fransrs

    fransrs

    Lid geworden:
    1 okt 2012
    Berichten:
    15
    Ik heb nu de snelste en sterkste op het stuur gezet.
    Nu ja, ze verschillen maar 0.10kg en 0.01sec dus zo veel verschil zal het wel niet maken denk ik.

    Zou iemand weten waarvoor die letters in het typeaanduiding staat?
    Misschien dat daarin nog bepaalde kwaliteiten aangegeven zijn.

    Ik heb op een webwinkel gezien en daar is nieuw de WRX iets duurder dan de VR. Misschien omdat hij gewoon theoretisch sneller en sterker is.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    let ff op 1 ding: ik zie je op een gegeven moment 2 waardes geven voor 1 servo, waar best stevig verschil in zat.

    Gevoelsmatig was dat verschil ongeveer hetzelfde als een 5 volt servo die op 6 volt is aangesloten.
    kan best zijn dat beide sites dus gelijk hadden, alleen dat site 1 de 5 volt waarde geeft, en site 2 de 6 volt waarde.

    en ff kijken waar jouw auto op rijdt..
     
  11. fransrs

    fransrs

    Lid geworden:
    1 okt 2012
    Berichten:
    15
    Het zou inderdaad kunnen dat die ene site de waarden voor 5 volt geeft maar dit stond er niet bij. Bij die andere sites stond er iedere keer @ 6V bij. Dus dat lijkt me dan duidelijk.

    Ik heb een 5 cellen NiMh 2/3A ontvangerpakket.
     
  12. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Dat is 6V dus :).
     

Deel Deze Pagina