Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. genesis

    genesis

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    52
    Ik vraag me echt af of ECHT de meerderheid bij de vergadering toegestemd heeft.
    Ook al was ik er niet bij ik heb mijn twijfels.
    En dan nog iemand die bij facebook een enquete hou mag ook niet omdat het telaat is. Trouwens ook al doe ik volgend jaar mee met de EK B en nog nooit eerder met de Efra wedstrijd heb meegedaan heb ik ook het recht om te stemmen en ik geloof dat de persoon weet over wie ik heb.
     
  2. genesis

    genesis

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    52
    Efra gaat handout banden doen.
    Nou ben benieuwd wanneer de nomac gaat doen.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.812
    Locatie:
    Sassenheim
    Mja....

    All proposals for 5.4 were withdrawn or didin’t find a seconder (Heiner’s proposal) and a simple discussion has been started to ask the floor: Do we want tire treatment YES or NO. When the floor should decide to race without tire treatment the only possibility to continue would be with a controlled tire, because we cannot guarantee 100% that we can discover tire treatment. Germany seconded this proposal and the voting was 12 in favour for NO treatment and 3 YES to treatment. So with a majority in favour to run clean tires the next subject was to find a simple ruling for a controlled tire. To keep it very simple for the first year the following was agreed:​


    Het lijkt mij dat een overgrote meerderheid er voor heeft gestemd, Nederland was er op tegen. Als alle landen ook daadwerkelijk namens hun rijders hebben gestemd wel een vraag want we hebben het idee dat niet alle landen zoals wij een mening van de rijders heeft gevraagd..
    Het is nog niet een kwestie van wanneer. Eerst moet er over gestemd worden, dan pas weet je of de NOMAC het gaat doen. En dan moet er achteraf op de ALV in januari/februari nog een goedkeuring komen dus mocht op de sectievergadering dit er door komen is er nog een kleine kans dat het later niet goedgekeurd wordt.
     
  4. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Waarom was Nederland tegen?
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.812
    Locatie:
    Sassenheim
    Omdat de meerderheid van de rijders die gereageerd hadden op de voorstellen er op tegen waren.
     
  6. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    En zoals een goed sectie is, is die er voor de rijders en hun wensen. zo goed als mogelijk.

    Dus..........toppie gedaan Roelof en Tjibbe !
     
  7. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Afgelopen woensdag is er op de Mach getest met een nieuwe motor/uitlaat combi.
    We hebben getest met de Novarossi N21-5T en een prototype uitlaat van Hipex.

    De eerste resultaten zijn zeer positief, het geluid niveau is vrijwel gelijk aan dat van de N21-3T met de Novarossi 9901 uitlaat. Maar de prestaties zijn vele malen beter, dit is weer 1/8 waardig.

    Vanuit de Mach gaan we er alles aan doen om dit voor 2013 mogelijk te maken.

    Om een impressie te geven van de prestaties, een kort filmpje:

    Low Noise Testing at Mach Heemstede - YouTube
     
  8. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Goeie zaak man, eindelijk weer vooruitgang.
    Dit ziet er al een stuk beter uit in vergelijk met de N21-3T,
    volgens mij de perfecte motor voor een clubkampioenschap.
     
  9. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Roy, het is dat het 5 uur was, anders was ik nog aan het rijden man!
    Ging echt niet verkeerd!
    bijna 102 als top, 15.1 als snelste rondetijd......
     
  10. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    In het kader van toen was geluk nog gewoon. Ik vond dit filmpje uit 1998 genomen op de MACH. Trouwens mooie kappen op de 1/8 :p:D

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.812
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb nog wel de nodige oude MACH filmpjes op mijn hdd staan...

    De N21-5T is echt geen verkeerde motor zoals ik al eerder had aangegeven:
    eerste-clubrace-amca-met-de-novarossi-n21-5t

    Zijn timings liggen in de buurt van de oudere populaire NovaMega EVO5 welke vandaag de daag in een soortgelijke configuratie en prestatie als de Novarossi Kangaroo over de toonbank gaat.

    Ik heb naar die Hipex gekeken en ik denk een idee gevonden te hebben hoe een universele conversie voor bestaande uitlaten te maken, ik ga daar nog wel eens in duiken. Vraag ik mij dan toch af wat er met het idee van de nademper is gebeurd....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Leuk om weer eens te zien!...

    Rob Kuijper, Stanley, Marco Sakko, eventjes nog Stefan Koenders... en nog een hoop bekende...
    @18:07, Richard Jacobs?, met Daan(tje)?
    @18:32, Roelof en Linda, en Paul Turk (oude klasgenoot)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    klopt, maar vorig jaar is bewust gekozen voor het minste geluid met de toenmalige verkrijgbare motoren/uitlaten. Er is toen wel getest met de 5T, maar inderdaad de blauwe kop volgens mij, en als die een stuk tammer is zoals je aangaf als de paarse versie, dan kan ik me voorstellen dat Mario toen voor de 3T gekozen heeft.
    Geluid is een lastige materie, en met zekerheid zeggen waar we op uit gingen komen kon niet.
    Nu hebben we meetresultaten van vorig jaar, en kunnen we daar weer verder mee aan de slag.

