Landen zonder landigsgestel

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Lexo, 19 mrt 2013.

  1. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Lent
    Ik ben nu enkele maanden aan het vliegen met electro toestellen, bevalt me erg goed! Nu denk ik erover om een brandstof model aan te schaffen, een kennis van me heeft er al enkele en dat is toch wel erg mooi!

    Nu heb ik een toestel op het oog dat geen landingsgestel heeft, dat worden dus buiklandingen in het gras, maar hoe houdt ik het propje dan heel?
    Bij mijn electro toestellen doe ik het gas dicht, motor uit, propje draait nog wat na door de wind, maar dit gaat eigenlijk altijd goed.

    Gashendel "dicht" bij een methanol motor is stationair draaien lijkt me, hoe schakel ik deze dan uit bij het landen? Bij mijn benzine boten kan ik de ontsteking kortsluiten, maar dat werkt natuurlijk niet bij methanol..

    Ik heb momenteel een spektrum DX6i zender, zit daar een optie op om met bijvoorbeeld een 2 standen schakelaar van stationair naar gas dicht te gaan?
     
  2. EvanderH

    EvanderH

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Delfzijl
    Welk toestel gaat het over en wil je die dan gaan handstarten?
     
  3. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Lent
    Een p-47 met een span van ongeveer een meter, ja uit de hand inderdaad. Net als m'n electro modellen.
     
  4. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    De DX6i heeft een drukknop rechtsboven op de zender voor dit doel.

    Stationair instellen met de trims, met nog genoeg slag om het gas helemaal dicht te kunnen doen. Als dan de motor uit moet knop kort indrukken, de gasservo gaat dan naar de meest dichte positie. Bij weer een keer gas gebruiken gaat de servo weer naar de 'getrimde' stationair positie. In het menu moet je dan wel de 'Throttle cut' van Inhibit afhalen naar enable of zoiets.....


    Grr,
    Ronald
     
  5. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Lent
    Ik dacht dat deze throttle cut niet werkte bij vliegtuig modellen, alleen bij helicopter modellen, maar ga me er even in verdiepen!
     
  6. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Nee, dat is "throttle hold" waarbij de motor blijft lopen op een ingestelde motortoeren (servo stand) en de throttle stick niets meer doet.

    Als je throttle cut gebruikt moet je wel zeker weten dat de landing goed is ingezet. Een lastminute doorstart (omdat er iemand over het veld rent o.i.d.) zit er dan niet meer in...

    grt,
    Arthur
     
  7. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    niet vergeten de prop zo te monteren dat bij gestopte motor die horizontaal staat he...

    dingen zoals de motor afstellen/testen worden wel moeilijk als je alleen bent, het model moet vasthouden, de zender bedienen en de motor regelen. (niet erg veilig ook)

    Een landingsgestel is toch best handig.

    Patrick
     
  8. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Lent
    Arthur, zal vanavond eens kijken of ik het zo ingesteld krijg met de throttle cut, ff met een losse servo.
    Ja das inderdaad een nadeel.

    Patrick, Ja dat had ik me ook al bedacht, maar bedankt voor de tip! Was niet van plan alleen te vliegen, dat doe ik wel electrisch. Wilde een soort bokje maken waar ie op kan liggen en waar ie niet af kan "vliegen"
    Handig, maar niet echt mooi in de lucht!
     
  9. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedoel je hiermee dat je liever al dat gedoe hebt, dan dat je een paar wielen onder je toestel ziet in de lucht?
     
  10. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Lent
    Het gedoe van een bokje bedoel je en buiklandingen? Ja ik wel.
    Een vliegtuig is om te vliegen, dus moet ie er wat mij betreft in de lucht naar mijn zin uitzien, niet als ie ergens staat te staan.

    Ieder z'n ding zullen we maar zeggen!
     
  11. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Gewoon een start bok maken waar je je toestel op zet/ inschuift kun je starten en afstellen zodat alles goed loopt en dan werpen. voor grotere zwevers wordt nog wel eens een startwagen gemaakt die op de grond achterblijft.
     
  12. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Lent
    Ja dat starten en afstellen is voor mij ook niet het probleem, daar zijn oplossingen voor, maar landen zonder iedere keer een propje te slopen is de uitdaging.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Je ziet bij vliegtuigen regelmatig een stationairschroef zitten.
    Deze moet zover uitgedraait worden tot de carb volledig kan sluiten.

