koeling 2

hier een foto hoe ik de waterkoeling gemaakt heb.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi, wist je ook dat je een foto bij je andere post kan zetten, je hoeft er dus geen nieuw topic voor aan te maken.
 
Hallo Tyco,

Een inlaat in het roer zou normaal gesproken goed moeten werken, tenzij je er enorm lange siliconenslangen aan hebt, die ook nog eens met een hoge boog vanaf het roer de boot in gaan, het houdt een keer op hoe hoog je de waterkolom omhoog kunt stuwen...

De inwendige weerstand van siliconenslang is door het ruwe oppervlak behoorlijk hoog, ik heb wel meegemaakt, dat een goedwerkende inlaat geen water tot aan de motor kreeg door deze weerstand...
In mijn boten wordt de grootste afstand overbrugd door aluminium buis (Ø4 mm dunwandig) en zitten er alleen bij de aansluitingen naar regelaar en motor stukken siliconenslang.

Ik zie, dat je pvc slang hebt gebruikt, da's goed, want die zijn véél gladder, nadeel is de noodzaak voor grotere lengtes, omdat de slang anders zal knikken in krappe bochten.

De hoge loop aan het roer is wat ik bedoel met onbedoeld extra weerstand in je koelsysteem maken; een haakse nippel op het roerblad lost dit op.

Persoonlijk vind ik de gekozen motor aan de kleine kant voor een romp van 75 cm; een 31 mm motor heeft maar een rotordiameter van hooguit 18 mm, dan heb je een lange bouwvorm nodig om het benodigde koppel te kunnen leveren.
De 2848 is maar (relatief) kort en zal behoorlijk hoge stromen trekken (30A+) zoals je al gemerkt hebt, kan een NiMH pakket dat maar met moeite leveren gedurende langere tijd (afhankelijk van de kwaliteit van het pakket natuurlijk...)

In een motor van dit formaat past een Ø36 mm motor met een canlengte van minstens 50 mm, zoiets, en dan op 3S:
3660SL 3180kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

Welke prop heb je er op de foto achter?

Groeten, Jan.
 
De kabels een heel stuk inkorten ( verlengde stukken eraf ) regelaar achter de moter leggen
Want behalve dat het vermogensverlies oplevert kunnen te lange accukabels je een regelaar kosten.
Zie
too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups
Contents


  • Problem
  • Solution
  • Rule of thumb
  • Capacitor type
  • Capacitor polarity!
  • How to add extra capacitors
  • Expert/manufacturer opinions, rules of thumb, installation
  • Explanation/theory
  • Measurements
  • DIY pictures
 
Hallo Tyco,

Een 42K gebruik ik zelf op mijn boten waar minstens een Ø36mm motor in zit...
Hoe lang kun je varen op de batterij die je gebruikt (een 3000mAh NiMH pack, toch)?

Volgens mij is de prop een maatje te groot voor de motor in je boot.

Groeten, Jan.
 
ik heb nu een lipo accu 3s 5000mah. en ik heb inmiddels een 36 mm prop besteld, en de voedingkabels ingekort.
Sakkerju!
Een 3900Kv motor op 3S met een 36mm prop (een Graupner 36K)?

Onder last is dat bijna 39000 toeren aan de prop.
Houdt er rekening mee, dat als de boot over een golfje springt en de motor éventjes voluit kan draaien, de prop ruim 40.000 toeren zal maken.
Als de boot dan weer het water raakt ben je één of beide bladen van je prop kwijt door de impact...
Ik zou óf meer propjes bestellen, óf een metalen prop kopen.

Ik zou sowieso méér verschillende maten props bestellen, zodat je klein kunt beginnen en pas na het maken van een testrun met een (te) kleine prop kunt vaststellen, dat er niks te warm wordt, in plaats van na twee minuten met een (te) grote prop naar je stilliggende en rokende boot staan te kijken...

Groeten, Jan.
 
De kabels een heel stuk inkorten ( verlengde stukken eraf ) regelaar achter de moter leggen

Lengte kabels tussen regelaar en motor maakt dacht ik niet veel uit, tussen de regelaar en de lipo echter wel!!
Btw. de prop lijkt me behoorlijk te groot .........en nou ben ik geen expert, en die zullen me zeker verbeteren als ik geen gelijk heb maar de motor die je daar hebt lijkt mij te klein voor dit type /afm. bootje?

gr. Arnold
 
Met twee i.p.v. drie cellen zal je toerental met factor 2/3 veranderen, wordt dan iets van 26000rpm.

Stroom zal met factor (2/3)² veranderen, gevraagd vermogen veranderd met factor (2/3³. Ervan uitgaande dat je boot bij lagere snelheid in dezelfde 'mode' zal blijven varen.

Het gaat om Kv en spanning, die bepalen het toerental. Een motor met Kv = 1000rpm/volt op één cel, of een motor met Kv = 1000rpm/volt op tien cellen maakt geen verschil aan de schroef, lood om oud ijzer. Uitgaande van eenzelfde motor met evenveel koper in de stator. In het tweede geval is de stroom factor 10 lager, minder verliezen in de kabels, of je kunt dunnere/lichtere kabels gebruiken.
 
Back
Top