Vaarfilmpjes in eerste post. Niet spannend, maar je ziet het niet vaak

Discussie in 'Speedboten' gestart door brutus, 31 jan 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb met iedere zoekterm die ik kon verzinnen, nog steeds nooit een video op YouTube kunnen vinden van een lopende Fuji Seahorse aanhangmotor.

    Dus heb ik er zelf maar eentje gemaakt.

    Mischien niet heel erg byzonder, maar toch, deze motor heeft 40 jaar ergens op een zolder gelegen....

    Engine and watercooling system test Fuji.AVI - YouTube

    EDIT: alle latere filmpjes editten we er hier bij in als "verzamelbak"

    first run Fuji outboard.AVI - YouTube Ging nog niet helemaal zoals gehoopt

    Fuji outboard, fourth in-water run.AVI - YouTube Hier begint er al snelheid in te komen (vanaf plm 1:50) maar nog niet wereldschokkend

    Laatste filmpje, met originele schroef, betere brandstof, en de motor ongeveer 1 cm lager:
    New fuel, original prop, lowered motor - YouTube


    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2013
  2. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    moet je wel de waterdichtheid nazien Bert ;)
    in 't filmpje zie je bij de tank duidelijk wat water klotsen :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
    of wil je er een onderzeeër van maken? :p:p

    motortje maakt een mooi geluid, ben benieuwd naar de proefvaart :thumbsup:
     
  3. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Drachten
    Leuk.
    Lekker in de badkuip. Vraag mij wel af hoe het daarna ruikt in je badkamer.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ Hoogvlieger:

    De boot IS waterdicht.... daarom klotst het ook in de kuip van de aanhangmotor, en niet in de boot.
    Wat nog wel moet is een paar zelflozers in die motorkuip maken. One thing at a time....

    @ ked

    Haha, na zo'n run moet toch effe een kwartiertje alle ramen en deuren tegen elkaar open, en ik moet binnenkort toch maar even die vette rand uit het bad poetsen (Ik gebruik normaal voor mezelf de douche, niet het bad).
    De oren tuiten je na zo'n run, want er zit eigenlijk niet echt een dempertje op.
    Toch valt het geluid nog mee als je kijkt naar het "dempertje" want hij knettert van ongeveer 3 cm afstand recht op het water oppervlak, en dat geeft mee, weerkaatst niet echt.
    Het is een beetje een apart geluid, heel anders als welk ander motortje wat ik tot nog toe gehad heb, een combinatie tussen rauw knetteren en gorgelen...

    Het ding loopt overigens opvallend soepel en trillingsvrij, en ik hoor eigenlijk ook geen mechanische geluiden (tandwielen in de staart)

    Groet, Bert
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dát is nou een mooi BB-motortje zeg!
    Ik ben benieuwd hoe dat performt op open water... Jammer dat het nog zo hard waait, voor de rest is het heerlijk buiten nu.
     
  6. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Ziet er goed uit Bert, en zo valt het geluid volgens mij nog wel mee..
    ben ook benieuwd wat deze motor doet met die airboat romp.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, ik verwacht er weinig van: naar huidige begrippen komt er erg weinig vermogen uit (1/4 PK uit 2.5 cc) en qua toerental is het ook geen "Leistungswunder"... Max 14000 zegt men. Ik moet het nog zien....

    Wat ik wel weet: het schroefje is een custom made 38 mm schroef met 56 mm spoed, en dat zou dus hééél theoretisch goed moeten zijn voor 45 km/u theoretisch, dus wie weet wel 25 km/u in het echie. Het is echter geen speedschroef, het heeft meer van een heel ouderwetse werkschroef (Bladen hebben een mickey-mouse-oren vorm).
    Maar dan moet
    a) die motor nog steeds zijn volle vermogen willen bereiken
    b) de boel heel blijven, en
    c) het gewicht van de boot zonder ballast is 1900 gram, en waarschijnlijk ligt ze "droog" veel te ver achterover om goed vaart te maken.

    Dan is ook de romp nog een semi-tunnel, dus ook eerst afwachten of eenmaal varend die schroef niet opeens in lucht draait, want daar is het niet op ontworpen.

    Maar daar gaat het niet om....

    "Het heeft wat".... zo'n ouwe brandstofmotor, en een BB motor die er ook herkenbaar uitziet als BB motor, is gewoon een verademing....

    En het prutsen met zulk oud spul, is gewoon LEUK :D :D

    Groet, Bert
     
  8. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Zonodig kan ik wel 'n échte speed/hydro-prop passend maken.

    Octura X438 zit in dezelfde 'klasse' , en is voor 'n 3/16"-4,76mm propas.

    Daar kan 'n pasbus met of zonder schroefdraad in.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kon nog wel eens tegenvallen, "ouwe techneut" ( :) ) Want het is een alles behalve standaard prop-opname.

    De as is 4.0 mm, en de prop-bevestiging is met een breekpen. Diameter van die breekpen moet ik nog effe opmeten, maar het lijkt 1.5 mm te zijn.
    Naaflengte van de prop lijkt 7.3 mm te zijn en de hoogte van de breekpen is kritisch (als die verkeerd zit word de stuwkracht overgebracht via de tandkuilen van de haakse tandwielen en dan loopt dat in elkaar; die tandwielen zijn onmogelijk nieuw te krijgen, die zou ik custom moeten laten frezen.... €€€€€€€€).

    Maar ik heb nog niet het flauwste benul hoeveel snelheid die romp ZOU kunnen ontwikkelen met dit vermogen, want daar moet denk ik de spoed van de prop weer op aangepast worden, toch?

    Eerst maar eens de motor testen en leren kennen met deze romp, en daarna een fatsoenlijk rompje bouwen voor dit ding, en dan pas eens om een geoptimaliseerde schroef gaan denk ik....

    Maar ik ben zeer zeker dankbaar voor het aanbod!

    Groet, Bert
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, het is gelukt om er mee te varen....

    Dat was dus een behoorlijke anti-climax....
    De romp wilde van geen kanten zelfs maar in de buurt van planeren, dus er komt geen gang in, dus de motor komt niet op toeren....

    Ik had begrepen dat dit soort boten het zwaartepunt op ongeveer 30% vanaf de achterkant moest hebben, maar dat blijkt voor deze romp niet op te gaan. Zelfs met de motor helemaal naar beneden getrimd hing het ding nog in een hoek van 25-30 graden achterover door het water te ploegen.

    Hierdoor heeft de motor nogal de neiging af te slaan, en ik denk dat de langste run zo'n 30 a 40 seconden is geweest.
    Dus eerst maar eens een grote klont ballast voorin :D

    Maar: ik kon wel zien dat de waterkoeling zelfs nog beter op gang komt dan in de badkuip, en de motor lijkt toch inderdaad, de momenten dát hij wat op toeren komt, beduidend beter te lopen.

    Ik ga eerst terug naar de originele schroef, die een stuk minder spoed heeft, en waarschijnlijk de motor minder afremt bij lage snelheden.
    Wel vervelend i.v.m. de breekpin (kun je slecht hergebruiken, en ik heb geen reserve), maar helaas....

    Doordat de motor steeds afsloeg, en ik in mijn eentje was, helaas geen filmpje....

    Groet, Bert

    EDIT: ik heb een kleine 600 gram lood voorin geplakt, en de boot eens van een afstandje de vijver ingesmeten (zonder draaiende motor...., en dat zag er al stukken beter uit....
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2013
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is het vaarbeeld (met dank aan Robert-10 voor het hanteren van de camera, en het "vinden" van de vaarplek):

    De eerste run was de motor nog horizontaal getrimd, en wilde de boot niet lekker in plané komen
    Ook het mengsel nog niet optimaal.

    http://youtu.be/heP2ON4OPcc

    De laatste (gefimde) run, waarbij er al wat snelheid in begon te komen

    Fuji outboard, fourth in-water run.AVI - YouTube

    Na deze nog twee runs gevaren waarbij de snelheid steeds beter werd (helaas niet gefilmd) en door de hogere snelheid duidelijk werd dat de motor iets te hoog hangt, en de schroef mogelijk voor deze boot nét iets te zwaar is.
    Rustig verder experimenteren.
    De boot is ook nog erg ruw en eigenlijk veel te zwaar (2.5 kilo voor een mager 2.5 cc motortje)

    Maar het is gewoon uitermate "charmant", zo'n stok-oud motortje wat zijn uiterste best staat te doen (terwijl zijn baasje weet nog niet helemaal hoe het moet...).
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2013
  12. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    1,5mm veer-stiftjes heb ik liggen , PM je adres maar.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ HendricX: Wat voor veer stiftjes bedoel je? Die gerolde verenstalen pennetjes?

    Volgens de manual mag je als breekpen niks anders gebruiken dan koperdraad.

    Dus ik ga morgen even naar de electroboer hier voor wat massief koperdraad, dat zou moeten werken. Ik zag dat er momenteel een klein spijkertje in zit en dat vertrouw ik eigenlijk niet....

    In tussentijd je advies op joeptjoep bekeken. Thanks. Kan ik wel wat mee
    Is 3% castor voldoende denk je?
    Ik zat zelf te denken om gewoon 16% autootjes brandstof (bevat meestal iets van 12% olie) aan te vullen tot 20% olie, door er castor bij te gooien. Dan zou ik dus 12% synt en 8% Castor hebben. Zou ook goed moeten willen, toch?

    De staart lijkt bij deze motor ongesmeerd, de manual zegt er ook niks over, maar dat komt me heel vreemd over (stalen assen in bronzen bussen), dus ik heb de staart afgevuld met gewone synthetische olie (Carbulin, wat ook in de brandstof zit). Gaat goed, hij raakt heel langzaam wat olie kwijt, maar da's een teken dat de boel gesmeerd word. De olie geeft gek genoeg, absoluut geen vlekken op het water.

    Ook eerst maar eens de originele schroef gemonteerd, die heeft iets minder spoed en iets meer blad oppervlak, daarmee zou de motor waarschijnlijk iets beter in het "vermogensgebied" moeten draaien (beetje groot woord, bij wel 1/4 pk :D ) en de boot iets makkelijker naar planee moeten accelereren.

    We zien het wel. Don't worry ik zal voorzichtig zijn met deze motor, ik weet dat het verzamelaars objecten zijn. Maar niets zo triest als een motor die niet mag doen waar hij voor gemaakt is.... (en ik heb er nog twee :p )

    Groet, Bert
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Valt me helemaal niet tegen van zo'n motortje. Klein beetje finetuning en dat vliegt over het water. (Ik zou beslist een ander rompje in elkaar zetten, ik geloof dat RBC Kits tegenwoordig ook al enkele VO52's in het assortiment heeft. Een halve kilo minder kan wel 's een behoorlijk verschil maken.)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep, ik heb al een tekening van een hydro die ongeveer 55 cm (inc motor) lang en 22 cm breed zou moeten worden, en plm 1.5 kilo.
    Klinkt erg licht, maar de tekening is specifiek voor de Fuji outboards getekend. De bootjes uit die 152VO klasse, kweenie, is gewoon mijn smaak niet zo....

    Het bouwen zal niet het grootste probleem zijn (al is het wel lang geleden dat ik dat voor het laatst deed), maar ik zie alleen als een huis op tegen het uitwerken van de spanten.... :(
    Heb al effe geïnformeerd bij Robo, maar het inscannen van de tekening en uit laten frezen valt voorlopig even buiten het hobby budget: dat heb ik opgemaakt aan deze motoren :)

    Maar ik denk dat dat bootje met deze motor behoorlijk hard zou moeten willen.

    Groet, Bert
     
  16. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    194
    Locatie:
    langezwaag
    Hoi,

    als je spanten nodig hebt dan kan ik die wel voor je frezen.
    Hoef je alleen nog maar te zien dat je de tekening gescand krijgt.

    Gr.Ingo
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hey Ingo,

    Graag! maar hoe scan ik dat in? Is nogal vreemd formaat tekening. Ik bedoel: waar hebben ze zulke grote scanners? Ik heb niet eens een A-4 formaat scanner....

    Groet, Bert
     
  18. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Bert,

    per onderdeel zou dat vast wel gaan, en scannen... kom maar op.

    mvg Robert
     
  19. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    194
    Locatie:
    langezwaag
    Zat net te denken aan een drukkerij of een of andere copy toestand, maar de oplossing dient zich al aan. Dit gaat helemaal goedkomen.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan kom ik binnenkort effe bij je langs Robert, om de boel te scannen. Zeg maar wanneer het uitkomt.

    En dan daarna door naar Ingo.... Frezen....Moet neem ik aan zelf materiaal meebrengen? Welk materiaal kan je Frees het beste aan?

    Ben vanmiddag nog even aan het testen geweest met de originele schroef....:schrik:

    Nu had ik ook wel 300 gram gewicht uit de neus gehaald, maar desalniettemin, de boot ging nu toch héél wat rapper uit de startblokken.
    Helaas twee problemen: ten eerste bleek de vijver waar ik bezig was vol met gras te zitten (wilde niet Robert zijn buren pesten door twee dagen achter elkaar herrie te gaan schoppen), maar nu, door de hogere snelheid komt de lucht tot achterin de tunnel, dus binnen 5 meter hapte de schroef lucht.
    De motor moet lager, en niet een klein beetje ook zo te zien. En dan heeft deze motor opeens ruim vermogen voor een leuk "spelebootje" (het zal nóóit een racer worden, maar dat hoeft ook niet).

    In elk geval, met de originele schroef heeft dze motor opeens véél meer in de melk te brokkelen.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina