Hoi, ik ben net de gelukkige eigenaar geworden van een Tamiya kit van een BMW Z4. Ik wil een drifter van die auto maken, en daar hoort een lekker schreeuwerige kleurstelling bij. Al googlend op drift cars, en dan op plaatjes klikken, kom je de meest uitbundige zaken tegen. Ik heb een idee, dat ik hieronder stapsgewijs zal uitleggen, voor een mooie kap. De reclames en zo op de auto worden gewoon stickers, da's eenvoudig, de rest wordt mijn eerste niet-eenkleurige spuitklus. Airbrush en zo is niet voorhanden, het worden spuitbussen. Mijn idee is 3 twee basiskleuren, oranje en groen (beide fluorescerend). Bijvoorbeeld de vier spatborden oranje, en de rest groen. tussen die kleuren wil ik een soort scheuren in de auto zichtbaar maken, waardoor je de 'carbon onderhuid' ziet. Jaja... Het idee in stappen, met vragen: - Kap van buiten geheel afplakken tegen de spuitnevel, en van binnen ontvetten (waarmee?) Ik denk niet dat ik moet schuren, dan wordt de kap dof. - Alle ramen en lichten die open moeten blijven, afplakken. - Alles wat oranje moet worden, met eraan vast de scheurvlakken, afplakken. De randen van de scheurvlakken wil ik rafelig maken met een scalpeltje. - Het groen spuiten. De Tamiya fluorescerende lakken zien er mooi uit, zijn er betere en/of goedkopere alternatieven? - Vervolgens de vlakken die oranje moeten worden weer ontdoen van het afplaktape, wel het afplakken van de scheurvlakken laten zitten. - Dan het oranje spuiten. Dat gaat ook gedeeltelijk over het groen heen, maar dat is alleen aan de binnenkant en dat lijkt mij geen probleem. - Alle afplaktape, van de scheurvlakken en de ramen, verwijderen. - Iets met carbon look (liefst een plakfolie met de zichtkant als lijmkant, bestaat dat?) over de scheurvlakken plakken, van binnenuit. Volgens mij heb ik dan een kap zoals ik wil hebben. Nou, graag opbouwende kritiek! Dank, Hugo
is het een lexaan kap? (doorzichtig) zo ja dan moet je hem vanbinnen spuiten. witte kap dan van buiten.
Jazeker, doorzichtige lexaan kap. Ik wist niet dat er andere waren! Vandaar ook dat ik begin met de kap geheel van buiten af te plakken. Hugo
Als je de kap nieuw hebt bij een kit dan zit er een laagje plak folie aan te buitenzijde van de kap. Die hoor je pas te verwijderen na het spuiten en valt jouw eerste actie (de buitenzijde afplakken) weg.
Hallo Hugo, Zoals gezegd, waarschijnlijk zit er een folie aan de buitenkant, dus afplakken hoeft niet. Als je nog gaten moet maken (Meestal niet bij Tamiya) dan is het voor het spuiten het makkelijkste. Kleur over kleur spuiten is geen probleem, wel altijd hetzelfde merk verf gebruiken, erg belangrijk ;-) Let op dat fluor vaak een witte laag extra nodig heeft om fel te worden. De standaard regel is dat je met de donkerste kleur begint en eindigd met de lichtste. Dit om doorschijnen te voorkomen. Hier is een leuke tip om carbon effect te krijgen, is eigenlijk heel makkelijk. Veel succes.
Kijk, nuttige tips, bedankt! @furhen100; dubro afwasmiddel, neem ik aan? En dan verdunt? En goed afdrogen? @jmellipse; da's een geinig idee, daar ga ik me eens in verdiepen. Qua volgorde; wat zou donkerder zijn, oranje of groen? Geen idee (ik ben toch al een beetje kleurendoof). Een witte eindlaag is dus een goed idee. Moet er ook nog blanke lak overheen? Je ziet er niets van, maar voor het sealen van de verflagen? [EDIT] Ohja, ik las net dat de Action goede spuitbussen heeft voor weinâg. Voor kunststof motorkappen van vliegtuigen en zo goed genoeg. Ook voor dit soort kappen? Iemand ervaring?[/EDIT] Hugo
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat groen donkerder is. Als je wit erachter zet (alleen doen als het fluor is) dan maakt het niet veel uit denk ik. Action niet doen, je moet verf hebben die flexibel blijft anders bladderd het bij de eerste botsing al vanaf. Ook bij het monteren van de kap zal door het buigen de verf al breken. Speciale lexan verf blijft enigsinds flexibel. WItte eindlaag kan, zoals je al merkt is het allemaal best duur spul dus ik doe het niet. Blanke lak hoeft ook niet. Ik denk dat de truuk ook is om het totale pakket verf niet te dik te maken. Als je dit soort ontwerpen airbrushed heb je dat probleem niet snel, maar uit de spuitbus is het meestal al snel dik. Beste tip die ik nog kan geven is om veel te lezen en vooral dun te suiten. Liest de eerste laag zo erop zetten dat je nog helemaal door de verf heen kan kijken en dan geduld hebben ;-)
Ik denk dat dit een handig filmpje is om even te kijken.. Het some min-of-meer de hiervoor gegeven tips samen:
Eh, dank je, maar nee dank je. Ik kijk meer naar zoiets: Stickers Decals Nitro Gas Car Monster Truck 4WD RTR RC Buggy Racing 1 10 1 8 1 5 | eBay Ik moet alleen even afschalen hoe groot ze echt zijn. En deze zijn me eigenlijk nog niet 'flashy' genoeg. Hugo
En anders even langs een spuiter gaan, voor bv een airbrush klusje , of enkel een simpel ontwerp met twee of meerdere kleuren , voor info , afplaktips .ect ect :wink:
Blanke lak aan de binnenkant is niet nodig, de kap begeeft het over het algemeen eerder dan de verf van tamiya ;-) Als je verstandig bent (dat ben je al door te beginnen met vragen hoe alles moet) doe je nadat je de groene laag gespoten hebt eerst een paar laagjes wit en dan pas met oranje beginnen. Dit omdat de fluor kleuren van Tamiya vrij doorzichtig blijven, hierdoor ga je (bijna) altijd zien waar het oranje extra over het groen zit, hierdoor ga je kleurverschil in het groen krijgen. Ontvetten inderdaad met dubro of Dreft afwasmiddel. Gewoon een paar druppels op een afwassponsje doen (niet de schuurkant) lauw warm water op de spons en dan de kap goed wassen, daarna afspoelen met water en met een schone theedoek afdrogen. GOED KIJKEN OF ER GEEN PLUISJES ACHTER BLIJVEN!!! en dan werken zoals je al zei : spuit ook dunne laagjes, je wilt geen druipers, die zie je namelijk ook erg goed met fluokleuren.
Dank jullie wel. Ik heb inmiddels de wensen iets aangepast, het groen is vervallen. Ik ben wat 3-views met de hand aan het kleuren, en het wel wat veel met ook nog groen. Zo groot is de auto nou ook weer niet. Witte verf is ook aangeschaft voor de backing, ik ga echt proberen het mooi te maken. Hugo
Ik hoor net dat ik geen afwasmiddel moet gebruiken, omdat dat silliconen achter kan laten en dan hecht de lak niet. Zijn Dreft en Dubro toevallig uitzonderingen, of is het nonsense? Graag advies, ik wil de kap niet bij voorbaat al vernaggelen. Dank, Hugo
Opschuren aan de binnenzijde met scotts brite ,daarna lauw water wassen met dreft of afwasmiddel ,goed drogen cq schoonblazen (mechanisch ) en plakken en spuiten maar evt na afplakken vingers verwijderen met remmenreiniger Suc6