Problemen met motor Witte Zee

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door jandootjes, 29 okt 2012.

  1. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Hallo,


    Gisteren heb ik even met de Witte Zee gevaren, alles op de kamer even getest, prima. In de accu zat 13,23 Volt, genoeg dus.

    Na het tewater laten van de sleper rustig de knuppel achteruit, en daarna mooi rustig wegvaren, en daar bleef het bij!, er zit geen gang in de sleper!

    Er zit een 7cm messing schroef onder. Die wordt aangedreven door een koelmotor van een auto, zo,n motor die achter de radiator zit.

    Toen ik de boot weer uit het water had gehaalt, even kijken of alles goed was. Ja dat was het wel, de regelaar was koud, motor was ook koud, maar er zat nog wel 11,50Volt in de accu. En dat al na 10 min. varen.

    Graag wil ik er een nieuwe motor in zetten, in principe is er niks mis met de auto motor. Hij is echt beresterk. Maar de boot reageert wel zo enorm traag, hij heeft wel een remweg van een paar meter!

    Nu kwam ik op markt*laats de volgende electromotor tegen
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Ik heb hier op het forum geleerd dat de schroefdiameter overeen moet komen met de schroefdiameter(uitzondering met reductie).
    Dat zit bij mij nu wel in orde, schroef 7cm in diameter, en de motor 7,5 cm.

    Deze Buhler motor, op de afbeelding heeft een diameter van 4cm. Maar toch las ik op de pagina van Marktp... dat er een schroef achter kon van wel 8cm!

    Is dit haalbaar?


    Ik hoop wat van jullie te horen,


    Groet,
    Jan
     
  2. abtuijl

    abtuijl

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Witte Zee

    Hallo Jan,
    ik heb net je stukje gelezen en meteen maar even naar jouw foto's van de Witte Zee gekeken.
    Een hele mooie romp. En ook de opbouw gaat lekker.
    Ik zet alleen een heel groot vraagteken bij het bovenste gedeelte van de voormast.
    Die is niet volgens de werkelijkheid. ( ik vind de werkelijkheid mooier ).
    Ik kan me de Witte en Zwarte Zee nog heel goed herinneren, daar mijn vader er zijn laatste 2 reizen voor zijn pensioen op voer als HWTK.
    En zelfs mijn moeder meevoer.
    En zij heeft heel wat foto's gemaakt van de Zwarte en Witte.
    Ik ben zelf ook diverse keren zelf aan boord van de Zwarte Zee geweest en heb ook zijn proefvaart van een afstand mogen aanschouwen vanaf de oude Zwarte Zee.
    Ook tijdens het proefdraaien van de 2 hoofdmotoren op de proefstand in Kinderdijk heb ik over de 2 brullende motoren gelopen.
    Indrukwekkend!
    Ik heb trouwens zelf ook een model van de Zwarte Zee op dezelfde schaal als jij.
    Maar hij vaart nog steeds niet.
     
  3. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Dan deugt mijn tekening helaas niet, als de voormast niet klopt.
    Erg jammer.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Graag een duidelijke reden wat er dan niet aan klopt.
    En anders mag u me ook wel foto,s sturen hoe de mast er volgens u hoort uit te zien.

    Jan
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.110
    Locatie:
    Sneek
    Hallo naamgenoot,

    Dit kan een aantal dingen zijn, vandaar wat vragen:

    Komt de motor op het droge, zonder aan de schroefas gekoppeld te zijn, wél aan z'n maximale toeren, zijn de eindpunten voor de regelaar goed ingesteld?
    Loopt de aandrijving licht, geen overmatige weerstand door dik vet in de schroefaskoker (ik noem maar wat)?
    Hoe is de toestand van je accu, nieuw, of al een paar jaar oud?
    Welke accu is het, merk, en capaciteit?
    Welke regelaar gebruik je, moet die worden ingesteld (al dan niet via je zender)?

    Groeten, Jan.
     
  5. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    :mad:Pompebled, je maait het gras voor me voeten weg.:D
    Een kennis van mij heeft ook een fanmotor uit een auto in de boot, die vaart er behoorlijk lang mee en heeft een 12 volt 7 amp accu ter beschikking. Maar ja uit welke auto is het een fanmotor? Uit een dikke of iets dunnere auto. Want er zit nog al wat verschil in, of je een auto hebt met luchtkanalen, of een kleintje met enkel lucht aan de voor kant. De een heeft een motor van b.v 3 Amp. en de ander 30 amp. Is ook wel iets om even te achterhalen.
     
