Wie kan mij helpen om een nieuwe motor op mijn pusher te installeren?

Discussie in 'Beginners' gestart door Flight777, 21 feb 2013.

  1. Flight777

    Flight777

    Lid geworden:
    23 jan 2013
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Uithoorn
    Goedendag allen,

    Na een tijdje met een AR Drone (gemod om op Spektrum te vliegen) gespeeld te hebben, heb ik vorige week een vliegtuig gekocht. Namelijk een PNP pakket van HobbyKing, de FPVRaptor. Ik ben een totale beginner maar heb de gok gewaagd en er vorige week (na hem uiteindelijk vliegklaar te hebben) een paar keer mee gevlogen. Dat ging veel beter dan ik verwachtte en het vliegtuig is tot nu toe elke keer veilig aan de grond gekomen :)

    Ik merkte wel dat de kist wat weinig power had en na wat reviews te hebben gelezen op internet bleken de stock motor en ESC niet heel veel soeps. Nu heb ik dus een ander motortje gekocht, namelijk de NTM 28-36 1800kv en een nieuwe ESC, 45A SBEC ESC. Alleen in mijn onwetendheid had ik verwacht dat het wat meer plug&play zou zijn. Nu blijkt dat ik de as in de motort moet omkeren zodat ik hem kan mounten op de toegewezen plek in het vliegtuig en er moet nog een battery connector (die heb ik al wel) worden gesoldeerd aan de kabels van de ESC. Aangezien ik dus een beginner ben, weet ik wel ongeveer wat er moet gebeuren met het motortje na wat gezocht te hebben, maar heb ik helaas niet het gereedschap er voor. Ook beschik ik niet over een soldeerbout etc.
    Daarom de vraag of er iemand bij mij in de buurt (ik woon in Ochten, 15min rijden vanaf Tiel) mij uit de brand kan helpen van het weekend? Misschien zou ik dan even langs mogen komen, materiaal en eventueel andere onkosten worden natuurlijk vergoed! Het is ook altijd handig voor extra vliegtips :)

    Graag hoor ik van iemand.

    Alvast bedankt,

    Rob
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. wippo76

    wippo76

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    142
    er zijn vast mensen die je willen helpen

    maar als je aan een hobby begint heb je A gezegd en moet je nu ook B zeggen

    dat wil zeggen even wat spulletjes aanschaffen

    het bouwen en knutselen is net zo leuk als het vliegen zelf

    een soldeer boutje zijn ec de kosten niet hoor





    succes

    Sent from my Windows 8 device using Board Express
     
  4. Flight777

    Flight777

    Lid geworden:
    23 jan 2013
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Uithoorn
    Beste Ron,

    Ja die club had ik ook gezien, maar zit nog te twijfelen of ik mij daar ga aanmelden :p

    Wippo76

    Dat wil ik nu ook gaan doen, maar daar heb ik nu niets aan en ik vind het zonde om in het weekend niet weer wat te kunnen proberen met vliegen. Ik werk doordeweeks op Schiphol dus ben dan ook laat thuis etc. en in de omgeving is er niet heel makkelijk overal aan te komen. Dus voordat ik alles heb en wat kan doen ben ik een week verder aangezien ik spullen via internet ga bestellen :) Ik kwam er helaas pas vandaag achter, na het ontvangen van de motor en ESC dat ik dus extra tooling nodig heb. Het is dus totaal geen gierigheid, gewoon een praktisch probleem. Tevens heb ik nog nooit van mijn leven gesoldeerd dus dat moet ik ook eens gaan oefenen als ik een bout heb voordat ik het echt toepas :) Toch bedankt voor de reactie!
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik ben er dit weekend niet , anders was het geen probleem.

    Maar ik zou in ieder geval de club een bezoekje brengen , gezellige club , ben er al een paar keer wezen vliegen.

    En met anderen is altijd gezelliger als alleen.

    Mvg Johan
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat was de Kv constante van de originele motor? Dit i.v.m. met eventueel (veel) hogere stroom bij hogere Kv (en gelijkblijvende prop).
    Simpel en handig tabelletje
    motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016
  8. Flight777

    Flight777

    Lid geworden:
    23 jan 2013
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Uithoorn
    Beste Ron,

    Daar ga ik zeker even naar kijken, lijkt mij wel handig straks als ik alles heb idd :)

    De Kv van de originele motor was volgens mij 1100 of 1400. Ik heb deze op aanraden van andere mensen met hetzelfde vliegtuig (thread op rcgroups.com) gekocht. Die gebruikte hem ook en waren zeer tevreden.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stroom wil stijgen met twee macht van spanning en met derde macht van Kv. Als Kv van 1100 naar 1800rpm/volt gaat, wil stroom met factor (1800/1100)3 = 4,3 toenemen, een verviervoudiging. Was Kv oorspronkelijk 1400rpm/volt dan wil stroom stijgen met factor (1800/1400)³ =2,1, een verdubbeling. Wil je de stroom binnen de perken/limieten houden dan zul je waarschijnlijk een prop met minder spoed en/of kleinere diameter moeten monteren.

    Bedenk ook dat het verstandig is motor en regelaar 25-30% groter te kopen dan de te verwachten/berekende maximale stroom. Maximale motorstroom die zal gaan lopen is afhankelijk van accu-spanning, Kv en prop, en niet van de regelaar.
     
  10. Jacquesleon

    Jacquesleon

    Lid geworden:
    21 apr 2010
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zuid Holland
    Rob, waarom zou je de as eruit halen?
    Heb je er wel een prop drive bij besteld?Die zit er nl bij NTM niet standaard bij.
    NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack



     
  11. Flight777

    Flight777

    Lid geworden:
    23 jan 2013
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Uithoorn
    Niet eruit maar hij moet aan de andere kant uitsteken zeg maar. Hij steekt nu uit bij het "statische" deel van de motor dat niet met de as meedraait. Dat moet aan de achterkant (dus de niet prop kant) zitten zeg maar om hem in mijn vliegtuig op te hangen.

    Daar kwam ik ook achter, die heb ik 2 uur geleden snel besteld en ik hoop dat die nog zaterdag geleverd kan worden :)
     
  12. Flight777

    Flight777

    Lid geworden:
    23 jan 2013
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Uithoorn
    Iemand ? :(
     
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    Zeeland
    Flicht777.

    Geduld is een schoone zaak.
    Ik weet het hoor, heb het zelf ook gehad, je wil zo snelmogelijk weer de lucht in.
    De kik van het vliegen!
    Maar doe het rustig aan, neem de tijd.
    Kies een dag uit met wijnig wind, nu waait het behoorlijk, zo spaar je, je toestel en heb je er langer plezier van.

    Mvg Pascal.
     

Deel Deze Pagina