    Dan servo instellen zodat de motor stationair loopt (dus voldoende groot gat bij de carb)
    en dan (bij mijn ff 10 zender tenminste) de throttle cut instellen, wat bij mij als een percentage wordt gedaan.
    daarmee kun je de servo iets verder laten bewegen, zodat de carb zich volledig sluit

    Dit kun je natuurlijk op meerdere manieren bereiken, mixers etc.
    Bij de heli werkt het iig zoals ik net vertelde

    Lijkt me minder handig, dat wel
    de rook in je gezicht, evt spetters van de uitlaat..
    En ff goed opletten dat je een houvast creeert voor bij het gooien
    de onderkant kan best eens redelijk vettig worden, 2e keer van de dag gooien kan dan een glibberpartij worden, waarbij een hand door de prop schiet
     
  14. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Gewoon zorgen dat de prop volledig dwars tegen de compressie aanstaat. zodra de motor uit is gaat de prop dwars staan. dit kun je ook droog oefenen tot de juiste stand is bereikt.
    er zijn zat pylon racers zonder landingstel en die willen ook niet per vlucht de prop vervangen.
     
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.422
    Locatie:
    NB NL
    Gas dicht is inderdaad stationair en met de gastrim zet je `m dan uit. En als hierboven al gezegd de propeller zo vastdraaien dat ie tegen de compressie horizontaal staat. Bij motor uit staat de prop mooi horizontaal en raakt de grond dan niet bij de landing. AirCombat modellen worden ook op die manier geland en voor het starten is een bok wel handig inderdaad, ik doe `t zo met m`n 1/12 AirCombat Hellcatje op een blauwschuimen bok:

    [​IMG]

    Succes!

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Lent
    Kijk dat bedoel ik! Waar komt die bok vandaan Ramses?
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.422
    Locatie:
    NB NL
    Die bok kwam ik een keer tegen bij Verspaget in Eindhoven, geen idee of ze die nog verkopen. Zie dat ze >hier< nog zulke bokken verkopen, maar waarschijnlijk in andere winkels ook nog wel, kan je `t beste een winkel in jouw buurt bellen.

    [​IMG]

    Er zijn ook nog vergelijkbare bokken van andere merken te koop die natuurlijk ook prima voldoen. En je zou zo`n bok eventueel ook nog zelf kunnen maken.

    Is de P-47 welke je op `t oog hebt ook een 1/12 AirCombat model (4cc)?

    Succes met je P-47!
    Groeten, Ramses
     
  18. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Lent
    Ja dat heb je helemaal goed! Bedankt voor de info!
     
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.422
    Locatie:
    NB NL
    :thumbsup: Succes en veel vliegplezier met je Jug! Zijn heerlijke kistjes om mee te vliegen.

    Groeten, Ramses
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.422
    Locatie:
    NB NL
    Voordat je de landing inzet hard "landing" roepen en als het goed is, is er dan niemand meer op `t veld (zo doen wij dat iig op de club). Je trekt de motor ook pas echt dicht op final als je al boven `t veld bent. Heb je verkeerd aangevlogen merk je dat voor die tijd en kan je nog een rondje maken. Deze kistjes hebben niet zo veel ruimte nodig en je krijgt ze eenvoudig aan de grond.... als de motor tenminste uitgaat. Heb een keer gehad dat ie niet uit wilde en de Hellcat net boven stationair door bleef zweven. Tankje opvliegen dan maar om de prop te sparen ;)

    Is niet zo complex of gevaarlijk als het lijkt, de kist ligt stevig in de bok en wanneer je start heb je een hand om hem vast te houden net als anders. Het is niet gevaarlijker dan met andere brandstofmodellen, motor afstellen ed gaat ook allemaal prima alleen, wel vraag ik altijd iemand om de Hellcat op te gooien.

    Een stevige grip maken aan de onderkant -zoals iemand in dit topic voorstelde omdat anders je hand in de propbaan kon komen door gladheid van de romp door olie- is niet nodig. Bij m`n Hellcat bijvoorbeeld zit het uitlaatje aan de onderkant van de romp en m`n Hellcat wordt altijd onderhands opgeworpen, dat betekend de hand aan de (droge) bovenkant van de romp en de kist vanaf kniehoogte omhoog werpen.

    De onderkant wel verstevigen door een laagje glasweefsel omdat de romp anders tijdens de landingen teveel te verduren krijgt ;)

    Groeten, Ramses
     

Deel Deze Pagina