    Inmiddels is Hipex een uitlaat gaan ontwikkelen, die het echt een stuk beter doet dan de 3000 serie van 2008, en ook echt beter is dan een "nadempertje", ik durf dat te concluderen uit eigen ervaring.

    De uitlaat maakt gewoon het "echte" 1/8 geluid, alleen een stuk stiller!

    Het idee van de nademper was leuk, en het werkte, maar er waren teveel rijders die er, net als die 3000 serie, bedenkingen bij hadden. Ook was de afdichting het eigenlijk net niet, en moest je geregeld rubbertjes vervangen....
    Het idee blijft leuk, maar verschillende uitlaten hebben de stinger onder verschillende hoeken zitten, en dat maakte het lastig af te dichten.

    Ook is deze ontwikkeling natuurlijk een hele goeie, en kan de 1/8 weer een minder onzekere toekomst tegemoet zien, omdat we het geluid gewoon, met behoud van de prestaties, terug kunnen dringen!
     
  14. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Wat zou het effect zijn als we zo`n uitlaat op een niet 5T zouden zetten?
    Is het geluid dan ook veel minder?
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.812
    Locatie:
    Sassenheim
    De timingen van een N21-5T liggen ook weer niet ver weg van bv. de 35+ en consorten, je kunt kijken of de huidige topmotoren met deze uitlaat nog steeds laag genoeg herrie maken. Hoewel het concept van een standaard motor en uitlaat voor de clubraces een mooie opzet is geef je de aan de MACH verbonden serieuzere rijders de kans om hun wedstrijdmotoren in te lopen en te proberen. Om het geluiid op dergelijke trainingsdagen laag te houden kan je zeggen om maximaal 5 auto's op de baan te hebben wat tov. 10 al theoretisch 3dB scheelt.
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ja. :p

    Wilde we ook doen, had hem ook klaar liggen, maar we kwamen daar ff tijd voor tekort. We hadden 2 uitlaten en 2 bochten, hebben ook de uitlaat op de 3T geprobeerd, en de oude uitlaat (9901) op de 5T, ook nog de 5T krukas in de 3T, om een goed beeld te krijgen.
    Die 5T moest eerst ook nog inlopen, dus uiteindelijk was het snel alweer 5 uur. :(
    Ook moesten we natuurlijk af en toe koffie drinken. ;)

    Maar we zijn nog niet klaar, dus een snelle motor testen zit wel in de planning.
    De gedachte om je NK rijdende leden de kans op een motor inlopen te geven delen we ook, alleen krijg je wellicht weer verdeeldheid in de club, omdat andere dat dan weer niet mogen. Of wellicht iemand die denkt gewoon met een snelle motor te gaan rijden met de Hipex uitlaat, omdat NK rijders dat ook mogen..... (er is alweer een keer door iemand gereden met "herrie" spul :mad: )
     
  17. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Paarse kop is ook getest, stuk of 3 motoren opgereden. Er is toen gekozen voor de 3T omdat we dan zeker wisten dat we onder de grens kwamen.
    Tot op de dag van vandaag is nog steeds niet bekend wat de N12 en N21-3T op de gevel doen bij de bootjes.
    In mijn optiek zal je met de 5T zo ongeveer op de max. uitkomen,
    vorig jaar is ook met de Hipex getest (bestaat al een tijdje).
    De Hipex %t combo is dan ook een logisch vervolg voor 2013, gewoon proberen en kijken wat die doet bij de wet.

    Metingen van de milieudienst zal dit in de toekomst vertellen.

    De echt snelle motoren zullen naar mijn mening nooit meer kunnen, hoe graag de rijders het ook willen.
    Die zaten gewoon 15db boven de grens.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.812
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zag net op de NOMAC site dat voor de NOMAC klasse het voorstel was ingediend om met de Hipex/N21-5T combo te rijden...
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik heb ook ff gekeken, maar er staat toch echt iets anders, ik zie 2 voorstellen.
    één om de Nomac klasse met de Hipex uitlaat te laten gaan rijden, en één om met de N21-5T te gaan rijden in de Nomac. Een combinatie is mogelijk, maar alleen als beide voorstellen worden aangenomen.

    geluidsreductie lijkt me een goeie zaak, daar kan niemand het mee oneens zijn.
     
  20. Spillertwo

    Spillertwo

    Lid geworden:
    1 jul 2009
    Berichten:
    52
    Vindt het wel raar dat deze voorstellen dan enkel gedaan worden voor de Nomac. Wat maakt het voor verschil als één klasse met stille motoren en/of uitlaat gaat rijden en de klasse er na rijdt met volledig vrij materiaal.
    Daarmee gaat de geluidsproductie van een wedstrijd gewoon op en neer.

    Tevens merkwaardig dat dit dan ook niet een voorstel is voor de promo. Promo mag dus met snellere motoren rijden dan Nomac ?

    Persoonlijk kan ik nog leven met het voorstel qua uitlaat op voorwaarde dat het zeker is dat het weer niet de afstelling van de motor in gekke richtingen doet bewegen.
    Qua standaardmotor ben ik persoonlijk tegen want ik wil niet weer investeren in Novarossi motoren.
     

Deel Deze Pagina