Hpi trophy 4.6 truggy op 16% fuel?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door DRERC, 16 dec 2012.

  1. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Hallo,

    In de handleiding staat 20-25% maar zou 16% ook nog goed zijn??
    Mag ik dat daar ook op gebruiken of moet een 4.6 cc motor sowieso 20% hebben?

    Dat is wat ik gewoon even wou weten

    Mvg,

    Andreas
     
  2. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi

    Ik zou gebruiken wat er in de handleiding staat, staat er niet voor niks.
    16% kan wel maar zou gewoon 20% monstertruck brandstof gebruiken.
    de nitro zorgt ook voor de koeling van je motor en aangezien het vaak veel optrekken en remmen is krijgt de motor niet zo veel rijwind om te koelen dus is meer %nitro belangrijk.
    let wel op de temperatuur als je met koud weer gaat rijden, motor schaler zetten in minder brandstof dus ook minder smering.



    mvg Hans
     
  3. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Oke ik zou graag 2e hands van iemand overkopen maar die heeft altijd 16 procent gebruikt. Hoe kan ik dan overschakelen op 20% of op 25%? En 16% kan echt niet? is het gevaarlijk voor je motor ofwat?
     
  4. hugo356

    hugo356

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Het kan allebei, maar bij rtr motoren word vaak 20% of lager aangeraden, anders zou de motor te snel slijten... Als je van % veranderd moet je hem gewoon wat afstellen.
     
  5. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Dus 16% gaat?
     
  6. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    Het maakt niks uit of het een rtr of een niet rtr is.
    wat is volgens jou het verschil?

    mvg Hans
     
  7. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    Als je aan 20% kan komen gewoon op 20 rijden, er zit vaak ook nog wat extra oil bij.

    mvg hans
     
  8. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    maar daar geraak ik moeilijker aan daarmee
     
  9. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    tja dan is het niet anders.

    mvg Hans
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim

    Wie A zegt mag ook B zeggen, wat is de reden?

    Ik kan je namelijk wel zeggen dat het nitrogehalte niet alleen vermogen is maar ook op de ontstekingstiming van invloed is, meer nitro geeft een vroegere ontsteking. Juist motoren die voor 16% gemaakt zijn en voor de prestaties op 25% of meer gaan rijden. Het is niet het vermogen maar de vroegere ontsteking die de schadelijke factor is maar omdat men niet weet dat nitro een onstekingsverandering geeft geeft men een verkeerd beeld. De onsteking is weer terug te corrigeren met de zgn. headshims.
     
  11. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Oke allemaal goed maar is 16% schadelijk voor een 4.6 cc motortje?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, dat zeg ik (en hij ook) niet, meer nitro is schadelijk. Minder nitro zal een latere ontsteking geven wat zeker niet schadekuhj is maar wel afstelproblemen kan geven, overigens rijden er velen gewoon op 16%
     
  13. hugo356

    hugo356

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Roelof heeft zelf de reden al zeer duidelijk uitgelegd!;)
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim

    Zo makkelijk....

    Maar om het duidelijker te maken... de onsteking wordt gestart als de zuiger bijna bovenaan gekomen is en de ontbranding zet vertraagd door pas als de zuiger net voorbij het bovenste punt is, ga je dat vervroegen komt er veel druk op de drijfstang waardaar die sneller "moe" wordt en breekt.

    Beschouw het als iemamd duwen bij het schommelen, daar wacht je met de duw totdat de schommelaar net voorbij het dooie punt is en weer van je af gaat, dan kan je hem zonder veel moeite een zet te geven. Wil je hem terug duwen terwijl die nog op je af komt kost dat veel moeite of breek je je armen......
     
  15. ErikRC

    ErikRC Guest

    Gewoon op 20-25% rijden en daarop afstellen.
     
  16. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Gewoon 20% als ik dat vind toch
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor het prijsverschil tov. 16% hoef je het niet te laten en als de motor tot 25% gespecificeerd is moet je ook niet bang zijn dat het schadelijk is
     
  18. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Heb nog wat rond gezocht en er zijn toch echt nietveel zelfs geen shops dicht in de buurt die 20% verkopen enkel 25% of 16%
     
  19. snoezzle

    snoezzle

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    noord-antwerpen
    gewoon 25 procent nemen,heb met mijn 4.6 blokje bijna 30 liter kunnen lopen,stond op een hpi pulse en dat is het zelfde blokje als op de trophy truggy,is ook wat sneller dan op 16 procent:D
     
  20. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Is wel een pak duurder he
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015

Deel Deze Pagina