Hallo, Ik heb een probleempje met mijn benzine motor.Ik heb deze laten draaien op een testbank en zo afgesteld.Nu heb ik deze ingebouwd in mn yak54 en terug thuis (kort) proefgedraaid zonder probleem.Eens aangekomen voor de testvlucht op onze club ,heb ik ng eens een testritje over het veld gemaakt.De motor startte goed en liep rijk ,maar niet slecht.Tot hij stilviel door te kort gas te geven.Maar hierna kreeg ik de motor niet meer draaiende,en drupt er constant benzine uit de carbu.(De motor ontsteekt wel soms als de benzine wat uit de carbu is.) Ik heb al eens de carbu opengedaan en het membraam en het pinnentje dat de benzine toevoert opengedaan en schoongemaakt maar niets van dit helpt.Ook de de L en H naalden heb ik terug op 1,45 toeren geplaatst maar niets helpt. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Mvg Lowie
Hallo Lowi, Welkom op het forum, als je iets meer info geeft over de situatie zoals merk van de carb en motor, kunnen we je beter helpen. het lijkt mij op een probleem met je vlotternaald, je carb loopt immers over dit kan alleen als de toevoer uit de tank niet wordt afgesloten als de vlotterkamer vol is. Is er niks weg gevallen of een scheurtje in het membraam?? kun je een foto,s of meerdere foto,s mee sturen. op sommige carb,s zit er op de naald een rubber puntje. Als deze er bij jou op zit is deze nog goed?? greetz eddy
Ik heb je afgelopen ergens in een draadje over een beschadigd small end lager heel trots horen beweren dat je veel verstand van motoren had.... Dus..... Een vlotterkamer op een vliegtuigmotor? Dat is een grapje zeker? Groet, Bert
Het was een motor meegeleverd met de yak 54 van robbe,dus een Chinees merk,maar ik zie niet echt in wat het merk van de motor te maken heeft met dit probleem.De carburator is een walbro.
Nou, dit is niet helemaal eerlijk. Hij is misschien op het goede spoor. Ik denk dat hij de inlaatnaald bedoelt welke door het regelmembraam wordt bewogen. Hij heeft het namelijk wel over het membraam, dus hij weet wel dat dit soort carburateurs met membramen werken en niet met een vlotter. (even voor de volledigheid: Dat zou niet handig zijn, want als je op zijn kop vliegt hangt de vlotter de verkeerde kant op en wordt je inlaatnaald dicht gedrukt door het gewicht van de vlotter, ondanks dat de vlotterkamer leeggezogen wordt door de carburateur.) Even terug naar het probleem van Lowie. Kan het zijn dat de motor verzopen is en dat je hem hebt proberen te starten terwijl de bougie kletsnat was? Heb je de bougie er uit gedraaid en droog gemaakt toen de motor niet wilde starten? Of heb je meteen de carburateur uit elkaar gehaald? Als je de carburateur uit elkaar haalt en je zet dat kleine naaldje onder een van de membramen niet helemaal netjes terug dan wordt er niets meer geregeld, maar wordt alle brandstof gewoon in de carburateur gedumpt. Vonkt de bougie? Als die vonkt kan hij nog steeds beschadigd zijn en alleen vonken in de buitenlucht, maar 'doorslaan' in de verbandingskamer (waar het mengsel gecomprimeerd is en de druk veel hoger is dan in de buitenlucht). Zet er voor de zekerheid dus een nieuwe bougie in. En dan geen chinese, maar gewoon een NKG (waarschijnlijk een CM6)
Merk/type motor (of foto's ervan) zijn heel erg belangrijk, omdat ieder type of merk motor wel een paar eigen eigenaardigheden heeft Dit kan jou dus een hoop erg nuttige en rechtstreekse antwoorden opleveren Nu is men in het wilde weg standaarddingen aan het roepen... Kan ook gewoon zijn dt het klopt, maar met de motor zelf in het achterhoofd kunnen er toch andere zaken naar voren komen
Ik hoop niet dat het een Thor 45 of 1 van de submerken daarvan is Is dat wel het geval heb je een mooi stukje oud ijzer wat nooit bertouwbaar zal lopen Plaats een foto van de motor dan zien de kenners het wel
Om een Walbro carburateur goed te kunnen afstellen is er een heel goed "handboek" door de firma Walbro geschreven. Hier staat ook heel goed en duidelijk beschreven hoe die carburateurs werken. Dat helpt heel goed bij het afstellen en zoeken naar fouten! Er zijn natuurlijk heel wat kopieën van de Walbro carburateurs gemaakt. Ze werken allemaal ongeveer hetzelfde dus ook voor die kan dit handboek handig zijn. Je vindt dat "handboek" HIER.
Mijn favoriete walbrouitlegpagina (6x woordwaarde): Walbro Carburetors - So how does this thing work - HeliFreak Groet Hans
Momenteel zit ik op kot,dus ik kan geen foto's plaatsen van de motor.Maar mn pa heeft een filmpje gevonden op internet waarbij men een nieuw membraam vergelijkt met een oud . Het oude is niet gescheurt maar een beetje gerimpeld langs de randen en het nieuwe is superstrak.Bij ons was dit ook het geval dus we gaan beginnen met eens een revisie-set van walbro aan te schaffen en het membraam te vervangen. Bedankt voor het handboek enzo over de walbro,heel interessant!
Indien je nog niet eerder een carburateur gereviseerd hebt: RfzzTilqwo0[/media] to Rebuild a Two Cycle/Two Stroke Engine Carburetor - YouTube! Groet Hans