Project Thermiekplank: Plankie

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Wubbe, 20 jan 2012.

  1. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Ik wil wel een plankie overnemen. Wel zonder stof, als het effe kan.
     
  2. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Er vliegt er al een

    Sinan heeft zijn eerste plankie al vliegend. Met vario :)
    [​IMG]
    Meer info: supervario
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.682
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zijn er al vliegervaring bekend in de zin van of de praktijk in de buurt komt van het theoretisch uitgedachte model?

    Pffff.......ik bedoel gewoon......vliegt hij zoals hij bedoelt is? Het is nog steeds erg stil rond plankie.

    Justus
     
  4. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Het vliegt mooi strak en is heel compact om mee te nemen. Ik heb er een papieren envelop van één kalendervel gemaakt. Niemand kan raden dat er een complete vliegtuig in zit.

    De thermiekprestaties zijn wisselend. Soms is het een baksteen, soms wil ie maar niet naar beneden. Maar dat ligt niet aan het kistje maar aan de vlieger.
    Ik denk dat ik net niet de sweet spot van dit kistje kan vinden. De juiste stabiliteitsmarge bepalen vraagt om wat systematischere aanpak dan ik tot nu toe heb gedaan. Maar daar kan ik straks mijn vario voor gebruiken.

    Bij het overtrekken laat ie ineens zn neus zakken. Geen probleem als je hoog zit maar dichtbij de grond wel de snelheid er in houden.

    Ik vind ook moeilijk om de neusstand (snelheid) van de kist in te schatten als het wat hoger vliegt. Dat ligt waarschijnlijk deels aan mijn ogen maar het komt ook door de slanke vleugels in combinatie met het ontbreken van een lange staart.

    Verder maakt ie van die Boeing bochtjes (net als meeste andere plankjes). Tja, het kan ook aan de instellingen of aan de piloot liggen. Ik ben ook meer een nachtelijke knutselaar dan een ervaren vlieger. Het zal in de handen van een ervaren vlieger beter tot z'n recht komen.

    Er zit een motortje van 25g/80Watt in. In combinatie met 3s 1000mA accu kan ie met minder dan half gas gestart worden. Met vol gas klimt hij behoorlijk steil maar niet verticaal.

    Overigens is het geen moeilijk kistje om te vliegen. Het is best leuk om lekker aan te duiken en over het veld te scheren. Het is net zo wendbaar in te stellen als je maar wilt.

    Ik zou zeggen, maak die vleugeltjes af dan kunnen we een mooie Plankie festijn organiseren.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk om te lezen dat het ontwerp (vrijwel zeker) goed is. Het is dan wel niet mijn vleugelontwerp. Ik heb hem wel in de 'markt' gezet. :rolleyes:


    Een aantal vraagjes nav. jouw bericht:
    • Je kunt hem in een "papieren envelop van één kalendervel" kwijt. Dat lijkt erop te duiden dat jij de vleugel deelbaar hebt gemaakt. Maar hoe groot is zo'n kalendervel? A4, dan moet de vleugel wel in 4 stukken te delen zijn ...
    • "Soms is het een baksteen, soms wil ie maar niet naar beneden". Is hij in de baksteen-mode ook veel langzamer? Zit er speling op de servo's/roeren waardoor hij niet altijd met dezelfde (hoogte)roerstand vliegt? Is het altijd constant tijdens één hele vlucht, of wisselt het tijdens de vlucht?
    • "Bij het overtrekken laat ie ineens zn neus zakken" Dat is goed. Geen tipstall dus. Heb je dit wel eens doelbewust uitgeprobeerd (op veilige hooogte)? Heel rustig langzamer maken (zonder weer hoogte te winnen dus). Gebeurt de overtrek dan ook heel rustig, of ook heel abrupt? En echt nooit een tipstall?
    • Wat versta jij onder "van die Boeing bochtjes"?
    • Wat is het vliegklaar gewicht geworden?
    • Welke motor en welke prop heb jij erin zitten? Als ik jouw beschrijving zo lees krijg ik het gevoel dat een 2S 1200mAh lipo met een iets grotere prop (en passende motor) een goed alternatief zou zijn.
    Dirk.
     
  6. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Dirk,

    Het is een grote KLM kalender. Gewoon dubbelgevouwen met een flapje er aan en de randjes aan elkaar geniet. De vleugelhelften, het carboonstaafje en het rompje glijden er zo in.

    Wisselende karakteristieken komen voornamelijk door mijn slordigheid. Ik heb de zwaartepunt en de bijbehorende roerstanden nooit goed uitgezocht. Ik stop er drie verschillende accu's in die net iets anders wegen. En het helpt ook niet dat ik er elke keer weer een andere staart op zet, andere zender/ontvanger voor programmeer, etc. Maar het kan natuurlijk ook komen door de eenzaamheid. Misschien is hij af en toe een beetje depri als enige plankie, het is wel zo alleen op de wereld...:cry:

    Geen venijnige, plotselinge tipstall. Eerder dat de neus ineens zakt waardoor hij meteen snelheid oppikt. En dat gebeurt snel met de slanke vleugels en een beetje overgewicht. Soms onhandig tijdens het landen maar altijd beter dan een lelijke tipstall.

    'Boeing bochtjes' zijn van die ruime, comfortabele bochtjes. Niet echt bevorderlijk voor het centreerden van een bel maar de passagiers krijgen i.i.g. geen zenuwen van het scheefhangen.

    Het gewicht moet ik nog eens nameten. Het was rond 380 gram maar daarna heb ik hem een andere staart, een grotere ontvanger, een vario met toeters en bellen, en een grote verfbeurt gegeven. Het zal nu eerder 400 gram zijn. Maar het kan zeker veeeel lichter.

    Ik ben uitgegaan van een grappige motor/prop combinatie (Tahmazo) die ik al in huis had en een waardige bestemming zocht.
    [​IMG]
    [​IMG]
    25g (46g met spinner en bladen), 1150kv, 7x4.5 prop, 370g statisch stuwdruk, 3s, 7A. Er zouden andere bladen op kunnen voor een 2s oplossing maar voorlopig laat ik het zo. Voor een lichter gebouwd toestel zou een kleinere motor ruim voldoende zijn.

    Het ziet er in ieder geval heel strak uit. De kernen die je gesneden hebt zijn perfect waardoor het heel makkelijk is om er een hele mooie vleugel van te maken. Als ik het nog eens zou overdoen, zou ik er folie op plakken (geen glasvezel tape zoals eerder gesuggereerd, zonde bij zo'n profiel), roeren uitsneden, heel lichte servo's er in (er komen nauwelijks krachten op), minimale romp met een minimale aandrijving en vliegen maar. Er kan makkelijk 50 tot 100 gram vanaf en dan wordt het een heel andere kist.

    Ik ga straks voor een korte week met vakantie. Als ik terug ben zal ik hem nog eens wegen en wat foto's maken.
     
  7. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Verkeerde gewichtsopgave

    Ik moet even wat rechtzetten voordat ik mede-bouwers gek maak met mijn gewichtsopgave. Ik zat nl. 100 gram naast :oops:

    Nou, dat ie veeeeeeel lichter kan, kan wel eens tegenvallen.

    Die 380 gram van mij klopt helaas niet, ik had het verkeerd onthouden. Ik heb het net gewogen, Plankie weegt bij mij 490 gram.

    [​IMG]


    Het komt wel aardig overeen met het ooit voorspelde gewicht voor het bouwen. Dat is wel mooi...

     
  8. fireforx309

    fireforx309 Guest

    tel de vario + tekbuis mee en de horntjes plus aanstuurstangetjes en je zit er 100gr naast ;)

    is de accu een 1000 mah gebleven?
     
  9. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Alles is min of meer zo uitgevoerd als gepland. Enige wat niet in de opsomming voorkwam was de TE vario en die is in totaal 22gram.

    Uiteindelijk is de romp iets zwaarder geworden, er zit iets grotere ontvanger (FrSky voor telemetrie) en de vario in. Daarentegen zit er 50cm carbonbuis in ipv meter (min 16 gram) end en de afwerking met latex bleek nauwelijks iets te wegen (~min 10 gram).

    Het kan lichter gemaakt worden met:
    -20g bekleding van lamineerfolie of 50g/m2 glas i.p.v. 80g/m2 glas
    -10g wat simpelere romp (nu is het onnodig sterk)
    -15g kleinere motor met plastic spinner
    -35g 2s-850mAh accu i.p.v. 3s-1000mAh
    -10g kleinere servo's (9grams servo's zijn onnodig sterk)
    -25g geen vario en kleinere ontvanger
    --------
    -115

    115 gram besparing levert een kistje van 375 gram op. Dat is ruim 30% verschil met een heel ander vlieggedrag.
     
  10. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ************
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2013
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Plankie is helemaal niet ontworpen als hellingkist.
     
  12. fireforx309

    fireforx309 Guest

    omdat elke keer dezelfde saaie piet weer eens moppert...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2013
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Je valt in herhalingen...

    Ja dat weten we nu wel. Iedere kist is een aardig kistje om mee te nemen naar de alpen.
    Nuttige bijdrage weer :hammer:
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    een vervelende verassing ...

    Een "one message bouwverslag":

    Het door mij gesneden romp-schuimkerntje is netjes in vorm geschuurd, de aanzet van het kielvlak is erop gelijmd. Uitsparinkjes gemaakt voor de triplex spanten voor de vleugelbevestiging. Het ronde gat in de voorste is voor de inslagmoer.
    Alles wordt met bruine vepakkingstape afgeplakt, daarop hecht epoxy niet.
    [​IMG]

    Glasdoek en glaskous met epoxy eromheen, in de vacuümzak, gevolgd door een dagje geduld. En dan komt er dit uit.
    Je ziet de spantjes en inslagmoer zitten.
    [​IMG]

    Een beetje schuren, neusje afzagen, opening voor kielvlak vrij dremelen, opening onder de vleugel maken. Daarna een uurtje pulken met een spitsbektang en met perslucht de bruine tape losblazen, en dan heb je dit.
    [​IMG]

    Kijk kielvlak past netjes in de opening ...
    [​IMG]

    Net als iedereen hier: effe kijken hoe het geheel eruit komt te zien ...
    [​IMG]

    Het moet natuurlijk wel een leuk kleurtje krijgen ...
    De onderkant geel en de rolroertjes blauw.
    Kielvlak ook geel.
    [​IMG]

    De bovenkant blauw en de rolroertjes geel.
    [​IMG]

    Blauw rompje met geel kielvlak ziet er leuk uit.
    [​IMG]

    Effe kijken hoe het er nu met kleurtjes uitziet ...
    [​IMG]

    Servosnoertjes verlengen.
    Let op hoe. telkens 1 cm verder doorknippen, dan kun je zoals hier (snoer wordt in het schuim gekit) zonder krimpkous uit de voeten, en anders is 1 lang kousje voldoende (wordt de kabel niet zo dik).
    [​IMG]

    Servo-tjes afstellen (armpjes loodrecht).
    De oplettende kijker ziet de geleiderails en kogelomloopspindel voor mijn frees op de achtergrond liggen.
    [​IMG]

    De afwijkende kleur blauw is van het plamuren. panel-overgang en het sluiten van het kanaal waar de carbon buis in is gelegd.
    Rondom de servo-tjes wordt een klein beetje epoxy met glass-bubbles gespoten met een injectiespuit (zonder naald). Gewichtje erop met wat bruine verpakkingstape ertussen, en de volgende dag zit het perfect.
    [​IMG]

    Motorschot gemaakt en ingelijmd.
    [​IMG]

    Klaar om getest te worden.
    Hij is bespannen met dat lamineerfolie. Daar ben ik niet onverdeeld gelukkig mee, de hechting vind ik matig, krimpen doet het nauwelijks, corrigeren is er niet bij.
    [​IMG]

    Vol verwachting klopt mijn hart ....
    [​IMG]

    En dat is op een complete deceptie uitgelopen.
    ZW-punt mbv. 3 programma's berekend: 62 mm ±0,5 mm de roertjes moesten 1,5 mm omhoog getrimd staan.