  6. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    578
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Wat betreft de Bühlermotor kan ik zeggen dat dit wel zal lukken.
    Ik heb de test gedaan met een 45mm 4-bladschroef bij volgas en de boot vastgehouden meet ik een verbruik van 0,8 A.
    Dit zijn zeer sterke motoren en zeer zuinig in verbruik (max 1,7 A) bij 6Ncm.
    Maar normaal gezien moet je fanmotor dit zeker ook kunnen aankunnen, wel met een hoger verbruik.
    Is je motor wel een 12V motor, of is het een 24V motor?
    Even je batterij uitmeten bij volle belasting, het kan ook zijn dat je batterij gaar is.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.457
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, de Buehler motor van Marktplaats is een prima ding, maar heeft om optimaal te functioneren wel een hogere spanning (18 volt) nodig. Heb er twee in mijn Smit Finland liggen met achter elke motor een 60 mm 4 blads schroef in een straalbuis. In dat schip lopen de motoren op 12 volt. Dat is de maximum spanning voor de regelaars. Vaargedrag is mooi en het schip trekt een werkvlot van 3 meter lang.
    Bij volle kracht gebruiken de moteren 1 ampere elk.
    Ook zo'n motor in mijn Bugsier 3 gezet. Die heeft een 4 blads 60 mm schroef, maar dan zonder straalbuis. Omdat daar een regelaar in ligt die meer spanning aan kan, daar 14,4 volt op gezet. Vaart nu los op volle kracht eigenlijk te hard, maar de trekkracht is goed. Kijk even of je regelaar de hogere spanning aan kan. Dan is het een perfecte motor. Groeten, Klaas
     
  8. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Probleem is opgelost.

    Na wat wijze raad van een echte modelbouwer.

    Dit is de nieuwe motor, heb hem 5min. geleden besteld.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Een zwaardere motor, met een perfect toerental.


    Jan
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Kijk ook nog even naar het bericht van Speedy Bob, en check je accu. Anders is het probleem met die andere motor nog steeds aanwezig, mocht het toch aan de accu hebben gelegen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je huidige motor en te weinig vermogen heeft, en tegelijk je accu ver leeg trekt, zonder dat er iets warm wordt. Denk er ook aan dat bij lage temperaturen accu's slechter presteren. Bij speedboten worden de accu's dan vaak vooraf verwarmd, en tijdens het varen zorgt de hoge ontlaadstroom ervoor dat ze warm blijven. Bij een rustig varend schip als deze sleper warmen de accu's niet noemenswaardig op, dus kunnen ze zichzelf niet op bedrijfstemperatuur houden.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Klinkt wel erg naar slechte accu.
    Eigenlijk zou je de spanning moeten meten als je de motor aanzet als je boot in het water ligt en je gaat met een volle accu voor het eerst je motor aansturen.
    Als dan meteen de spanning helemaal in elkaar zakt weet je genoeg.
    Tijd voor andere accu.

    Ik had hier een 12V 7Ah accu met 11.5 V erin.
    Lampje erop gaf meteen 3V:
    Dus spanning zonder belasting zegt niet alles.
     
  11. Rode Zee

    Rode Zee

    Lid geworden:
    4 apr 2008
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Ik woon vlak bij Alblasserdam
    Motor ZZ4 schaal 1:50

    Hallo Jan,
    Hierbij een filmpje van mijn Rode Zee
    [URL=" ZEE en de SMITWIJS SINGAPORE kleur.wmv - YouTube[/URL]
    Dan vaar ik maar op 80% van het vermogen wat ik terug heb geregeld in mijn zender en in zijn achteruit maar op 70%
    Ter info,
    Ik heb er ook een fan motor in staan, merk "Bosch" met een buitendiameter van 70mm. Dit is wel een hoog toeren motor op 12V. De 3de vaartregelaar, (2x kleine vaartregelaars gehad en opgeblazen) is die van Robbe Navy Control 540R welke ik bij Conrad heb besteld.
    De 4 blads schroef onder de Rode Zee was rond 110mm afgetopt naar 86mm in een straalbuis. Mijn hoofd accu's 2x 12V12Ah staan parallel gekoppeld, dus 12V 24Ah Hier kan ik heel de dag op varen zonder dat ik snelheidverlies heb aan het einde van de dag.
    Maar wat ik heb, is eigenlijk al helemaal uit de tijd, maar in een oude boot hoort een oude motor. Want borstelloze motoren zij veel sterker en zuiniger. groeten Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    grappig in spiegelbeeld op 1:15.
    beetje te enthousiast met het video bewerking programma en te weinig materiaal?;)
    en op 1:19 ineens zonder smit wijs.
     
  13. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    He Paul,

    De Rode Zee vaart zo te zien als een trein!
    Zo had ik het ook in gedachten met de WZ.

    Accu is ook een oorzaak denk ik , want de allereerste keer dat ik ging testvaren, werkte het allemaal wat beter.
    Zal de accu,s even nagaan Harm!

    Maarja , motor is in bestelling, en die komt er ook in, hoop dat het probleem opgelost is, en de WZ sneller reageert.


    Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. abtuijl

    abtuijl

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Jan, allereerst dit: ik wil geen kritiek leveren. Alleen maar helpen met het toevoegen van details van het origineel.
    Ten tweede: er zijn kleine verschillen geweest tussen de Zwarte en de Witte.( neem b.v. de hydraulische kraan SB-achter op het sloependek.
    Daarnaast zijn er ook nog kleine verbouwingen geweest op alletwee.
    Maar wat mij opviel op jouw foto nr. 67 is de ladder aan de achterkant van de mast.
    Volgens mij zie je op de foto van het origineel, dat er aan SB een ladder loopt, en als ik goed kijk aan BB. ook, alleen dichter tegen de mast aan.
    Bij de Zwarte zat hij in ieder geval aan de achterkant.( dwars ).
    Ook ontbreekt het schuine stuk aan de onderkant van het bovenste mastdeel.
    Tevens kloppen ook de schuine steunen niet helemaal aan de bovenste dwarssteng. Bij de Zwarte zaten op de middenste steng WEL schuine steunen en aan de bovenste niet.
    Ik heb de nodige foto's gezet in het foto-album van dit forum. Ik hoop dat je ziet wat ik bedoel.
    In ieder geval succes met het verder bouwen van dit schitterende schip.
    Mijn vraag is wel : welke bouwtekening heb jij ?
    En staat er een jaartal op?
    Ik hoop het van je te horen.
    Groetjes.
     
  15. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Foto,s even bekeken, ziet er goed uit, maar dan heb ik ook van mijn kant nog de volgende puntjes:

    Er zit een soort knik in het voorschip, van het onderwaterschip.

    u heeft een rode schroef, lijkt op een plastic exemplaar, de echte had een metalen.

    de flybridge is niet ingericht, nog erg kaal van binnen zeg maar.

    en u mist de bovenste hoge nokken op de sleepbeting.

    wat mij ook gelijk opviel was dat u de Davids heeft gebruikt van de Witte Zee, dat moet u toch weten met zoveel kennins, en ervaring op de echte Zwarte Zee;)

    Over de schuine stukjes onder de mast , daar het volgende over, zoals mischien te zien was is dat mijn model nog lang niet klaar is, dus heb ik de topmast demontabel gehouden. Omdat ik anders met de verlichtingsdraden zit te knoeien, straks als ik verder ben , en de mast er echt op gelijmt kan worden , dan komen de driehoekige stukje er nog aanvast, heb ze hier namelijk al klaar liggen.

    Mischien een ideetje voor de flybridge van u model?
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    die van mij is nog niet klaar hoor.

    en nog even een verduidelijking over de sleepbeting
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Uploaded with ImageShack.us
    mischien nog wel een leuk detailtje , dat is de lasnaas die over de lengte van de beting loopt

    ik kan het niet uit de foto,s halen maar bent u niks vergeten aan het achterschip?
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    En nu hou ik hier ook mee op trouwens, want dit topic had ik niet gestart voor de voormast
    maar voor de electro motor.


    Jan
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2012
  16. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    578
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Stand: 1-1;)
     
  17. abtuijl

    abtuijl

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Ben even weggeweest voor plaatsen van een pacemaker.
    Succes verder met bouwen.
     

Deel Deze Pagina