Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Etapje, 11 nov 2011.

  1. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Martin, haalde dit uit de site van knsm. Daar stond de volgende tekst, daarom was ik in twijfel gebracht.

    NAAM m/s Happy Hunter ROEPNAAM PENH - CCG26 IMO NR 7708986 BOUWJAAR 1978 BOUWNUMMER 477
    BOUWWERF Arnhemse Scheepsbouw Maatschappij B.V. ,Arnhem-Nederland
    BOUW - BRT 862 NRT 133 DWT - LxBxH 52,08 x 11,75 x 6,00 DG 4,80 TYPE SCHIP Sleepboot, -
    MACHINE 2 Deutz diesel, 2 tew, 6 cyl., 2 schroeven PK 6.000 MIJL 16 Machinebouwer Deutz
    HISTORIE 1978-1982 HAPPY HUNTER, Mammoet Shipping B.V., Amsterdam-Nederland.
    1982-1983 SMIT HUNTER, Smit Internationale Sleepdienst, Rotterdam-Nederland.
    1983- SMIT HUNTER, Smit Tak Intenationale, Nassau-Bahama,s.
     
  2. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hmmm, ik typte kroonvaarders en toen mijn bericht geplaatst werd stond er knsm?
     
  3. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Stefan,

    Ik vraag me af of die info klopt, de HH is in 1978 gebouwd en het IMO nummer is pas ingevoerd in 1987. Toen was de HH al Smit Hunter en kreeg ze dat IMO nummer wel. Het nummer is uniek en zit gelijk vast aan het schip en is zo in de lijst gekomen maar bestond nog niet ten tijde van de HH. Waarschijnlijk was er wel een indentificatie plaat van het schip met in ieder geval het bouwnummer en de werf. Waar die zat en of die er zat ???? zal eens zoeken in mijn foto archief of er een plaatje van bij zit.

    Gr Martin :D
     
  4. peter manders

    peter manders

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    100
    Locatie:
    zevenaar
    Hoi Stefan,

    ziet er weer strak uit hoor, ik zal ook eens in mijn foto archief duiken om te kijken of ik nog een foto heb van de identificatie/werf plaat heb.

    gr peter
     
  5. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    @Peter en Martin, als jullie dat willen doen graag. Zou het model wel compleet maken, kan Sjoerd dit ook direct meenemen. Mochten ze het vinden Sjoerd, dan komen de stickers jou kant weer op hoor;)
     
  6. Jeroen Borst

    Jeroen Borst

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het IMO nummer als zodanig bestaat idd pas sinds 1987 echter het unieke nummer is wel al veel eerder ingevoerd. Zie het als het chasis nummer van een schip.

    Het nummer klopt dus wel, in de tijd dat de HH gebouwd is kwam dit echter alleen in de papieren voor. Pas veel later is het verplicht geworden om het nummer op minstens 1 zichtbare plek buitenom aan te brengen en op 1 plek elders in het schip (9 van de 10 keer is dat in de machinekamer).

    KNSM is de rederij, Kroonvaarders is de bijnaam voor de zeevarende.
     
  7. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Dank je Jeroen voor deze info, zo leer je elke keer weer wat.
     
  8. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    @ Jeroen,

    Zou inderdaad zeer aannemelijk zijn maar het IMO nummer wordt uit gegeven door Loyd register en het nummer heeft een controle slag in zich :

    Een IMO nummer bestaat uit 7 cijfers. Het meest rechtse is een controlegetal. De zes meest linkse getallen dienen elk te worden vermenigvuldigd met een factor die overeenkomt met de plaats van het getal van rechts naar links. Bijvoorbeeld het tweede getal van rechts dient te worden vermenigvuldigd met 2 en het zevende getal van rechts met 7. Het meest rechtse getal van de som der producten is het controlegetal. (Checksum, in het Engels)
    Voorbeeld voor IMO 9241061:
    9×7 + 2×6 + 4×5 + 1×4 + 0×3 + 6×2 = 63 + 12 + 20 + 4 + 0 + 12 = 111 Het meest rechtse cijfer van 111 is de 1, dat is precies hetzelfde cijfer als het meest rechtse cijfer van het IMO nummer. Daarmee voldoet dit IMO nummer aan de controle.


    Dan zouden ze bij het toe kennen van een zo genaamd chassis nummer of identificatie nummer tijdens de bouw in 1978 hier al rekening mee gehouden moeten hebben en dat lijkt mij meer te berusten op toeval of men was de tijd al ver vooruit :D



    Ik vermoed dat we er nog niet helemaal uit zijn ;) ik ben in ieder geval nog niet helemaal overtuigd :rolleyes:



    Gr Martin :D
     
  9. Jeroen Borst

    Jeroen Borst

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het nummer werd al veel eerder gebruikt. Zoals de Nieuw Amsterdam uit 1938 had het nummer 5251719.

    Groeten Jeroen
     
  10. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan zou het systeem wellicht met de controle slag al ouder zijn geweest dan 1987 en heeft men dat kennelijk overgenomen met het Huidige IMO nummer. Want als je het na rekent klopt de check sum ook. :D

    Zo zie je maar ;) dus wie weet klopt het IMO nummer van de Hunter ook nog eens. Maar van buiten was het in ieder geval niet zichtbaar.

    gr Martin :D
     
  11. Jeroen Borst

    Jeroen Borst

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Klopt. Pas vanaf 2004 is het verplicht geworden om de nummers aan te brengen. Dit komt voort uit de ISPS-code (International Ship and Port Security Code).

    Groeten Jeroen
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Stefan,

    We zijn weer bevoorrecht met zulke wijze mannen hier op dit forum. Geweldig. Wat je op de foto' s laat zien ziet er ook weer super strak uit. Ga nog even bedenken of ik eerder genoemde stickers wel of niet ga plaatsen. Ik heb ze er nog niet op en de intentie is steeds geweest om haar zo origineel mogelijk te maken. Aan de andere kant, het zijn wel hele mooie stickertjes.:confused: Het IMO verhaal had ik ook al gehoord van een Belgisch forumlid. Deze dacht ook zeker te weten dat het IMO nummer pas later is aangebracht. Hij zou dit nog nakijken en mij laten weten. Maar ik denk dat het nu wel duidelijk is.

    Groet
    Sjoerd
     
  13. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hoi Sjoerd. Ja we mogen er blij mee zijn. Je moet uiteraard zelf bepalen of je de stickers wel of niet plaatst. Voor mijzelf vind ik het een toegevoegde waarde hebben, misschien niet origineel maar als ik de HH had gebouwd volgens Robbe had er wel meer niet geklopt. Mijn doel is ook nooit het 1:1 nabouwen geweest, ik wilde een realistisch schip bouwen en daar ben ik een aardig eind mee op weg al zeg ik het zelf
     
  14. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Ik vind het allemaal zeer interesante berekeningen.
    Ben zeer benieuwd of de heren ook het Imo, Omo of Oma nummer weten te achterhalen van mijn grand Old lady de UK-104.
    Ik weet alleen de roepnaam, Pappa Gamma Ecco Kilo.

    En voor de rest heren, het zal me allemaal jeuken, is het niet tussen de bilnaad, dan wel achter het oor.

    Maar laten we wel wezen heren, Stefan zet hier echt een prachtig schip neer.

    Diep respect.
     
  15. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Wauw wat een compliment Paul, kreeg ik die maar eens vaker van mijn werkgever
     
  16. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    599
    Locatie:
    Zuid Holland
    Dan zou het deze zijn Paul.
    UK 104 (NEELTJE) - IMO 8612677
     
  17. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Paul,

    dat heet je ergens in verdiepen en weten hoe de materie werkt en intresse in de geschiedenis van een schip wat je bouwt, doe jij toch ook bij de bouw van de UK 104 of is alles uit de grote duim gezogen nee toch ? En waar het bij u jeukt of niet, denk niet dat ik dat wil weten ;). En je hebt gelijk dat het een strak model is maar daar waren we het al over eens zo zie je er niet erg veel.
    Overigens is het IMO nummer van de UK 104 (Neeljte) 8612677 Gallsign PGEK maar daar hoef je geen raket geleerde voor te zijn hoor daar heb je Google voor :D


    Stefan ik heb eens gezocht naar de werfplaat maar heb er geen foto s van, misschien dat Peter nog wat vindt.

    Gr Martin :D
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hallo

    zit meneer een bouwmarkt te promoten???

    Spelalfabet
     
  19. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Bedoeld wordt Papa Golf Echo Kilo ;)
     
  20. peter manders

    peter manders

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    100
    Locatie:
    zevenaar
    hoi stefan,

    ik heb nog geen foto's gevonden, maar wel een omschrijving waar de plaat ongeveer zat en wat er zeker op stond.

    werfplaat hing aan bakboord tegen de opstaande wand van het sleepdek op ca. ooghoogte. Ik dacht ook links van de vertikale trap. De tekst hierop was zeker het bouwnummer 477 en Arnhemsche Scheepsbouw Mij. Ik dacht dat het werfnummer met grote letters was. De letters waren in relief uitgevoerd.

    ik heb deze info van iemand die bij de bouw van de happy hunter betrokken was, hij heeft helaas geen foto's meer van de bouw.

    ik ben nog aan het zoeken voor foto's

    gr, peter
     

Deel Deze Pagina