    Rennen ... draagt niet.
    Nog een keer rennen, meer snelheid, draagt nog steeds niet.
    Nog een keer, en dan maar een zwaai voor nog meer snelheid (god zegene de greep [niet]) .
    In een korte felle boog naar beneden.
    @#$%^@!!! motorspant los. GRRRR
    Nou, dan geen motorvlucht, maar wel verder testen.

    ZW-punt 10mm naar achteren (dat is veel voor zo'n vliegend vleugeltje, zeker zo'n kleintje). Opnieuw testen. Het begint te dragen. Nog 5 mm naar achteren en een beetje extra up trimmen.

    Zowaar het draagt een beetje. Maar hij breekt uit naar rechts.
    Dat had ik verwacht, want de vleugel leek een beetje getordeerd, maar dat is met die lamineerfolie niet meer te corrigeren. Het bleek teveel om weg te trimmen.

    Conclusie-1:
    Die lamineerfolie is geen spul waarmee je een vleugel (goed) kunt bekleden. Het krimpt te weinig, en je vleugel trekt krom, en dat kun je niet meer corrigeren.
    Ergo: de huidige vleugel is onbruikbaar. Tzt. maak ik wel een nieuwe (met glas bekleed. Maar aangezien dit even tussendoor was omdat ik op spullen voor mijn frees zat te wachten (en die zijn ondertussen binnen) zal die 2e vleugel wel even op zich laten wachten.

    Conclusie-2:
    Ik twijfel zeer over de berekende waarden van het ZW-punt. De drie programma's (Nurflügel, FLZ-Vortex, XFLR5) waren het zeer met elkaar eens. maar zaten er ook heftig naast. Of lag dat aan de 'kromme' vleugel en roertjes.... Dat zullen we na vleugel-2 pas weten.

    Dirk.
     
  15. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Hmm balen Dirk.
    Ik vond jouw Plankie er best mooi uitzien toen ik deze op de club zag.
    Als ik het goed begrijp moet het CG dus 15 mm verder naar achteren dan aanvankelijk voorzien?
    Ik hoop dat je het project tzt toch nog naar tevredenheid kan afronden.

    Look on the bright side: je tuin ligt er iig mooi bij :bye:

    Groetjes, Maarten :D:D
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Inderdaad.
    Dat vond ik ook, en zelfs de huisbaas ...
    Dat zou je in eerste instantie wel denken, maar papahotel heeft hem wel vliegend en is zonder nauwkeurig invliegen redelijk tevreden. Plankie heeft dus potentieel.
    Het verschil is (waarschijnlijk) mijn onnauwkeurige vleugel (agv. de bespanning denk ik).
    Dat doe ik (doen we) bijna dagelijks. :)
     
  17. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is inderdaad balen maar misschien is het nog te redden. Ik heb ook een moeilijke start gehad met Plankie maar eenmaal ingesteld vliegt'ie als een zonnetje.

    Het komt er op neer dat de neutrale stand van de profielen niet genoeg positieve moment opleveren. Alle roeren moeten een paar mm omhoog zodat er meer flex in zit. Dan heb je pas een goede beginconfiguratie om het verder te trimmen.

    Je rompje en de gehele afwerking ziet er schitterend uit.

    Groet, Sinan
     
  18. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    @Dirk mooi dat je het voorgedaan hebt met de romp. Het idee van de staart in de romp ga ik overnemen!
    Ik moet nog beginnen met de vleugel, maar dat moet ik dus niet met die lamineerfolie doen?
    In de vacuümzak? :help:
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Dat klopt. Ik heb gelezen dat deze profielen (de .DAT-files) in speed-stand zijn gedefinieerd. De roertjes moeten zo'n 2,5 gr omhoog voor de cruise-vlucht. Zo had ik het ook afgesteld. Maar bij het invliegen bleek dat volstrekt onvoldoende. Ik had bijna de hele trimweg nodig. 5 graden extra, bovenop die al ingestelde 2-3 graden.
    Danke for die blume ... ;-)
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
     

Deel Deze Pagina