Kan ik hier iets leuks van maken?

Discussie in 'Speedboten' gestart door EvanEerden, 25 okt 2012.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.069
    Locatie:
    Sneek
    Zo uit de doos is het een gebakje, waar zelfs de meest enthousiaste 'kids' na korte tijd de balen van hebben.

    Met een proportionele besturing van motor en roer is de speelwaarde veel groter en heb je er meer lol aan.

    Voor €60,00 kun je niet veel verwachten...

    Groeten, Jan.
     
  2. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Mijn kids zijn niet de kids die verwacht.
    Mijn oudste zoon vliegt ook met mijn heli.
    Hij durft er meer mee dan ikzelf, als ik de kids een out of the box
    bootje haal is de vraag na 5 min. papa papa kan hij ook sneller!!!!.

    De boot op de foto is inderdaad dezelfde als die van mij maar was niet meer zo mooi, na ik denk een maand of zo op de bodem van een vijver te hebben gelegen.

    Ik heb vandaag een setje aangeschaft wat volgens de bevriende verkoper,
    wel wat te snel is, maar de ESC kan uitgebreid ingesteld worden dus kan ik hem een beetje knijpen zodat de kids er kunnen wennen, en als dit rompje ooit vervangen gaat worden kan dit setje vol open.

    Hier wat specs.
    RUSH COMBO 3250. (Inrunner)
    Output current 50A Burst 260A max.
    Op 3S lipo moet hij 36000 rpm draaien.
    ESC met fan koeling en BEC.

    dit is even uit mijn hoofd de rest komt nog.


    hou jullie op de hoogte.

    greetz eddy.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.069
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddy,

    Een automotor in een boot is vaak geen gelukkige keuze, een automotor is bedoeld om aan een reductie te werken, voor een boot heb je koppel nodig, dat krijg je door een lange bouwvorm te nemen.

    Ik heb even gezocht, maar ik vind geen afmetingen van de motor, ook het 3,17 mm asje is wat 'piemelig' voor in een boot.

    De luchtgekoelde regelaar is in een boot niet de beste keus, in een afgesloten romp is de koele lucht op een gegeven moment opgewarmd en koelt niet zo best meer.

    Waterkoeling is wel te maken op dit soort regelaars, maar 50A kon wel eens aan de krappe kant zijn.

    De motor is een vierpool, dus misschien valt het mee...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2012
  4. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Het is inderdaad een auto motor maar de verkoper had een boot in de winkel staan die van hem zelf was en hier zat dezelfe motor en esc in.
    Omdat de esc uitgebreid ingesteld kan worden en dus ook het koppel,
    is de motor en esc wel geschikt als boot motor.
    Tevens weegt mijn romp haast niks en hoeft de motor ook minder mee te slepen.

    Voor de koeling van esc heb ik ook een oplossing.
    Aan de zijkant van de kap zitten 2 sleuven die nog iets groter kunnen,
    en deze sleuven zorgen ervoor dat de lucht in de romp continu word ververst en zo dus ook niet te warm kan worden.
    Tevens kan de fan eraf als de esc niet te warm wordt en dan word het plaatsen van een water koeling ook beter mogelijk.

    Ik heb ook nog steeds de vraag wat voor servo ik nodig ben voor het roer,
    Ik heb nog 1 liggen van 3 kg en 1 van 12 kg maar die van 3 lijkt mij te weinig en die van 12 kg is meteen weer veel te groot.
    Ik heb een klein roer gevonden met een blad lengte van 6 cm en de breete is 2 cm. is dit voldoende of moet het roer kleiner of groter??

    Hier laat ik het eerst maar even bij, ik kan nog wel even doorgaan maar dat heeft geen nut.

    greetz Eddy
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.069
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddy,

    Als roerservo is de 3Kg versie meer dan zat.
    Heb je een foto van (of link naar) dat roer?

    Zonder te weten over welke winkel het gaat en zonder wat foto's van de boot en de set-up, neem ik maar aan dat de winkelier weet waar hij het over heeft en dat z'n boot daadwerkelijk een aantal vaaruren gemaakt heeft.

    Wat betreft het knijpen van het vermogen van een regelaar (in een boot) staat er in de sectie elektronica een thread waarin dit ter sprake komt.
    Persoonlijk neem ik om de snelheid te verlagen liever een kleinere prop dan dat ik de regelaar instel op minder dan 100% vol gas, mijn ervaringen op dit gebied resulteerden altijd in een boot, die nog wekenlang naar gebraden elektronica stonk...

    Een speedboot moet waterdicht zijn!
    Op het forum zijn een aantal threads over dit item en de meeste mensen, die meenden dat ze luchtkoeling konden proberen in een elektroboot hebben een mooi pak waterschade gehad.
    Als je hard genoeg gaat, zal de boot altijd eens op z'n dak belanden...

    Kom maar op met je vragen, bijna alle fouten zijn hier op het forum al eens gemaakt, dus doe er je voordeel mee.

    Groeten, Jan.
     
  6. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Moi,

    De winkelier is een oude vriend van school en heeft de boot nu in de winkel gehangen omdat het weer minder word. de boot heeft de hele zomer veel op het water gezeten ik heb de boot ook zelf zien varen en dat gaat heel mooi.
    Ik hoop dat mijn boot nooit over de kop zal gaan het gaat immers niet zo hard. natuurlijk kan de boot met 40/50km/h ook over de kop gaan.
    Een kleinere prop kan natuurlijk ook, daar heb je gelijk aan.

    Voor wat betreft de sleuven in de kap deze zijn niet dusdanig groot dat hier veel water naar binnen komt onder het varen, de esc en ontvanger liggen voor deze sleuven en het water wat wel binnen komt zal niet snel naar voren lopen.

    Het gaat mij er ook om dat het lucht in de boot niet te warm word, en ik kan altijd nog de fan eraf halen en de esc water koeling geven.

    Als ik echt ga inbouwen plaats ik wel even wat foto,s van de romp.

    Greetz eddy
     
  7. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Ik las een stuk over schroefassen en hierin stond dat glijlagers minder
    weerstand bieden en eigenlijk net zo goed werken als kogellagers.
    maar wat is beter glij of toch die balletjes???.
    als glij lagers net zo goed zijn kan ik zelf wel een lange as maken van 40 cm. ik heb nog zat bronzen busjes liggen met een asgat van 4mm en alu buis van 10mm. en rvs staaf is niet moeilijk aan te komen, kan zelfs nog kiezen uit 8 verschilende soorten rvs ook.

    En nog even terug te komen op het roer, hier heb ik geen link van en hij is van plastic gemaakt. wel sterk spul maar is zeker niet sterk genoeg voor de snelheid die de boot gaat varen???.
    De servo is zelfs 5 kg en heeft ook nog metalen tandwieljes, dus die gaat het worden.:D:D

    Ben nu even bezig geweest met het servo plaatje voor het roer, ga hiervoor de orginele steuntjes gebruiken waar eerder de motoren op
    zaten. zit mooi in het hard van de romp helft, ik kom er nu pas achter
    dat mijn spiegel niet vlak is maar in een ronding loopt.:mad::mad:.
    Hoe kan ik dit het beste aanpakken?? jullie spiegels zijn allemaal mooi vlak!

    greetz eddy.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.069
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddy,

    Spatwater is ook niet waar je elektronica van stuk gaat, het is de bak water die binnen zal lopen als de boot op z'n dak gaat en daarvoor is 25 km/h al voldoende...

    In mijn wedstrijdboten gebruik ik zowel glijlagers als kogellagers, ook in combinatie.
    Glijlagers (PEEK of teflon) aan de propzijde en als steunlagers bij lange assen en een kogellager boven de waterlijn in de boot.

    Of kogellagers op het eindstuk en peek steunlagers in het midden en een koppelingsklok aan de motorzijde, waardoor een eindlager binnen vervalt.

    Bronzen lagerbussen moet je smeren en een schroefaskoker vol vet, ook al is het dun (vaseline of uierzalf) heeft veel te veel weerstand.
    Bronzen lagers in m'n speedboten smeer ik met olie, vóór elke(!) run.

    Als as gebruik ik verenstaal, RVS is over het algemeen te zacht en buigt te gemakkelijk.

    Wil je wat kopen, bekijk dan de links even in dit bericht: [169365] stare

    Als de spiegel een ronding heeft, moet je een vulplaatje maken, zodat het roer parallel staat met de hartlijn en de roeras vertikaal ten opzichte van de kiellijn.
    Hiermee kun je tot op zekere hoogte/snelheid wat sjoemelen, hoe harder je gaat, hoe nauwkeuriger het luistert.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    @evaneerden heeft u ook foto's van hoe de boot er nu uit ziet? ik ben erg benieuwd:)
     
  10. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Hallo daar,

    Ik ben nog niet verder gekomen dan schuren en ik ben alle onderdelen aan het verzamelen die ik denk te gaan gebruiken. Zoals een roer en motor,schroefas enz,enz. als je aan het begin het topic kijkt staan er foto,s van de boot. hij ziet er nu nog net zo uit.
    Als het spuiten kan beginnen zet ik foto,s in mijn album zodat iedereen het kan bekijken. zoals je mischien al hebt gelezen moet het een bootje voor mijn zoontjes worden die ook al gek zijn RC spul.
    Hij moet eruit komen te zien als het busje van THE A-TEAM.

    Greetz eddy.
     
  11. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    oke ik ben benieuwd! :D
     
  12. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Hallo allemaal,

    Ik ben even aan het werk geweest met de lucht gekoelde ESC en heb deze redelijk simpel omgebouwd naar waterkoeling.
    fan eraf en de koelribben goed ontvet daarna een rubber lapje er overheen geplakt en dit met siliconenkit waterdicht gemaakt.
    Om water door alle ribben te krijgen heb ik 2 gaten in tegenover gestelde richting door de ribben geboord, maar niet helemaal door alle ribben. De laatste rib heb ik niet doorgeboord zodat je een bakje krijgt, water kan nu langs alle ribben stromen zonder weerstand.

    ook even een foto gemaakt.

    [​IMG]

    voor de mensen die er naar vroegen dit zijn de afmetingen van de motor.
    36mm doorsnee 50mm lang en het is een 4 pool. ook deze motor krijgt nog waterkoeling daar ben ik nu mee bezig.
    boot zit nu in de plastic primer en moet nog weer opnieuw geschuurd worden want het is iets te grof geschuurd de eerste keer. foutje:(:(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.069
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddy,

    Mooi opgelost die waterkoeling!
    Als de boel waterdicht is en blijft is de koeling minstens zo effectief als een aluminium plaatje met waterkanalen erin geboord, zoals ik op mijn regelaars maak:

    [​IMG]

    Mocht het nodig zijn, dan maak ik een passende versie voor mijn 100A autoregelaar (die dezelfde afmetingen heeft als jouw 50A uitvoering, hoe dat nu weer kan...?).

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Hallo,

    hoe zet je de pijpjes vast?:confused: met lijm of zo.
    ziet er wel soliede uit.
    Mijn regelaar kan kortstondig 260A verwerken als ik
    het boekje moet geloven, mischien dat daarom de koeler
    even groot is als die van jou.
    Het is zelfs drukdicht, net over de 0,8 bar gaat de boel lekken
    maar zonder tegendruk is de boel 100% waterdicht.

    Motor heeft nu een huls gekregen van PVC met 2 O-ringen die de
    boel dicht houden, moet nu alleen nog 2 nippels draaien op de draaibank.
    Maar dat gaat wel lukken. Ik ben nu bezig om de maten over te nemen en zo een huls te draaien van alu. die dan definitief als motorkoeler gaat dienen.:D:D
     
  15. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    we zijn hier dol op foto's:p
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.069
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddy,

    De boringen in het 6 mm dikke alu-plaatje zijn Ø3,2 mm, de buisjes zijn Ø4 mm dunwandige aluminium buis, ik boor de 3,2mm gaten een centimeter diep op naar Ø 4 mm dan past het perfect en lijm ik de buisjes vast met Loctite (of epoxy, wat je maar bij de hand hebt).

    Die piekwaarden zijn sprookjes van de fabrikant van de Fets; maximaal gekoeld onder laboratorium omstandigheden zul je die waarden wellicht halen, maar in een boot, waar de belasting van de motor continue is en de koeling goed, maar niet optimaal (en dan zwijg ik nog over de koperbanen, die zulke stromen moeten kunnen verwerken...), gaat de regelaar 'poef' mocht je zulke hoge stromen er doorheen willen jassen.

    Groeten, Jan.
     
  17. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Ik was ook niet van plan om de ESC zo zwaar te belasten.
    Ik ben geregeld aan het lassen, Ik heb 1 keer een pers gelast met elekrtodes van 80 cm en een 1 cm dik hier stond toen 245 Ampere op.
    De elektrodes waren binnen 1:30 min helemaal op en de kabels waren 4 cm
    dik!!.
    Ik denk ook niet dat het bij een plofje blijft als er zo hoge stromen door de
    draadjes gaan.:rolleyes::rolleyes:

    Ook nog even weer een paar foto,s van de motor met tijdelijke koelmantel.

    Greetz eddy.
    Hou jullie op de hoogte.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Hallo allemaal

    Even weer een update hoe het nu staat met het bootje.
    ben nu aan het spuiten met brandweer rode verf.
    Eerste laag zit er op en het ziet er goed uit.
    Motor koeling is bijna klaar en ik ben nu bezig met de motorsteun.
    Zodra ik even tijd heb zet ik foto,s in mijn album.

    Greetz eddy.
     
  19. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Hallo,

    Het project staat even stil ivm drukte op het werk, ben te veel weg van huis
    om even verder te gaan. zodra het weer vordert geef ik jullie wel weer een update.

    Ik heb nog wel wat anders wat ik jullie kan meedelen.
    Ik wil graag een meeting organiseren in Winschoten ik heb een oproep geplaatst
    op het meeting gedeelte.
    Als er mensen zijn die hier wel zin in hebben hoor ik het graag.
    Info volgt nog.

    greetz eddy.
     
  20. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Moi!

    Ik heb even tijd voor het bootje gehad om hem te spuiten.
    Ik had hem eerst mat zwart gespoten maar deze verf dekte niet
    mooi, dus heb ik hem nu knalrood gemaakt.
    Ik weet nog niet hoe ik de kap ga maken maar hier kom ik wel uit,
    Als iemand nog ideen heeft dan hoor ik het graag.
    Hier even een foto van de boot.
    Mijn boys zijn in ieder geval heel blij met de kleur.

    [​IMG]

    Laat wel weer van me horen als er weer iets is veranderd.

    greetz eddy.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina