Nog meer ouwe meuk en vettigheid

Discussie in 'Speedboten' gestart door brutus, 10 feb 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Dit wilde ik jullie niet onthouden: Ik heb géén idee hoe oud deze motor is, maar hij moet minstens 30 jaar oud zijn, waarschijnlijk ouder.
    Ik heb hem gekocht als "waarschijnlijk nooit gestart" en op het oog ziet de boel er ook zo uit. Helaas, heeft hij gezien een paar kleine indicators (kleurverschil op de zuiger ter hoogte van de uitlaatpoort in BDP, sporen van koelwater in de wand van het uitlaat kanaal geëtst, dat soort dingen) hoogstwaarschijnlijk wel even gelopen. Een andere indicator was dat toen ik de gloeiplug aansloot, deze naar WD40 begon te ruiken, een teken dat men de motor ontdaan heeft van wonderolie restanten.

    Hoe dan ook, als hij al gelopen heeft, dan heel weinig en ik ben er wel tamelijk zeker van dat hij nooit achter een boot heeft gehangen.

    Eerst maar een blik rondom:
    [​IMG]



    [​IMG]

    De motor wordt gestart met een touwtje om het vliegwiel. Ik heb het geprobeerd, maar ik ben bang de motor achter de boot vandaan te trekken, zo hoog is de compressie:schrik: Verbazend gewoon, dit verwacht je eerder bij een moderne ABC....
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dit is het motortje zonder de kap (helaas kun je de motor niet gebruiken zonder kap: de brandstofslang en gaskabel zitten aan de kap bevestigd)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het aandrijfagregaatje vrij van de lower unit. Vrij duidelijk te zien, dat dit een uniek, voor deze toepassing ontworpen motor is, en niet een aangepast vlieguig of bootmotortje. Uiteraard zijn lagerhuis, krukas en mogelijk drijfstang vermoedelijk wel standaard onderdelen, maar al het andere, inclusief de zuiger die zijn kam overdwars heeft, zijn speciale onderdelen die je in geen enkel ander motortje aantreft.
    [​IMG]
    Hier is duidelijk de tandwielkast onder de motor te zien, de uitlaat poort, en de koelwaterafvoer (het kleine gaatje vlak boven de uitlaatpoort), die net als bij 1:1 outboards via dezelfde opening in de staart naar buiten geleid wordt als de uitlaatgassen
    [​IMG]
    Een "exploded view", geeft een overzicht hoe het ongeveer in elkaar steekt. Het stelboutje op de lower unit is een afstelschroef voor de hoeveelheid koelwater. Men had toen al in de gaten dat je een motor ook teveel kunt koelen....
    [​IMG]
    Andere overzichtsfoto. Mooi te zien zijn de dubbele schacht in de staart (een voor de aandrijving, een voor de uitlaatgassen/koelwater). De tandwielkast in het agregaatje ligt hier open, en opvallend is dat de overbrenging van deze tandwielkast niet 1:1 is, maar 15:13 (een versnelling i.p.v. vertraging dus). Vermoedelijk is dat, om te voorkomen dat de verbrandingsklappen steeds op de zelfde tanden onderin de haakse overbrenging terecht komen. Onderin bij de haakse overbrenging is het weer een vertraging waarvan ik de ratio niet heb kunnen vaststellen, maar vermoedelijk 1:2 is. De totale overbrenging lijkt ongeveer 1.7 a 1.8:1 te bedragen. Ik heb het vermoeden dat de lower unit gesmeerd zou moeten worden door lekolie uit de motor.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Het zuigertje en de verbrandingskamer zijn brandschoon en lijken nog nooit brandstof gezien te hebben. Helaas vertelt de zijkant van de zuiger en de binnenkant van de staart een ander verhaal
    [​IMG] [​IMG]

    Maar al met al héél indrukwekkend dat men dit 40 jaar geleden (of zo) al kon maken, en het is een ontwerp waar overduidelijk toch over nagedacht is, al is het uiteraard volledig in overeenstemming met de stand van techniek van toen. Ik vraag mij serieus af, hoe dit er uit gezien had als de productie van dit soort motoren (en dus de ontwikkeling) niet tot stilstand gekomen was.....
    Want hier kan geen enkele moderne flex-as outboard tegenop qua aaibaarheidsfactor....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Waar krijgen ze die spullen vandaan :turn-l:, zeg ? , ha ha
    mooi geknutsel bij die koud.

    groetjes Uwe en suc6
     
  3. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Het water hier is nog vloeibaar Bert..... hint hint hahahaha

    ziet er mooi uit hoor, is hoogte aan de spiegel gelijk aan die andere motor??
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Spiegelhoogte LIJKT gelijk, maar is lastig te zeggen zonder de andere motor los te schroeven. Bijde staarten zijn compleet andere gietstukken, de schroefdiameters zijn anders, maar ook de hoogte van de schroef onder de trimplaat is anders

    Helaas kan ik vanwege de andere gas aansturing niet "effe" de motoren uitwisselen. Anders was dat natuurlijk al rap gedaan he?

    Hij heeft vanmiddag héél effe gelopen in de emmer, maar dat was net als met de vorige, één groot waterballet en geen zichtbare koelwaterstroom, dus dat risico neem ik niet....

    Maar als er nog iemand een oude airbootromp heeft liggen.... whahahaha

    Groet, Bert
     
  5. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Bij gebruik van de touw-trekstarter , de plug iets losdraaien ,

    en indien 't loopt weer vastzetten.

    Passende conus om bv 'n Sullivan OBstarter te kunnen gebruiken , is zo gemaakt.

    Hoeveel hoogte heb je binnen de kap ?

    Ik zit met ombouwen met 'n moderne OB-Powerhead (CMB/NovaRossi) in m'n hoofd ... :)

    L I N K
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoogte van de kap is het probleem niet voor een startconus, meer het feit dat dat deksel ook in opengeklapte positie een beetje in de weg zit.

    met een beetje klootviolen krijg je hem echter ook met een electrostarter wel aan de praat, desnoods met een snaartje (waar een touwtje gewikkeld kan, kan een V-riempie ook lopen :D )

    Het heeft dan ook al even gelopen in een emmer, maar dat word zo'n waterballet (en koeling komt slecht op gang).

    Wat bedoel je met ombouwen? wil je zo'n NovaRossi op een Fuji staartstuk zetten? zal niet erg lang goed gaan ben ik bang....

    Groet, Bert
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het eerste begin is gemaakt, met dank aan Ingoo voor het frezen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het komt mij een beetje "uit proporties" over, maar et bootje is toch echt voor deze motor specifiek hertekend, en de ontwerper beweert dat het zo gevaren heeft en goed liep.

    Ik heb zelf het gevoel, dat stilliggend de romp ternauwernood voldoende drijfvermogen zal hebben om de motor droog te houden....

    We gaan het zien; dit is een eerste, voorlopige proefmodel uit Balsa om te kijken of de tekening klopt. Ingoo heeft al een hoop kleine details aan de spanten recht moeten trekken voor het frezen, en dat doet het ergste vermoeden.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.991
    Locatie:
    Rottevalle
    effe abotje

    Gisteren het motortje life bewonderd en ik vind het een klein kunstwerkje.
     
  9. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    194
    Locatie:
    langezwaag
    Hij is al bijna klaar zie ik. Plankjes erop en morgen varen:)
     
  10. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    hallo,

    dat ziet er erg mooi uit voor zijn leeftijd:p:p.
    als hij loopt even een filmpje op you weet wel.
    ik ben zeer benieuwd.

    greetz eddy.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zal nog wel even duren denk ik....

    Het bootje zelf is niet zo moeilijk te bouwen, maar ik moet wel weer even wat technieken, zoals het impregneren van het hout, weer boven water halen....

    Is al heel lang geleden dat ik iets op spanten gebouwd heb..... En daar zat nooit een speedbootje bij, dus uitzoeken waar het wel, en waar het niet sterk moet zijn kost ook nog wat processortijd....

    Groet, Bert
     
  12. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ziet er erg leuk uit zeg.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De voorlopige voortgang om een bootje te "bouwen" voor de FW17RC:

    Het klassieke Hydrootje is het niet geworden: Ik heb er domweg de tijd niet voor, en de "hobbyruimte" (woonkamer dus) word ook niet beter van een heftig bouwproject....

    Dus een oud polyester rompje, via Marktplaats op de kop getikt, en daar eens flink de zaag in gezet: 15 cm van de achterkant weggehaald i.v.m. ongeschikte spiegel voor een outboard, en nu ik toch bezig was en twee schroefas gaten dicht moest maken, gelijk maar de makkelijkste weg genomen den de romp vlak voor de asgaten afgekort. Bij toeval is het bootje nu een mooie 60 cm zonder motor, ongeveer de juiste maat voor de motor.

    8 mm multiplex spiegel er in gepast, 2.5 mm bovendek, en voor het gemakkelijke afwerken, de motorbaai uit balsa op het oog er in gepast.

    Voor degenen die het er scheef uit vinden zien: dat klopt, het bovendek van het bootje bleek ongeveer 0.5 cm uit het midden opgelijmd te zijn (het bb gangboord is 1 cm breder dan het sb gangboord) en ik heb zo goed en zo kwaad mogelijk de boel zo uitgericht dat de motor in elk geval in het midden komt te hangen.

    Aangezien ik voor dit project weinig tijd en nog minder geduld heb, is de boel met Bison Bruislijm in elkaar geplakt, en brandstof en waterbestendig gemaakt met "PolyMax Crystal", een ontzettend taaie, sterke kit die een redelijk gladde en dichte "coating" oplevert. Wel een geklieder, je moet het er op smeren zoals je boter op je broodje smeert....

    Zo ver de stand van zaken:

    [​IMG] [​IMG]

    Morgen een servo-plankje er in, de stuur en gaskabel aanleggen en kijken of ik een beetje een veilig deksel kan construeren, en dan zou het rond het weekend moeten kunnen varen....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Ben benieuwd wat dat motortje doet,
    vergeet die camera niet, Bert
    en suc6,
    groetjes, Uwe
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helaas, gaat het dit verlof niet meer wat worden ben ik bang: andere zaken hebben prioriteit, en ik moet nog teveel dingen bij elkaar scharrelen, zoals ontvangeraccu, spanningsregelaar, schakelaar en brandstoftank (het mag weer eens niks kosten he?)

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina